Sitsträning

• Ridning
  • Trådstartare Trådstartare Mli
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 4 527

Mli

Trådstartare
Jag vill börja med att säga att jag är helt ny på begreppen barock, klassisk ridning och akademisk ridning. Vet nog inte ens skillnaden...

Jag har ett stort problem när jag rider, och det är att jag inte kan sitta ner i traven. Jag har en stor häst med stora gångarter, men jag kan bara inte slappna av och vara så följsam som jag vill.

Man är ju tränad till den gamla skolan med axlar-höft-häl, men vad anser ni är den "perfekta linjen"?

Jag funderar på att ta hjälp av en tränare just inom "er" ridning då jag har förstått att inom denna gren utgår man från sin egen sits. Det borde man göra i all ridning, men tyvärr är det ju inte alltid så. Hur många dressyrträningar har man inte sett där ryttaren sitter kasst men får rådet att byta till ett skarpare bett etc?

Är det någon som kan hålla med i mina funderingar, och/eller gärna ge mig lite tips hur jag kan träna mig själv hemma?

// Emelie

Sv: Sitsträning

Heej! Sitsträningen är någonting man måste ha i åtanke i allt man gör. För att få en bra sits har jag lärt mig att man måste tänka på sin hållning till och med när man är ute å går, sitter på en stol etc. Så fort man kommer på sig själv me att "kuta" med ryggen så räta upp och börja om igen.. =) Det är jättejobbigt i början men det lönar sej jättebra i ridningen sen. För det är verkligen en livsstil, ridning...

/alex

Håller med!
Håller själv på med pilatusträning.
Centrerad ridning kan jag vartm rek. av bara de böcker jag läst så har jag förbättrat min sits...det gäller att vara medveten om sin kropp hela tiden...och sen ska man ha koll på hästens kropp!
Vem har sagt att det är lätt att rida ;)

För dressyrridning är den lodräta sitsen a och o, den är en förutsättning för en inverkande sits. På otränade hästar kan man dock behöva utveckla den till exempelvis avlastningssits för att hitta ekipagets gemensamma tyngdpunkt.

Om man rider "akademiskt" (klassiskt, barrockt -inte ridskolelikt)finns det en annan syn på sitsen känns det som.
En häst som inte bär sig och har stora rörelser kräver en ordentlig styrka, koordination och förmåga att parera och absorbera rörelse upp i ryggen av ryttaren för att inte slungas ur sadeln.

den ridning jag lär mig nu handlar det mer om att våga slappna av komma ner på hästen och följa med. Skulle jag suttit så på en av ridskolans halvblod med stort steg men utan bärighet och flyt skulle jag förmodligen fått skäll då jag skulle fladdrat som en trasa.

Vår travare har stort steg och svingande rygg som är svår att följa då han inte samlar sig. Men lyckas man följa med avslappnad från sida till sida och upp o ner går det fint. Spänner han sig däremot är det kört. Då skulle jag måsta ta till dressagesitsen och spänna parera och klämma mig fast för att inte studsa iväg.
Bättre då att sakta av och ta om avslappnad och med ett djupt andetag...

Skillnad i syn på hur ryttaren ska SE UT handlar nog om att det är så svårt att se bra ut på en tokstudsig hästrygg. Till o med en del GP ryttare har lite guppande gamnacke tycker jag.
Om man bara rider i det tempot och gångarter då hästen orkar bära sig kan man i stället koncentrera sig på att slappna av och följa med. (inte slappna aaav helt som det diskuterats tidigare, men våga röra på alla leder utan att tappa balansen och hästens rytm)

På unghästar kan AR ryttare se slappiga ut då man får rida i avlastningssits och inte har piskan i ryggen om man inte trampar ner hälen, rätar på ryggen och pressar rumpan ner i sadeln.
Lite friare.. Men i grunden och slutänden är det väl en avslappnad lodrät följsam sits som man vill åt. Likt för alla alltså, fast olika svårt att uppnå det utan hinder på vägen. (kanske pga att hästen inte använder kroppen riktigt rätt..)

Jag både håller med och inte. Men ditt inlägg förklarar en hel del om varför det ser ut som det gör hos vissa ekipage!

Om vi tar mig som exempel, ett lysande sådant. Jag har pga olika saker stora spänningar runt SI-leden. Detta har gjort att jag inte alls kunnat följa med i rörelsen i trav utan bara studsat som en känguru eller suttit stel som en pinne och låst hela hästens ryggaktion. Vi har då fått börja med att jag ska vara helt avslappnad och få in rörelsen i bäcken och ländrygg. Sitsen är under denna tid inte i närheten av 'snygg', men det är min väg dit. När jag släppt alla onödiga spänningar och hittat rörelsen kan jag börja jobba på att använda de muskler som ska spännas (dynamiskt, istället för statiskt som jag haft tidigare), först då kommer min sits börja bli snygg och mer funktionell.

Jag håller helt med de andra om att för att kunna få en bra sits så gäller det att bli kroppsmedveten.

Några tips överlag:

*Läs böcker som handlar om sits och balans tex Sally Swift "Ett med hästen" (eller vad den nu heter) Den tycker jag är kanon på så vis att man får mentala bilder att arbeta med för att uppnå en ökad kroppsmedvetenhet. Kan varmt rekomenderas :)

*Öva sits på lina dvs låt någon longera din häst medans du sitter på och gör divserse balansövningar.

*Gå på gympa tex Friskis och Svettis och få en smidigare kropp. De flesta har alldeles för mkt spänningar i kroppen, speciellt nacken samt har alldeles för korta muskler i vader och lår.

*Bygg upp dina magmuskler och ländmuskler. Gör situps ett par gånger i veckan. Gör ryggövningar för att få en bättre hållning.

*Värm upp och stretcha innan du ska rida.

*Börja varje pass med att skritta på fria tyglar, gärna i naturen, och "sära" ordentligt på dina ben så att du känner att du kommer längre ner i sadeln. Lyft låren "utåt" och sjunk sedan ner i sadeln. Försök också sträcka på benen (utan stigbyglar) och nå så långt ner mot marken som du kan. Snurra på fötterna både med-och moturs.

Glöm inte heller armarna. Kör lite väderkvarns rörelser, snurra både framåt och bakåt.
Sträck, lyft och släpp axlarna så att du får loss de ordentligt.
Sträck nacken genom att titta ner, upp och åt sidorna. Tänj försiktigt.

*Rid minst 1 pass i veckan som bara går ut på att öva din balans och sits. Tex genom att rida utan stigbyglar.

Vid lättridning så sitter du ner ett steg och står i tre. Var noga med så att baken inte dunsar ner i sadeln vid nedsittningen. Fuska inte genom att istället börja knipa med knäna.

*Se alltid till att du inte sitter och kniper med knäna. Ett knipande knä ger en skumpande sits som aldrig kommer i balans.

*Öva, öva, öva... Det tar lite tid att få till en djup, stadig och balanserad sits. Men ju snabbare du kommer på att den mesta av sitsträningen gör du genom att stärka dina muskler på gympa etc desto snabbare kommer du att få resultat på hästryggen. :banana:

Eftersom svårighet att följa hästens ryggrörelser oftast beror på ofunktionella spänningar hos ryttaren, kan det vara lönt att sitsträna på en häst med mjukare rörelser, för att själv klara av att slappna av i rätt muskler. Sedan kan man ta sin nyfunna rörlighet med sig tillbaka till sin 'skumpiga' häst.
Jag tror också på att smyga in hästen i trav, och låta den trava bara så länge som man känner att man kan sitta MED hästen i rörelsen, sakta av så fort du känner att du börjar sitta EMOT! Skritta tills du hittat din balanserade sits igen, och smyg igång en ny trav. Att skumpa varv på varv med vissa muskler kollapsade och andra hårt anspända som kompensation, och tro att man kan NÖTA in följsamhet i sitsen, tror jag är dömt att misslyckas!!

Jag fick nyligen ett tips av min tränare på hur man kan tänka (och träna) på att verkligen "sitta med" hästens rörelser i traven. Nu har jag inte på långa vägar lyckats lära mig det fullt ut själv, men är faktiskt på god väg. Hon visade mig hur man kan öva sig på marken, genom att stå lite bredbent med lätt böjda knän, och sedan liksom knäa till, ungefär som om man blir knäad bakifrån. Effekten blir att höften åker ner (och när man gör på samma sätt på hästen, skall höften följa med bakbensrörelsen i varje steg). Detta gör man sedan växelvis i travtakt för att få in rätt rörelsemönster. Det är inte så lätt, men min häst visar tydligt att han gillar när vi rör oss i takt, traven blir mjukare och han frustar som tack.

Mmmm... Wendy Murdoch pratar om att ekipaget ska fungera så effektivt som möjligt i relation till gravitationskraften.
Positionen du beskrev är en slags mänsklig optimal position i gravitationskraften, på ett sätt. (Dynamisk sådan, vilket är bra, vår tillvaro är dynamisk och inget annat!)
Man hittar en bra position på marken genom att positionera fötterna i axelbredd med fotens mittlinje rakt fram. Det blir oftast så att mittersta tån på båda fötterna går i parallella raka linjer rakt fram (individuella skillnader). Sedan följer höfterna och axlarna samma linjer (riktning); då är man "rak" (bör vara dynamisk rakhet, förstås...). Sedan böjer man knäna en aning och vinklar ned bäckenet så att rumpmusklerna slappnar av (om man vinklar för mycket blir det nya spänningar). Armarna ska hänga vid sidan, rakt ner (relativt dynamiskt rakt...). Om händerna hänger framme vid ljumskarna bör man sträva till att få axelpartiet avslappnat och försiktigt omplacerat bakåt vid utandning så att armarna småningom kommer att hänga naturligt och avspänt längs sidorna. Huvudet balanseras "mitt över" (låter det bekant?), det väger trots allt flera kilo och är en viktig del i baletten. Huvudets position blir så att man tittar en aning "under lugg". Denna position är energetiskt sätt mycket besparande på kroppen och jag har kommit fram till att den bör vara bra att träna på marken INNAN man sätter sig upp på hästryggen. Får man in positionen helt rätt och tränar den regelbundet är den faktiskt hälsofrämjande... ;) Denna position är grundstenen i det kroppsvårdssystem jag studerar. Jag är innerligen tacksam över allt jag lär mig - det mesta kan kopplas till ridningen. Så tack, loki, du fick mig att aktivt koppla samman en av de viktigaste byggstenarna i WM:s pedagogik med dessa självvårdskunskaper. Jag har inte satt det i ord förr även om jag har tänkt tanken! :) :idea:

dressyrtant skrev:
Huvudet balanseras "mitt över" (låter det bekant?), det väger trots allt flera kilo och är en viktig del i baletten. Huvudets position blir så att man tittar en aning "under lugg". Denna position är energetiskt sätt mycket besparande på kroppen och jag har kommit fram till att den bör vara bra att träna på marken INNAN man sätter sig upp på hästryggen. Får man in positionen helt rätt och tränar den regelbundet är den faktiskt hälsofrämjande... ;)

Väldigt intressant, Dressyrtant, ska verkligen testa allt du säger. Angående huvudet, för några år sedan tog jag Alexanderlektioner och fick lära mig att finna huvudets balanspunkt genom att tänka mig en stång genom de båda knölarna man har bakom öronen och en annan stång mellan nästippen och diagonalt snett bakåt till bakhuvudet. I skärningspunkten mellan stängerna finns huvudets balanspunkt där det ska balansera på halskotpelaren. Sedan skulle jag tänka mig att halskotpelaren var en vattenslang och mitt huvud en pingisboll som balanserade högst upp på vattenstrålen. Jag hade faktiskt svårt att se mitt huvud som en pingisboll :o och fick välja något större :angel: :angel:

Men liknelserna har hjälpt mig en del i min ridning.

OlleAtlas

Vill opponera mig lite mot fladdra som en trasa. :) Om man slappnar av så mycket att man förstärker rörelsen som hästen har så blir man fruktansvärt jobbig för hästen att bära. En duktig AR-ryttare ser inte slapp ut i mina ögon, en duktig AR-ryttare är följsam och stilla. Den slappa AR-ryttaren gör däremot fel och borde få hjälp med sin sits.

Det gäller att hitta nyanserna i muskelanspänningen för att se ut som om man sitter still med hästen. Slappnar man av för mycket så fladdrar man omkring på hästen och spänner man sig för mycket så studsar man omkring istället. Att hitta vilka muskler som ska göra vad är svårt, definitivt att hitta växlingen mellan höger och vänster. Och att använda ländryggen vilket jag ibland tycker verkar vara det svåraste för många.

Tillägg: Det finns många instruktörer därute, inom alla inriktningar, som påstår sig vara fokuserade på sitsträning, som i reklam om sig själva säger att det är sååå viktigt. Men när de sedan undervisar så har de lämnat sitsfokuseringen hemma på gödselstacken.

Senast ändrad av en moderator:

Symptomatiskt för en "god" ryttare tycker jag är att de bara ser ut som att de sitter still på hästen. De är liksom fastvuxna. Man ser inget "juckande" ingen vattenskidåkning och inget guppande huvud.

Inte för att jag vet hur de gör, men det finns en del där ute som verkligen sitter urflott. Man ser även på hästarna där under att de trivs och liksom dansar.

OA

Precis.
Men tyvärr så finns det de som verkligen sitter urflott och hästen går bra, men de sitter bra för att de spänner sig i fel muskler. När de sedan får hjälp att slappna av i rätt muskler, eller rättare sagt använda dem på rätt sätt, så går hästen som en dröm istället för bra.
Men det är ju det som är så roligt med ridning, man utvecklas hela tiden. Men samtidigt deprimerande för oss ryttare när alla hästens tillkortakommanden oftast sitter på ryggen på den.

Det finns instruktörer som förstår sitsens olika element och kan förklara dem in i minsta detalj. Det går att få en bra sits själv, en stilla och inverkande, ofladdrig. Det gäller bara att få rätt hjälp av någon duktig. :-) Och ja, det går i Sverige också. Tyvärr finns det tränare som säger sig fokusera på sits (precis som Zora säger), och så har de bara begripit 2 promille av sitsens olika delar och tillämpningar. Det är jättesynd. Skrapar man på ytan, så visar det sig att det inte finns någon kunskap därunder. Verkligen tråkigt, när folk VILL lära sig!

Kul att få så många tips! Tack alla.... snart så ska jag sitta som en gud på alla dressyrtävlingar och kanske slippa hålla mig i sadeln för att inte skumpa av.... ;)

Men Carmenzita, vi som nästan är grannar, kan du rekommendera någon tränare som är bra för sitsen? Jag vill verkligen komma till botten med detta och lägger hellre ut pengar för att få en bra sits än samma kostnad för på en "vanlig" dressyrträning.

Vill du inte skriva ut namn här så maila eller PMa mig!

Är det någon annan som har tips om tränare får ni så gärna PMa eller maila ni också, såklart!

// Emelie

Hmm.. ar fått intrycket att många barockryttare som kommit rätt långt ofta sitter med fötterna lite framför lodplan. Främst i belastningssits där hästen ska samla sej. Så att ha ett syfte med sitsen + avslappning dvs att man kan avgöra om man ska sitta i avlastningssits/lodrät sits/belastningssits är väl det viktigaste. Och att kunna hålla balansen men utan onödiga spänningar. Men som sagt - har man en obalanserad och stötig häst lönar det sej bäst att jobba om från grunden för att få avslappning och balans istället för att trava runt och spänna sej på en spänd häst. Bättre att börja om :)

Har också tänkt på att man ofta sitter bättre på en häst som går i bra avslappnad form och har kommit en bit på väg, än en stel obalanserad häst, även i skritt. Tittade på lite bilder på mej från början när jag red både min förra och min nuvarande häst, och sedan jämfört lite när man kommit en bit på väg och det var STOR skillnad på min sits även fast det är samma sadel på många av bilderna och att jag satt sämre på min "nya" häst från början än min gamla häst på slutet fastän jag troligen hade utvecklat sitsen en del innan jag skaffade den nya.
Och nu sitter jag rel. bra när hästen har börjat röra sej mer normalt :crazy:

DEt tar lång tid att träna in en bra sits, men hur lång tid? Eller rättare sagt vad har ni som tränat gått igenom för olika stadier. Jag har läst Sally swift, artiklar, haft tränare och det går långsamt framåt. Fick efter intensiv träning, med andning, mjuka ögon, avslappnat bäcken m.m ont i ländryggen!?
När jag tänker på vad jag ska göra fungerar det, men rätt som jag rider är jag tillbaka i det gamla drivande, hållande sätet.
Är det så att det går upp och ner med resultatet, jag har verkligen som mål att bli en följsam ryttare.
berätta om era erfarenheter.

Liknande trådar

Dressyr Sitter hemma med en dryg förkylning och har då tid att fundera och klura. Funderar på vår sports framtid. De senaste åren har det hänt... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 165
Senast: kryddelydd
·
Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 309
Senast: AmandaJ
·
Hästvård Jag har lite problem som jag känner att jag måste få lufta då det känns som om jag håller på att bli knäpp av detta. För att dra lite...
Svar
7
· Visningar
2 858
Senast: Smallgot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka