Shettistråden del II

Häromdagen. Is och stunds sysselsättning.
Noll motion justt nu.
Vi har en kombination av så gott som alla dåliga underlag som finns.

En mindre incident när jag var ite med fjordingen fick mig att ställa av. Riskerar inte skadad häst(ar) lagom till bättre underlag sedan.
Det suger men ändå.

Saknar ridhuset från stallet jag hade Eikar förr enormt just nu...

1000004736.jpg
 
Häromdagen. Is och stunds sysselsättning.
Noll motion justt nu.
Vi har en kombination av så gott som alla dåliga underlag som finns.

En mindre incident när jag var ite med fjordingen fick mig att ställa av. Riskerar inte skadad häst(ar) lagom till bättre underlag sedan.
Det suger men ändå.

Saknar ridhuset från stallet jag hade Eikar förr enormt just nu...

Visa bifogad fil 138741
Vågar inte heller ta ut min ur hagen och i hagen får hon bestämma själv vart hon vill sätta fötterna.
Saknar våren just nu. Men orolig hur det ska gå med hennes EMS samtidigt.
 
Vågar inte heller ta ut min ur hagen och i hagen får hon bestämma själv vart hon vill sätta fötterna.
Saknar våren just nu. Men orolig hur det ska gå med hennes EMS samtidigt.
Jag har ju sko, snösula och fyra brodd, så normalt sett vågar jag ta ut i de flesta vinterfören.
Men efter den där kombinationen av allt möjligt och incidenten med fjordinge Tappsko i sugande lera, jag märkte inte förrän vi kom på is och den hoven började glida.
Då lade även jag ned med båda. Var riktigt läskigt att ta oss sista biten hem men allt gick bra.
Jag har bra koll på skorna annars så den kan inte varit jättelös även om jag uppenbart lär ha missat att den rörde sig nog för att sugas loss.
 
Har inte varit i stallet på ett tag och har fått ställa in några gånger på raken pga orsaker. Fick frågan om jag skulle komma i helgen men jag har varit sjuk och orken finns inte, så var tvungen att säga nej.

Skrev att jag kanske måste ta en paus, för jag får inte ihop livet just nu. Vilket är sant. Det kändes skönt att säga det och ägaren svarade att jag är välkommen när jag vill framöver ❤️

Några minuter senare går jag in på Facebook, då har hon lagt ut frågan om hjälp med shettisarna. Så man var utbytbar. Såklart. Jag förstår det.

Även om det stack till lite i hjärtat känns det okej. Det har inte riktigt känts rätt. Får se vad som händer nu framöver…
 
Har inte varit i stallet på ett tag och har fått ställa in några gånger på raken pga orsaker. Fick frågan om jag skulle komma i helgen men jag har varit sjuk och orken finns inte, så var tvungen att säga nej.

Skrev att jag kanske måste ta en paus, för jag får inte ihop livet just nu. Vilket är sant. Det kändes skönt att säga det och ägaren svarade att jag är välkommen när jag vill framöver ❤️

Några minuter senare går jag in på Facebook, då har hon lagt ut frågan om hjälp med shettisarna. Så man var utbytbar. Såklart. Jag förstår det.

Även om det stack till lite i hjärtat känns det okej. Det har inte riktigt känts rätt. Får se vad som händer nu framöver…
Vad trist. Tror inte du finns nära mig heller tyvärr :(.
 
@Novienna hur gick det med din häst? ♥️

Hon kom ju tillbaka hem igen och efter lite turer fram och tillbaka så kom vi fram till att de skulle bli halvfodervärdar men att hon står kvar i samma stall som jag haft henne men några veckor senare var det tydligen både för dyrt och mycket jobb (fast det borde ju vara mindre än om de stått för allt själva?), nu har jag knappt hört ifrån dem på ett par veckor så antar att de inte är intresserade längre..

Björne har flyttat till hingstflock och trots att han är den minsta i gänget funkar det toppen. Men det är dyrt med två hästar och skolan tar mycket tid så vet faktiskt inte vad jag ska göra, funderar på att hitta någon annan som kan låna Vega tills jag är klar med skolan i alla fall..

20240310_165024~2.jpg
 
Hon kom ju tillbaka hem igen och efter lite turer fram och tillbaka så kom vi fram till att de skulle bli halvfodervärdar men att hon står kvar i samma stall som jag haft henne men några veckor senare var det tydligen både för dyrt och mycket jobb (fast det borde ju vara mindre än om de stått för allt själva?), nu har jag knappt hört ifrån dem på ett par veckor så antar att de inte är intresserade längre..

Björne har flyttat till hingstflock och trots att han är den minsta i gänget funkar det toppen. Men det är dyrt med två hästar och skolan tar mycket tid så vet faktiskt inte vad jag ska göra, funderar på att hitta någon annan som kan låna Vega tills jag är klar med skolan i alla fall..

Visa bifogad fil 141190
Men hur gullig 😍
 
Länge sedan jag skrev så mycket om oss nu.
Så nu kommer en lååång lägesrapport.
Börjar med att säga att Mumma (och Eikar) överlag mår bra och egentligen är glädjepiller. Jag ska jobba på att hitta känslan för det positiva igen.

Att det är svårt just nu beror nog mest på att jag inte får ihop mitt hästliv på något sätt som känns bra längre.
Har mycket med senaste jobbschemat att göra och lösningen som var på g föll platt.
Men också att det varit perhört mycket veterinärbesök och saker att oroa sig för med hästarna senaste åren.

Mumma har också blivit osäker när vi är ute och kör ensamma kombinerat med att hon inte vill lämna kompisen hemma.
Pågått sen i höstas.
Hon behöver stöttning framtill en hel del då hon stannar. Pigg och glad i allt annars inkl när hon har stöttning fram oavsett om någon går eller kompisen rids framför.
Testade med att maken körde och jag red och det var "som vanligt".

Jag är alltid helt ensam i stallet numera så det blir meckigare att hantera träningen av det med det går. Varvar öeda med vagn och geimskaft. Tömköra snett bakom henne och sitta i korta bitar på hemväg när viljan att komma hem är större än osäkerheten.
Hon har ju heller ingem medryttare och jag tror hon saknar den stimulansen.

Dessutom upptäcker jag 2 mån efter vaccineringen en mindre böld på halsen, under vinterpälsen och manen. Oklart exakt när den uppkom. Det är ju så mycket hår i vägen.

Konsulterar agria vårdguide på video och får infon att det sådant ibland kan hända lpngt efter vaccinatiomssticket och ska hålla lite koll nån vecka. Konsulterar efter ett tag vaccinerande veterinär och hon bekräftar att det ser ut att vara precis där hon sticker och att sådant i sällsynta fall kan uppstå långt efter
Avvakta lite till enligt vet och ha koll så länge den inte blir öm så får vi se om den måste öppnas.

Sedan är jag inte alls nöjd med den nya Zilco selen. Jag slåss med den och jag kommer inte överens med utformningen.
Men med facit i hand funkar den gamla bättre jag lutar lite åt att sälja denna.
Får se hur stor förlusten blir när jag kan tänkas orka ta tag i det.
Frustrerad över att jag lyssnade på och frestades av att en sån brösta sades vara perfekt för shettisar.
Mumma är nog en konstig shettis i kroppen, för trots alla inställningsmöjligheter blir den inte helt perfekt om jag inte byter ut några delar och dt har jag ingen lust med på något jag inte kommer överens med.

Ledsen för allt gnäll, ska försöka vara positiv näste gång. 🙈
 
Det är helt okej @Cattis_E ♥️
Ibland är livet så.

Mina medryttare från i höstas har hört av sig igen nu när vädret är bättre. Känner mig lite sur faktiskt men tänker inte låtsas om det så sa att de var välkomna. Min lilla svarta är däremot halt och jag är väldigt osäker på prognos. Just nu står han på boxvila och promeneras bara. Lilla vita var jätteglad när grabben red sist, ibland kan hon också vara flockbunden och inte vilja gå ensam men då var hon bara glad. Önskar att vi kom ut på ridtur oftare, ska försöka lobba lite för det.
 
Det är helt okej @Cattis_E ♥️
Ibland är livet så.

Mina medryttare från i höstas har hört av sig igen nu när vädret är bättre. Känner mig lite sur faktiskt men tänker inte låtsas om det så sa att de var välkomna. Min lilla svarta är däremot halt och jag är väldigt osäker på prognos. Just nu står han på boxvila och promeneras bara. Lilla vita var jätteglad när grabben red sist, ibland kan hon också vara flockbunden och inte vilja gå ensam men då var hon bara glad. Önskar att vi kom ut på ridtur oftare, ska försöka lobba lite för det.
Irriterande med fint väder-medryttare.
Men å andra sidan bättre än inget.
Vad felas den svarta? Dvs vad beror hältan på?
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 693
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
1 955
Senast: Rosett
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 133
Senast: alazzi
·
Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till...
74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
54 133

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp