Sjukhage!!!!!!!!!

L

Lookis

Måste bara få höra hur ni andra gör när ni behöver ha en häst i sjukhage?? Vår lille "hovbensfrakturpålle" for omkring som en jag vet inte vad i dag, har ingen aning om vad som hänt?? Men det blåste ju rejält, kan vara det som skrämt honom kanske?? I alla fall så höll han ju på att spränga allt vad liner hette, tur att vi upptäckte det och kunde ta in honom i rappet. Väl på väg in blev han lugnare igen! Men frågan är var man egentligen ska ha denna lilla hage? Vi har delat av gräshagen så att kompisen går intill honom, men ändå en bit ifrån så att de inte kan "tjafsa" över linan. Är det någon som har något tips tar jag tacksamt emot!! :confused:
 
Valde ocksá att ha min i sjukhage trots människors invändningar om att boxen var bättre....
Hon sprang igenom tráden tvá ggr, trots ständig övervakning. Nu i mitt fall hade det ingen páverkan pá resultatet, men det kan ju ha.....
Anser ju ocksá att det kan, hos vissa hästar, ta död pá livsgnistan att ha de pá box en längre tid, sá ja, frágan är ju vad som passar din häst bäst.
Nágra egentliga rád om själva sjukhagen är svárt. Kanske att den ligger sá inbäddad som möjligt, sá att det inte är lockande stora hagar med kompisar som springer precis brevid. Det gäller ju ocksá att prova sig fram.
Hoppas att du hittar en lösning.
M V H Lotta
 
Hej igen!! Vi har satt dubbla trådar emellan kompisen och honom, tror egentligen inte att han springer igenom, han har en väldig respekt för strömmen, men man är ju rädd om benet... Stå inne i stallet hela dagarna tycker jag inte heller att han ska, han har sån energi den hästen att han behöver den lilla motionen det blir i sjukhagen.... Den är lite större än de vanliga 3x3 m som veterinären sa...
 
En hovbensfrakturpålle skulle jag bygga en boxhage med trästaket till ute, OM den skulle få vara ute alls!
Sjukhage med eltrådar är generellt helt förkastligt, då risken är jättestor att pålle rullar sig och fastnar i trådarna och drar söner hela hagen och kanske sig själv också.
Och att göra den större än en box är också jättedumt i detta fallet, då man vill att hästen ska vara så stilla det bara är möjligt för bästa läkning.
Skulle mycket hellre låta den hästen stå inne än att den härjar runt i en för stor sjukhage ute.

Och han SKA INTE ha någom motion! Han SKA tappa sin kondis och inte vilja röra sig, just för att vara så stilla som möjligt, för bästa läkning!
Eller vill du kanske inte att han ska bli frisk? ;)
Ibland måste man välja det som hjärtat kanske talar emot för att hjärnan säjer att det ÄR det bästa för hästen i vissa situationer.
 
Jag bygger alltid boxhage om de ska ha boxvila. De brukar hålla humöret uppe och äta bättre om de får något att titta på. Jag gör bara en vanlig eltrådshage 4*4 m i den vanliga hagen eller på stallplan.

Valacken är så snäll så han går inte ens ut om det inte är el. Han lyckades rasera en hel boxhage genom att tugga på trådarna en vintern. När jag kom ut stod han där och skyllde på en hord elefanter. Men hade inte satt en hov utanför tråden. men han är ett exceptionellt undantagsfall!

Dock - och det här är VIKTIGT - hästar som visar minsta tendenser till att bocka, skutta eller på minsta sätt bli oroliga i boxhage, de får BOXVILA istället om det är superviktigt att de håller sig lugn, och det är det ju oftast om de nu har boxvila.

Valacken är dock lugnare ute än inne, därav alltid boxhage till honom. Men jag har haft hästar som bara blivit mer uppspelta av att se kompisar etc, och då blir det box inne. När jag stod i inackorderingsstall hade de permanenta boxhagar med järnrör, då kan man ju ha dem ute även om de blir lite uppspelta, men jag riskerar INTE att en uppspelt häst mejar ner ett elstängsel och drar repor i hagen.

Så man får ta fall från fall. Jag har alltid elrepsboxhage, har inte ens el på. Men det är vad MIN häst fungerar bäst med och behöver inte alls vara det bästa för en annan häst.
 
Allt är naturligtvis individuellt och beror på vilken häst det rör sig om, men är det strikt boxvila som gäller så skall ju hästen stå still. Vad man än tycker om det och hur tråkigt hästen än tycker att det är.
Dom hästar som jag har erfarenhet av som har fått boxvila som ordination har klarat sig väldigt bra. Efter ett tag så går dom ner i varv och kan upplevas som lite apatiska. Även om man tycker att det ser hemskt ut, så tycker jag att det är bra. Hellre det än att hästen travar runt i boxen, gnäggar och sparkar i väggarna.
En box inne kan hästen ju inte smita ur heller. En sjukhage går det ju faktiskt att forcera om den inte är väldigt stabilt byggd. Lite trist om man efter 3 månaders vila får en häst som slår upp skadan igen pga att den tagit sig ur sjukhagen. Även en väldigt lugn häst kan ju bli skrämd av något, och då blir ju dom flesta hästar både döva och blinda för det mesta som kan stå i vägen!
Så, mitt förslag är att ha dom på box, inomhus. Det kanske verkar trist och tråkigt för hästen, och tyvärr så kan ju inte djur förstå nyttan av det, men jag tror att det är det bästa.
En del hästar tycker ju om kaniner i boxen, så det kanske kan vara ett sällskap.
 
min pålle står i sjukhage nu (erlichios behandlas). vet ville ha honom inne men han blev bara mer stirrig av det, så vi delade av våran lilla hagen så han fick en sjukhagen och så går "hans" tjejer i den andra delan av hagen. han blev mkt lugnare så iaf... :cool:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 814
Senast: Görel
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 706
Senast: Luff
·
Träning Ja...Vad gör man när en häst tappat respekten för elstängslet? Min snart 2 åriga ponny har haft stor respekt för staketet hittills. Hon...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 059
Senast: axel
·
B
Hästhantering Hej! Sitter här med en klump i magen och vet att det kommer bli tufft att skriva detta inlägget men jag behöver verkligen all hjälp jag...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 068
Senast: Beritas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vabruari

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp