Själviskt att prioritera bort lång utevistelse?

cloudcastle

Trådstartare
Är i full gång med att kika runt efter stallplats inför kommande häst. Eftersom det blir min första häst vill jag stå i ett större stall (känns helt enkelt tryggare att veta att det alltid är någon annan i stallet vid eventuella problem) med ridbana, tränare som kommer till gården och stora hagar med lång utevistelse.

Det jag har märkt av är att dessa större stall sällan har någon vidare utevistelse, åtminstone inte under vinterhalvåret. Uttag vid 7-8 och intag runt 15-16. Detta gör också att jag inte kommer kunna åka ut och rida under den ljusa delen av dagen som jag ofta har möjlighet till, jag nallar ju då av hästens redan korta hagtid.

Jag känner mig väldigt kluven kring vad jag ska prioritera och vad som blir bäst för både mig och hästen. Är jag överdriven som tycker att en häst ska vara ute från morgon till kväll trots vinter och mörkt, eller är jag tvärtom självisk om jag prioriterar bort detta? Hur hade ni själva gjort?
 
Senast ändrad:
Jag känner mig väldigt kluven kring vad jag ska prioritera och vad som blir bäst för både mig och hästen. Är jag överdriven som tycker att en häst ska vara ute från morgon till kväll trots vinter och mörkt, eller är jag tvärtom självisk om jag prioriterar bort detta? Hur hade ni själva gjort?

Nej du är inte överdriven, ditt exempel innebär som sämst 16 h på i värsta fall 9 kvm och hur stimulerande det är är ju inte svårt att räkna ut. Annars har jag kunnat känna på benen på mina hästar för att konstatera att allt stillastående gjort dem galliga under natten och då har de aldrig stått inne så länge. Jag hade valt bort mycket annat innan jag börjat skarva i hästens utevistelse, det är välfärd för mig.
 
Jag tycker det låter sunt att prioritera hästens möjlighet till utevistelse. Det är ett av skälen till att jag inte kommer köra något annat än lösdrift till mina hästar. Jag tycker det ger harmoniska hästar som har möjlighet att tillgodose sina behov på ett sunt och mer självständigt sätt. Tycker det blir enklare för mig också så det är win win 👍
 
Det vill ju till, som du skriver, att man aktiverar hästen på kvällstid om utevistelsen inte är så lång. Man vill inte ta av hagtiden och man vill inte heller att de står på box för länge. Om man rider, promenerar etc på kvällen så tycker jag ändå att det kan funka. Självklart är lång utevistelse det bästa, men man kan sällan få allt tyvärr.
 
Nej du är inte överdriven, ditt exempel innebär som sämst 16 h på i värsta fall 9 kvm och hur stimulerande det är är ju inte svårt att räkna ut. Annars har jag kunnat känna på benen på mina hästar för att konstatera att allt stillastående gjort dem galliga under natten och då har de aldrig stått inne så länge. Jag hade valt bort mycket annat innan jag börjat skarva i hästens utevistelse, det är välfärd för mig.
Kan bara hålla med.
 
Det är så olika mellan olika hästar. Mitt sto jag hade tidigare hade inga problem med kort utevistelse. Vi flyttade från ett stall där de gick ute mellan typ 07-22. Hon trivdes inte alls där, men av andra orsaker än utevistelsen. Flyttade till ett stall där de går ute ca 8h/dag på vintern, och hon stortrivdes från dag 1.

Det jag gjorde vad att försöka komma dit efter utetimmarna så att jag inte "tog" av hennes utetid så att säga.
 
För kort utevistelse är inte bra, men inte heller lång utevistelse under kassa förhålladen.

Vi har kortare utevistelse än vad jag egentligen tycker är ok. Men vi är några stycken som hjälps åt att släppa ut tidigare/ta in senare. Det funkar för oss, och hästarna får då i alla fall 12h ute + ridning/motion. I stora hagar!

Stod i stall med låååång utevistelse en vända. ute från 05 till 23. Problemet var bara att det var i liten grusruta (5x7m) och när underlaget tillät liten gräsruta (5x10m). Då tar jag hellre kortare utevistelse under bättre förutsättningar. (det var inte dessa hagar jag blivit lovad när jag flyttade dit)
 
Är i full gång med att kika runt efter stallplats inför kommande häst. Eftersom det blir min första häst vill jag stå i ett större stall (känns helt enkelt tryggare att veta att det alltid är någon annan i stallet vid eventuella problem) med ridbana, tränare som kommer till gården och stora hagar med lång utevistelse.

Det jag har märkt av är att dessa större stall sällan har någon vidare utevistelse, åtminstone inte under vinterhalvåret. Uttag vid 7-8 och intag runt 15-16. Detta gör också att jag inte kommer kunna åka ut och rida under den ljusa delen av dagen som jag ofta har möjlighet till, jag nallar ju då av hästens redan korta hagtid.

Jag känner mig väldigt kluven kring vad jag ska prioritera och vad som blir bäst för både mig och hästen. Är jag överdriven som tycker att en häst ska vara ute från morgon till kväll trots vinter och mörkt, eller är jag tvärtom självisk om jag prioriterar bort detta? Hur hade ni själva gjort?
Vi har nyligen bytt till ett stall på stor anläggning med kortare utevistelse och mycket mycket mindre hage. Flytten var 100% självisk, enbart för min och sonens skull, för att orka fortsätta med hästeriet. Var lite orolig för att ponnyn inte skulle trivas i den nya hagen, men hon har aldrig varit så glad och nöjd under tre åren vi har haft henne som hon är nu. Till och med ridningen går tusen gånger bättre än tidigare. Så det finns helt klart hästindivider som mår bra av att få det "sämre".
Sonen rider oftast på kvällarna, så hon får ju komma ut en sväng på kvällstid också.
 
Sålänge stallet följer ljuset någorlunda dvs sommar/vår/höst ute betydligt längre är det okej för mig.
Hade också lång utevistelse som krav men i mitt stall går de ute efter ljuset (dock alltid ut 06.30 oavsett mörker) men jag är nöjd ändå. Så kort period när de blir mörkt så pass tidigt. Skulle dock aldrig oavsett acceptera 8-15 året runt. :)
 
Är i full gång med att kika runt efter stallplats inför kommande häst. Eftersom det blir min första häst vill jag stå i ett större stall (känns helt enkelt tryggare att veta att det alltid är någon annan i stallet vid eventuella problem) med ridbana, tränare som kommer till gården och stora hagar med lång utevistelse.

Det jag har märkt av är att dessa större stall sällan har någon vidare utevistelse, åtminstone inte under vinterhalvåret. Uttag vid 7-8 och intag runt 15-16. Detta gör också att jag inte kommer kunna åka ut och rida under den ljusa delen av dagen som jag ofta har möjlighet till, jag nallar ju då av hästens redan korta hagtid.

Jag känner mig väldigt kluven kring vad jag ska prioritera och vad som blir bäst för både mig och hästen. Är jag överdriven som tycker att en häst ska vara ute från morgon till kväll trots vinter och mörkt, eller är jag tvärtom självisk om jag prioriterar bort detta? Hur hade ni själva gjort?
Mina lösdrifthästar har själva möjlighet att välja om dom vill vara inne eller ej. Ridhästarna vill trots vindskydd och mat inte vara ute i vilket väder som helst. Jag tänker att om det är jätteprio för dig första tiden att stå i ett stall där det finns andra så hade jag valt ett stall trots den tiden med utevistelse 8-16 tex. När du känner dig mer trygg att kanske ha ett eget eller hittat ett annat som passar bättre så kan du flytta dit. Och du kan visst rida på dagen ändå. Hästen dör inte av den utevistelsetiden även om den kanske inte är optimal för just den hästen en period.
 
Det finns så många saker som påverkar hur hästarna mår och trivs, utevistelse är bara en sak. Hästarna är också individer.

Både min nuvarande och min förra häst har mått bättre i stall med kortare utevistelse. Eller rättare sagt mått bättre i vissa stall trots kort utevistelse.

När jag flyttade till nuvarande stall var jag orolig för att hästen skulle bli odräglig men det blev tvärt om. Hon blev väldigt lugn och harmonisk trots att utevistelsen kortades ner rejält!

Sen har vi andra hästar i stallet som tydligt blir understimulerade av lite hagtid och då får man ju se sig om efter något annat.

Jag hade inte sett något problem alls med de tiderna du nämner. Min häst går ute kortare tid än så. Hade jag kunnat välja och vraka och få det optimala upplägget hade jag förlängt utetiden lite, men nu behöver man förhålla sig till verkligheten och då får man ibland prioritera andra saker sålänge hästen mår bra.

Jag rider dock nästan aldrig under hagtid. Endast i undantagsfall vid tex tävling. Jag rider oftast på kvällen och ibland på helgerna någon timma efter insläpp.
 
Jag är en förespråkare av lång utevistelse, det är ju rätt enkelt att se till den forskning som gjorts och konstatera att det är det bästa för hästarna - att gå i flock på stora ytor i många timmar per dygn.

Med det sagt så är jag dock inte för att hästar ska gå ute i många timmar bara för att - små hagar, inget sällskap, leriga och på annat sätt undermåliga marker och för lite mat och annan sysselsättning tycker jag är skräp och då är det bättre med kortare utevistelse av högre kvalitet.
Dessutom tycker jag att du som nybliven hästägare tänker rätt - det är viktigt att du får stöd och har folk att fråga i början, när du är varmare i kläderna kan du börja titta dig om efter den optimala stallplatsen (tyvärr finns den inte förrän du skaffar egen gård. :D) och ta det därifrån. :)
 
Lång utevistelse är bra så länge det är bra förhållanden. En lerig hage utan vindskydd, utan mat/sysselsättning och dåligt underlag för rörelse är i min mening värre för hästen att stå länge i än en bra hage där hästen har färre timmar ute. Jag hade börjat med ett stall där jag får en bra magkänsla och sen helt enkelt sett hur hästen reagerar sen. Worse case så kan man flytta.
 
Lång utevistelse är bra så länge det är bra förhållanden. En lerig hage utan vindskydd, utan mat/sysselsättning och dåligt underlag för rörelse är i min mening värre för hästen att stå länge i än en bra hage där hästen har färre timmar ute. Jag hade börjat med ett stall där jag får en bra magkänsla och sen helt enkelt sett hur hästen reagerar sen. Worse case så kan man flytta.
Jag tänker att det viktigaste är det sista du nämner här: att vara villig att flytta. Så himla basic egentligen, men så viktigt som hästägare att vara villig att tänka om ifall något inte funkar som man tänkt :up:
 
Med mindre utevistelse ställer det höga krav på att stallets miljö verkligen är bra, ventilation, ammoniakdoft,fukt/ mögel, box fräscht underlag mm.
Givetvis alltid viktigt men måste tas med i tankarna om att flytta till ett annat stall.
Tycker det är märkligt med kort utevistelse nu när strö och el är så dyrt.
 
Ni som har hästar som går in tidigare än det blir mörkt ute, varför har ni insläpp tidigare? Vad är syftet?

Förstår logiken i att följa ljuset. Det är ju lite meckigare att ta in hästar när det är mörkt ute om man inte har upplyst vid alla grindar.
 
Är i full gång med att kika runt efter stallplats inför kommande häst. Eftersom det blir min första häst vill jag stå i ett större stall (känns helt enkelt tryggare att veta att det alltid är någon annan i stallet vid eventuella problem) med ridbana, tränare som kommer till gården och stora hagar med lång utevistelse.

Det jag har märkt av är att dessa större stall sällan har någon vidare utevistelse, åtminstone inte under vinterhalvåret. Uttag vid 7-8 och intag runt 15-16. Detta gör också att jag inte kommer kunna åka ut och rida under den ljusa delen av dagen som jag ofta har möjlighet till, jag nallar ju då av hästens redan korta hagtid.

Jag känner mig väldigt kluven kring vad jag ska prioritera och vad som blir bäst för både mig och hästen. Är jag överdriven som tycker att en häst ska vara ute från morgon till kväll trots vinter och mörkt, eller är jag tvärtom självisk om jag prioriterar bort detta? Hur hade ni själva gjort?
Tiden hästen är ute är inte lika viktig tycker jag som hur hagarna ser ut, kortare tid i en stimulerande hage är bättre än lång tid i en tråkig grushage. Jag tycker det är viktigast iallafall, jag har uppfattningen att hästarna oftast mår bättre i en "rolig" hage än långa tråkiga stunder i små grushagar.

Det är vad jag tittar efter när jag letar stall. Men som sagt så är det ju viktigt då också att man gör någonting efter hagtiden så inte hästen står inne för lång tid i taget. Det är svårt att göra rätt ibland..
 
Ni som har hästar som går in tidigare än det blir mörkt ute, varför har ni insläpp tidigare? Vad är syftet?

Förstår logiken i att följa ljuset. Det är ju lite meckigare att ta in hästar när det är mörkt ute om man inte har upplyst vid alla grindar.
Hade häst på anläggning och då var det pga att stallpersonalen skulle hinna ta in alla och fodra innan deras arbetstid var slut.
 
På stora anläggningar så finns anställd personal som jobbar 8 timmar. Då ska hästen fodras släppas ut tas in och em fodras inom loppet av 8 timmar. Blir inte många timmar ute då tyvärr.
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 475
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Innan jag tar det stora beslutet att köpa min första egna häst tänkte jag att det vore en god idé att först hyra en häst från ett...
Svar
11
· Visningar
1 749
Hästmänniskan Hej, jag har ett dilemma. Skulle ni prioritera att ha eran häst uppställda nära hemmet eller nära jobbet? Här är förutsättningarna. Nära...
2
Svar
21
· Visningar
2 516
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Jag planerar att hyra en häst från ett ridläger om ungefär ett år och då skriver man kontrakt i början på sommaren för att sen få hem...
Svar
2
· Visningar
1 208
Senast: Hipphopp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp