Seriösa funderingar kring att öppna ett hunddagis.

Som utbildad hundförare och tävlat i lydnad klass 1 så tror jag jag har mer vana vid hundar än någon som gått praktik på ett hunddagis.
Jag skall öppna dagis och uppfödning och ansöka om tillstånd hos länsstyrelsen.
Någon utbildning krävs alltså inte rent juridiskt.
Jo utbildning krävs rent juridiskt:
En person som driver ett hunddagis, en hundrastningsverkamhet eller
ett hundpensionat ska ha utbildning om hundar.
Utbildningen ska innehålla
• hundens beteendebehov och etologi
• problemhundar och problemhundägare
• stress hos hund
• smittspridning
• djurskyddslagstiftningen
• raskunskap
• enklare hundsjukvård
• praktik (motsvarande minst fyra veckor heltid).
Den information finns att få hos länsstyrelsen, det räcker inte med att man tycker att man kan själv man behöver intyg på det. För din egen skull skulle jag även rekommendera en kurs i eget företagande för att ha koll på bokföringen.
 
Jag har bara hittat rekommendationer att man ska gå på utbildning för att få tillstånd hos Länsstyrelsen. Inte alls att det fanns något lagstöd på att man var tvungen att ha det.
I vilket fall som helst så kan jag ha till exempel hand om 4 hundar och min fru kan ta hand om fyra hundar.
Och sedan kör vi vanlig uppfödning.

Det känns ju lite bisarrt att man ska göra praktiken hos någon som man sedan ska bli konkurrent till?

När det gäller bokföring med så ser jag inga problem för jag har jobbat med företagande innan.

Jag kör på som planerat och har redan hittat ett gammalt hunddagis som är i konkurs och de säljer både hus och plats för hundar.
 
Jag har bara hittat rekommendationer att man ska gå på utbildning för att få tillstånd hos Länsstyrelsen. Inte alls att det fanns något lagstöd på att man var tvungen att ha det.
I vilket fall som helst så kan jag ha till exempel hand om 4 hundar och min fru kan ta hand om fyra hundar.
Och sedan kör vi vanlig uppfödning.

Det känns ju lite bisarrt att man ska göra praktiken hos någon som man sedan ska bli konkurrent till?

När det gäller bokföring med så ser jag inga problem för jag har jobbat med företagande innan.

Jag kör på som planerat och har redan hittat ett gammalt hunddagis som är i konkurs och de säljer både hus och plats för hundar.
Var bara tydlig med dina kunder att du varken har tillstånd eller utbildning. Hett tips, övriga i branschen är inte dina konkurrenter, det är dina kollegor och du behöver kollegor.
Länsstyrelsen kommer antagligen ifrågasätta rimligheten i att ni försöker krypa under reglerna.
 
Jag har bara hittat rekommendationer att man ska gå på utbildning för att få tillstånd hos Länsstyrelsen. Inte alls att det fanns något lagstöd på att man var tvungen att ha det.
I vilket fall som helst så kan jag ha till exempel hand om 4 hundar och min fru kan ta hand om fyra hundar.
Och sedan kör vi vanlig uppfödning.

Det känns ju lite bisarrt att man ska göra praktiken hos någon som man sedan ska bli konkurrent till?

När det gäller bokföring med så ser jag inga problem för jag har jobbat med företagande innan.

Jag kör på som planerat och har redan hittat ett gammalt hunddagis som är i konkurs och de säljer både hus och plats för hundar.
Kravet gäller strängt taget kunskap, inte utbildning. Men utan någon form av utbildningsintyg kan det säkert vara svårt att styrka att man har kunskapen.

Men tillståndsplikten gäller från 4 hundar, tänker ni er att hoppa över tillstånd finns alltså utrymme för upp till 3 hundar var. Min lekmannagissning är att ni i så fall behöver visa att ni driver varsin fristående verksamhet och rent praktiskt inte hanterar fler än 3 hundar var. Det kanske går att få ekonomi i det, men känns spontant inte helt enkelt.
 
Jag har bara hittat rekommendationer att man ska gå på utbildning för att få tillstånd hos Länsstyrelsen. Inte alls att det fanns något lagstöd på att man var tvungen att ha det.
I vilket fall som helst så kan jag ha till exempel hand om 4 hundar och min fru kan ta hand om fyra hundar.
Och sedan kör vi vanlig uppfödning.

Det känns ju lite bisarrt att man ska göra praktiken hos någon som man sedan ska bli konkurrent till?

När det gäller bokföring med så ser jag inga problem för jag har jobbat med företagande innan.

Jag kör på som planerat och har redan hittat ett gammalt hunddagis som är i konkurs och de säljer både hus och plats för hundar.
Tänk inte konkurrenter utan kollegor. När jag jobbade som hovslagare så var andra hovslagare mina kollegor, inte konkurrenter.
 
Jag har bara hittat rekommendationer att man ska gå på utbildning för att få tillstånd hos Länsstyrelsen. Inte alls att det fanns något lagstöd på att man var tvungen att ha det.
I vilket fall som helst så kan jag ha till exempel hand om 4 hundar och min fru kan ta hand om fyra hundar.
Och sedan kör vi vanlig uppfödning.

Det känns ju lite bisarrt att man ska göra praktiken hos någon som man sedan ska bli konkurrent till?

När det gäller bokföring med så ser jag inga problem för jag har jobbat med företagande innan.

Jag kör på som planerat och har redan hittat ett gammalt hunddagis som är i konkurs och de säljer både hus och plats för hundar.
8 hundar om dagen är ändå väldigt lite på två personer. Jag känner fyra som driver hunddagis varav tre även har pensionat dvs dygnet runt. De måste ha minst 10-12 hundar dagligen för att få ihop till en vettig lön efter att skatt, avgifter, tillståd och övriga utgifter dragits.
Vanlig hunduppfödning är ju verkligen inget som ens kan ses som inkomst om den sköts snyggt och seriöst.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 136
Senast: Cilva
·
Övr. Hund Nu när det är mindre än ett år till min planerade hund känns det mer verkligt och fler frågor dyker upp. Jag har hela tiden tänkt mig en...
Svar
17
· Visningar
2 473
Tjatter Äntligen är det dags igen! I stora skaror beger sig människor till Gärdet för att ta del av en tradition som väckts till liv...
68 69 70
Svar
1 395
· Visningar
55 363
Senast: cirkus
·
Relationer Jag behöver hjälp att reda i mina tankar. Jag lever sedan knappt fem år tillsammans med mannen som jag var säker på var "mannen i mitt...
2 3
Svar
55
· Visningar
14 385
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp