Shettistråden del II

Vi firade med morotskalas förstås :)

IMG_2552.webp

Hur har era fällt nu? Vi har ett äldre sto sedan ett tag tillbaka, som tyvärr vanvårdats grovt pga okunskap. Hon har lång shettispäls, men inte krullig utan bara lång. Fäller gör hon, men ganska långsamt. Har klippt lite fram (sen gav maskinen upp) och där har sommarpälsen växt ut. Inte tycker hon om att bli borstad heller, det är mycket kränkande.
IMG_20250511_191105560.webp

Men nog är hon söt :heart

Det är inte ovanligt att det dröjer in i juni innan de fällt klart, särskilt om de fått lite felaktig utfodring

Badade ponnyn. Hon rullade sig direkt, men står på spån så hoppas det går att borsta ur imorgon 🙈
Putsade grimma (hon får låna lädergrimman jag sydde åt lilla ponnyn) och har packat lite. Tror jag får visa i grimma men stoppade med tränset i fall om att.

Badade ponnyn. Hon rullade sig direkt, men står på spån så hoppas det går att borsta ur imorgon 🙈
Putsade grimma (hon får låna lädergrimman jag sydde åt lilla ponnyn) och har packat lite. Tror jag får visa i grimma men stoppade med tränset i fall om att.
Du FÅR visa i grimma. Det är bara hingstar som behöver träns. (gäller shetland, om någon från nån annan ras läser tråden)

Ha så kul idag @Blyger och @Novienna! Ska ni till samma ställe? :)

Min lilla fick prova lite boots och hon blev riktigt nöjd med Flex runt om! Lätta att ta på även de små bakhovarna också så nu är vi nöjda och glada båda två 😅 Standardstorlekarna med 80 (minsta) bak och 85 fram. Bytte ut bakstrapen även fram till minsta, XS. Passade på att köpa lite ponnyfärger jag aldrig haft tidigare i mitt liv 💜🩷

1000019626.webp

Då är man en erfarenhet rikare men kanske inte helt nöjd. Vega var en stjärna som vanligt men inne i ridhuset tappade hon energi och matte, som i teorin vet hur man visar ponny, lyckades inte visa Vega från sin bästa sida. Lite stel och otränad var hon också så gjorde verkligen inte hennes trav rättvisa. Hon fick sjuor rakt igenom, hade hoppats på bättre men vi får träna mer inför nästa utställning 🙂

Jättekul att träffa @Blyger och hennes söta prinsessa!

image.webp

Senast ändrad:
Och som alla ser två rätt olika typer av shettisar 😅

Jag har aldrig visat häst på utställning innan (bara åring på premiering förra året) så rakt in på erfarenhetskontot för mig. Prinsessan är alltid schysst att ha med sig (så länge hon inte behöver stå i släpet), det är skönt. Skritten saknade påskjut och traven var markbunden så där finns nog lite förbättringspotential :)

Jag fick hem en sadel idag, en 14" Lippo Smart, i förhoppning att den skulle passa en av mina tjejer (dvs en mer riktig sadel än en vanlig ponnyputa). Men visst är den för lång/stor?

Den större av tjejerna:
IMG_20250527_202027230.webp

Liknande trådar

Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till... 74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
65 057
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
26 350
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Besiktning nödvändig?
  • Hingstvalsfunderingar 2025