Shettistråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@ameo Den nya kompisen har inte arbetat så mycket vad jag förstår men husse planerar att bygga en vagn iaf, Fenix är körd både enbet och par och nya kompisen är ungefär jämnstor, vi kanske hittar på bus i framtiden :angel:

Den nya kompisen har ev redan varit i tråden en gång i tiden 🤫
Ser fram emot när den presenteras! :D
 
Hoppar även jag in här då jag också har en shettis. Bäckdalens Melissa. Född -04 e. Kasper - Janko. Köpte henne som sällskap som 3-åring. I några år hade jag ett par tjejer som red och körde henne. Men när vi flyttade till egen gård en bit från stan så var det svårare att hitta någon som kunde motionera henne. Men nu sista åren så har dottern ridit henne lite då och då och lillebror börjar även han få upp intresset.
Hon är tuff och hård men samtidigt väldigt känslig. Ingen barnponny egentligen men numera vet hon att hon måste uppföra sig, alla fall när jag är i närheten 😉
Ett riktigt charmtroll är hon! 💕 B66B6DCA-BFE9-4B0A-86D1-3989C81148C3.jpeg
 
I februari var det dags för den årliga vaccinationen av mina tre damer. Min shettis är f.08 och jag har haft henne sedan -09. Hon har haft problem med återkommande fång sedan 2014 och dessutom fång även vintertid. Förra året var det värre än värst med start i februari. Fånganfall på fånganfall och hon stod i princip på boxvila sedan juni till december. Min veterinär reagerade förra året på att det var 3:e året i följd som ponnyn fick fång 2 veckor efter vaccinering och tyckte att jag nog inte ska vaccinera ponnyn igen. Dessutom insåg jag att det även fanns fång som hängde ihop med avmaskning.

Är det någon mer som haft problem med att avmaskning/vaccinering triggat igång fång?

I november lutade det åt avlivning eftersom ponnyn fick återfall hela tiden. Jag gjorde en sista chansning och testade Djävulsklorot i flytande form. Döm om min förvåning att ponnyn svarade bra på detta och från januari kunde hon äntligen få gå i sjukhage och sedan i stora hagen med sina kompisar.

Jag har gett ponnyn en minimidos och nu håller jag på att sätter ut Djävulsklorotbehandlingen. Än så länge verkar det funka. Jag håller på att vänjer in pållarna på lite grönt, då jag öppnar upp till sommardelen av min lilla hage 30 min/dag. Sedan blir de vallade tillbaka till vinterrasthagen och så här pigg och alert har inte ponnyn varit på flera år.


/Lizzie
 
I februari var det dags för den årliga vaccinationen av mina tre damer. Min shettis är f.08 och jag har haft henne sedan -09. Hon har haft problem med återkommande fång sedan 2014 och dessutom fång även vintertid. Förra året var det värre än värst med start i februari. Fånganfall på fånganfall och hon stod i princip på boxvila sedan juni till december. Min veterinär reagerade förra året på att det var 3:e året i följd som ponnyn fick fång 2 veckor efter vaccinering och tyckte att jag nog inte ska vaccinera ponnyn igen. Dessutom insåg jag att det även fanns fång som hängde ihop med avmaskning.

Är det någon mer som haft problem med att avmaskning/vaccinering triggat igång fång?

I november lutade det åt avlivning eftersom ponnyn fick återfall hela tiden. Jag gjorde en sista chansning och testade Djävulsklorot i flytande form. Döm om min förvåning att ponnyn svarade bra på detta och från januari kunde hon äntligen få gå i sjukhage och sedan i stora hagen med sina kompisar.

Jag har gett ponnyn en minimidos och nu håller jag på att sätter ut Djävulsklorotbehandlingen. Än så länge verkar det funka. Jag håller på att vänjer in pållarna på lite grönt, då jag öppnar upp till sommardelen av min lilla hage 30 min/dag. Sedan blir de vallade tillbaka till vinterrasthagen och så här pigg och alert har inte ponnyn varit på flera år.


/Lizzie
Jag vet att det diskuteras här och där, typ på facebook, att det ses fång efter vaccinationer.
Jag personligen, som försöker se saker och ting vetenskapligt, har lite svårt att förstå sambandet. Det hade varit intressant om t.ex SLU kunde göra någon studie på dels om det verkligen finns ett samband och dels vad det i så fall kan bero på.
Ibland kan ju sambandet vara ett annat än det man först gissar på. Så bara för att man ser att tidpunkterna sammanfaller behöver det inte vara själva vaccinationen som är boven i dramat.
har du ställt frågan på hästvårdssidan här?

Skönt i alla fall att det börjar ge med sig! Håller tummarna att du får bukt med det!
 
Jag vet att det diskuteras här och där, typ på facebook, att det ses fång efter vaccinationer.
Jag personligen, som försöker se saker och ting vetenskapligt, har lite svårt att förstå sambandet. Det hade varit intressant om t.ex SLU kunde göra någon studie på dels om det verkligen finns ett samband och dels vad det i så fall kan bero på.
Ibland kan ju sambandet vara ett annat än det man först gissar på. Så bara för att man ser att tidpunkterna sammanfaller behöver det inte vara själva vaccinationen som är boven i dramat.
har du ställt frågan på hästvårdssidan här?

Skönt i alla fall att det börjar ge med sig! Håller tummarna att du får bukt med det!

Det var veterinären som drog slutsatsen förra året, om att vaccinationen kan vara boven i dramat. Vetten hade kollat i sin journal 3 år tillbaka och ganska precis 2 veckor efter vaccination kom ett fånganfall och har gjort så 2016, 2017 och 2018. Den vetten avvrådde mig från att ge vaccination fortsättnignsvis. Jag har ställt frågan in FB-grupp för shettisar - där var det flera stycken som haft samma problem. Även fång på Islandshäst och någon mer ras efter vaccinering.

Vid vaccineringen i år så hade jag ute en annan veterinär än den jag haft i flera år, min gamla har gått i pension. Jag förklarade läget för min nya veterinär. Veterinären sa så här: "Jag tycker du ska vaccinera för Tetanus i alla fall. För det är influensavaccinet ponnyn får fång av". Alltså är detta ingen nyhet...

Nu avstod jag från Tetanus trots att ponnyn egentligen skulle ha det enligt passet. Jag vågade helt enkelt inte eftersom vi haft så himla mycket problem, vilket veterinären hade full förståelseför. Vetten tyckte då att om ponnyn håller sig frisk från fång, så kan vi ge Tetanusvaccin nästa år.

/Lizzie
 
Alla var svettiga på morgonen men kvar i hagen och tillräckligt nära för att se ut som en flock. Connemaran är just nu mer välvilligt inställd än den andra shettisen :rofl: Men det blir nog fint :)

(Anmäld till två utställningar nu :p ).
3BC29848-423D-445F-B28B-B96DFA6D9863.jpeg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 566
Senast: Solis
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 664
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
4 636
Senast: Enya
·
Relationer Back again.. Det är lite oklart vad jag vill med tråden, vet att det bara är jag som kan bestämma för mig själv till syvende och sist...
24 25 26
Svar
505
· Visningar
63 756
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp