Bukefalos 28 år!

Shetland sheepdog, med tanke på BBC dokumentär och bordercollie-tråd

Ainon

Trådstartare
Hur ser det egentligen ut med Sheltisarna?

Finns det någon i världen som avlar på vallande shetland sheepdogs?
Har de någon vallningsinstinkt? och skulle de gå att använda till ex fårvallning?
 
Sv: Shetland sheepdog, med tanke på BBC dokumentär och bordercollie-tråd

Jag är ingen vallningsexpert men..

Vår sheltie har alltid haft ett visst vallningsbeteende. Han ska alltid gå strax bakom och hålla koll. Till skillnad från andra hundar som gärna vill vara först :angel:

Är man fler än en som är ute och går kan han ibland springa som en tok mellan oss och nypa till oss i hälarna om vi inte går alldeles bredvid varandra.
Och man kan se hur jobbigt han har det under svampsäsongen då alla går åt olika håll i skogen och letar.

Han har även vid ett tillfälle smitit in i en hage och "vallat" hästarna (vilket inte uppskattades av varken hästarna eller oss :eek:)
Han har aldrig blivit tränad i detta, och förmodligen vet han inte riktigt själv vad han håller på med alltid ser det ut som.
Men nog finns det lite instinkt kvar i rasen, tror då jag! Men absolut inte lika framträdande som i de BCs och Aussies jag träffat.
 
Sv: Shetland sheepdog, med tanke på BBC dokumentär och bordercollie-tråd

Jag kan ju bara svara väääldigt amatörmässigt, min har det. Sedan att han inte gör det på ett bra sätt är en sak.
Han vallar oss när vi är ute och går samtidigt (eller gjorde, gammal och orkar inte riktigt), vallar hästarna och hönsen. Springer man så är han efter och naffsar och förstår nog inte riktigt vad han gör men ska hålla oss på kurs. Hönsen har han, vad jag ser, typsikt vallbeteende, han springer runt dem och försöker hålla dem i flocken, men han är inte så begåvad då de oftast slutar med de springer åt olika håll. :p
Han har det i sig men kan inte hantera det, och det är väl inte lika utvecklat som bc. Aveln däremot har jag inte jättebra koll på, funderar på om det ska bli en sheltie nummer två eller en annan ras, men har hittentills inte stött på en kennel som avlar för vallningenskull. Men jag har däremot sett att vissa faktiskt testar på valla med sina sheltiesar, och det går väl hyffsat.

Det var inte så mycket konkreta saker jag hade att komma med. :confused:

Men för att svara på din sista fråga, nej jag tror inte de klarar av att valla får de "mognar" inte sin vallinstikt tillräckligt, undantagsfall finns säkert. Vill även tilläga att min sheltie "eye:ar" så som bc:arna gör.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 984
Senast: Enya
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 753
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 431
Senast: Hedinn
·
Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 718
Senast: vtok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp