Bukefalos 28 år!

Shettistråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad kul!
Välkommen till shettislivet.
Mumma är (om de inte gjort nåt tidigare jag inte vetat om) inkörd och inriden här hos mig, så jag vet precis hur roligt du kommer att ha 😊❤️.
Tack! Tog du hjälp eller körde du in din själv? Jag tänker tömköra Vega och miljöträna henne hela vintern och så får vi se om vi känner oss redo för vagn i vår någon gång 🥰

20221008_173558~2.jpg
 
Tack! Tog du hjälp eller körde du in din själv? Jag tänker tömköra Vega och miljöträna henne hela vintern och så får vi se om vi känner oss redo för vagn i vår någon gång 🥰

Visa bifogad fil 103377
Jag körde in hemma. Däremot behöver man vara flera stycken i början så man kan stötta hästen och framförallt få loss fort om det krävs . Det är många steg och en del säkerhetsmoment/utrustning man ska tänka på.
Jag har varit med på inkörning hos van kusk redan i mina tonår, läst på mycket och kört in egen häst tidigare också.
 
Jag körde in hemma. Däremot behöver man vara flera stycken i början så man kan stötta hästen och framförallt få loss fort om det krävs . Det är många steg och en del säkerhetsmoment/utrustning man ska tänka på.
Jag har varit med på inkörning hos van kusk redan i mina tonår, läst på mycket och kört in egen häst tidigare också.
Det förstår jag, är ju mycket som kan hända. Jag är nybörjare på det här med körning så vill hitta någon kurs att gå, gärna där jag kan få hjälp med inkörningen så jag inte behöver lämna iväg henne eftersom jag vill lära mig. Men så länge är jag i alla fall ute och tömkör, tränar på hjälperna och att stå stilla som är betydligt svårare än vad man skulle kunna tro 😜
 
Det förstår jag, är ju mycket som kan hända. Jag är nybörjare på det här med körning så vill hitta någon kurs att gå, gärna där jag kan få hjälp med inkörningen så jag inte behöver lämna iväg henne eftersom jag vill lära mig. Men så länge är jag i alla fall ute och tömkör, tränar på hjälperna och att stå stilla som är betydligt svårare än vad man skulle kunna tro 😜
Tömkörningen är jätteviktig! Även vänja vid skrammel, släpa saker (som du håller i handen, dvs inte sätta fast i hästen) kan man göra ensam tycker jag (beroende på hästen såklart, man behöver ju läsa hästens reaktioner så man inte går för fort fram).
 
Det förstår jag, är ju mycket som kan hända. Jag är nybörjare på det här med körning så vill hitta någon kurs att gå, gärna där jag kan få hjälp med inkörningen så jag inte behöver lämna iväg henne eftersom jag vill lära mig. Men så länge är jag i alla fall ute och tömkör, tränar på hjälperna och att stå stilla som är betydligt svårare än vad man skulle kunna tro 😜
Påminn mig sedan när det är dags så kan jag fråga min kontakt med lite koll om hon vet någon, vet att hon gick nånstans. Dock inte med shettis men de flesta bryr sig ju inte i ras.
Vet inte exakt var du bor heller, men hon håller till i Södermanland. Kanske hinner jag få någon koll i närheten här med (Uppland/Västmanland). Tänker att du kanske bor någonstans där om du tänkte åka som publik till Strömsholm :P
 
Tömkörningen är jätteviktig! Även vänja vid skrammel, släpa saker (som du håller i handen, dvs inte sätta fast i hästen) kan man göra ensam tycker jag (beroende på hästen såklart, man behöver ju läsa hästens reaktioner så man inte går för fort fram).
Ett tips för är ju att släpa saker själv i handen i början när man vill ta steget till att släpa, till exempel när man leder för att stämma av hur hästen reagerar på skrammel.
 
Tömkörningen är jätteviktig! Även vänja vid skrammel, släpa saker (som du håller i handen, dvs inte sätta fast i hästen) kan man göra ensam tycker jag (beroende på hästen såklart, man behöver ju läsa hästens reaktioner så man inte går för fort fram).
Absolut, har inte bråttom alls utan vi kommer ta det lugnt och hon ska få gott om tid att vänja sig vid allt. Än så länge är hon helt obrydd av att jag går bakom oavsett gångart och ingen reaktion på fladdrande jacka och att jag går och skrapar med fötterna/sparkar i gruset när vi går. Däremot ska hon gärna fram och hälsa på precis alla vi möter 😝

Påminn mig sedan när det är dags så kan jag fråga min kontakt med lite koll om hon vet någon, vet att hon gick nånstans. Dock inte med shettis men de flesta bryr sig ju inte i ras.
Vet inte exakt var du bor heller, men hon håller till i Södermanland. Kanske hinner jag få någon koll i närheten här med (Uppland/Västmanland). Tänker att du kanske bor någonstans där om du tänkte åka som publik till Strömsholm :P
Tack, vad snällt, det ska jag absolut göra! Jag bor i Köping så ja, har nära och bra till Strömsholm 😁

Ett tips för är ju att släpa saker själv i handen i början när man vill ta steget till att släpa, till exempel när man leder för att stämma av hur hästen reagerar på skrammel.
Jättebra idé, det ska jag prova när hon känns redo!
 
Påminn mig sedan när det är dags så kan jag fråga min kontakt med lite koll om hon vet någon, vet att hon gick nånstans. Dock inte med shettis men de flesta bryr sig ju inte i ras.
Vet inte exakt var du bor heller, men hon håller till i Södermanland. Kanske hinner jag få någon koll i närheten här med (Uppland/Västmanland). Tänker att du kanske bor någonstans där om du tänkte åka som publik till Strömsholm :P
Ride and drive Mälardalen har jag varit i kontakt med någon gång, de verkar vara en rätt aktiv klubb här uppe :)
 
Absolut, har inte bråttom alls utan vi kommer ta det lugnt och hon ska få gott om tid att vänja sig vid allt. Än så länge är hon helt obrydd av att jag går bakom oavsett gångart och ingen reaktion på fladdrande jacka och att jag går och skrapar med fötterna/sparkar i gruset när vi går. Däremot ska hon gärna fram och hälsa på precis alla vi möter 😝


Tack, vad snällt, det ska jag absolut göra! Jag bor i Köping så ja, har nära och bra till Strömsholm 😁


Jättebra idé, det ska jag prova när hon känns redo!
Under en timme från mig då 😊.
(mellan Enköping och Västerås)
 
Någon som klippt shettis med aeuscalp econom? :)
Har tyvärr inte provat men, den kostar ju en hel del till de priserna jag ser (dyrare än min heininger också om jag inte minns det priset fel).
De jag skickar skären på slipning till skriver att den är för tjocka pälsar, även på ko. De verkar veta vad de håller på med så....
Jag har inbillat mig kor är ännu värre än shettisarna, men kan ha fel där.
Kolla också hur vikten är jämfört med billigare maskiner. Så mycket skönare med en maskin som väger mindre, och betalar man så pass ska den inte väga tungt tycker jag.
 
Har tyvärr inte provat men, den kostar ju en hel del till de priserna jag ser (dyrare än min heininger också om jag inte minns det priset fel).
De jag skickar skären på slipning till skriver att den är för tjocka pälsar, även på ko. De verkar veta vad de håller på med så....
Jag har inbillat mig kor är ännu värre än shettisarna, men kan ha fel där.
Kolla också hur vikten är jämfört med billigare maskiner. Så mycket skönare med en maskin som väger mindre, och betalar man så pass ska den inte väga tungt tycker jag.
Jag är helt lost på klippmaskiner men de verkar väga ungefär lika mycket allihopa i den prisklassen.
Letar efter en begagnad och det var då jag snubblade på den modellen.
Skulle vilja köpa något billigt (eftersom jag max halvklipper en shettis liksom) men de billiga nya maskinerna verkar funka sisådär...
Stora hästen klippte jag utan problem med en hundtrimmer från biltema 😅
 
Vad kul!
Välkommen till shettislivet.
Mumma är (om de inte gjort nåt tidigare jag inte vetat om) inkörd och inriden här hos mig, så jag vet precis hur roligt du kommer att ha 😊❤️.
Vad jag vet är det inte mer gjort än tömkörning hos mig. Ägaren efter mig tog nog bara föl och ägaren därefter är ju den du köpte av. Så jag tror att merparten är gjort hos dig.

Sen...
Vad gäller klippmaskiner så är min erfarenhet att det finns olika starka maskiner och olika typer av skär. Glesare skär funkar bättre i tjock/tät päls. Det kan stå att de är för kor men det spelar ingen roll, det funkar på hästar också. Skillnaden är att det finns risk att de blir lite randiga av de glesare skären. Tunnpälsade ridhästar vill man klippa med tätare skär för att det ska se snyggt ut. Möjligen kan man korrigera eventuella ränder efter klippning med glesare skär med en extra klippning med tätare skär.
 
5ECB4A3F-8DFC-4FA6-8B21-65920E8F032C.jpeg

Mitt lilla popcorn fick löshoppa igår.
Han tyckte det var fantastiskt roligt och vi fick bromsa honom efter ett par varv så han inte skulle få en hjärtinfarkt.

Lilla lånekompisen fick också hoppa, även han tyckte det var löjligt kul. Han varvade dock inte, han tvärvände och hoppade baklänges för att sen vända och hoppa på rätt håll igen istället 😂

Båda två hade faktiskt en riktigt fin språngkurva och fick upp rejält med flås, det här gör vi nog en gång i veckan så länge underlaget håller. Perfekt för att jaga bort övervikt 🙈
 
Hur mycket hö äter era just nu och hur mycket motion får de?
Max 1 kg hö, sen lägger jag ut kanske fyra kg halm (till alla). De får också proteintillskott och mineraler. Går i gräshage.

Motioneras för lite just nu :(
Rids en gång i veckan. Försöker löslongera lite, harva och promenera. Svårt att få till körning nu när det blir mörkt så fort.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 637
Senast: Solis
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
466
Senast: hamilton1
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 340
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
4 774
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Pall till hög säng?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp