Shettistråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag mätte mina för täckesstorlek idag och den ena är 70cm och den andra 78cm.
Finns det någon som har tips på var man kan hitta täcke i storlek 80-85 som inte är fulla med disneyfigurer eller annat lull?

Jag letar efter regntäcke och fleecetäcke.
Titta på Börjes, tycker deras modeller ligger riktigt bra på dom små.
 
Jag mätte mina för täckesstorlek idag och den ena är 70cm och den andra 78cm.
Finns det någon som har tips på var man kan hitta täcke i storlek 80-85 som inte är fulla med disneyfigurer eller annat lull?

Jag letar efter regntäcke och fleecetäcke.
När det gäller regntäcken är min uppfattning att Globus-täckena med halvhals har riktigt bra passform för shetlandsponnyer.
20190121_161309.jpg


Min erfarenhet av täckena på Börjes är att de är stora i bogen.
 
Jag håller med om Globus, jag har dels ett regntäcke och dels ett vintertäcke därifrån som båda passar bra på min mini (storlek 75) och som är ordentliga täcken och utan några rosa disneyfigurer ;)
 
Idag fick min ene ponny skor :) De andra två verkades bara.
Och min lilla fröken fräken fick nya skor, för att vara väl rustad för att agera skoltaxi i morgon. Dotter går ut nian och har önskat att få åka ponnytaxi hem från skolan. Det är 9 km, så det är absolut överkomligt även om det tar en stund...
31334

Jag provkörde vagnen idag, efter att vi satt dit skaklar istället för parstången som satt där tidigare. (har sänkt skakelöglorna efter provkörningen, det funkade inget vidare som på bilden... )
I morgon ska vagnen pyntas med lite grönt. Sen får vagn och ponny åka släp in till stan.
 
Förra tisdagen fick Savanna fång. Japp. In på box och vet dagen efter som bara konstaterade samma. Så nu har vi gjort 1 veckas boxvila. Hon tar det sjukt bra! Helt lugn.
Jag var naiv att ttro att "tvååringar får nästan aldrig fång". Nästan..
Hittade henne som tur är väldigt tidigt så efter 2 dygn på reumocam var hon smärtfri, och ingen förstärkt puls samt kalla fina hovar. Sista dosen på lördag. Tänkta ca 2 v på box innan hon får gå i sjukhage på ridbanan (mjuk sand).
Lilla hjärtat. I dag mådde hon bra och fick kliva ur boxen och bli borstad 🥰 🥰
Om ett par-tre veckor blir det röntgen av hovarna.

64441304_10157208039024648_115036691818872832_n.jpg

Tycker hon är så fin, tycker nog hon är lika snygg som diplomstoet jag också har. Men kanske är partisk. Har dock ingen exteriörbild.

"Kan man", förutsatt att hon blir riktigt "frisk" visa en ponny med symptomlös eksem och utläkt fång på utställning? Borde man väl kunna göra om hon fysiskt mår toppen och är i utställningsskick. Är ju dagsformen mycket.
Eksemen har hon inte ett ena symptom på i år. Vill också gärna visa henne på treårspremiering 2020. Går det inte så går det inte. Har andra att visa. Men som sagt vore kul då jag tycker hon är så fin.

Till avel ska hon givetvis inte användas utan tanken är bruksponny sedan hon fick eksem förra året.
 
"Kan man", förutsatt att hon blir riktigt "frisk" visa en ponny med symptomlös eksem och utläkt fång på utställning? Borde man väl kunna göra om hon fysiskt mår toppen och är i utställningsskick. Är ju dagsformen mycket.
Eksemen har hon inte ett ena symptom på i år. Vill också gärna visa henne på treårspremiering 2020. Går det inte så går det inte. Har andra att visa. Men som sagt vore kul då jag tycker hon är så fin.

Till avel ska hon givetvis inte användas utan tanken är bruksponny sedan hon fick eksem förra året.
Ja, om hon är smärtfri (och har sluppit deformerade hovar) vad gäller fången och har all man och svans kvar (och ingen bucklig nacke, som eksemponnyer ofta har) så kan du absolut visa henne!
 
Förra tisdagen fick Savanna fång. Japp. In på box och vet dagen efter som bara konstaterade samma. Så nu har vi gjort 1 veckas boxvila. Hon tar det sjukt bra! Helt lugn.
Jag var naiv att ttro att "tvååringar får nästan aldrig fång". Nästan..
Hittade henne som tur är väldigt tidigt så efter 2 dygn på reumocam var hon smärtfri, och ingen förstärkt puls samt kalla fina hovar. Sista dosen på lördag. Tänkta ca 2 v på box innan hon får gå i sjukhage på ridbanan (mjuk sand).
Lilla hjärtat. I dag mådde hon bra och fick kliva ur boxen och bli borstad 🥰 🥰
Om ett par-tre veckor blir det röntgen av hovarna.

64441304_10157208039024648_115036691818872832_n.jpg

Tycker hon är så fin, tycker nog hon är lika snygg som diplomstoet jag också har. Men kanske är partisk. Har dock ingen exteriörbild.

"Kan man", förutsatt att hon blir riktigt "frisk" visa en ponny med symptomlös eksem och utläkt fång på utställning? Borde man väl kunna göra om hon fysiskt mår toppen och är i utställningsskick. Är ju dagsformen mycket.
Eksemen har hon inte ett ena symptom på i år. Vill också gärna visa henne på treårspremiering 2020. Går det inte så går det inte. Har andra att visa. Men som sagt vore kul då jag tycker hon är så fin.

Till avel ska hon givetvis inte användas utan tanken är bruksponny sedan hon fick eksem förra året.
Gud vilken sötponny! Tråkigt med både fång och eksem på henne. :(
 
Ja, om hon är smärtfri (och har sluppit deformerade hovar) vad gäller fången och har all man och svans kvar (och ingen bucklig nacke, som eksemponnyer ofta har) så kan du absolut visa henne!

Hovarna ser ännu så länge väldigt fina ut. Men det får jag nog vänta ett tag och se. Hon ser ut som på bilden angående tagel, även svansen är helt klifri 👌👏 Bucklig nacke hann hon aldrig få, förra året bodde hon hos en bekant utan knott och i år har jag passat och smort som besatt typ 🤷‍♀️😴 Strängt men nytta har det gjort!
 
Idag har vi agerat skoltaxi igen. Den här gången fick det bli med bara en ponny framför vagnen eftersom hennes parhäst är ur form. Insåg dock att det var i tyngsta laget för Lovis att dra hem oss själv, så nästa gång jag skjutsar hem barn från skolavslutningen får det bli par igen. Det var första gången Lovis var inne i stan överhuvudtaget. Bilarna skiter hon fullständigt i, men den vita målarfärgen på asfalten var konstig! Och dagvattenbrunnarna... Men de senare insåg hon till sist att det inte skulle hoppa upp några monster ur dem, så sen var det lugnt.
Kan inte annat än älska den här ponnyn! :love::love::love:

Vi gjorde en kort paus efter ungefär halva vägen. Passade på att ta en bild på ekipaget då. :) Dottern fick hålla i tömmarna... :D
31363
 
09C94726-437B-48D1-A4FA-B42B4758ED28.jpeg


Chauffören glömde fota, enda bilden från idag :rofl:

9 - harmonisk med mkt god rastyp.
8 - vackert huvud, välformad hals. Bra bogläge och överlinje.
8 - nöjaktigt korrekt.
8 - energisk skritt med god steglängd.
7 - energisk men markbunden trav.

40p och guld. Tre i sin klass, tvåan 41 så ettan gissningsvis minst 42.

Vi har inte tränat så det gick ju finfint. Men alla mina ponnyer är tydligen markbundna, jag måste börja träna något :o
 
Visa bifogad fil 31409

Chauffören glömde fota, enda bilden från idag :rofl:

9 - harmonisk med mkt god rastyp.
8 - vackert huvud, välformad hals. Bra bogläge och överlinje.
8 - nöjaktigt korrekt.
8 - energisk skritt med god steglängd.
7 - energisk men markbunden trav.

40p och guld. Tre i sin klass, tvåan 41 så ettan gissningsvis minst 42.

Vi har inte tränat så det gick ju finfint. Men alla mina ponnyer är tydligen markbundna, jag måste börja träna något :o
Äh, hon var nog bara inte fullt på hugget. Hon har haft 9 på traven som 3-åring....
31423
 
Under hela förra året hade min shettis det ena fånganfallet efter det andra. Efter lång boxvila och sedan sjukhage har hon kunnat gå med mina stora hästar sedan december. Fram tills nu i maj när regnet kom och växtligheten brakade till. Det lilla gräset hon kom åt under eltråden räckte för att hon skulle få förstärkt puls. Hon blev ställd i grushage och vi lyckades häva fånganfallet.

Nu är frågan. Vilket är värst - gammal vinterhage med nedbetat gräs eller sommarhage med 1 meter överväxt växtlighet. Båda alternativen med munkort. Sommarhagen kan stripbetning vara ett alterntiv.

Jag kan bara inte ha henne i den lilla grushagen helt ensam hela sommaren - det är rena plågeriet.

Tacksam för råd från er med fångerfarenhet.

Ponnyn är född 2008. Upprepade fånganfall igångtriggade bland annat av vaccination och avmaskningsmedel. Numera blir det inget mer sådant.

/Lizzie
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 573
Senast: Solis
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 799
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
4 655
Senast: Enya
·
Relationer Back again.. Det är lite oklart vad jag vill med tråden, vet att det bara är jag som kan bestämma för mig själv till syvende och sist...
24 25 26
Svar
505
· Visningar
63 913
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp