Shettistråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu är Mumma vaccinerad mot botulism. En pallkrageodling av morötter har gått åt :rofl:

Resten av veckan måste jag plugga men sedan är det dags att börja tömköra och motionera bort lite fläsk.

178A8A03-B9EC-4DE0-9DCF-0F3EB443B32F.jpeg
 
Tappat all form av motivation. Klappar och pratar och mutar med morötter dagligen men mer än så mäktar jag inte med. Har gått några promenader med tömkörningsdäckel och träns.

2750B0A2-0A80-4106-A9F7-126182D02B6F.jpeg


Idag var hovis här och tog av skorna. Om det blir en isig vinter åker de på igen. Jag hoppas att jag hittar lite ork också!
 
Tappat all form av motivation. Klappar och pratar och mutar med morötter dagligen men mer än så mäktar jag inte med. Har gått några promenader med tömkörningsdäckel och träns.

Visa bifogad fil 38062

Idag var hovis här och tog av skorna. Om det blir en isig vinter åker de på igen. Jag hoppas att jag hittar lite ork också!
Fina Mummisen! :love: Jag är säker på att hon överlever även om du bara tittar på henne hela vintern.
 
Här finns inte heller nån ork. Förlorade en häst i kolik förra året och 2 hade kolik i år, tror jag hittat boven, giftiga buskar i hagen som innan gått förbi radarn som vilket sly som helst. Brakved. Så fick dragit om hagen lite och än så länge är hästarna friska och pigga. Trots 0,8 ha mindre hage för tillfället.

Inkörning av Savanna är lagd på is. Orkar inte.
Men hon skrapade ihop 38p på utställning och 2a av 4 i sin klass, jättenöjd med det men framför allt med hur hon uppförde sig hela dagen :love::love::love: Fantastiskt snälla lilla häst. 8 på typ, 8 på skritt, har för mig raden var 88787

67764161_10157347166909648_3954057372141355008_n.jpg


67743132_10157347166969648_7372156809185853440_n.jpg
 
Min tur att hjälpa till att hålla tråden vid liv då. Jag följer den och läser men är dålig på att själv göra inlägg :p
Jag presenterade min kille långt bak i tråden, men eftersom det är så många år sedan så gör jag en snabb repris.
Valack född 2012, egen uppfödning, som heter Stenbackas Safir. När han var 5 veckor gammal miste vi hans mor så livet var lite turbulent ett tag, men det gick överlag bra.

Det har varit väldigt upp och ner med motivation från min sida ( dels pga ensamhet i hästeriet så det blir lite trist att vara ensam så mycket och dels pga mkt arbete) så han har blivit igångsatt många gånger men vi har aldrig varit i någon toppkondition....
Han blev inkörd som treåring, men tyvärr har jag inte hållit igång körningen då vi har problem i trafiken efter att han blev ordentligt skrämd en gång. Så som jag bor så är det min egna lilla gräspaddock eller ut på vägar för att nå skogen som gäller, och eftersom jag inte har någon i närheten som kan hjälpa mig med trafikträning (han blir så pass rädd att det blir farligt att prova själv), så har vi hållit oss till tömkörning och lösarbete.

När vi är igång och jobbar är han riktig stjärna 😍 med några rävar bakom varje öra :devil:

Tyvärr har han en extrem förmåga att bli smällfet på ingenting :grin: så nu jobbar vi stenhårt på fläsket och är inne i en bra period och har jobbat effektivt ca en månad.

I maj förra året fick han för första gången prova att ha en ryttare på ryggen och han var superduktig, vi var jättenojiga hur det skulle gå och garderade med longerlina och ett par extra händer som hjälp men den superduktiga ryttaren fixade allt galant så efter ett tag både skrittade och travade de helt ensamma i paddocken.

Nu i helgen tog jag mig äntligen i kragen och vi åkte iväg för en ny ridtur. Filmerna här är alltså från hans andra ridtur någonsin och det är då dessutom 1,5 år sedan sist.

Ja, han är fet..... :o (han har gått med munkorg på begränsat bete men ser ändå ut så här), men vi jobbar som sagt på det.

Hoppas nu länkarna fungerar, det är inte min starkaste sida....

<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/ROE_4gmz2mU" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen>

Ett litet skutt:
<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/2NhG8Nl45F8" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen>

Och lite galopp till slut, här börjar han bli trött :D:

<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/-fMazYADqFM" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen>

Måste ju protestera lite också förstås :cool:

<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/DPhvFDxVWdE" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen>

Ber om ursäkt ifall videorna är suddiga hos er också, vi har liksom inte fått fiber här ute i ödemarken :p

Många filmer, jag vet, men jag är faktiskt lite stolt över min lilla stjärna :)

Och snart är det återigen dags för utställning.
 
Min tur att hjälpa till att hålla tråden vid liv då. Jag följer den och läser men är dålig på att själv göra inlägg :p
Jag presenterade min kille långt bak i tråden, men eftersom det är så många år sedan så gör jag en snabb repris.
Valack född 2012, egen uppfödning, som heter Stenbackas Safir. När han var 5 veckor gammal miste vi hans mor så livet var lite turbulent ett tag, men det gick överlag bra.

Det har varit väldigt upp och ner med motivation från min sida ( dels pga ensamhet i hästeriet så det blir lite trist att vara ensam så mycket och dels pga mkt arbete) så han har blivit igångsatt många gånger men vi har aldrig varit i någon toppkondition....
Han blev inkörd som treåring, men tyvärr har jag inte hållit igång körningen då vi har problem i trafiken efter att han blev ordentligt skrämd en gång. Så som jag bor så är det min egna lilla gräspaddock eller ut på vägar för att nå skogen som gäller, och eftersom jag inte har någon i närheten som kan hjälpa mig med trafikträning (han blir så pass rädd att det blir farligt att prova själv), så har vi hållit oss till tömkörning och lösarbete.

När vi är igång och jobbar är han riktig stjärna 😍 med några rävar bakom varje öra :devil:

Tyvärr har han en extrem förmåga att bli smällfet på ingenting :grin: så nu jobbar vi stenhårt på fläsket och är inne i en bra period och har jobbat effektivt ca en månad.

I maj förra året fick han för första gången prova att ha en ryttare på ryggen och han var superduktig, vi var jättenojiga hur det skulle gå och garderade med longerlina och ett par extra händer som hjälp men den superduktiga ryttaren fixade allt galant så efter ett tag både skrittade och travade de helt ensamma i paddocken.

Nu i helgen tog jag mig äntligen i kragen och vi åkte iväg för en ny ridtur. Filmerna här är alltså från hans andra ridtur någonsin och det är då dessutom 1,5 år sedan sist.

Ja, han är fet..... :o (han har gått med munkorg på begränsat bete men ser ändå ut så här), men vi jobbar som sagt på det.

Hoppas nu länkarna fungerar, det är inte min starkaste sida....

<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/ROE_4gmz2mU" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen>

Ett litet skutt:
<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/2NhG8Nl45F8" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen>

Och lite galopp till slut, här börjar han bli trött :D:

<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/-fMazYADqFM" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen>

Måste ju protestera lite också förstås :cool:

<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/DPhvFDxVWdE" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen>

Ber om ursäkt ifall videorna är suddiga hos er också, vi har liksom inte fått fiber här ute i ödemarken :p

Många filmer, jag vet, men jag är faktiskt lite stolt över min lilla stjärna :)

Och snart är det återigen dags för utställning.
Filmerna fungerar tyvärr inte :(
 
Våra tre har bara stått i december, orkar inte. Kommer försöka fortsätta nu i januari med inkörningen, saknar färdiginkörd häst dock och sneglar på annonser. Men köper jag en kommer jag aldrig bli klar med de små så bäst låta bli. Så här långt kom vi innan vilan med Savanna, 2 år;

78820613_10157645204164648_5420214157360234496_o.jpg


Fantastiskt så lyhörd och duktig hon var, typ tio polletter trillade ner samtidigt på en runda :love:
 
Fina Mummisen! :love: Jag är säker på att hon överlever även om du bara tittar på henne hela vintern.

Mumma tycker än så länge att bli tittad på duger fint, jag kommer med mat tre gånger om dagen (i hink en gång!) och mutar med äpplen. Då försöker hon klättra upp i knäet och jag får klappa på huvudet utan att hon blänger. Ska städa ur stallet och den börja ta in och borsta, funderar på att jobba med klicker nu när hon nådigt accepterar mutor.
 
De var billiga runt nyår. Rymde två gånger samma dag 😐 Kom tillbaka men ändå.
På nyårsafton lyfte de inte ens huvudet från höet när det smällde iaf.

Idag fick Mumma vaccin, inga problem att hämta i hagen, hon kände doften av äpple och klättra upp i knäet.
 
Vad har ni för små sadlar på era shettisar?
Vi har prövat både ponnyputa och bomulls westernsadel men barnen trivs inte i dem, de tycker att de lutar framåt. De rider med barbackagjord bara men skulle vilja ha stigbyglar till dem.
 
Vad har ni för små sadlar på era shettisar?
Vi har prövat både ponnyputa och bomulls westernsadel men barnen trivs inte i dem, de tycker att de lutar framåt. De rider med barbackagjord bara men skulle vilja ha stigbyglar till dem.
Jag har ponnyputor av den vanligaste modellen, plus en wintec puta som ger lite mer stöd åt de minsta barnen.
Sen har jag två Maxam syntetsadlar, som ligger riktigt bra på småponnyer om man får tag i rätt bomvidd.
Lägger ut bilder senare.
(Jag avråder från "märkeslösa lädersadlar" som säljs av diverse butiker, de är inte gjorda för att passa på hästryggar. Alls!! Och de har lägsta punkten långt bak så att barnen hamnar i stolsits hur man än gör...)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 573
Senast: Solis
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 827
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
4 656
Senast: Enya
·
Relationer Back again.. Det är lite oklart vad jag vill med tråden, vet att det bara är jag som kan bestämma för mig själv till syvende och sist...
24 25 26
Svar
505
· Visningar
63 949
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp