Sharialagar

Men så är det redan i mångt och mycket, olika lagar gäller för olika personer i samma land. Straffrätten är generellt sett ganska enkel, man kan kort säga att begår du ett brott på svensk mark döms du i enlighet med svensk lag. Men på privaträttens område, dvs det rättsområde som omfattar lagar och regler om arv, äktenskap, föräldraskap, avtal, skadestånd (som inte är kopplat till brott) etc., så är det ingalunda självklart att det är svensk lag som ska tillämpas bara för att parterna befinner sig i Sverige. Om personerna och det som tvisten gäller har starkare anknytning till ett annat land så kan det blir så att det landets lag tillämpas i en svensk domstol. Ett äktenskap som inte hade ansetts giltigt i Sverige kan erkännas ändå om det är giltigt i det land där det ingåtts.

Fast då är det ändå under en svensk domstol, dvs inte en separat domstol för tex sharialagar.
 
Fast @tanten jag känner mängder med muslimer som INTE skulle hålla med varken Cambrie eller hennes partner. Den grenen av islam finns det mängder med litteratur och information om och var du än läser om dem står det samma sak: att det är en bokstavstrogen, konservativ form av islam. Fundamentalism.
 
Har du uppfattat att du debatterar mot en person som lever med en troende muslim och dessutom jobbar med frågorna?
Du har hört och du har läst. Det står sig nog ganska slätt jämfört med @Cambrie s kunskaper?
Tack. Sedan beror det ju på vad man menar med extremt. Min man ber fem gånger om dagen, följer ramadan strikt (förra året käkade han sexrättersmiddag de två timmar det var mörkt under dygnet) och skulle till exempel aldrig ta sin fru (mig) analt :o eller försöka ha sex under mens eller sådana grejer. Det anser ju många säkert vara extremt. Det är sådant som är starkt reglerat i helheten i koranen, och sådant man inte kommer ifrån att det är förbjudet, det följer han.

Dricker gör han ibland, det står faktiskt ingenting om det i Koranen, det står typ att man inte ska dricka för mycket. De flesta han känner dricker lite, men det har de dock börjat med sedan de kom till väst. Det har inte varit lagligt med alkohol i Libyen (eller Saudiarabien, dock hade Libyen under diktatorns tid världens största lager av alkoholfri öl??:angel:)

Slåss gör han inte, det står visserligen i koranen, precis som i bibeln, att man får tukta sin fru. Det står på ett ställe. Helheten är dock att om man är elak mot sin fru har hon rätt att förvägra sex, så man ska vara snäll mot sin fru och ge henne mycket guld och pengar.

Jihad är inget man ska utöva mot människor med annan tro eller olik tro - det ska man göra mot människor som skändar ens familj (till exempel IS, talibaner, Alsharia och andra extremistgrupper).

När det kommer till sharialagar tycker jag det finns en utbredd missuppfattning att sharia handlar om till exempel stening vid äktenskapsbrott. Det är faktiskt inte nerskrivet i Koranen någonstans. Dödsstraff avhandlas överlag ingenstans, eventuellt med metaforer dock. Däremot avhandlas till exempel arvsrätt i flera suror och väldigt ingående, vi får väl tycka vad vi vill om den, men ska också betänka att giftermålet är det som ger kvinnan pengar inom islam. När jag gifte mig tyckte jag att jag kunde vara utan bröllopsgåvan från Ahmed, vi bodde ju ändå i Sverige och barn ser det väl inte ut som vi kommer skaffa heller, tänkte jag. Vi gifte oss i en moské (förövrigt det konstigaste jag som västerländsk kvinna varit med om) med en gammal imam och båda insisterade på att jag måste ta emot bröllopsgåvan, imamen ville inte viga oss annars. Så jag fick till slut tacka ja till en resa till Turkiet för att titta på moskéer, en kamel:up: och 50.000 i guld. Så skiljer vi oss måste mannen ge detta till mig om jag inte fått allt innan, då det är vad jag får ta med mig i skiljsmässan. Det här gör att islamsk lag (sharia) egentligen är starkast när det kommer till hur familje- och arvsrätten behandlas. Straffrätten tar man inte upp överhuvudtaget.

Som sagt, vissa anser säkert att detta är extremt, jag tycker nog att det inte skadar någon annan och vill han ha sin tro så får han ha den helt enkelt.

Jag tror man ska skilja både på religion, makt, politik och kultur. Självklart är de påverkade av varandra men vi får inte glömma att det sitter massor av folk i dessa länder med extremt mycket pengar som inte vill bli av med makten. Saudikungen styr med järnhand över sitt folk, men hur mycket är på grund av religionen och hur mycket är på grund av att han vill ha makten? Rädda människor gör inte uppror, det har varit känt i alla tider att ser man till att människor är rädda kuvar man dem. Samma i Afghanistan, det var i princip fritt innan nuvarande president kom till makten tillsammans med talibanernas härjningar. Talibanerna införde dödsstraff för till exempel äktenskapsbrott. Samma med burka.

Jag tror att det är som det är i islamska länder har lika mycket med kultur och regim att göra som med religion.
 
Fast @tanten jag känner mängder med muslimer som INTE skulle hålla med varken Cambrie eller hennes partner. Den grenen av islam finns det mängder med litteratur och information om och var du än läser om dem står det samma sak: att det är en bokstavstrogen, konservativ form av islam. Fundamentalism.
Men vad är extremt för dig? Har du någon förståelse att muslimer är lika olika som vilken kristen som helst? Jag anser eritrianerna på jobbet vara extrema, de kommer både från världens hårdaste diktatur och de följer sin religion strikt. De är ortodoxa, det ser inte alls ut som jag (eller troligen du). Jag har aldrig sagt alls att salafister inte tolkar hårdare, men att läget är som det är i olika länder är inte enbart på grund av religion.
 
@Cambrie Jo tack, jag har en väldigt multikulturell bekantskapskrets. Du slår in öppna dörrar, jag har ingen som helst uppfattning om att muslimer som grupp är si eller så. Alls. Eller att olika länder ser ut på olika sätt enkom pga religion. Jag har studerat freds- och utvecklingsstudier där vi fokuserade mycket på kultur/religion/resurser/politik och dess påverkan på konflikter, utveckling och mänskliga rättigheter så jag är väl medveten om hur komplext det är att förklara varför ett land ser ut som det gör.

Det betyder inte att jag köper att en bukefalist hävdar att en viss gren inom Islam är så himla chill bara för att hennes partner inte är för dödsstraff eller aga. När faktum är att varenda muslim jag känner, och varenda bok jag läst, påstår att just denna gren inom Islam är bokstavstrogen och fundamentalistisk.

Vänligen notera att jag inte talar om människor eller individer, jag talar om GRENEN inom Islam. För mig känns det som att man hävdar att mormonismen är framåt och feministisk bara för att man känner flera mormoner som är moderna och feministiska. Givetvis finns det folk av alla olika sorter inom varenda religion eller religiösa falang men det betyder ju inte att det inte finns fakta om religionen, eller falangen, som sådan och hur den generella tolkningen inom gruppen ser ut.
 
@Cambrie Jo tack, jag har en väldigt multikulturell bekantskapskrets. Du slår in öppna dörrar, jag har ingen som helst uppfattning om att muslimer som grupp är si eller så. Alls. Eller att olika länder ser ut på olika sätt enkom pga religion. Jag har studerat freds- och utvecklingsstudier där vi fokuserade mycket på kultur/religion/resurser/politik och dess påverkan på konflikter, utveckling och mänskliga rättigheter så jag är väl medveten om hur komplext det är att förklara varför ett land ser ut som det gör.

Det betyder inte att jag köper att en bukefalist hävdar att en viss gren inom Islam är så himla chill bara för att hennes partner inte är för dödsstraff eller aga. När faktum är att varenda muslim jag känner, och varenda bok jag läst, påstår att just denna gren inom Islam är bokstavstrogen och fundamentalistisk.

Vänligen notera att jag inte talar om människor eller individer, jag talar om GRENEN inom Islam. För mig känns det som att man hävdar att mormonismen är framåt och feministisk bara för att man känner flera mormoner som är moderna och feministiska. Givetvis finns det folk av alla olika sorter inom varenda religion eller religiösa falang men det betyder ju inte att det inte finns fakta om religionen, eller falangen, som sådan och hur den generella tolkningen inom gruppen ser ut.
Du får gärna skriva var jag har skrivit att den är chill? Tror inte jag använt det ordet, jag har snarare skrivit att de tolkar hårdare, däremot anser jag inte att man kan hävda att alla lagar, regler och politiska system i ett land beror på religionen. Finns många andra aspekter. Vad är fundamentalistiskt för dig?
 
Du får gärna skriva var jag har skrivit att den är chill? Tror inte jag använt det ordet,
Ja, alltså, det var ju mitt ord för att beskriva det du uppenbarligen vill förmedla.

däremot anser jag inte att man kan hävda att alla lagar, regler och politiska system i ett land beror på religionen. Finns många andra aspekter.
Nej men givetvis inte. Det vet nog varenda person som studerat någonting alls på universitet eller högskola. Det betyder ju dock inte att man inte kan göra någon form av generalisering alls kring en särskild religion eller religiös falang.

För mig är fundamentalism precis vad det betyder. Du kan ju slå upp ordet om du vill.
 
Fast @tanten jag känner mängder med muslimer som INTE skulle hålla med varken Cambrie eller hennes partner. Den grenen av islam finns det mängder med litteratur och information om och var du än läser om dem står det samma sak: att det är en bokstavstrogen, konservativ form av islam. Fundamentalism.
Visst. Det jag däremot vänder mig mot är att en person som "läst och hört" anser sig veta bättre en än som lever mitt i det sammanhanget.
 
Ja, alltså, det var ju mitt ord för att beskriva det du uppenbarligen vill förmedla.


Nej men givetvis inte. Det vet nog varenda person som studerat någonting alls på universitet eller högskola. Det betyder ju dock inte att man inte kan göra någon form av generalisering alls kring en särskild religion eller religiös falang.

För mig är fundamentalism precis vad det betyder. Du kan ju slå upp ordet om du vill.
Nej jag frågar dig, för det finns ju betydligt fler stater än till exempel Saudiarabien (där de flesta salafister finns) som tillämpar sharia och avrättningar, många länder till och med hårdare i flera avseenden (Iran, som knappt har en enda gren av salafism exempelvis, Sudan är ett annat, Somalia ett tredje).

Dödsstraff är ju inte något som är extremt för stater där salafister styr, det finns ju i västvärlden också (även Albanien tillämpar ju blodshämnd till exempel), inte misshandel av kvinnor heller för den delen. Jag har för övrigt aldrig sagt att det är chill - men jag är mycket glad att jag träffade mannen och fick ändra mina egna fördomar dock.
 
...skulle till exempel aldrig ta sin fru (mig) analt :o eller försöka ha sex under mens eller sådana grejer. Det anser ju många säkert vara extremt.

Det låter ju som en ren nidbild av den sexuella frigörelsen i väst, som du verkar vända dig emot, t.ex genom att skriva bikininormen på stränder är "vidrig". Om jag inte redan visste att du inte är religiös så hade jag nog gissat att du tillhörde någon djupt konservativ religiös församling.
 
Men @Cambrie , "fundamentalism" har en betydelse. Den kan du googla. Jag vänder mig mot att du beskriver en fundamentalistisk, bokstavstrogen religiös falang på ett sätt som är tvärtemot allt jag läst, hört och sett. Jag talar inte om Saudiarabien eller vem som är "värst". Jag begriper återigen inte din argumentation - jag har aldrig påstått att det bara är den här religiösa falangen som är för dödsstraff så du behöver verkligen inte räkna upp länder med barbariska lagar :confused:. Återigen - jag är inte helt okunnig utan har studerat väldigt mycket på ämnet och har rätt god koll på hur gräsliga lagstiftningar som existerar på olika platser i världen.

hela din argumentation ser ut såhär:

X: det är ett problem att Y inom islam gör T
du: men svenska män då! katoliker på malta!
X: ja men det betyder ju inte att T inom islam inte är ett problem?
du: men svenskar på solkusten!
jag: men stämmer det inte att Y anses vara fundamentalistiska och bokstavstrogna?
du: IRAN! Albanien! Somalia!
jag: :confused:

Jag tror vi är färdigdiskuterade nu faktiskt.
 
Det låter ju som en ren nidbild av den sexuella frigörelsen i väst, som du verkar vända dig emot, t.ex genom att skriva bikininormen på stränder är "vidrig". Om jag inte redan visste att du inte är religiös så hade jag nog gissat att du tillhörde någon djupt konservativ religiös församling.
Nu är det ju mannen som inte vill ha analsex, inte jag ;). Det står tydligt i koranen (är dock inga problem innan giftermålet, vi lever inte alltid som vi lär som någon sa).
 
Men @Cambrie , "fundamentalism" har en betydelse. Den kan du googla. Jag vänder mig mot att du beskriver en fundamentalistisk, bokstavstrogen religiös falang på ett sätt som är tvärtemot allt jag läst, hört och sett. Jag talar inte om Saudiarabien eller vem som är "värst". Jag begriper återigen inte din argumentation - jag har aldrig påstått att det bara är den här religiösa falangen som är för dödsstraff så du behöver verkligen inte räkna upp länder med barbariska lagar :confused:. Återigen - jag är inte helt okunnig utan har studerat väldigt mycket på ämnet och har rätt god koll på hur gräsliga lagstiftningar som existerar på olika platser i världen.

hela din argumentation ser ut såhär:

X: det är ett problem att Y inom islam gör T
du: men svenska män då! katoliker på malta!
X: ja men det betyder ju inte att T inom islam inte är ett problem?
du: men svenskar på solkusten!
jag: men stämmer det inte att Y anses vara fundamentalistiska och bokstavstrogna?
du: IRAN! Albanien! Somalia!
jag: :confused:

Jag tror vi är färdigdiskuterade nu faktiskt.
Jag frågade vad du ansåg vara fundamentalism. Jag diskuterar. Jag ser faktiskt inte problemet, jag anser fortfarande att salfister visserligen tolkar hårdare, det har jag aldrig skrivit något om, men det är inte samma sak som extremister. För min del är extremister terrorgrupper typ Al Qaida, IS, Alsharia, Boko Haram och så vidare, de kommer långt ifrån alltid ut salafism. Och det finns som sagt ganska många muslimer, oavsett inriktning som tolkar hårt. Jag ser inte riktigt vad du vill, du ifrågasätter mina påståenden men jag får inte diskutera dem?
 
Det låter ju som en ren nidbild av den sexuella frigörelsen i väst, som du verkar vända dig emot, t.ex genom att skriva bikininormen på stränder är "vidrig". Om jag inte redan visste att du inte är religiös så hade jag nog gissat att du tillhörde någon djupt konservativ religiös församling.
För övrigt, bikininormen var mest en metafor. Jag tycker den är vidrig, för JAG vill inte visa mig i bikini, två gravditeter har satt sina spår. Jag är glad att jag får välja att ha baddräkt eller till och med tshirt på mig på stranden, det tycker jag att andra kvinnor ska få göra också...
 
Nu är det ju mannen som inte vill ha analsex, inte jag ;). Det står tydligt i koranen (är dock inga problem innan giftermålet, vi lever inte alltid som vi lär som någon sa).

Jo men att skriva att "många säkert ser det som extremt" att inte "vilja ta sin fru analt eller försöka ha sex under mens" menar jag är en nidbild kring synen på sexualitet här i väst. Jag känner ingen som skulle tycka det är extremt, särskilt inte i jämförelse med salafism/wahhabism.
 
Jo men att skriva att "många säkert ser det som extremt" att inte "vilja ta sin fru analt eller försöka ha sex under mens" menar jag är en nidbild kring synen på sexualitet här i väst. Jag känner ingen som skulle tycka det är extremt, särskilt inte i jämförelse med salafism/wahhabism.
Som sagt, det här är hur min man, salafist och från en salafistisk mycket välkänd familj, utövar sin religion. Extremt? Nej, jag tycker inte heller det. Be fem gånger om dagen ser jag personligen inte poängen med och tycker är lite extremt, men han får väl göra det om det känns bättre för honom helt enkelt.
 
Som sagt, det här är hur min man, salafist och från en salafistisk mycket välkänd familj, utövar sin religion. Extremt? Nej, jag tycker inte heller det. Be fem gånger om dagen ser jag personligen inte poängen med och tycker är lite extremt, men han får väl göra det om det känns bättre för honom helt enkelt.

Jag är lite förvånad om än på ett positivt sätt att din strikt troende make ändå kunde tänka dig att gifta dig med en icke-troende kvinna som inte konverterar. Det trodde inte jag var möjligt i kombination med salafism.
En rent nyfiken och kanske för personlig fråga, men hur löser ni det med barnen? Uppfostras de enligt din mans livsåskådning, din eller får de välja fritt?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej alla fantastiska, nu är det Sveriges oroligaste hundhönsmamma här igen. På måndag ska vi operera bort två små juvertumörer på vår 9...
Svar
10
· Visningar
656
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 088
Senast: Mabuse
·
Samhälle Hur gör man, rent praktiskt, för att konvertera till en annan religion? Går in på pastorsexpeditionen och talar om vilken religion man...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 303
Senast: Ramona
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 510
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp