Cattis_E
Trådstartare
Måste du ha sladdlös?Vad har ni för erfarenhet av klippmaskiner och skär till att klippa shettispäls med? Vilka har funkat bra resp inte funkat? Hade planerat att köpa maskin till hösten men tror jag verkligen hade behövt klippa den damen med denna tidiga värmen.
Då vet jag inte vilken som är bra nog.
Finns det alltså "riktiga" hästklippmaskiner: med snap on skär?
Kostar massor då eller?
Berättar lite om mina maskiner ändå. Kanske hjälper det någon.
De maskiner jag har haft har klarat shettispäls utan problem. Har haft Julas maskin (2st, den ena är samma märke som nu, den andra ser likadan ut men har annat märke på sig) samt Heininger.
Det lustiga är att Julas skär är betydligt bättre än Heiningers även på den maskinen. Det tycks mig som att Heningers skär inte blir riktigt bra efter slipning. Sedan känns det som de har lite annan vinkel.
Det senaste kan i och för sig påverkas av att jag klippt med Julas maskiner så många år att jag är vad vid den vinkel de har.
Julas maskin är tyngre och låter mer, men den är billigare och har funkat bra på fjordingar, shettisar, nordisar och islänning.
Det viktigaste är nog att slipa skären efter några klippningar. Jag rekommenderar att köpa något/nägra skär extra så man kan skicka minst ett på slipning så man har alltid fräscha skär ifall det börjar gå tungt.
Senast ändrad: