Bukefalos 28 år!

Sharialagar

De flesta salafister tolkar hårt vilket jag också skrivit, de flesta salafister finns i Saudiarabien vilket väl inte behöver gå in på att de inte alls är något föregångsland, det tror jag inte ens vi behöver diskutera. Däremot anser jag att en stor del av deras lagar och regler beror på en diktatur och ett kungadöme som vägrar släppa makten. Jag känner en hel del salafister, sharialagar är en sak, men de är ganska överrens om att det är svårt att finna stöd för avrättningar till exempel om man ser koranen som helhet.. En stor grupp salfister finns i Nordafrika också, de är långt ifrån lika tolkande som Saudiarabien. Däremot är inte salafist detsamma som IS. Min man är som sagt det, han skulle mer än gärna åka till sin hemstad nu för att slåss - mot IS. Man behöver inte tro att alla salafister tycker det är okej med dödsstraff, däremot så ja, många muslimer överlag har svårt för homosexualitet, där har jag inte märkt någon skillnad dock på vilken inriktning av islam personen har, vi får jobba jättemycket med det på jobbet, just synen på homosexualitet.

Okej tack så mycket för svaret. Hur är det med lagarna då? Anser salafister i allmänhet att sharialagar bör gå att rösta bort den demokratiska vägen?
 
@Cambrie Haha så jag ska läsa Koranen och sen en engelsk lagbok och sen själv klura ut exakt vad som är skillnaden och hur man i England valt att anpassa vissa lagar för nyanlända? Nja du, det låter som ett rätt omöjligt projekt.

Jag har googlat och får inte fram nånting alls, vilket känns märkligt för det torde ju vara något som diskuterats en hel del.

Som sagt, vi hade diskussionen under ett seminarium i IR, läraren gav några exempel men jag har inte fördjupat mig mer i det. Jag hittar dock en hel del googling, men det verkar gälla civilmål som inte går emot brittisk lag överlag, båda måste vara överrens med utslaget dock (där gäller det ju dock att kvinnor vet om sina rättigheter och där kommer ju återigen problemet med att de måste upplysas om det).
 
Okej tack så mycket för svaret. Hur är det med lagarna då? Anser salafister i allmänhet att sharialagar bör gå att rösta bort den demokratiska vägen?
Beror nog på vem du frågar skulle jag säga. Jag tror de flesta muslimer överlag som BOR i muslimska länder och aldrig satt sin fot i ett västerländskt samhälle säkert vill ha en demokrati, men även vill leva via islamsk lag. Jag tror det är väldigt svårt oavsett inriktning att dra alla människor över en kam. Frågar du min man så nej - han tror inte alltid på demokrati. Men han är naturligtvis väldigt färgad - säga vad man vill om Gaddafi men han höll i alla fall landet lugnt, idag är det ett av världens mest förstörda länder som ingen går säker i. De flesta (alla tror jag faktiskt) just Libyer jag träffat, oavsett politisk sida, skulle byta ut dagens situation mot Gaddafi sju dagar i veckan. Där får hela demokratin en känga - åtminstone som vi ser den, men det beror nog mer på förakt mot vad USA gjorde, inte på att de egentligen misstror demokrati. Afghaner som jag träffar i jobbet ungefär samma shit, ingen vill dock ha talibanerna där (också extremister men som jag förstått det på killarna på jobbet inte salfister utan en ännu mer övertolkande syn av Koranen kallad något helt annat). Jag har fått uppfattningen att många överlag tycker att en "bra" diktatur är en bättre grej än en dålig demokrati.

Jag tror man blir som man umgås. Stockholms universitet hade en föreläsning av några tjejer från Saudiarabien förra året, jag var inte på den men ett par kursare var där och enligt dem hade de inte sett något problem alls med den regim de lever i, de lever ju bara enligt Guds ord säger de (att Gud omöjligt kan ha sagt att kvinnor inte får köra bil är en annan sak).
Där hoppas jag att man kan så ett frö i de killar som kommer nu som ensamkommande och kanske inte får stanna.
 
Någon mer än jag som tycker det luktar troll?

Först kan TS inget om islam och sharia och vill veta. Sedan när det kommer användare som har kunskap så har TS plötsligt gott om kunskaper.
Med tanke på TS trådhistorik tror jag snarare att det har att göra med generell aversion mot muslimer och en vilja att uttrycka det. Det är bara en spontan gissning. Sen kan det ju såklart bero på okunskap.
 
Just detta med homosexualitet är rätt intressant då jag var i Saudi var det 'allmänt känt' att mäns första sexuella erfarenheter gjordes tillsammans med andra män (har tyvärr inga 1'a hands uppgifter på detta)
och isåfall är inte detta också fel enligt Koranen ?
Vi människor lever inte som vi lär alla gånger.
 
Ett par gånger har Islam kallats en "ung" religion i den här tråden. Jag förmodar att det menas "ung" som "ny i Sverige"? 600-talet är ju inte precis nyligen, vi hade inte ens kommit till vikingatiden här i norr.:confused:
 
Beror nog på vem du frågar skulle jag säga. Jag tror de flesta muslimer överlag som BOR i muslimska länder och aldrig satt sin fot i ett västerländskt samhälle säkert vill ha en demokrati, men även vill leva via islamsk lag. Jag tror det är väldigt svårt oavsett inriktning att dra alla människor över en kam. Frågar du min man så nej - han tror inte alltid på demokrati. Men han är naturligtvis väldigt färgad - säga vad man vill om Gaddafi men han höll i alla fall landet lugnt, idag är det ett av världens mest förstörda länder som ingen går säker i. De flesta (alla tror jag faktiskt) just Libyer jag träffat, oavsett politisk sida, skulle byta ut dagens situation mot Gaddafi sju dagar i veckan. Där får hela demokratin en känga - åtminstone som vi ser den, men det beror nog mer på förakt mot vad USA gjorde, inte på att de egentligen misstror demokrati. Afghaner som jag träffar i jobbet ungefär samma shit, ingen vill dock ha talibanerna där (också extremister men som jag förstått det på killarna på jobbet inte salfister utan en ännu mer övertolkande syn av Koranen kallad något helt annat). Jag har fått uppfattningen att många överlag tycker att en "bra" diktatur är en bättre grej än en dålig demokrati.

Jag tror man blir som man umgås. Stockholms universitet hade en föreläsning av några tjejer från Saudiarabien förra året, jag var inte på den men ett par kursare var där och enligt dem hade de inte sett något problem alls med den regim de lever i, de lever ju bara enligt Guds ord säger de (att Gud omöjligt kan ha sagt att kvinnor inte får köra bil är en annan sak).
Där hoppas jag att man kan så ett frö i de killar som kommer nu som ensamkommande och kanske inte får stanna.

Tack för svar. Du ger en långt mer smickrande bild av salafism än vad som går att finna på andra håll. I Gefle Dagblad finns det t.ex en artikel om salafister i Gävla där forskare och teologer intervjuas, den samstämmiga bilden verkar vara att salafism är en extremt lära som förkastar demokrati, vill införa sharialagar och starkt begränsa kvinnors rättigheter. Enligt wikipedia så menar Europadomstolen att sharialagar är inkompatibla med de grundläggande demokratiska principerna. Min bedömning blir att salafister är extremister. De du har kommit i kontakt med verkar dock företräda en något mer moderat version av salafism.
 
Om det är märkligt eller inte är ointressant, det är inte acceptabelt. Du jämför på fullt allvar med svenskar som "inte följer" Maltas seder/lagar genom att inte slå sina fruar?

Så läste inte jag Cambries inlägg.
Jag läste "vi ska inte aga i Sverige men det är tillåtet på många andra ställen och det är inte så konstigt om svenska aga-förbudet inte är känt av alla"

Alltså: dåligt att det förespråkas gamla maktstrukturer av religiösa ledare (och det är säkert unikt inom islam med tanke på det som nu diskuteras som hänt inom Katolska kyrkan...). Dessa ledare borde bli tagna ordentligt i örat.

Och information, information, information till nyanlända asylsökande och vid "samlingspunkter". Information på MVC (många kvinnor blir ju gravida), information i skolan vore bra även om det tydligen inte är SFI uppdrag.

INFORMATION om vad som gäller i Sverige.
Helst ska ALLA oavsett ursprung som bor i Sverige följa svensk lag.
 
[/QUOTE]
Du har inte läst inläggen i tråden va?
Ett par gånger har Islam kallats en "ung" religion i den här tråden. Jag förmodar att det menas "ung" som "ny i Sverige"? 600-talet är ju inte precis nyligen, vi hade inte ens kommit till vikingatiden här i norr.:confused:
Den är 600 år yngre än kristendomen och växte fram i en tid med mycket kontakter med omvärlden vilket gör att den gick influenser från många håll.
 
Ett par gånger har Islam kallats en "ung" religion i den här tråden. Jag förmodar att det menas "ung" som "ny i Sverige"? 600-talet är ju inte precis nyligen, vi hade inte ens kommit till vikingatiden här i norr.:confused:

Ung som i 600 år efter Kristus. Kristendomen kom ju vid tiden för Kristus.
Judendomen fanns innan.
 
Som unga religioner räknar jag Wicca och nyhedningar, med mindre än hundra års historia. Inte en religion som funnits i över tusen år, även om den råkar vara lite yngre än andra religioner.

Men det är ett sidospår.
 
Sorry, men jag har svårt att ta din fakta på allvar när du påstår att wahhabiter inte är extrema i sin tolkning utav islam. Nu har jag läst på mer och blev mer säker i det jag hört av muslimer innan att wahhabiter är väldigt extrema i tolkningen, även utav sharia.

Bara för att man inte st'ller sharia över officiell lag i tex danmark så betyder det inte att folk inte är tvugna att lyda shariadomstolens lag. Det är en annan sak om man lever efter guds lag sharia, men domstolar som dömer folk enligt extrema tolkningar är ett problem.

Det går inte att diskutera med dig, du är för kategorisk och aggressiv. Jag uppskattar inte att du på något vis tycks tro att jag är emot muslimer, och stödjer SD, för det är så långt ifrån sanningen man kan komma.

Ledsen.
Folk lever inte alls i det blå här. Nu undrar jag vad du ville med din tråd? Ville du fråga vilka länder som lever efter sharia (du har fått svaret - i Sverige har vi INTE sharia) eller ville du spy galla över folk som har en annan kultur än dig? Jag lever med en muslim till och med salafist som du anser vara extrema, jag jobbar DAGLIGEN med muslimer - jag jobbar med integration och jag sitter med i flera styrelser på betalda uppdrag som dagligen jobbar med dessa frågor - jag har läst mänskliga rättigheter - religion - mellanösternstudier - och du skiter fullständigt i vad jag, och de andra där merparten enligt dig själv troligen har betydligt mer erafrenhet än dig, både i livet, genom resande och genom universitetsstudier, skriver.

Så nu undrar jag - vad ville du med tråden, EGENTLIGEN?
 
Tack för svar. Du ger en långt mer smickrande bild av salafism än vad som går att finna på andra håll. I Gefle Dagblad finns det t.ex en artikel om salafister i Gävla där forskare och teologer intervjuas, den samstämmiga bilden verkar vara att salafism är en extremt lära som förkastar demokrati, vill införa sharialagar och starkt begränsa kvinnors rättigheter. Enligt wikipedia så menar Europadomstolen att sharialagar är inkompatibla med de grundläggande demokratiska principerna. Min bedömning blir att salafister är extremister. De du har kommit i kontakt med verkar dock företräda en något mer moderat version av salafism.
Jo, men så är det nog, det är jag medveten om. Men som andra skriver, islam är ju en ung religion och ju mer större globalisering, ju mer utvecklas den och i takt med globaliseringen tror jag det kommer att gå mycket, mycket fortare än hur kristendomen utvecklats. Det gäller ju även salafister, se bara på kalendern, när jag var liten (vi reste mycket i muslimska länder även om vi aldrig bodde där pga pappas jobb) använde man sig uteslutande av den arabiska kalendern, idag finns det inte ett samhälle i den muslimska kulturen som inte kör med vår tidskalender, eller möjligen båda två (Saudiarabien har båda till exempel). Jag tror det kommer att gå ganska fort, om 30 år kommer vi ha en helt annan islam, till och med i Saudiarabien, tack vare globaliseringen. Men sedan finns det vissa makter, de som jag kallar extremister (dit hör inte riktigt salafism tycker jag, alla salafister är inte extremister och alla extremister kommer inte ur salafism) som vill ha kvar det gamla - vill ha makt - pengar - vill trycka ner folket. DET är aldrig ok. DET måste vi bekämpa.
 
Senast ändrad:
Sorry, men jag har svårt att ta din fakta på allvar när du påstår att wahhabiter inte är extrema i sin tolkning utav islam. Nu har jag läst på mer och blev mer säker i det jag hört av muslimer innan att wahhabiter är väldigt extrema i tolkningen, även utav sharia.

Bara för att man inte st'ller sharia över officiell lag i tex danmark så betyder det inte att folk inte är tvugna att lyda shariadomstolens lag. Det är en annan sak om man lever efter guds lag sharia, men domstolar som dömer folk enligt extrema tolkningar är ett problem.

Det går inte att diskutera med dig, du är för kategorisk och aggressiv. Jag uppskattar inte att du på något vis tycks tro att jag är emot muslimer, och stödjer SD, för det är så långt ifrån sanningen man kan komma.

Ledsen.
Så vad ville du med tråden?
 
Som unga religioner räknar jag Wicca och nyhedningar, med mindre än hundra års historia. Inte en religion som funnits i över tusen år, även om den råkar vara lite yngre än andra religioner.

Men det är ett sidospår.
Hur såg kristendomen ut för 600 år sedan? Har den utvecklats under de 600 åren eller ser den samma ut idag? De flesta forskare säger att islam är en ung religion. Så jo, den räknas som ung. I alla fall på forskarnivå.
 
Problemet är att öppnar man för det kan det komma ytterligare tillämpningar senare. Jag säger verkligen inte att jag har något bra förslag på lösning men olika lagar för olika folk i samma land är inte speciellt rättssäkert. Vem ska tex överse den domstolen på ett rättssäkert sätt?

Men så är det redan i mångt och mycket, olika lagar gäller för olika personer i samma land. Straffrätten är generellt sett ganska enkel, man kan kort säga att begår du ett brott på svensk mark döms du i enlighet med svensk lag. Men på privaträttens område, dvs det rättsområde som omfattar lagar och regler om arv, äktenskap, föräldraskap, avtal, skadestånd (som inte är kopplat till brott) etc., så är det ingalunda självklart att det är svensk lag som ska tillämpas bara för att parterna befinner sig i Sverige. Om personerna och det som tvisten gäller har starkare anknytning till ett annat land så kan det blir så att det landets lag tillämpas i en svensk domstol. Ett äktenskap som inte hade ansetts giltigt i Sverige kan erkännas ändå om det är giltigt i det land där det ingåtts.
 
Sorry, men jag har svårt att ta din fakta på allvar när du påstår att wahhabiter inte är extrema i sin tolkning utav islam. Nu har jag läst på mer och blev mer säker i det jag hört av muslimer innan att wahhabiter är väldigt extrema i tolkningen, även utav sharia.problem.

Det går inte att diskutera med dig, du är för kategorisk och aggressiv. Jag uppskattar inte att du på något vis tycks tro att jag är emot muslimer, och stödjer SD, för det är så långt ifrån sanningen man kan komma.

Ledsen.
Har du uppfattat att du debatterar mot en person som lever med en troende muslim och dessutom jobbar med frågorna?
Du har hört och du har läst. Det står sig nog ganska slätt jämfört med @Cambrie s kunskaper?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej alla fantastiska, nu är det Sveriges oroligaste hundhönsmamma här igen. På måndag ska vi operera bort två små juvertumörer på vår 9...
Svar
10
· Visningar
671
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 422
Senast: Mabuse
·
Samhälle Hur gör man, rent praktiskt, för att konvertera till en annan religion? Går in på pastorsexpeditionen och talar om vilken religion man...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 415
Senast: Ramona
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 818
Senast: fejko
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp