Shettistråden del II

Vad har ni för erfarenhet av klippmaskiner och skär till att klippa shettispäls med? Vilka har funkat bra resp inte funkat? Hade planerat att köpa maskin till hösten men tror jag verkligen hade behövt klippa den damen med denna tidiga värmen.
Måste du ha sladdlös?

Då vet jag inte vilken som är bra nog.
Finns det alltså "riktiga" hästklippmaskiner: med snap on skär?
Kostar massor då eller?

Berättar lite om mina maskiner ändå. Kanske hjälper det någon.

De maskiner jag har haft har klarat shettispäls utan problem. Har haft Julas maskin (2st, den ena är samma märke som nu, den andra ser likadan ut men har annat märke på sig) samt Heininger.

Det lustiga är att Julas skär är betydligt bättre än Heiningers även på den maskinen. Det tycks mig som att Heningers skär inte blir riktigt bra efter slipning. Sedan känns det som de har lite annan vinkel.
Det senaste kan i och för sig påverkas av att jag klippt med Julas maskiner så många år att jag är vad vid den vinkel de har.
Julas maskin är tyngre och låter mer, men den är billigare och har funkat bra på fjordingar, shettisar, nordisar och islänning.

Det viktigaste är nog att slipa skären efter några klippningar. Jag rekommenderar att köpa något/nägra skär extra så man kan skicka minst ett på slipning så man har alltid fräscha skär ifall det börjar gå tungt.

Senast ändrad:
Ni som har shetlandsponny uppstallad hos annan än hemma, betalar ni samma stallhyra som övriga ponnyer/hästar eller får ni reducerat pris pga dess mindre storlek? 😊
Tänkte framförallt att de äter mindre hö och kanske inte orsakar samma slitage som en stor häst.
Har stått i stall som hade lite lägre pris på ponny än häst. Ingick då lite mindre hö, men samma strömängd.
Men oftast åt ponnyerna mindre hö än som ingick.

Senast ändrad:
För att fortsätta på detta med silverlinjerna, så tror jag mig ha uppfattat att det kanske inte är alla ättlingar som plockas bort, utan möjligen är det så att bara de ponnyer som bär den "oönskade" färgen som inte får vara kvar. Det är ju egentligen lite inkonsekvent, men...
Om jag fattat saken rätt så har det forskats i härstamningen på silverlinjen och den ska gå att följa väldigt långt bakåt. Men färgen uppstår nog inte ur tomma intet (eftersom det är samma gen, samma locus, som i alla andra raser med silverfärg) utan det är antagligen så att någonstans har det trillat in en avkomma vars föräldrar inte är de som är angivna i stamboken. Så där är ju en korsning. Men, det kanske inte har gjorts medvetet. Och jag vet inte när den första silverindividen dök upp. Så kanske är det rätt ändå att blunda för att det förmodligen är en korsning någonstans, men att ta bort individerna med den oönskade färgen, för att färgen inte ska vara kvar i rasen. (och rasbeskrivningen från moderlandet måste skrivas om)
Det här tycker jag som inte är i "avelssvängen" känns mest rimligt.
Att utesluta de som bär färgen och inte godkänna de föl som får den, speciellt när det är flera led tillbaka. Och inte utesluta alla som bär genen.
Har de den "tveksamma" stammen kanske man kan vara lite extra noga med uppfyllnad rasstandarden också när hästar godkänns för avel. Men dt kan ju kanske könnas orättvist.

Men jag är som sagt inte insatt, utan det är vad jag tror jag skulle känna om jag hade en ponny som berörs bara.

Ett problem om man bestämmer sig för att utesluta alla med silver är att en fux kan bära på anlaget utan att det syns, de måste ju i så fall också uteslutas om det är anlaget man vill få bort 🤔

Ett problem om man bestämmer sig för att utesluta alla med silver är att en fux kan bära på anlaget utan att det syns, de måste ju i så fall också uteslutas om det är anlaget man vill få bort 🤔
Man får väl färgtesta fuxarna? Alltså låta ägarna välja, inte tvinga folk.

Men ja jag tycker också det verkar vara den rimligaste vägen. Ta bort de med "fel" färg ur stamboken, låta de andra vara kvar.

Fast om det krävs ett färgtest för att få registrera fölet så blir det ju tvingande? 🤔
Och också en risk att man kastar pengar i sjön för om fölet bär på silver så skulle den ju inte få registreras...

Fast om det krävs ett färgtest för att få registrera fölet så blir det ju tvingande? 🤔
Och också en risk att man kastar pengar i sjön för om fölet bär på silver så skulle den ju inte få registreras...
Ja, det blir ju en egen bedömning om hur viktigt det är med SSS pass istället för SH. Alternativet är ju SH utan att passera gå, så att säga.

Alltså jag vet inte, men förstår att frågan helt klart är känslig.

Det här tycker jag som inte är i "avelssvängen" känns mest rimligt.
Att utesluta de som bär färgen och inte godkänna de föl som får den, speciellt när det är flera led tillbaka. Och inte utesluta alla som bär genen.
Har de den "tveksamma" stammen kanske man kan vara lite extra noga med uppfyllnad rasstandarden också när hästar godkänns för avel. Men dt kan ju kanske könnas orättvist.

Men jag är som sagt inte insatt, utan det är vad jag tror jag skulle känna om jag hade en ponny som berörs bara.
det som skulle tala emot den här snällare varianten är att det högst troligt inte är en renrasig shetlandsponny, även om korsningen förmodligen är ordentligt utspädd numera. Men man har (inte ännu) något bevis för att det är en korsning.
Jag nämnde i ett tidigare inlägg en hingst (Puccini) där det har visat sig att han är en korsning. Där har samtliga avkommor och ättlingar plockats ur stamboken. Moderstamboken skulle helst vilja att alla ponnyer ska gå att härleda tillbaka till moderstamboken. Det är en hel del med "okänd" några led bakåt som också skulle ryka då.
Jag är ganska säker på att man redan nu kräver färgtest på fuxar med silverförälder, för att undvika att para två silverbärare med varandra och få den svårare varianten av MCOA, den ögonsjukdom som följer silverfärgen.

Måste du ha sladdlös?

Då vet jag inte vilken som är bra nog.
Finns det alltså "riktiga" hästklippmaskiner: med snap on skär?
Kostar massor då eller?

Berättar lite om mina maskiner ändå. Kanske hjälper det någon.

De maskiner jag har haft har klarat shettispäls utan problem. Har haft Julas maskin (2st, den ena är samma märke som nu, den andra ser likadan ut men har annat märke på sig) samt Heininger.

Det lustiga är att Julas skär är betydligt bättre än Heiningers även på den maskinen. Det tycks mig som att Heningers skär inte blir riktigt bra efter slipning. Sedan känns det som de har lite annan vinkel.
Det senaste kan i och för sig påverkas av att jag klippt med Julas maskiner så många år att jag är vad vid den vinkel de har.
Julas maskin är tyngre och låter mer, men den är billigare och har funkat bra på fjordingar, shettisar, nordisar och islänning.

Det viktigaste är nog att slipa skären efter några klippningar. Jag rekommenderar att köpa något/nägra skär extra så man kan skicka minst ett på slipning så man har alltid fräscha skär ifall det börjar gå tungt.

Men tack ändå för info! :) Har du alltid haft vanliga skär eller har du testat glesare?

Måste och måste men jag klipper såpass sällan (ben på min, lilla ponnyn tänkte jag bara kroppen) och tyckte bara det var så mycket strul när jag klippte mera förr. Hade en Mooser Avalon då. Så jag vill liksom slippa krångla med sladd (min häst står stilla men klipper kronrand o kota pga använder boots hela vintern så ändå krångliga vinklar, den lilla är inte lika stillsam 😅) och noja över att jag inte spänner skären som jag ska.

Jag har liksom redan skjutit upp inköp av ny maskin när Avalonenes batteri dog i minst 5 år om inte mer pga detta 😅 Så min plan är att köpa en maskin och flera skär så att jag kan lämna maskin på service och skär på slipning (och även mina hovknivar jag slipar själv annars med varierande resultat) till fåret och få detta irriterande moment ut världens någon gång 🙈

Men tack ändå för info! :) Har du alltid haft vanliga skär eller har du testat glesare?
Jag TROR att det jag har som bara klipper randigt är lite glesare. Men inte mycket...
Har för mig det var det jag kom fram till var "fel" med det.
Så svaret på frågan är njä.
Vanliga skär har funkat fint.

Så jag vill liksom slippa krångla med sladd (min häst står stilla men klipper kronrand o kota pga använder boots hela vintern så ändå krångliga vinklar, den lilla är inte lika stillsam 😅) och noja över att jag inte spänner skären som jag ska.
Håller med om att visst kan det vara lite jobbigt med sladd. Den som "lärde" mig att klippa hade den alltid upp på axeln, bakom nacken och sen ned tilm handen som håller maskinen. Jag gör oftast lika. Man får i alla fall något mer koll då tycker jag.
Men klippa ben är meckigt, men det kanske funkar med en mindre maskin?

Alltså du märker om skären är fel spända... Då klipper den inte bra.
Egentligen drar man ju bara åt hårt med ratten typ i botten. Vrider loss den något varv, kollar om maskinen klipper eller tuggar.
Brukar också stå bra beskrivet i manualerna tycker jag.
Jag tror att de dyrare märkenas batteridrivna kan vara kraftfulla nog, men jag har inte provat.
Finns säkert bukefolk som vet om dt funkar, men tyvärr inte jag :angel:.

det som skulle tala emot den här snällare varianten är att det högst troligt inte är en renrasig shetlandsponny, även om korsningen förmodligen är ordentligt utspädd numera. Men man har (inte ännu) något bevis för att det är en korsning.
Jag nämnde i ett tidigare inlägg en hingst (Puccini) där det har visat sig att han är en korsning. Där har samtliga avkommor och ättlingar plockats ur stamboken. Moderstamboken skulle helst vilja att alla ponnyer ska gå att härleda tillbaka till moderstamboken. Det är en hel del med "okänd" några led bakåt som också skulle ryka då.
Det är just det med bevis.
Sen kan jag inte låta bli att undra.. Vilket färganlag dyker upp som inte okej nästa gång?
Känns som att shettisat finns i väldigt mönga färger. Finns det fler problem att upptäcka?

Hur kom man förressten på detta nu? För att det görs gentest man inte kunde förut?

Nåväl, jag ska inte grotta ned mig mer i det nu, men för mig känns rimligast med ett regelverk som försöker få bort oönskade anlag än att utesluta en massa ponnyer som man tidigare tyckt varit rastypiska och godkänt för avel.

Kanske tur att man pysslar med en ras där det bara är en färg (nåja flera olika black) som är godkänd så man slipper fundera på detta.

Jag TROR att det jag har som bara klipper randigt är lite glesare. Men inte mycket...
Har för mig det var det jag kom fram till var "fel" med det.
Så svaret på frågan är njä.
Vanliga skär har funkat fint.

Håller med om att visst kan det vara lite jobbigt med sladd. Den som "lärde" mig att klippa hade den alltid upp på axeln, bakom nacken och sen ned tilm handen som håller maskinen. Jag gör oftast lika. Man får i alla fall något mer koll då tycker jag.
Men klippa ben är meckigt, men det kanske funkar med en mindre maskin?

Alltså du märker om skären är fel spända... Då klipper den inte bra.
Egentligen drar man ju bara åt hårt med ratten typ i botten. Vrider loss den något varv, kollar om maskinen klipper eller tuggar.
Brukar också stå bra beskrivet i manualerna tycker jag.
Jag tror att de dyrare märkenas batteridrivna kan vara kraftfulla nog, men jag har inte provat.
Finns säkert bukefolk som vet om dt funkar, men tyvärr inte jag :angel:.

Fåret tipsade nämligen om ett med glesare skär, jag hade ingen aning om att det fanns 😅 Men just att då blir det lite mer randigt, vilket är mitt minsta problem verkligen 😁 Benen på min häst går att göra med Biltemas lilla hundtrimmer också men vore ju najs om de gick även med en ny maskin. Jag får klura lite helt enkelt på hur jag ska prioritera! Tack för all info iaf :)

Fåret tipsade nämligen om ett med glesare skär, jag hade ingen aning om att det fanns 😅 Men just att då blir det lite mer randigt, vilket är mitt minsta problem verkligen 😁 Benen på min häst går att göra med Biltemas lilla hundtrimmer också men vore ju najs om de gick även med en ny maskin. Jag får klura lite helt enkelt på hur jag ska prioritera! Tack för all info iaf :)
Haha, jag tyckte det var så himla fult med randigt 😅. Men fjordingar har ju mörk hud så det blev ju typ mörka ränder eller vad man ska säga på honom.

Haha, jag tyckte det var så himla fult med randigt 😅. Men fjordingar har ju mörk hud så det blev ju typ mörka ränder eller vad man ska säga på honom.

Jag råkade bara klippa ena sidan av halsen andra gången på min lilla så randigt skulle vara en förbättring 😅 Batteriet dog och var ändå så ojämnt så syntes inte så stor skillnad. Och tänker att vanligt skär brukar ju ingå så funkar det kan jag klippa fint 🥰

Nu har jag anmält oss också till tävling!
Sist min ponny var på utställning var hon fyra och fick silver. Får se om något blivit bättre med åren :rofl: utställd tre gånger med samma resultat.

Det är just det med bevis.
Sen kan jag inte låta bli att undra.. Vilket färganlag dyker upp som inte okej nästa gång?
Känns som att shettisat finns i väldigt mönga färger. Finns det fler problem att upptäcka?

Hur kom man förressten på detta nu? För att det görs gentest man inte kunde förut?

Nåväl, jag ska inte grotta ned mig mer i det nu, men för mig känns rimligast med ett regelverk som försöker få bort oönskade anlag än att utesluta en massa ponnyer som man tidigare tyckt varit rastypiska och godkänt för avel.

Kanske tur att man pysslar med en ras där det bara är en färg (nåja flera olika black) som är godkänd så man slipper fundera på detta.
Alltså, man har ju alltid sagt att shetlandsponnyn kan ha alla färger utom tigrerad (prickig). Men det är ju en sanning med modifikation, eftersom man vet mer om färger och färggenetik idag än när rasstandarden ursprungligen skrevs.
De färganlag som finns i rasen, utöver grundfärgerna, är skäck (ryggskäck/dorsalskäck/tobiano), avblekbar skimmel, konstantskimmel, black och gulanlag. Och "mushroom" (som är det anlag som påverkar fuxfärg, som gjorde att ponnyerna misstänktes vara silversvarta/-bruna).

Det har "önskats" silverfärg i rätt många år och man trodde länge att en del fuxar var silverbruna eller silversvarta. När man började kunna testa för rött eller svart, s.k. red factor test (visar om det finns 0, 1 eller 2 anlag för rött = fux) och då insåg man att samtliga testade individer var fuxar och där föl silverteorin.
Sen dök det plötsligt upp en hingst i Danmark som var silversvart. På riktigt. Född i Tyskland. Det måste ju ha funnits fler ur samma linje i Tyskland, men det har inte nått oss här. Och detta var ju alltså i relativ nutid, när man kan testa för silverfärgen.
Såvitt jag vet har man inte hittat en enda renrasig shetlandsponny någon annanstans i världen som är silverfärgad, utöver de ponnyer som kommer ur den här blodslinjen. Och någonstans har ju folk börjat ifrågasätta varifrån färgen kommer, om det verkligen kan vara renrasiga shetlandsponnyer. Med fog för frågeställningen, för Tysklands shetlandsavel har varit stökig att reda upp, med mycket korsningar i stamböckerna. (varav tidigare nämnda Puccini är ett typiskt exempel, som i efterhand visat sig vara en korsning).

Liknande trådar

Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till... 74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
62 485
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
26 219
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka