Självmord [ Vad är det för värld vi lever i...? Hur tänker man? ]

Ingen av de jag vet om som tagit livet av sig har varit svagbegåvade. Min vän var tex över medel begåvad.
I de flesta stunder kunde hon vara rationell. Tom i de allra mörkaste kunde hon rent logiskt förstå hur man borde tänka, känna och agera. Även hur man ska jobba för att nå dit.
Men hon kunde inte KÄNNA så.

Just det är ju problemet! Många av oss som i unga år lärt sig separera känslor från logiken har ett helvete att igen börja koppla ihop dem. Om man ens lyckas.
Jag vet att jag är väldigt ovanlig som lyckats bearbeta det mesta och faktiskt fått styr på de mesta av mina känslor, lyckats få dem att höra ihop med logiken igen.

Har man sen man var liten varit tvungen att förtrycka sina känslor, av olika skäl, lär man sig att separera dem från logiken.
Vanlig terapi funkar inte, vanliga råd funkar inte..
Medicinering är för simpelt.

Jag hade iaf tidvis en stor kämpaglöd, extremt stor.
De som inte varit lika agressiva och fulla av kamp och överlevnadsinstinkt kommer heller inte lyckas lika bra i sin egen kamp tror jag. De ger hellre upp till förmån för andra.

Jag tycker samhället så lätt anser att människor som mår dåligt är defekta, veka, viljelösa, ovetande etc..
De jag känner som är deprimerade/har ångestproblematik är oftast faktiskt smartare än snittet. Men har sämre förmåga att hantera sina känslor. Oftast har de bagage från uppväxten, antingen i form av föräldrar som inte riktigt är de bästa, övergrepp, mobbing eller att nära dött.
Men mer veka än andra eller mer korkade - nej.
Just där och då lever de i sin lilla bubbla och behöver hjälp ur den.
Men inte genom att andra visar sig för mer än dem.
Hellre att andra visar att de också varit där och att de klarat sig genom det och mår bättre.

Jag är medvetet väldigt öppen kring hur jag mått. Just iom att det på mig inget syns och inte förväntas att jag ska ha mått så dåligt(ens då jag gjorde det).
Jag förstår att vissa kommer se mig som ett offer eller ngt annat skit. Kanske bekräftelsesökande.
Men för min del är det viktigt att gå ut med att även de som folk tror mår bra, verkar lyckliga, ser bra ut, har mkt prylar och yta kan må hiskeligt dåligt.
Och även de som mått så illa under så många år kan lyckas vända det. Trots att man inte är bättre än alla andra som mår eller mått dåligt.
Det finns hopp bara man får rätt hjälp och orkar kämpa, iaf för de allra allra flesta.
Jag skrev inte om de som begår suicid utan om de vars åsikter om livets vara eller icke vara har en inställning att var och en ska få bestämma själv och att livet visst kan vara hopplöst.

Mitt svar var på marthas "says who?" Och det borde vara uppenbart att det inte var ett svar på "hur intelligent är någon som begår självmord?" Den frågan har jag inte sett någonstans.
 
Jag skrev inte om de som begår suicid utan om de vars åsikter om livets vara eller icke vara har en inställning att var och en ska få bestämma själv och att livet visst kan vara hopplöst.

Mitt svar var på marthas "says who?" Och det borde vara uppenbart att det inte var ett svar på "hur intelligent är någon som begår självmord?" Den frågan har jag inte sett någonstans.
Det var uppenbart vad du menade.

Men det är helt galet hur snabbt en felläsning sprids här. EN läser dig som att normalbegåvade inte begår självmord och för andra så har du plötsligt skrivit just det och sedan är det det som diskuteras.
 
Det var uppenbart vad du menade.

Men det är helt galet hur snabbt en felläsning sprids här. EN läser dig som att normalbegåvade inte begår självmord och för andra så har du plötsligt skrivit just det och sedan är det det som diskuteras.

Jag skulle säga att det är en konsekvens av det nya forumsystemet, att man inte ser vad något är ett svar på såvida det inte finns ett citat. Jag trodde mixomans inlägg syftade på statistikdiskussionen mellan Texaz och Escodobe, så uppenbart gick det att läsa in lite allt möjligt i det inlägget.

Angående intrycket att självmord ökar, fast statistiken visar tvärtom, så kan de ju möjligen bero på att man bor på en ort där utvecklingen varit annorlunda än i resten av landet, alternativt, som Escodobe var inne på, att ens barn umgås i mer socialt utsatta kretsar än man själv gjorde i samma ålder.
 
Jag skulle säga att det är en konsekvens av det nya forumsystemet, att man inte ser vad något är ett svar på såvida det inte finns ett citat. Jag trodde mixomans inlägg syftade på statistikdiskussionen mellan Texaz och Escodobe, så uppenbart gick det att läsa in lite allt möjligt i det inlägget.

Angående intrycket att självmord ökar, fast statistiken visar tvärtom, så kan de ju möjligen bero på att man bor på en ort där utvecklingen varit annorlunda än i resten av landet, alternativt, som Escodobe var inne på, att ens barn umgås i mer socialt utsatta kretsar än man själv gjorde i samma ålder.
Fast det var uppenbart, det fanns ett citat. Mixoman citerade martha som citerat mig.
 
Jag skulle säga att det är en konsekvens av det nya forumsystemet, att man inte ser vad något är ett svar på såvida det inte finns ett citat. Jag trodde mixomans inlägg syftade på statistikdiskussionen mellan Texaz och Escodobe, så uppenbart gick det att läsa in lite allt möjligt i det inlägget.

Angående intrycket att självmord ökar, fast statistiken visar tvärtom, så kan de ju möjligen bero på att man bor på en ort där utvecklingen varit annorlunda än i resten av landet, alternativt, som Escodobe var inne på, att ens barn umgås i mer socialt utsatta kretsar än man själv gjorde i samma ålder.
Jag skrev att det kunde bero på regionala skillnader och "safade" till och med för det skulle kunna vara en statistisk avvikelse om orten är unik. ;)

Vad det gäller självmord totalt så har det skett en enorm minskning. (Självmord bland unga har minskat men inte alls lika mycket)

Vissa saker i samhället påverkar Självmordsfrekvensen, nu minns jag inte längre källan, men tydligen minskade självmorden när gasugnarna försvann. Det låter inte helt osannolikt eftersom forskningen har vistat att det "fönster" man har när man går från tanke till aktiv handling oftast är så kan en så enkel åtgärd som en litet högre staket vid en hög bro kan minska självmorden. Det lilla extra motståndet kan alltså gör en stor skillnad.

Jag påminns om detta någon gång i veckan när jag åker över Angeredsbron.

Ändå verkar folk tydligen uppleva det som tvärtom. (Att det skulle öka)
Jag tror att den stora skillnaden är att det finns en annan medvetenhet idag. Idag kablades nyheten om Robin Williams ut överhela världen på norra timmar. Och orsaken till hans död tystas inte ned.
Det är fortfarande för tyst och skamfyllt men det pratas mer, folk som mår dåligt är i större grad en del av samhället och är inte inlåsta på "dårhus" vilket kanske kan göra att man inte på samna sätt förlorar kontakten med de vänner som är sjuka.
 
@mandalaki Menar du min reaktion? Svårt när ingen taggas att avgöra. Jag upplevde att @Mixoman menade att de som har självmordstankar eller tar sitt liv inte har samma normalbegåvning eller kan tänka rationellt. Kan ingen klippa ihop citatet så det kan få läsas i sin helhet? Om det nu inte var så @Mixoman menade
 
@mandalaki Menar du min reaktion? Svårt när ingen taggas att avgöra. Jag upplevde att @Mixoman menade att de som har självmordstankar eller tar sitt liv inte har samma normalbegåvning eller kan tänka rationellt. Kan ingen klippa ihop citatet så det kan få läsas i sin helhet? Om det nu inte var så @Mixoman menade
Det är ju bara att gå tillbaka och titta? Och som jag skrev: Mixoman citerade martha som citerade mig.

Hur just du reagerade vet jag inte, men jag såg några som plötsligt började argumentera om begåvningsnivå på folk som tar livet av sig. Vilket byggde på ett missförstånd från den första personen som reagerade på Mixoman.
 
Jag skrev att det kunde bero på regionala skillnader och "safade" till och med för det skulle kunna vara en statistisk avvikelse om orten är unik. ;)

Vad det gäller självmord totalt så har det skett en enorm minskning. (Självmord bland unga har minskat men inte alls lika mycket)

Vissa saker i samhället påverkar Självmordsfrekvensen, nu minns jag inte längre källan, men tydligen minskade självmorden när gasugnarna försvann. Det låter inte helt osannolikt eftersom forskningen har vistat att det "fönster" man har när man går från tanke till aktiv handling oftast är så kan en så enkel åtgärd som en litet högre staket vid en hög bro kan minska självmorden. Det lilla extra motståndet kan alltså gör en stor skillnad.

Jag påminns om detta någon gång i veckan när jag åker över Angeredsbron.

Ändå verkar folk tydligen uppleva det som tvärtom. (Att det skulle öka)
Jag tror att den stora skillnaden är att det finns en annan medvetenhet idag. Idag kablades nyheten om Robin Williams ut överhela världen på norra timmar. Och orsaken till hans död tystas inte ned.
Det är fortfarande för tyst och skamfyllt men det pratas mer, folk som mår dåligt är i större grad en del av samhället och är inte inlåsta på "dårhus" vilket kanske kan göra att man inte på samna sätt förlorar kontakten med de vänner som är sjuka.
Ja kanske är det olika p olika orter, då kan jag fundera över vad som är så unikt just här:(
Är det helt enkelt så att dödsfallen överlag som ökat bland unga? Just det att unga inte alls dog den här utsträckningen i min ungdom känns lite underlig, det var ändå rätt stora barnkullar??
Här är en markant ökning av dödsfall bland unga och fler av dem just pga självmord. Finns det någon statistik på spridningen över landet? Stad/landsbygd?
 
Ja kanske är det olika p olika orter, då kan jag fundera över vad som är så unikt just här:(
Är det helt enkelt så att dödsfallen överlag som ökat bland unga? Just det att unga inte alls dog den här utsträckningen i min ungdom känns lite underlig, det var ändå rätt stora barnkullar??
Här är en markant ökning av dödsfall bland unga och fler av dem just pga självmord. Finns det någon statistik på spridningen över landet? Stad/landsbygd?
Det förekommer vissa regionala skillnader.

Jag är skeptisk till din teori att fler ungdomar dör idag. Det jag läst pekar mer på motsatsen. Vi har bätte sjukvård och samhället har generellt blivit långt säkrare. Hur många hade cykelhjälm förr?

En risk är visserligen ökningen av bilar som varit enorm sedan 50-talet.
 
Ja kanske är det olika p olika orter, då kan jag fundera över vad som är så unikt just här:(
Är det helt enkelt så att dödsfallen överlag som ökat bland unga? Just det att unga inte alls dog den här utsträckningen i min ungdom känns lite underlig, det var ändå rätt stora barnkullar??
Här är en markant ökning av dödsfall bland unga och fler av dem just pga självmord. Finns det någon statistik på spridningen över landet? Stad/landsbygd?

Men vet du säkert att inga unga dog i din ungdom, eller menar du att du personligen inte känner någon? Jag personligen känner ingen som tagit livet av sig, men det betyder ju inte att självmord inte existerar - bara att jag inte råkar känna nån. Det kan kanske vara samma sak i ditt fall? För vi vet ju att folk tog livet av sig i din ungdom också, även om du inte råkade känna någon.
 
Det förekommer vissa regionala skillnader.

Jag är skeptisk till din teori att fler ungdomar dör idag. Det jag läst pekar mer på motsatsen. Vi har bätte sjukvård och samhället har generellt blivit långt säkrare. Hur många hade cykelhjälm förr?

En risk är visserligen ökningen av bilar som varit enorm sedan 50-talet.

Såvitt jag vet har antalet trafikdöda minskat, trots att det blivit fler bilar, eftersom bilar och vägar är mycket säkrare idag.
 
Ja kanske är det olika p olika orter, då kan jag fundera över vad som är så unikt just här:(
Är det helt enkelt så att dödsfallen överlag som ökat bland unga? Just det att unga inte alls dog den här utsträckningen i min ungdom känns lite underlig, det var ändå rätt stora barnkullar??
Här är en markant ökning av dödsfall bland unga och fler av dem just pga självmord. Finns det någon statistik på spridningen över landet? Stad/landsbygd?

Jag gissar att du bor på en väldigt liten ort eftersom du vet hur det gått för jämnåriga och liknande? (Jag är uppvuxen i småstad, men skulle inte ha en chans att avgöra om det fanns någon i min årskull som begick självmord utom i de fall det varit offentligt och omtalat.) Små populationer kan aldrig ge tillförlitlig statistik. Rejäla avstickare både uppåt och nedåt är vanligt, och "betyder ingenting" i det större sammanhanget. Likaså är beteenden (även extrema sådana som självmord) extremt smittsamma. Det finns mer än en våg av Werthereffekt som visar det. Malcolm Gladwell skriver väldigt bra (populärvetenskapligt) om båda fenomenen i "Outliers" och "The tipping point".
 
Jag gissar att du bor på en väldigt liten ort eftersom du vet hur det gått för jämnåriga och liknande? (Jag är uppvuxen i småstad, men skulle inte ha en chans att avgöra om det fanns någon i min årskull som begick självmord utom i de fall det varit offentligt och omtalat.) Små populationer kan aldrig ge tillförlitlig statistik. Rejäla avstickare både uppåt och nedåt är vanligt, och "betyder ingenting" i det större sammanhanget. Likaså är beteenden (även extrema sådana som självmord) extremt smittsamma. Det finns mer än en våg av Werthereffekt som visar det. Malcolm Gladwell skriver väldigt bra (populärvetenskapligt) om båda fenomenen i "Outliers" och "The tipping point".
Ja det är en småstad, och folk har verkligen koll på varann. Under min tid i högstadiet och gymnasiet så var det i ålderspannet tre år yngre och två år äldre var det två dödsfall, en olycka och en hjärtsjuk. I lågstadiet en kompis med cancer.
Efter 25 års ålder har jag ingen större koll.
Dottern har varit på ett antal begravningar under sin högstadie/gymnasietid.
Kanske var årskullarna runt mig ovanligt förskonade?
 
Det var uppenbart vad du menade.

Men det är helt galet hur snabbt en felläsning sprids här. EN läser dig som att normalbegåvade inte begår självmord och för andra så har du plötsligt skrivit just det och sedan är det det som diskuteras.

Jag ser dock inte varför man ska behöva tala om att "de som säger at det finns annat liv än det vidriga eller vad vi nu kallade det" är normalintelligenta.

Utöver det tror jag som sagt inte att alla kan få ett drägligt liv, tyvärr, med de resurser de har att tillgå.
Så jag ser det som kränkande och oförstående att hävda det. Man förminskar folks lidande och kamp.
Vissa har inte den inre styrkan och får inte hjälp att kämpa.
Eller får fel hjälp eller för lite etc.
Och vissa kan man inte hjälpa.
Man kan helt enkelt göra en avvägning att det man kämpar med inte är värt vinsten om man alltid kommer begränsas av smärtor, sömnbrist etc.

Sånt tycker jag man får respektera om en person kämpat väldigt länge.
Till slut kan orken ta slut.

Och att då hävda att "vi normalintelligenta, objektiva etc.." Kan säga att det finns bättre liv..
Nja.. Man kan slita sig till att lära sig acceptera mycket.
Men jag tycker det kan bli fult att hålla på så.

Och ja, jag har nog en extrem syn på det här. Men jag tycker inte man behöver påvisa intelligensnivå på någon.
Det torde vara givet att vi inte bör ta livsråd hur som helst från vem som helst.
Men det gäller i
Min värld mer än bara intelligensnivå. Även utbildning inom sjukdomstillstånd, psykologi och ett stort mått förståelse/empati/ödmjukhet.
 
Jag ser dock inte varför man ska behöva tala om att "de som säger at det finns annat liv än det vidriga eller vad vi nu kallade det" är normalintelligenta.

Utöver det tror jag som sagt inte att alla kan få ett drägligt liv, tyvärr, med de resurser de har att tillgå.
Så jag ser det som kränkande och oförstående att hävda det. Man förminskar folks lidande och kamp.
Vissa har inte den inre styrkan och får inte hjälp att kämpa.
Eller får fel hjälp eller för lite etc.
Och vissa kan man inte hjälpa.
Man kan helt enkelt göra en avvägning att det man kämpar med inte är värt vinsten om man alltid kommer begränsas av smärtor, sömnbrist etc.

Sånt tycker jag man får respektera om en person kämpat väldigt länge.
Till slut kan orken ta slut.

Och att då hävda att "vi normalintelligenta, objektiva etc.." Kan säga att det finns bättre liv..
Nja.. Man kan slita sig till att lära sig acceptera mycket.
Men jag tycker det kan bli fult att hålla på så.

Och ja, jag har nog en extrem syn på det här. Men jag tycker inte man behöver påvisa intelligensnivå på någon.
Det torde vara givet att vi inte bör ta livsråd hur som helst från vem som helst.
Men det gäller i
Min värld mer än bara intelligensnivå. Även utbildning inom sjukdomstillstånd, psykologi och ett stort mått förståelse/empati/ödmjukhet.
Intelligensnivå lägger jag mig inte i, jag reagerade bara på att Mixoman blev så feltolkad (oavsett om det handlar om intelligensnivå eller något annat).

Men: att prata om respekt för någon som uttrycker självmordstankar - det är livsfarligt. Det är livsfarligt att skriva det på ett öppet forum. Överhuvudtaget tycker jag att självmord ska diskuteras ytterst varsamt på forum. Du vet inte vilka impulser det som skrivs kan ge de som läser.

Dessutom har ju den där "respekten" ingen som helst praktisk nytta. Om man säger det efter att någon tagit sitt liv - "jag respekterar hens beslut" - jaha, vilken nytta hade hen av det? Och att säga det till någon innan ett självmord är, av lätt insedda skäl, livsfarligt. Att inte köra hen till psykakuten eller på annat sätt göra allt som står i ens makt för att rädda personen strider mot all mänsklig etik, som jag ser det.

Att man sedan ska känna respekt för någon som har det verkligt svårt i livet - självklart. Men det är en helt annan sak än att känna respekt för ett självmord.
 
Jag är född -92 och känner ingen i min generation som dött, har aldrig varit på begravning. Visst vet jag om bekantas bekanta som gått bort men inget självmord vad jag vet. Någon bilolycka, någon cancer.
 
Dottern har varit på ett antal begravningar under sin högstadie/gymnasietid.
Kanske var årskullarna runt mig ovanligt förskonade?

Med en så liten grupp blir båda effekterna jag nämner väldigt påtagliga. Som ett räkneexempel; Säg att en ung person går bort första året man räknar, och nästa gång är det tre. Matematiskt sett är det 3 ggr fler (dvs 300% av år ett). I en grupp på tio är det en ökning med 23 procentenheter, i ett grupp på hundra en ökning med 2 procentenheter, och i en grupp på 1000 en ökning men 0,2 procentenheter. Exakt samma fall, olika stor urvalsgrupp. Att slumpen ger oss en eller tre och att det inte behöver ligga något annat än slump bakom är lätt att se när man tittar på den stora situationen, men om det råkar vara de tre personerna man känner verkar det helt plötsligt väldigt märkligt.

Begreppet "social smitta" är nog så vanligt att google förklarar det bättre än jag gör (om du inte vill läsa Gladwell, otroligt intressanta böcker och de brukar finnas i alla möjliga varianter på bibl.).
 
@mandalaki Jag håller helt med dig att man ska vara försiktig med att yttra sig på vissa sätt vad gäller självmord för att det inte ska ge sken av att det är något bra eller "respektabelt". Tror jag och @tuaphua är inne på samma spår där men det blir så himla svårt att förklara utan att det låter heltokigt. Och absolut ska man göra allt i sin makt för att förhindra, förebygga och hjälpa någon som går i tankarna om självmord, om det är något man känner till, men en del kommer till punkter i livet när det gör lika ont på in- som utsidan och man har avverkat mediciner, behandlingar, försökt lindra trauman både yttre och inre men livet inte går att vända rätt. Den som inte har varit och vänt där kommer nog aldrig att förstå det till fullo (inget personligt ment)

Min förälder lyckades jag hålla vid liv de 40 minuterna innan polis och ambulans kom. För mig var det självklart att jag så fort jag visste vad som pågick kastade mig in i bilen och körde dit. Ingen tog det på allvar och var dessutom väldigt skrämda av hans beteende i övrigt. För hans del tror jag att han är tacksam att han hittades i tid. Idag är han omgift och de fick barn för 1,5 år sedan och är väldigt lyckliga. Så visst kan något hemskt vändas till gott, men för alla kanske inte den lösningen finns och det är ruskigt sorgligt :(
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså. Det finns ju organisationer för de som inte har någon att "fira" ihop med, att umgås med och bara är allmänt ensamma på...
2
Svar
20
· Visningar
2 141
Senast: gul_zebra
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 563
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
4 994
Senast: Alexandra_W
·
Övr. Hund Västgötska Brukskarlsklubben :devil: :devil: :devil: :devil: Till dig som tänkt skaffa karl...
Svar
7
· Visningar
1 690
Senast: oseriös
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp