Själviskt att prioritera bort lång utevistelse?

Ni som har hästar som går in tidigare än det blir mörkt ute, varför har ni insläpp tidigare? Vad är syftet?

Förstår logiken i att följa ljuset. Det är ju lite meckigare att ta in hästar när det är mörkt ute om man inte har upplyst vid alla grindar.
Nu står jag i ett stall som rätt mycket följer ljuset, men svarar ändå. På våren kan våra gå in tidigare än mörkret under en period. De får inte lunch i hagen (däremot fri tillgång på halm vintertid) och det är främst tiden mellan fodringarna som avgör i det fallet. Vissa hästar blir för tjocka av halmen på vintern också så de kanske får gå in lite tidigare och äta istället även på vintern.
 
Tiden hästen är ute är inte lika viktig tycker jag som hur hagarna ser ut, kortare tid i en stimulerande hage är bättre än lång tid i en tråkig grushage. Jag tycker det är viktigast iallafall, jag har uppfattningen att hästarna oftast mår bättre i en "rolig" hage än långa tråkiga stunder i små grushagar.

Det är vad jag tittar efter när jag letar stall. Men som sagt så är det ju viktigt då också att man gör någonting efter hagtiden så inte hästen står inne för lång tid i taget. Det är svårt att göra rätt ibland..
Tyvärr tycker jag att dessa ofta korrelerar, dvs att kort tid ute främst är i stall med små, tråkiga hagar.
 
Tycker vi har det lyxigt med lösdrift i stor grushage nära stallet och dessutom upplyst.
Bor granne med fd storhäststall. Minimala grushagar alla dagar om året 5-7 timmar/ dag. På sommaren stod dom där när det var som varmast och togs in tidig em. Alla hästar hade stressrelaterade symtom i någon form. Det fanns större grushagar som stod tomma. Likaså gräshagar som aldrig användes.
 
Precis som flera har skrivit så får man anpassa sig lite till hästen.

Jag står i ett stall med service och de går ut kl 07 och tas in kl 15-15,30. Tidigare på vintern när det är mörkt pga säkerhet för personalen. Vi har gjort så att vi gått ihop några stycken för att ha hästarna ute längre så tar vi in själva när vi kommer på kvällen, blir runt 18-18,30 men vid dåligt väder tar personalen in dem vanlig tid. Hästarna får lunch och EM i hagen, om de ska vara kvar ute, inne vid dåligt väder.

Våra hagar är grushagar, min är ca 16X40m, och de går en och en. Min nuvarande verkar inte bry sig om hon är ute mycket eller lite men min förra märkte jag stor skillnad på när hon var ute längre.
I år vet jag inte hur jag kommer göra nu när det blir mörkare, jag vet liksom inte hur mycket behållning min häst kommer ha av att stå ute i 3 tim till i beckmörker. De står ju mest och hänger ändå. De rör sig som mest på dagarna.
Oavsett så måste man ju se till individen. Jag skulle ju helst ha roligare hage med någon kompis men nu bor jag i Stockholm och då är alternativen få om man inte ska få åka långt eller ha mindre bekvämligheter än vad jag har idag.
Det fungerar liksom inte för mig att ha 40 min till stallet enkel väg eller inte ha ridhus.

Jag har jobbat utomlands i England, Schweiz och i Tyskland och det var lite olika med hagar där också. I england hade vi hagar, i Schweiz inga och i Tyskland hade vi några som hästarna fick alternera i. Hade med min häst i Tyskland och han var ju van att vara ute långa dagar och där hade han typ 1 tim i hagen. Han verkade inte bry sig alls och var superfin att rida och helt lugn i stallet.

Individens behov får alltså gå först men samtidigt har jag ju häst för min skull och jag kan liksom inte erbjuda vildhästliv men jag får göra så gott jag kan så min häst är glad och välmående.
 
Jag har svårt att prioritera mina behov framför hästarnas. Dom har inte bett om att få vara med oss (ok den lille gjorde i och för sig det men dom gamla). Båda våra stora har skador som gör att de mår bättre av rörelse dygnet runt. Nu har jag inte hittat någon lösdrift som känns tillräckligt bra så de får sova i utebox. Men vi har lång utevistelse, de är ute typ 18h/dygn när de väl stallas in. Än så länge är de ute dygnet runt.
Min tjej visar tydligt när hon stått inne för länge, då får jag en sur och grinig tant.
 
Jag har försökt stå på boxstall men jag mår för psykologiskt dåligt av tanken på att mina hästar mår psykologiskt dåligt av det 😅.

Men då har jag inte lyckats hitta ett stall med utevistelser som jag tycker är ok. Senast provade vi ett stall där tiderna skulle vara ute senast 7 och in tidigast 8. Det hölls, om det var jag som hade jouren... Ju senare det blev på säsongen ju kortare blev utetiden, som värst var det 9-15 en dag. Hästarna som i början tyckte det var lite mysigt och lyxigt med att sova på box varje kväll började visa stress-symtom ju längre tiden gick. Dessutom var det sjukt gammeldags upplägg på stallet, otroligt tungjobbat och tjafsigt kollektivstall med gemensamma mockningar (vilket jag vägrade när jag såg hur en av dom mockade, blä, jag kan mocka din men rör inte min tack). Vi klarade 3 månader innan vi flyttade hem till hemmalösdriften igen 😅. Och jag som hade tänkt en vinter med tillgång till belyst ridbana och plogade ridvägar...

Hemma har jag få bekvämligheter men däremot så nära "vildhästliv" som jag kan åstadkomma med min lilla mark. Berikad lösdrift osv.

Ta det utefter din hästs hälsa. Mår din häst bra, är lugn, glad, frisk, får sina behov tillgodosedda, inga tecken på rastlöshet - då är det ok.
 
Jag tycker att det är viktigt att ha med i åtanke vad din blivande häst är van vid också. Jag tänker mig att det är stor skillnad på att ställa en häst som är van att gå på lösdrift på box större delen av dygnet mot en häst som är van vid detta. Det är så mycket annat som är oundvikligt att ändra vid köp av häst (hovslagare, ridning, underlag, foder osv). Jag tycker det är viktigt med mycket hjälp i början, särskilt om det är din första häst. Det behöver ju dock inte utesluta att stå i ett stall med bättre möjlighet till utevistelse.
 
För kort utevistelse är inte bra, men inte heller lång utevistelse under kassa förhålladen.

Vi har kortare utevistelse än vad jag egentligen tycker är ok. Men vi är några stycken som hjälps åt att släppa ut tidigare/ta in senare. Det funkar för oss, och hästarna får då i alla fall 12h ute + ridning/motion. I stora hagar!

Stod i stall med låååång utevistelse en vända. ute från 05 till 23. Problemet var bara att det var i liten grusruta (5x7m) och när underlaget tillät liten gräsruta (5x10m). Då tar jag hellre kortare utevistelse under bättre förutsättningar. (det var inte dessa hagar jag blivit lovad när jag flyttade dit)


Oj då hoppas jag hästen hade vindskydd vilket är lag på under vintertid mer än 16 h ute...!
 
Vi har ju eget stall och på vintern åker de ut senast halv sju oftast tidigare sen får det komma in när det börjar säga till vilket brukar vara mellan 16-17 ungefär. Sommartid går det ute från samma tid men till runt 21 på kvällen så deras husse hinner ta in dem innan han ska till jobbet. Så deras utevistelse styrs av husses jobb tider helt enkelt.
 
Vi har ju eget stall och på vintern åker de ut senast halv sju oftast tidigare sen får det komma in när det börjar säga till vilket brukar vara mellan 16-17 ungefär. Sommartid går det ute från samma tid men till runt 21 på kvällen så deras husse hinner ta in dem innan han ska till jobbet. Så deras utevistels1e styrs av husses jobb tider helt enkelt.

Ungefär de tiderna min har. Mina gamla hemma hos mamma gick ut 5.30-7.30 tog jag oftast in runt 20- 21 och typ "extremfall" vid 18. Morfar brukade ta in sina om vintern runt 16 vilket jag tyckte var jättetidigt medan han tyckte jag tog in väl sent men man kommer ju in i rutiner och vintertid står min vid grinden redan vid 16-17 och vill in 😄
 
Hade häst på anläggning och då var det pga att stallpersonalen skulle hinna ta in alla och fodra innan deras arbetstid var slut.
Samma för oss. Och det tar ganska lång tid för personalen att leda 80 hästar från hagen och efteråt sopa alla stallgångar osv. Inget som görs sista kvarten innan deras arbetstid är slut.
 
Som en del redan sagt beror det också på hästen. På det första stället min häst stod fick han vara ute i hagen 06.30-18.30 och redan vid klockan 14 ställde han sig vid grinden och ville komma in. Det var en speciell herre som inte tyckte om att bli blöt om benen och om det började regna ville han komma in direkt. Han stod då i en gräshage som blev ganska lerig under hösten - dvs helt fruktansvärt enligt honom.

Den förra ägaren hade försökt ha honom på lösdrift, men det funkade inte eftersom han alltid stod inne i ligghallen och körde bort alla andra hästar :laugh:

När vi bytte stall blev han ännu gladare. Under hösten och vintern stod han i en liten grushage som sög upp allt vatten när det regnade och fick vara ute 08-14. På våren och sommaren stod han i en stor gräshage 08-17. Men återigen stod han vid grinden redan vid 14 och ville komma in i sin box.

Hästar är också individer med preferenser som man måste ta hänsyn till - men med måtta. Samtidigt ska man som hästägare också trivas i stallet. Det kvittar hur bra hagarna är eller om det är fantastiska träningsmöjligheter - är stallägaren eller några hästägare helt kocko blir det till slut outhärdligt att vara i stallet.
 
Ni som har hästar som går in tidigare än det blir mörkt ute, varför har ni insläpp tidigare? Vad är syftet?

Förstår logiken i att följa ljuset. Det är ju lite meckigare att ta in hästar när det är mörkt ute om man inte har upplyst vid alla grindar.
Jag har min häst uppstallad på en ridskola. Utsläpp vid 7 och insläpp vid 16. Sedan slutar personalen som sköter detta och ridlärare börjar ( insläpp ingår inte i deras arbete). Fram tills nyligen har den privathästägare som haft kvällsfodringen tagit in privathästarna vid 20, men nu när det blir mörkt tidigare har vi återgått till intag vid 16 av personalen.
 
Är i full gång med att kika runt efter stallplats inför kommande häst. Eftersom det blir min första häst vill jag stå i ett större stall (känns helt enkelt tryggare att veta att det alltid är någon annan i stallet vid eventuella problem) med ridbana, tränare som kommer till gården och stora hagar med lång utevistelse.

Det jag har märkt av är att dessa större stall sällan har någon vidare utevistelse, åtminstone inte under vinterhalvåret. Uttag vid 7-8 och intag runt 15-16. Detta gör också att jag inte kommer kunna åka ut och rida under den ljusa delen av dagen som jag ofta har möjlighet till, jag nallar ju då av hästens redan korta hagtid.

Jag känner mig väldigt kluven kring vad jag ska prioritera och vad som blir bäst för både mig och hästen. Är jag överdriven som tycker att en häst ska vara ute från morgon till kväll trots vinter och mörkt, eller är jag tvärtom självisk om jag prioriterar bort detta? Hur hade ni själva gjort?
Ute halva dygnet, stor hagar med möjlighet till lä, tillgång till grovfoder och hästkompis är för mig ett måste och måste alltid gå före mina egna behov.
 
Tyvärr får man ju anpassa sig till utbudet där man bor. Jag bodde ju tidigare i en väldigt dyr och hästtät kommun. Om man inte vill stå långt ut i skogen så är det mindre platta fyrkanter utan skydd som erbjuds om man vill ha ridhus och träningsmöjligheter. Nu har jag ju flera hästar så dom har aldrig behövt komma in vid 15 utan jag har ju alltid tagit in dom själv senare om det inte varit rena pissevädret.
Först nu när jag har egen gård har jag fått precis som jag vill ha det. Men jag fick ju flytta 1 timme nordost från västkusten för att överhuvudtaget ha råd med en gård med tanke på att ett utedass kostar 5 miljoner i min gamla stad 😅

Men nu har jag stora gräshagar med grusdel med en hel del träd och dungar i vissa. En flera hektar stor underbar skogshage, bete mm. På vintern är dom ute 7-19 och på sommaren bor alla hästar ute till typ nu. Vi tog in dom 1 okt för att det kom 2 hästar till. Plus att jag har ridhus och underbara ridvägar 😁
Efter detta hade jag haft extremt svårt att ställa dom i en mindre fyrkant.

https://www.instagram.com/p/CjIHWbNLrU0/?igshid=YmMyMTA2M2Y=
 
Precis som flera har skrivit så får man anpassa sig lite till hästen.

Jag står i ett stall med service och de går ut kl 07 och tas in kl 15-15,30. Tidigare på vintern när det är mörkt pga säkerhet för personalen. Vi har gjort så att vi gått ihop några stycken för att ha hästarna ute längre så tar vi in själva när vi kommer på kvällen, blir runt 18-18,30 men vid dåligt väder tar personalen in dem vanlig tid. Hästarna får lunch och EM i hagen, om de ska vara kvar ute, inne vid dåligt väder.

Våra hagar är grushagar, min är ca 16X40m, och de går en och en. Min nuvarande verkar inte bry sig om hon är ute mycket eller lite men min förra märkte jag stor skillnad på när hon var ute längre.
I år vet jag inte hur jag kommer göra nu när det blir mörkare, jag vet liksom inte hur mycket behållning min häst kommer ha av att stå ute i 3 tim till i beckmörker. De står ju mest och hänger ändå. De rör sig som mest på dagarna.
Oavsett så måste man ju se till individen. Jag skulle ju helst ha roligare hage med någon kompis men nu bor jag i Stockholm och då är alternativen få om man inte ska få åka långt eller ha mindre bekvämligheter än vad jag har idag.
Det fungerar liksom inte för mig att ha 40 min till stallet enkel väg eller inte ha ridhus.

Jag har jobbat utomlands i England, Schweiz och i Tyskland och det var lite olika med hagar där också. I england hade vi hagar, i Schweiz inga och i Tyskland hade vi några som hästarna fick alternera i. Hade med min häst i Tyskland och han var ju van att vara ute långa dagar och där hade han typ 1 tim i hagen. Han verkade inte bry sig alls och var superfin att rida och helt lugn i stallet.

Individens behov får alltså gå först men samtidigt har jag ju häst för min skull och jag kan liksom inte erbjuda vildhästliv men jag får göra så gott jag kan så min häst är glad och välmående.
Har funderat på det där. Stora stall där alla går en och en. Varför slår man inte ihop några mindre hagar till större så att de får gå tillsammans istället? Tänker att de flesta väl ändå borde vilja ha sällskap till sin häst? Bara nyfiken.
 
Har funderat på det där. Stora stall där alla går en och en. Varför slår man inte ihop några mindre hagar till större så att de får gå tillsammans istället? Tänker att de flesta väl ändå borde vilja ha sällskap till sin häst? Bara nyfiken.

För att skaderisken (bett, sparkar, avtrampade skor) ses som en mycket större fara än problemen som blir utan sällskap. För vi människor är urkassa på att hantera jämförelser mellan potentiella faror (se tex diskussionerna kring vaccinet mot covid)
 
Har funderat på det där. Stora stall där alla går en och en. Varför slår man inte ihop några mindre hagar till större så att de får gå tillsammans istället? Tänker att de flesta väl ändå borde vilja ha sällskap till sin häst? Bara nyfiken.
Hagarna blir i vissa fall kanske ändå för små? Jag själv skulle inte vilja ha flera hästar på för liten yta med tanke på skaderisk om den ena inte kommer undan. Men absolut, är hagarna tillräckligt stora är det ju en bra lösning! :)

Kl:
Min häst kommer ut vid 7-8 på morgonen, går i stor gräshage. Oftast tar jag in honom när jag ska rida vid 18, annars går han ute till ca 21. Han verkar nöjd med det, men skulle säkert fungera bra med kortare utevistelse också. Min förra häst som jag hade togs ofta in för ridning redan vid 16 på vintern (gick ute längre på sommaren) och han ville verkligen in den tiden om det regnade tex, även om han hade täcke på och fick mat i hagen. Det är ju dock svårt att utvärdera vad hästarna mår bäst av egentligen, de är ju väldigt mycket av vanedjur och är de vana att gå in en viss tid står de ofta vid grinden då. Så länge de verkar harmoniska och nöjda och motioneras pä kvällen ser jag personligen inga problem med en kortare utevistelse faktiskt.
 
Har funderat på det där. Stora stall där alla går en och en. Varför slår man inte ihop några mindre hagar till större så att de får gå tillsammans istället? Tänker att de flesta väl ändå borde vilja ha sällskap till sin häst? Bara nyfiken.

Finns en större anläggning i mitt närområde. Dom har cirka 30 hästar, hagmarken är kanske... 1ha? Det går inte att göra om till fler gemensamma hagar, dom har några få där 2-3 går ihop. Men skulle man snöra ihop alla 30 i en hage som täcker all hagmarken så skulle det bli enorma skador. Det är flera ridbanor och två ridhus samt parkeringar som tar upp en stol del av ytan istället. Och så måste man väl ha så många inhyrda för att få det att gå runt.

Personligen anser jag att lagstiftningen behöver träda in här med skarpare minimimått. Något i stil med 1000kvm för första hästen + 500kvm per ytterligare häst. Då tror jag färre hästar skulle bo själva helt enkelt för att då "lönar det sig" att ha färre hagar. Stallen måste planeras om - för hästarnas skull. Och dom där minigrusrutorna måste bort, dom är egentligen inte lagliga men det efterlevs inte ("hästen ska kunna röra sig fritt i alla gångarter").
 
Personligen anser jag att lagstiftningen behöver träda in här med skarpare minimimått. Något i stil med 1000kvm för första hästen + 500kvm per ytterligare häst. Då tror jag färre hästar skulle bo själva helt enkelt för att då "lönar det sig" att ha färre hagar. Stallen måste planeras om - för hästarnas skull. Och dom där minigrusrutorna måste bort, dom är egentligen inte lagliga men det efterlevs inte ("hästen ska kunna röra sig fritt i alla gångarter").
Önskar också att det kom ett konkret mått.
Vet en dom där en ridskola vann mot Lst angående detta, hagen var 10x20-ish men med en stor höbal i också. Detta har väl tyvärr blivit lite prejudicerande och frågan har blivit svår att driva.
(Även "naturligt beteende" är svårt att driva, och det finns ju inte ens någon minimitid i hage, och då pratar vi ju som ett djur som är gjort för att ströva större delen av dygnet).
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 506
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Innan jag tar det stora beslutet att köpa min första egna häst tänkte jag att det vore en god idé att först hyra en häst från ett...
Svar
11
· Visningar
1 763
Hästmänniskan Hej, jag har ett dilemma. Skulle ni prioritera att ha eran häst uppställda nära hemmet eller nära jobbet? Här är förutsättningarna. Nära...
2
Svar
21
· Visningar
2 525
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Jag planerar att hyra en häst från ett ridläger om ungefär ett år och då skriver man kontrakt i början på sommaren för att sen få hem...
Svar
2
· Visningar
1 213
Senast: Hipphopp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp