Bukefalos 28 år!

Shettistråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
De allra flesta imponerade, och det var överlag kul att se på det. Kanske åker vi iväg på något nästa år för skojs skull :)

Agilityn var rolig, fick många idéer till vad vi kan leka med hemma 🤩
Ge mig idéer :D.

Var ute på promenad med mini idag. Tiden har inte funnits på ett tag och oj så glad hon var. När jag skulle ta på bootsen passade hon på att fråga om vi kunde klia varandra lite :love: . Och ute travade hon glatt på mest hela tiden.
 
Ge mig idéer :D.

Var ute på promenad med mini idag. Tiden har inte funnits på ett tag och oj så glad hon var. När jag skulle ta på bootsen passade hon på att fråga om vi kunde klia varandra lite :love: . Och ute travade hon glatt på mest hela tiden.
Vet inte vad du är ute efter exakt för jag har inte sett någon shettisagility än. Däremot har jag ridit lite olika grenar med hindermoment.Dessutom gillar jag miljöträning.
Jag slänger in en hög tips som jag pysslar med hemma av och till. Allt går att göra både vid hand och med ryttare.

1. Kliva på presenning, se bara till att den är sträckt och förankrad i hörnen.

2. Putta på pilatesboll. Ska se om jag kan ladda upp en film på en av Mummas och mina lekar senare.

3. Backa L. Lägg ett L av bommar på marken. Gå in och backa ut. Ju smalare L desto svårare. För riktigr svårt gör man istället ett U 😇.

4. Vända i fyrkant. Gör en fyrkant av bommar och vänd runt hösten inom den utan att trampa utanför.

5. Paraply(er) Gå fram till, fäll upp, fäll ned, vifta med. Rekommenderar att välja ganska vindstilla dagar för att träna detta om ni är utomhus.
Paraplyerna kan försöka smita och i den vevan ge även hästen samma idé 😅.

6. Kliva på lock. superbra övning för kontroll och placering. Placera ett plastlock pä marken och rid eller tömkör mot det, försök få hästen att kliva på locket medan ni "går förbi".
Locket kan såklart ersättas med valfritt föremål som är lämpligt för ändamålet.

Var något av detta sådant som du kan ha nytta av?
Jag har nog en hel del mer i bakfickan också om du vill, men svårt att veta vad för övningar du vill ha utan att veta vad du framförallt vill uppnå med de övningarna.

Vill du bara aktivera "hjärnan" med lite vadsomhelst?
Vill du ha en mer orädd/obrydd häst?
Vill du ha rid/vidhand övningar som kräver "precision"? Osv.
 
Vet inte vad du är ute efter exakt för jag har inte sett någon shettisagility än. Däremot har jag ridit lite olika grenar med hindermoment.Dessutom gillar jag miljöträning.
Jag slänger in en hög tips som jag pysslar med hemma av och till. Allt går att göra både vid hand och med ryttare.

1. Kliva på presenning, se bara till att den är sträckt och förankrad i hörnen.

2. Putta på pilatesboll. Ska se om jag kan ladda upp en film på en av Mummas och mina lekar senare.

3. Backa L. Lägg ett L av bommar på marken. Gå in och backa ut. Ju smalare L desto svårare. För riktigr svårt gör man istället ett U 😇.

4. Vända i fyrkant. Gör en fyrkant av bommar och vänd runt hösten inom den utan att trampa utanför.

5. Paraply(er) Gå fram till, fäll upp, fäll ned, vifta med. Rekommenderar att välja ganska vindstilla dagar för att träna detta om ni är utomhus.
Paraplyerna kan försöka smita och i den vevan ge även hästen samma idé 😅.

6. Kliva på lock. superbra övning för kontroll och placering. Placera ett plastlock pä marken och rid eller tömkör mot det, försök få hästen att kliva på locket medan ni "går förbi".
Locket kan såklart ersättas med valfritt föremål som är lämpligt för ändamålet.

Var något av detta sådant som du kan ha nytta av?
Jag har nog en hel del mer i bakfickan också om du vill, men svårt att veta vad för övningar du vill ha utan att veta vad du framförallt vill uppnå med de övningarna.

Vill du bara aktivera "hjärnan" med lite vadsomhelst?
Vill du ha en mer orädd/obrydd häst?
Vill du ha rid/vidhand övningar som kräver "precision"? Osv.
Var mest ute efter nån kombination av aktivering och obrydd häst, så det där kändes som jättebra tips. La faktiskt ner en presenning i stallet igår, för att kunna ha till träning :).

Sen hoppas jag nån gång kunna prova tävla med henne i agility med.
 
Var mest ute efter nån kombination av aktivering och obrydd häst, så det där kändes som jättebra tips. La faktiskt ner en presenning i stallet igår, för att kunna ha till träning :).

Sen hoppas jag nån gång kunna prova tävla med henne i agility med.
Jag återkommer med fler sedan då.
Om jag nu inte får akut selektiv minnesförlust och glömmer bort den här tråden en vecka😅😇.
 
Ge mig idéer :D.

Var ute på promenad med mini idag. Tiden har inte funnits på ett tag och oj så glad hon var. När jag skulle ta på bootsen passade hon på att fråga om vi kunde klia varandra lite :love: . Och ute travade hon glatt på mest hela tiden.
0E00E493-78BE-4998-9578-5F0D2BD3A739.jpeg


Det här ställde vi fram hemma igår. Slalom mellan plaststolpen, frambenen inne i däck, snurra med bakbenen runt som en framdelsvändning.
Kliva genom pallkrage, parkera med frambenen i, eller bakbenen i.
Gå över lastpall. Och parkera uppepå. (Vi har en större modell som är hel ovanpå så de inte fastnar)

På utställningen gick de även genom fladdrande band som hängde ner, genom en tunnel med presenning över samt rockring.
Då stod ponnyn med frambenen i ringen, de lyfte den sen över huvudet och trädde den över kroppen och sen fick bakbenen kliva ur den.

Tror nog faktiskt de hade en vippbräda att gå över också, det måste vi snickra ihop!
 
1.Jag har också blåst massa såpbubblor runt hästarna.

2. Haft brinnande tomtebloss i handen. Men tänk på brandsäkerhet vid val av plats. Kan vara bra att vara två också så en kan släcka bllsset om hästen får panik.

3. Duttat på dem med så kallade piphammare.

4. Flytta föremål (häng något på tex ett hinderstöd, ta det i handen, rid alt tömkör ett varv eller ett annat stöd och häng dit igen.

5. Stanna med frambenen inom en ritad smal ruta på marken. Ritar den med markfärg, men i brist på det kan man lägga tex spån på marken som streck.

6 Släpa föremål. Sätt något lagom tungt föremål i ett rep, häng änden så du kommer åt den bra, ta tag i repänden. Släpa till nästa stolpe och häng upp repänden.
 
Här är en filmsnutt på min första hemmabyggda agilitybana https://www.instagram.com/p/BiIKmqJn3o2/?utm_source=ig_web_copy_link
Lovis på filmen är för övrigt syster till @Cattis_E s Mumma.
Sen dess har hindren utvecklats lite. Pallarna har bytts ut mot nya lite stabilare, med en OSB-skiva uppepå och några hinder har tillkommit.
Visa bifogad fil 105418
Lovis ser ut att vara väldigt lik Mumma. Är hon lika pigg?

Mumma har gjort något väldigt liknande den agilitybanan.
Min fjordklubb arrangerar en egen tävling i något de kallar skicklighetsritt, och även andra raser är välkomna. Det är lite olika moment i olika omgångar men draperi brukar alltid vara med.

Edit: Hittade en film på insta där de tränar handlerhoppning. Nog såg hon pigg ut alltid, och lite samma stil som Mumma när hon vill busa till det 😇.
 
Senast ändrad:
Lovis ser ut att vara väldigt lik Mumma. Är hon lika pigg?

Mumma har gjort något väldigt liknande den agilitybanan.
Min fjordklubb arrangerar en egen tävling i något de kallar skicklighetsritt, och även andra raser är välkomna. Det är lite olika moment i olika omgångar men draperi brukar alltid vara med.

Edit: Hittade en film på insta där de tränar handlerhoppning. Nog såg hon pigg ut alltid, och lite samma stil som Mumma när hon vill busa till det 😇.
Hehe, Mumma är nog faktiskt ett strå piggare än Lovis, vilket borde stämma med tanke på vilka fäder de har. Handlerhoppningsfilmen visar ett undantag... De är nog förhållandevis lika i exteriören, fast Mumma är nog aningen lättare i modellen.
 
Hehe, Mumma är nog faktiskt ett strå piggare än Lovis, vilket borde stämma med tanke på vilka fäder de har. Handlerhoppningsfilmen visar ett undantag... De är nog förhållandevis lika i exteriören, fast Mumma är nog aningen lättare i modellen.
Haha, är Mummas pappa en krutponny alltså. Ja inte kan man kalla Mumma slö inte. Men hon är så otroligt rolig 😊.
Däremot har hon varit, för att vara henne lite nervig senaste veckorna.
Men dovhjortarna har stökat i skogen med sin brunst bland annat så det kan säkert bidra. De låter ju och luktar säkert så hästarna känner 🙈.
Och höstpigg.
Släppte henne i corallen i förra veckan, och hon for runt som en galen. Nog för hon kan vara pigg, men så har jag aldrig sett henne vad jag minns.
 
Haha, är Mummas pappa en krutponny alltså. Ja inte kan man kalla Mumma slö inte. Men hon är så otroligt rolig 😊.
Däremot har hon varit, för att vara henne lite nervig senaste veckorna.
Men dovhjortarna har stökat i skogen med sin brunst bland annat så det kan säkert bidra. De låter ju och luktar säkert så hästarna känner 🙈.
Och höstpigg.
Släppte henne i corallen i förra veckan, och hon for runt som en galen. Nog för hon kan vara pigg, men så har jag aldrig sett henne vad jag minns.
Ja alltså, Titol var nog en rätt pigg ponny. Och det faktum att han är pappa till Sveriges snabbaste ponnytravare (hingsten Lufsen) och ytterligare ett gäng snabba travare säger väl något om varifrån hennes krut kommer. Lovis pappa Almnäs Tromb är ju rent utställningsstammad och jag har uppfattat honom som lugn och trevlig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 637
Senast: Solis
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
454
Senast: hamilton1
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 312
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
4 763
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp