Shettistråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Under hela förra året hade min shettis det ena fånganfallet efter det andra. Efter lång boxvila och sedan sjukhage har hon kunnat gå med mina stora hästar sedan december. Fram tills nu i maj när regnet kom och växtligheten brakade till. Det lilla gräset hon kom åt under eltråden räckte för att hon skulle få förstärkt puls. Hon blev ställd i grushage och vi lyckades häva fånganfallet.

Nu är frågan. Vilket är värst - gammal vinterhage med nedbetat gräs eller sommarhage med 1 meter överväxt växtlighet. Båda alternativen med munkort. Sommarhagen kan stripbetning vara ett alterntiv.

Jag kan bara inte ha henne i den lilla grushagen helt ensam hela sommaren - det är rena plågeriet.

Tacksam för råd från er med fångerfarenhet.

Ponnyn är född 2008. Upprepade fånganfall igångtriggade bland annat av vaccination och avmaskningsmedel. Numera blir det inget mer sådant.

/Lizzie

Det korta gräset är mer ”potent”, överväxt med munkorg låter i mina öron vettigast.
 
Det korta gräset är mer ”potent”, överväxt med munkorg låter i mina öron vettigast.

Tack för snabbt svar. Sommarhagen jag hyr, används bara av mig 4-6 veckor per år. Ingen gödsling mer än det hästarna själva lämnar. Meterhögt gräs, med lite smörblommor där hästarna betade ner totalt förra året.

Min magkänsla säger att med munkorg borde det funka för ponnyn. Det är ju mindre näring i gräset än vad det är i höt hon får nu...

/Lizzie
 
Ber om ursäkt om jag slänger in en fråga, nu när ni ändå är inne på fång. Tror jag får bäst svar i denna tråden. Har heller inte läst igenom hela tråden, så ber om ursäkt för det också om ämnet redan varit uppe.
Låter ni era shettisar gå på sommarbete med större hästar? Under förutsättning att de inte visat tendenser till fång tidigare
 
Ber om ursäkt om jag slänger in en fråga, nu när ni ändå är inne på fång. Tror jag får bäst svar i denna tråden. Har heller inte läst igenom hela tråden, så ber om ursäkt för det också om ämnet redan varit uppe.
Låter ni era shettisar gå på sommarbete med större hästar? Under förutsättning att de inte visat tendenser till fång tidigare

Min shettis har haft allvarlig fång med hovbensrotation under förra året. Hon tål absolut inte käka det gröna under den kraftiga tillvägen som är under maj-juni och går nu i liten egen hage.

Sommarhagen jag hyr är nu helt överväxt, hagen är också ogödslad sedan fler år tillbaka. Det jag har att välja på är att ha ponnyn själv hemma i nerbetad vinterhage eller låta henne gå med sina kompisar i överväxt sommarhage.

Jag kommer låta henne gå med sina kompisar - dock med munkorg och koll av henne morgon och kväll. Det jag lärt mig om gräs är att kort, nerbetat gräs är mycket värre för fånghästar än överväxt gräs. Minsta lilla förtärkning av puls så får hon komma hem och stå i grushagen. Hon är inte överviktig och är bra i sin fång nu.

Alternativet annars är att låta henne stå i sin lilla sjukhage helt ensam hela sommaren och hon blir helt psykiskt knäckt. Hon stod på boxvila hela förra sommaren och det var inte kul.

Just nu går jag korta promenader med henne och låter henne beta av överväxt gräs så hon vänjer magen innan betessläppet.

/Lizzie
 
Ber om ursäkt om jag slänger in en fråga, nu när ni ändå är inne på fång. Tror jag får bäst svar i denna tråden. Har heller inte läst igenom hela tråden, så ber om ursäkt för det också om ämnet redan varit uppe.
Låter ni era shettisar gå på sommarbete med större hästar? Under förutsättning att de inte visat tendenser till fång tidigare

Mina går med min connemara, så de har liknande behov. Eller snarare de lever på luft hela flocken.
 
Funderar på att dra ner mitt hästantal till två men vet inte hur marknaden ser ut.

Har en minishetlandsvalack på tre år, väldigt grön. Känslig kille men ändå med bra självförtroende. Vaccinerad mot stelkramp, influensa och botulism. Fantastiskt bra stamtavla. Frisk och ingen skadehistorik. Skäck. Ingen rymmare. Vad kan man tänkas sätta för pris? Bor i Skåne så kryllar av shettisar här, vilket påverkar priset tänker jag?
 
Hej alla shettisvänner! Vi har en femårig valack som rids och körs. Han är så klart fortfarande under utbildning. Han är en sådan ponny som gärna går åt det håll han själv vill. På ridbanan fungerar det bättre och bättre och nu har vi upptäckt att han gillar att hoppa vilket gör att han tycker det blir lite roligare och är mer motiverad att röra sig framåt och åt rätt håll. I vintras reds han även ut, men sedan upptäckte han att det är ganska enkelt att bara dra ut på första bästa åker och käka. Just nu körs han därför bara på uteritter. Vi vill ändå gärna kunna rida ut. Han är en väldigt smart individ så jag tror att det kommer krävas någon form av hjälptygel för att min dotter ska ha en chans att rida ut innan hon växt ur honom. Vad ska man satsa på? Har funderat på vanlig inspänningstygel, grästygel och tiedeman. Han blir väldigt stark och okänslig i munnen när han får ett sådant infall. Vi har kört med lös inspänningstygel, det funkar inte riktigt. Tveksam till att spänna in hårt en hel uteritt, han ska ju inte ogilla att komma ut.
 
@lizzie och @lil-sis
Tack för svaren :)
Anledningen till frågan är för att jag skickade iväg min lilla på bete för nån vecka sen. Där går han med en c-ponny och en stor häst, i en rätt överväxt, ogödslad stor hage och jag har fått lite blandade reaktioner över det valet.
Han har aldrig (nu är han bara 5 iofs) visat tendenser till fång, inte överviktig och hetsäter inte.
Så jag tänkte mest kolla om jag är helt korkad som skickade iväg honom och se hur andra gör med sina små :)
 
@lizzie och @lil-sis
Tack för svaren :)
Anledningen till frågan är för att jag skickade iväg min lilla på bete för nån vecka sen. Där går han med en c-ponny och en stor häst, i en rätt överväxt, ogödslad stor hage och jag har fått lite blandade reaktioner över det valet.
Han har aldrig (nu är han bara 5 iofs) visat tendenser till fång, inte överviktig och hetsäter inte.
Så jag tänkte mest kolla om jag är helt korkad som skickade iväg honom och se hur andra gör med sina små :)

Har den inte haft fång tidigare och inte är överviktigt borde den klara bete - framför allt övervuxet bete.

Det finns hästfolk som tror att shettisar kan leva på luft, och framför allt att golfbanehögt gräs är bättre än överväxt, när det är precis tvärtom.

Blir ponnyn fet kan det vara värt att testa munkorg.

Min ponny hetsäter inte heller, men eftersom hon är superkänslig så blir det munkorg på henne. Och så får jag kolla henne 2 gånger om dagen. Hon får puls direkt om det inte är som det.

Hovis var ute i tisdag och verkade henne och nu 1 år sedan hovbensrotationen förra året så ser hovarna bra ut.

Jag har så klart ångest över att släppa henne i sommarhagen med sina kompisar. Men att ha henne gå i en liten, liten grushage hela sommaren - det tycker jag är djurplågeri av stora mått. Hon fick gå där hela förra sommaren och hon var så himla ledsen.

Ett alternativ är att låna en annan ponny och låta den gå med min ponny hemma i vinterhagen, men det gröna som kommer upp där är av varianten golfbanehöjd på gräset. Och det kommer hon få en reaktion på.

Fång är ett sabla skit...

/Lizzie
 
Har den inte haft fång tidigare och inte är överviktigt borde den klara bete - framför allt övervuxet bete.

Det finns hästfolk som tror att shettisar kan leva på luft, och framför allt att golfbanehögt gräs är bättre än överväxt, när det är precis tvärtom.

Blir ponnyn fet kan det vara värt att testa munkorg.

Min ponny hetsäter inte heller, men eftersom hon är superkänslig så blir det munkorg på henne. Och så får jag kolla henne 2 gånger om dagen. Hon får puls direkt om det inte är som det.

Hovis var ute i tisdag och verkade henne och nu 1 år sedan hovbensrotationen förra året så ser hovarna bra ut.

Jag har så klart ångest över att släppa henne i sommarhagen med sina kompisar. Men att ha henne gå i en liten, liten grushage hela sommaren - det tycker jag är djurplågeri av stora mått. Hon fick gå där hela förra sommaren och hon var så himla ledsen.

Ett alternativ är att låna en annan ponny och låta den gå med min ponny hemma i vinterhagen, men det gröna som kommer upp där är av varianten golfbanehöjd på gräset. Och det kommer hon få en reaktion på.

Fång är ett sabla skit...

/Lizzie


Ja, fång är nånting jag verkligen hoppas att jag slipper.
Förstår att du inte vill ha henne ensam i en liten grushage, det hade inte heller velat med min.
Munkorg har han haft nattetid, och är lite velande om han ska ha den hela tiden eller inte alls.
Jag har också hört att överväxt är bättre än kort gräs, så jag borde kanske inte oroa mig så mycket. Vissa delar av hagen är gräset högre än honom, så han går mest och noppar av det som är högst upp.
 

Bifogade filer

  • IMG_20190627_113010.jpg
    IMG_20190627_113010.jpg
    779,3 KB · Visningar: 53
🥰
I dag har denna lilla dam fått komma utomhus efter 3.5 vecka på box på grund av fång. Glad tjej, blev några hoppsaskutt och en massa rullande. Hon rör sig helt ok! Lite mysko, som okoordinerat, men visar ingen smärta när jag klämde rejält med visitertången och gick ett litet varv på gårdsplan som check. Hon vänder oerhört mycket enkalare än förut och står inte under sig med frambenen längre.

Klämde med visitertång i dag och hon vänder lätt. Misstänker sedan tidigare nåt med hennes knä vb, tanken är tyvärr patellaluxation.. Det vore ju för jävligt men vill kolla upp det. Hoppas det är något som kan växa bort så hon kan få må bra.
Om 2 veckor kommer vet ut och röntgar samt kollar knä. Har en orolig magkänsla men försöker glädjas åt att fången går åt rätt håll.
65096296_10157242236279648_5883602095935848448_n.jpg


Hon har blivit mer bukig och inte gått ner nåt i vikt men väntar mig inte nån nedgång på box. Kan ju inte gärna sänka givan på 2 kg hö till en unghäst. Hon står förvisso på halm som hon tuggar lite på.

Hoppas kunna börja med de smååååå promenaderna nästa vecka, har även bytt grovfoder nu. Hon är inte fet och halsdepåerna hon hade är mjuka igen. Men hon har 1 cm vaddering på revbenen.. Tänker att det snart kommer en växtspurt då hon bara är 2 år. Så då lär hullet gå åt. Farligast är ju depåerna sägs det

🤔
 
Senast ändrad:
Ber om ursäkt om jag slänger in en fråga, nu när ni ändå är inne på fång. Tror jag får bäst svar i denna tråden. Har heller inte läst igenom hela tråden, så ber om ursäkt för det också om ämnet redan varit uppe.
Låter ni era shettisar gå på sommarbete med större hästar? Under förutsättning att de inte visat tendenser till fång tidigare
Våran shettis som vi köpte nu i våras går ensam (dock bredvid andra hästar) och släpps på bete 2-3 gånger/dag istället för fordring med hö. Han var tokfet när vi hämtade honom och han kryper under tråden när han släpps in med islandshästarna som är dom enda som inte går på fullt bete..
 
Jag funderar på vilken storlek på bett man har på shettis? Hade ett 9.5 i munnen på M vid utställningen men tränset var för stort så fick ta bort det så hann inte tänka på hur det passar. Tänkte ta tag i arbete på töm och på sikt inkörning, det blir mest trolig bara shettisar kvar hemma och då har jag lite mer tid och lust men behöver ju byta det mesta av min utrustning...
 
Jippie, ingen förändring i hovbenen på röntgen och vänsterknäet tyckte han vi skulle avvakta med till hon vuxit lite till 🥰 :D Hon gillade inte riktigt att han drog och kände men det kunde lika gärna vara sto/unghästgrejer så svårt att säga.

Helt slut nu så orolig jag var i morse innan vet kom :nailbiting::nailbiting::nailbiting: 😵
 
Jag funderar på vilken storlek på bett man har på shettis? Hade ett 9.5 i munnen på M vid utställningen men tränset var för stort så fick ta bort det så hann inte tänka på hur det passar. Tänkte ta tag i arbete på töm och på sikt inkörning, det blir mest trolig bara shettisar kvar hemma och då har jag lite mer tid och lust men behöver ju byta det mesta av min utrustning...
Beror på storleken på munnen ;) :D Min mini har max 8,5 och mina maxade/övervuxna har 10,5.
 
Jag funderar på vilken storlek på bett man har på shettis? Hade ett 9.5 i munnen på M vid utställningen men tränset var för stort så fick ta bort det så hann inte tänka på hur det passar. Tänkte ta tag i arbete på töm och på sikt inkörning, det blir mest trolig bara shettisar kvar hemma och då har jag lite mer tid och lust men behöver ju byta det mesta av min utrustning...
storasyster ligger mellan 9,5-10,5 beroende på modeller
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 573
Senast: Solis
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 813
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
4 656
Senast: Enya
·
Relationer Back again.. Det är lite oklart vad jag vill med tråden, vet att det bara är jag som kan bestämma för mig själv till syvende och sist...
24 25 26
Svar
505
· Visningar
63 937
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp