Shettistråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Då fortsätter jag på samma tema :)

Visa bifogad fil 93744


1F5CD780-1C31-4C0A-8DAA-6862A71AC0A3.jpeg
 
Hjälp!
Tandläkaren rekommenderar att Mumma som tuggat för mycket på bettet ska vila från bett en månad.

Så vad känner ni till för bettlösa varianter i shettisstorlek? Var har ni köpt?

För senare bruk är även något gummibett intressant, men det bör ju vara tunt så det får plats.

Bettet hon har idag fick väl godkänt i övrigt så idealet vore väl ett liknande i mjukare material än metall.
 

Bifogade filer

  • IMG_20220630_104818.jpg
    IMG_20220630_104818.jpg
    197,6 KB · Visningar: 34
@Cattis_E jag har ett superfint bettlöst träns från aponydesign.

Jag har varit ute och kört en del, vi börjar ge oss ut lite längre turer men travar mycket så tar ändå inte så lång tid :)
Börjar vänja in dem på gräs nu också, alltid lite fångest men hittills har det gått bra.
 
@Cattis_E jag har ett superfint bettlöst träns från aponydesign.

Jag har varit ute och kört en del, vi börjar ge oss ut lite längre turer men travar mycket så tar ändå inte så lång tid :)
Börjar vänja in dem på gräs nu också, alltid lite fångest men hittills har det gått bra.
Hur är styrningen och bromsen? 😇. Har du kört med det?
Läste om folk som gjort sidepull mha remontnosgrimma. Tänkte jag skulle prova om det funkar alls i tex tömkörning innan jag hunnit köpa något 😅.
 
Hur är styrningen och bromsen? 😇. Har du kört med det?
Läste om folk som gjort sidepull mha remontnosgrimma. Tänkte jag skulle prova om det funkar alls i tex tömkörning innan jag hunnit köpa något 😅.
Inga större problem trots pigg ponny :)
Ja, jag kör med det, men han går ju på rösten också. Kör dock bara ute, så ingen "dressyr".
 
Hur är styrningen och bromsen? 😇. Har du kört med det?
Läste om folk som gjort sidepull mha remontnosgrimma. Tänkte jag skulle prova om det funkar alls i tex tömkörning innan jag hunnit köpa något 😅.
Jag har hittills bara tömkört och kört i grimma med min minishettis, det har hittills gått kanon både kopplat till styrning och broms. Men hon är också tränad just med grimma, kanske att det är lite svårare när hästen är van vid bett?
 
Mumma går också på röst. Men kan bli taggad ute när "travgenerna" och medföljande tävlingsinstinkt slår till.
Ja min kan också bli pigg/taggad men hittills har det funkar bra i kombo :)
Körde honom bara enstaka gånger med bett (eftersom han visade ett stort obehag/något annat fel) så kan tyvärr inte göra en helt rättvis jämförelse mellan med/utan..
 
Barnet vill inte rida men gärna åka vagn, så vi har kommit ut på ännu lite fler körturer :)

Idag stötte vi också på något som hästen var rädd för - barnvagnar. Otippat men som vanligt är det helt hanterbart när jag hoppar av och leder honom.

Hittils har vi mött bilar, bilar med släp, en jättestor grävmaskin och motorcykel utan att han blinkar typ så nu för tiden sitter jag faktiskt kvar när det kommer vanlig trafik.

IMG_20220627_100532_HDR.jpg
 
Inatt var vi på Strömsholm pga sårskada frpn trolig spark. Hon fick komma hem med bandage.
Tyvärr hade tempen gått upp en grad mot inatt när jag kom ut i morse. Hon hade inte heller bajsat (sänkt allmäntillstånd) så vi är där igen... Och väntar och väntar.

Nu har hon bajsat i alla fall men vi lär invänta ny koll och ev penicillin i alla fall.
 

Bifogade filer

  • IMG_20220706_231911.jpg
    IMG_20220706_231911.jpg
    312,4 KB · Visningar: 43
Förresten. Vad skulle ni säga att en shettis som Mumma skulle ha för idealvikt? Fick ju väga på våg på kliniken. Hon är ju rund det vet jag. Bara nyfiken på vad rimlig idealvikt kan tänkas vara.
 
Jag hade tidigare en ponny i liknande storlek och modell som Mumma. Den vägde 255 kg som ordentligt sommarfet och 212 kg som mager. (Kom hem mager från en fodervärd, vägdes på klinik då den undersöktes)
Med utgångspunkt från det skulle jag tro att 230-240 kg är ganska normalt för Mumma.
 
Jag hade tidigare en ponny i liknande storlek och modell som Mumma. Den vägde 255 kg som ordentligt sommarfet och 212 kg som mager. (Kom hem mager från en fodervärd, vägdes på klinik då den undersöktes)
Med utgångspunkt från det skulle jag tro att 230-240 kg är ganska normalt för Mumma.
Hur hög är Mumma?
 
Hon var 103 på treårspremieringen. Jag sålde henne sen så vet inte hur mkt hon vuxit sen dess. Nån cm kanske?
(Hon är född hos mig)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 557
Senast: Solis
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 344
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
4 610
Senast: Enya
·
Relationer Back again.. Det är lite oklart vad jag vill med tråden, vet att det bara är jag som kan bestämma för mig själv till syvende och sist...
24 25 26
Svar
505
· Visningar
63 543
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp