Bukefalos 28 år!

Shettistråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur mycket hö äter era just nu och hur mycket motion får de?
Åh, inget alls än... De får gnaga på gräset så länge det är minsta lilla tillväxt. Och som prognosen ser ut här just nu dröjer det ytterligare ett tag innan dygnsmedeltemperaturen blir så låg att gräset slutar växa...
1667407357289.png

Men de kommer få ut en bal halm att tugga på, i lösdriften (under tak för att inte bli våt), någon av de närmaste dagarna. Om de skulle känna sig hungriga...
 
Ska hämta halm till helgen här med. Går att pilla med gräset här med än, men brukar bli några strån hö varje dag (vägde en gång, 100-200 gram ungefär :D).
 
De har enbart grushagen nu så ger hösilaget efter ts-behov typ. Kan tyvärr inte ha halm i lösdriften längre pga astmahäst 🙈.
Kämpar med att se till att hon motionera något vis ca 4 dagar per vecka av mig och medryttare sammanlagt i nuläget. Skulle önska och behöva det var mer, men jag orkar inte just nu 🙈.
 
De har enbart grushagen nu så ger hösilaget efter ts-behov typ. Kan tyvärr inte ha halm i lösdriften längre pga astmahäst 🙈.
Kämpar med att se till att hon motionera något vis ca 4 dagar per vecka av mig och medryttare sammanlagt i nuläget. Skulle önska och behöva det var mer, men jag orkar inte just nu 🙈.
Fyra dagar i veckan är väl jättebra!
Vi kör viloperiod nu (ofrivilligt men tiden finns inte). Har vi tur blir det nån promenad i veckan.
Har lite dåligt samvete för hon vill verkligen komma ut. Hade önskat vi hade egen gård så jag hade henne utanför dörren. Vore lättare bara gå ut och typ longera då.
 
Hur mycket hö äter era just nu och hur mycket motion får de?
1,5 kilo på natten plus lite halm att pilla med, sover inne. Går på gräs hela dagarna och det syns ännu.
Min som är fem år går ungefär fyra dagar i veckan, lånekompisen är bara två år och får promenad/tömkörning två dagar ungefär.
 
Blir nog inget kolla Strömsholm och titta på alla fina tävlingsshettisar imorgon.
Borde kanske komma iväg, men det känns oöverstigligt att sätta mig i bilen och åka dit.

Om någon är intresserad av detaljer trots att det bara är Mummas kompis så kan ni få lite närmare info:
Fått veterinären analys av senaste filmerna jag skickade på en av mina icke shettishästar hästar som uppföljning.
Det var inte positivt, det som såg bra ut mot många odds i Augusti ser redan redan nu att vara på väg åt fel håll igen och det finns inte mycket mer som är rimligt att göra med den hästen och hans förutsättningar.
Och som en del kanske snappat på andra upp var jag långt ifrån välmående ens innan detta senaste..
 
Har varit på min första shettisutställning idag. Roligt att se så många fina små hästar!

Men, blev också lite bestört när jag såg hur några visare stressade och manade på sina hästar. Visare och piskförare var dessutom helt i osynk och var tydligt irriterade på varandra. Undrade lite varför domaren inte bad dem tagga ner? Ponnyn hade uppenbart fått nog och helst bara ville försvinna.

Jag har varit på en del new forest-visningar för 15-20 år sen men kan inte minnas att det var så.
Jämför jag med hur det är på swb’s 3-årstest så har man ju ofta en piskförare som springer efter för att få bra takt och tempo, och man kan vifta lite med ett spö bakom ryggen för lite extra spetsade öron och snygg hals.
Men det här gav mest magont att se 😕
 
Varit på utställning idag jag också. Kanske samma som dig @Eloise ? Hinner oftast inte själv titta så mycket när jag är på utställning, men klart tråkigt om det är på det viset. Att visare och piskförare inte är i synk kan i många fall på shettisutställning bero på att många hjälps åt vid behov. Det kan vara att någon hjälper någon som de inte visat tillsammans med förut.

Själv hade jag en lyckad dag. Fick stryka den ena men Safir fick fina 40 poäng och blev Champion valack :love:

69228171-F5A0-4C0B-B49F-6342C0CEE67A.jpeg
 
Varit på utställning idag jag också. Kanske samma som dig @Eloise ? Hinner oftast inte själv titta så mycket när jag är på utställning, men klart tråkigt om det är på det viset. Att visare och piskförare inte är i synk kan i många fall på shettisutställning bero på att många hjälps åt vid behov. Det kan vara att någon hjälper någon som de inte visat tillsammans med förut.

Själv hade jag en lyckad dag. Fick stryka den ena men Safir fick fina 40 poäng och blev Champion valack :love:

Visa bifogad fil 104728
Det var samma ställe.

I det här fallet går det tyvärr inte att skylla på att man inte kände varann.
Jag beskrev kanske det lite väl snällt i mitt inlägg, men när man ställde upp framför domaren gick piskföraren på så att ponnyn reste sig. Den var oerhört stressad, och tydligt rädd för både visare och piskförare.

Jag har varit med om att man på ett 3-årstest för swb bett piskföraren lugna sig. Men här sa domaren inget alls 😕
 
Det var samma ställe.

I det här fallet går det tyvärr inte att skylla på att man inte kände varann.
Jag beskrev kanske det lite väl snällt i mitt inlägg, men när man ställde upp framför domaren gick piskföraren på så att ponnyn reste sig. Den var oerhört stressad, och tydligt rädd för både visare och piskförare.

Jag har varit med om att man på ett 3-årstest för swb bett piskföraren lugna sig. Men här sa domaren inget alls 😕

Nej, det låter ju inte alls trevligt. Tråkigt att det skulle bli ditt första intryck av en utställning. Hoppas du fick se en del trevliga visningar också åtminstone, för de finns de också.
 
Nej, det låter ju inte alls trevligt. Tråkigt att det skulle bli ditt första intryck av en utställning. Hoppas du fick se en del trevliga visningar också åtminstone, för de finns de också.
Fick se många fina hästar som var väl visade, så inget smolk över den del av utställningen som vi såg.

Men ont i magen över att domaren inte sa något när det uppenbarligen inte blev bra.
Fina poäng betyder ju inte så mycket när hästen bara vill krypa ur skinnet.
 
Det var samma ställe.

I det här fallet går det tyvärr inte att skylla på att man inte kände varann.
Jag beskrev kanske det lite väl snällt i mitt inlägg, men när man ställde upp framför domaren gick piskföraren på så att ponnyn reste sig. Den var oerhört stressad, och tydligt rädd för både visare och piskförare.

Jag har varit med om att man på ett 3-årstest för swb bett piskföraren lugna sig. Men här sa domaren inget alls 😕
Det hör verkligen till ovanligheten att man ser sånt på utställningar numera. Men jag kan hålla med om att det ser tråkigt ut!
 
Det var samma ställe.

I det här fallet går det tyvärr inte att skylla på att man inte kände varann.
Jag beskrev kanske det lite väl snällt i mitt inlägg, men när man ställde upp framför domaren gick piskföraren på så att ponnyn reste sig. Den var oerhört stressad, och tydligt rädd för både visare och piskförare.

Jag har varit med om att man på ett 3-årstest för swb bett piskföraren lugna sig. Men här sa domaren inget alls 😕
Usch vad trist. Det låter ju helt klart som att domaren borde steppat in.

Vi var på shettistävlingar och där var det typ tvärt om :)

Man blev lätt imponerad av alla ponnysar med sina små ryttare. Vädret var dåligt så på slutet hängde de flesta i ridhuset, kanske femton ponnys på rätt liten yta men inga problem alls. Alla var lugna och inget stök alls. Det var några hingstar med och de gnäggade väl en del men verkade också så himla trevliga i temperamentet.
 
Usch vad trist. Det låter ju helt klart som att domaren borde steppat in.

Vi var på shettistävlingar och där var det typ tvärt om :)

Man blev lätt imponerad av alla ponnysar med sina små ryttare. Vädret var dåligt så på slutet hängde de flesta i ridhuset, kanske femton ponnys på rätt liten yta men inga problem alls. Alla var lugna och inget stök alls. Det var några hingstar med och de gnäggade väl en del men verkade också så himla trevliga i temperamentet.
De allra flesta imponerade, och det var överlag kul att se på det. Kanske åker vi iväg på något nästa år för skojs skull :)

Agilityn var rolig, fick många idéer till vad vi kan leka med hemma 🤩
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 637
Senast: Solis
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
456
Senast: hamilton1
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 317
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
4 767
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp