Shettistråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
7D66AAD4-E6A0-4D00-8A87-08A07DC199C4.jpeg


Mumma och Xanadu har verkligen funnit varandra :)
 
Hej allihopa!
Vi har precis köpt en shetlandsponny(kanske mini?). Hämtade honom i söndags, världens goaste kille!

Född 2008, valack. Inriden och inkörd. Tanken är att jag & dottern på tre år ska ha honom tillsammans. Han har en hel del överhull att ta tag i samt nästan all vinterpäls kvar, men det rasar av dagligen så snart är den nog borta!

Tanken är att ha honom till ridning, körning och trick. En bästa vän!
 

Bifogade filer

  • 1D14687A-99D3-49FF-AF35-E534C88E47F4.jpeg
    1D14687A-99D3-49FF-AF35-E534C88E47F4.jpeg
    237,9 KB · Visningar: 103
Vart kan man hitta sele och vagn för en vettig peng? :o
Jag har bara hållt på med islandshästar innan så detta är helt nytt för mig 😅
 
Först - grattis till ponnyn! Berätta gärna mer! Härstamning?
Vart kan man hitta sele och vagn för en vettig peng? :o
Jag har bara hållt på med islandshästar innan så detta är helt nytt för mig 😅
Det finns en del på begagnatmarknaden. Sen beror det på vad du anser vara en vettig peng... ;)
Har du koll på det där med olika modeller av selar och sånt? (vi börjar där...)
 
Vart kan man hitta sele och vagn för en vettig peng? :o
Jag har bara hållt på med islandshästar innan så detta är helt nytt för mig 😅
Jag köpte en DriveOut Syntet förra året till min då 2-åriga mini, men som ameo säger så beror det ju på vad du anser vara vettig peng ;) Planen är att det ska komma till en rockard av något slag, förhoppningsvis i sommar, men än så länge har vi inte kommit så långt i träningen att vi behöver en vagn (har haft problem med patellaupphakning, och nu några månaders rehab efter operation).
 
Först - grattis till ponnyn! Berätta gärna mer! Härstamning?

Det finns en del på begagnatmarknaden. Sen beror det på vad du anser vara en vettig peng... ;)
Har du koll på det där med olika modeller av selar och sånt? (vi börjar där...)
Har bara koll på vad bröstsele och loksele är 😅 Helt ny på detta!
Vettig peng är väl så billigt som möjligt utan att vara rent skräp 🙈 Vill ju inte att han ska skadas för att jag är för snål och okunnig..

Ska kolla härstamningen i passet så fort dottern somnat 👍🏻
 
Nu så kanske det ska bli rätt..
Minns inte när jag skrev sist. Jag har inte kvar Hilda längre pga kolik :,( Tog bort henne för 1 år sedan.

Just nu har vi 2 egna shetlandsponnyer, Axtorps Destiny och Stjernens Mini-Savanna. Destiny var dräktig men kastade sitt fuxfärgade stoföl e.Melkers Extra-Terrestrial 3 veckor innan bf. I felläge dessutom 😭😢 Nu mår hon som tur är bra och ska betäckas om med samma hingst.

Savanna håller vi på att köra in, tömkörning i skritt går som tåget. Inte behövt ledare en enda gång. Nu har hon hittat gasen av sig själv och är riktigt framåt. Tyvärr har hon problem med knott så avelshäst blir hon inte. Däremot tänkte jag ställa ut henne då hon är så fin nu, symptomfri med hjälp av smörja, eksemtäcke och huva. Sååå glad för hennes skull att hon kan gå ute utan att klia sig 🥰 Allt ludd då selen fortfarande är lite stor 😁 Savanna köpte jag osedd endast på stammen då hon har samma pappa som min älskade Sandbackas Gullfaxe. Visade sig vara en fullträff temperamentsmässigt, de har i princip samma temperament men hon har bättre exteriör.. Pigga, framåt, genomsnälla.

60423879_10157133840544648_758843274352918528_n.jpg


Har även en liten en till låns när vår Dessan är på betäckning och senare för fölning. Melody f.2018.
 
Har bara koll på vad bröstsele och loksele är 😅 Helt ny på detta!
Vettig peng är väl så billigt som möjligt utan att vara rent skräp 🙈 Vill ju inte att han ska skadas för att jag är för snål och okunnig..

Ska kolla härstamningen i passet så fort dottern somnat 👍🏻
Då vill jag börja med att berätta om att det är skillnad mellan den enkla bröstselen med fast brösta (som inte på något sätt är idealisk att köra med!) och den sort som har lös brösta och draglinor som fästs i svängel på vagnen = mycket behagligare för hästen att dra med. Jag hinner inte leta reda på nån bra länk med info om detta just nu, men det finns någon mycket att läsa t.ex här: https://www.bukefalos.se/threads/fakta-om-olika-selar-och-vagnar.903382/

Syntetselen som @__sofia__ skrev om ovan är ett bra alternativ till en bra peng om man vill köpa nytt.
Sen får man se till att rockarden man köper är välbalanserad och har en svängel att fästa draglinorna i.
Här är vår gammelgubbe med just en sån sele på sig.
rassen.jpg
 
Hej allihopa!
Vi har precis köpt en shetlandsponny(kanske mini?). Hämtade honom i söndags, världens goaste kille!

Född 2008, valack. Inriden och inkörd. Tanken är att jag & dottern på tre år ska ha honom tillsammans. Han har en hel del överhull att ta tag i samt nästan all vinterpäls kvar, men det rasar av dagligen så snart är den nog borta!

Tanken är att ha honom till ridning, körning och trick. En bästa vän!
JÄTTEFIN :love: 86 cm och under är minishetland.
 
5B14E12F-4D4B-40F6-A67A-B398B8C59922.jpeg


Connemaran är ju lite OT men hur som, har byggt gångar i hagen så de har yta att röra sig på utan att det blir för mycket mat. De får följa yttre stängslet typ. Verkar fungera hyfsat.

(I hinkarna är det ordentligt ursköljd betfor, mineraler, lite linfrökaka och probi-Horse, connemaran har känslig mage så alla får en släng av gottis :p ).
 
Har pratat lite med Mumma så numer springer hon inte åt andra hållet när hon ser mig :p

Idag hade jag bokat tid för vaccination på veterinärstationen, inga problem att lasta själv trots att vi inte utarbetat en rutin.

Inga problem att spruta på släpet heller, Fenix skriker att man försöker döda honom när man vaccinerar...

På lördag drar vi till Söderhamn på utställning, efter att ha Mumma-anpassat släpet, dvs satt upp nya bomfästen på mer lämplig höjd. Valde att köpa original så att dr går att lösa ut från utsidan.

63F581EE-89AF-451F-8EF6-F4F42281FE37.jpeg
 
Har pratat lite med Mumma så numer springer hon inte åt andra hållet när hon ser mig :p

Idag hade jag bokat tid för vaccination på veterinärstationen, inga problem att lasta själv trots att vi inte utarbetat en rutin.

Inga problem att spruta på släpet heller, Fenix skriker att man försöker döda honom när man vaccinerar...

På lördag drar vi till Söderhamn på utställning, efter att ha Mumma-anpassat släpet, dvs satt upp nya bomfästen på mer lämplig höjd. Valde att köpa original så att dr går att lösa ut från utsidan.

Visa bifogad fil 31213
Lycka till på utställningen! :) Jag försöker följa er på distans...
 
Jag mätte mina för täckesstorlek idag och den ena är 70cm och den andra 78cm.
Finns det någon som har tips på var man kan hitta täcke i storlek 80-85 som inte är fulla med disneyfigurer eller annat lull?

Jag letar efter regntäcke och fleecetäcke.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 572
Senast: Solis
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 778
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
4 653
Senast: Enya
·
Relationer Back again.. Det är lite oklart vad jag vill med tråden, vet att det bara är jag som kan bestämma för mig själv till syvende och sist...
24 25 26
Svar
505
· Visningar
63 868
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp