Bukefalos 28 år!

ska jag eller inte?

M

mizz_perfect

jag har fått erbjudande att köpa mitt drömsto!! en svart shettis med 42p. jag hade ju iofs tänkt utöka med några ston när jag bara har hingstar av shettisras nu.
hästen kostar över 100000kr men enligt mig är hon värd det!

hur skulle nu ha gjort? skulle ni slagit till och börja med aveln redan nu (finns inga hinder för det) eller vänta med att utöka och då mista chansen till detta underbara sto?

måste ha lite råd hur ni tänker..
 
jag har inte mycke begrepp om avel,men jag skulle nog köpt stoet om hon är perfekt.
 
KÖP!!!
Om det är ditt drömsto, varför tveka??
Jag skulle köpt....
Har själv haft shettisar och föl (en liten parantes) :bump: :bump: :bump:
 
ja det undrar jag också varför jag tvekar. hon är supertrevlig och det är bra avelsvärde på henne så varför tvekar jag ens? jag har letet länge efter ett sådant sto som stämmer in på mina villkor och dröm (en svart uppfödning) så nu när jag hittat henne så tvekar jag om jag verkligne ksa ge mig in på detta eller inte. jag får ju tilloch med henne hitkörd.

ska nog ta och ringa ägaren igen.. :smirk:
 
Vad är det för sto? Du får ju väga in stam, meriter/resultat och hur ev. avkommor gått. Om allt är bra, skynda och köp innan någon annan gör det! :)
 
stoet är 3 år så hon har inte fått någon avkomma än. hon har fått guld på alla utställningar som mest 42p.
stammen är bra.
 
Nu kan jag ingenting om shettisar så skjut mig inte, visste inte ens att de fanns i de prisklasserna. Men, om det är ditt drömsto och du kan försäkra henne i samma belopp som du betalar (om du inte kan "mista" värdet) och att hennes avkommor i förlängningen ger bra betalt så kan det kanske vara läge.
 
jodu bra shettisar kostar också. sådana som gått bra på utställning och med tanke på att hon har fått diplom så är hon väldigt prisvärd igentligen men något säjer mig att jag inte ska köpa. kan inte förklara men jag vill ju ha henne. suck så jobbigt med beslutsångerst :smirk: :rofl:
 
Jag har aldrig hört talas om en shettis som kostar så mycket, dyraste jag känner till kostade 30 000:-, och det var på den tiden då shettisar var dyra.
 
en shettis utan stam eller en valack är såklart mycke billigare. eller om hästen har fått urusla påäng på utställning. men en häst som har fått bra poäng och har högt avelsvärde kostar så eller ännu mera ibland.
 
Jag vill inte vara negativ, men priset 100 000?!!!
Har sett mycket bra ston för betydligt lägre summa.
Men det är dina pengar :)...om du tycker det är okej så köp henne....varför tvekar du?
/Wera
 
menar du verkligen 100 000, jag håller på med shettisar och jag hade aldrig köpt ett shettis sto för det priset jag vet hingstar från holland och några i sverige som gått för 75 000, men som sagt aldrig ett sto men nån gång måste ju i såfall vara den första
 
men något säjer mig att jag inte ska köpa. kan inte förklara men jag vill ju ha henne. suck så jobbigt med beslutsångerst :smirk: :rofl:

Nu ska jag vara alldeles tvärtom mot alla andra...men hade jag haft den känslan hade jag inte köpt. Oavett hur bra pållen va.
 
ojoj skrev jag 100 000kr menade såklart 10 000kr borde nog läst igenom vad jag skrev innan :smirk: skulle hon kostat så mycket skulle jag aldrig köpt henne!!

nog för att hon är fin men hundra tusen aldrig!
godkännda avelshingstar går ju på ungefär 30 000kr + beroende på vad dom har gjort, avkommor osv..
 
har du pengarna så slå till om du nu endå hade tänkt köra igång avelsverksamhet.
 
Då var det något helt annat då hade jag köpt om jag var du för det är inte dyrt för en 3 åring som har fått så bra poäng ska jag säga dig och är stammen den rätta så varför tveka, ska man komma någonstan inom shettisavlen så får man avla på det bästa som finns. Jag menar du kan lätt få betala 5000 för en bra åring så då är det inte dyrt med 10 000 för en ännu bättre 3 åring :banana: :banana:
 

Liknande trådar

Anläggning Halloj! Det är dags för oss att äntligen efter 18 vintrar utan ridhus att äntligen den 19:e vintern bygga ett! Vi är en rätt lång bit in...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
18 568
Senast: Reville
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ridskoleridningen har kommit igång igen på allvar efter sommaren nu. Förrförra veckan fick jag rida en dressyrlektion på lakritstrollet...
Svar
0
· Visningar
355
Senast: cassiopeja
·
Avel Förra året när en av våra ston skulle betäckas med en utländsk hingst beställde jag direkt från hingsthållaren. Den ligger i Tyskland...
2
Svar
24
· Visningar
3 316
Senast: chap13
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 862
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Hundlucka

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp