Bukefalos 28 år!

Ska jag ha permanentbädd eller inte?

Sv: Ska jag ha permanentbädd eller inte?

Den sista bädden min häst stod på var inte för tunn på slutet! Den var en halvmeter (kanske lite överdrivet, men inte mycket) hög, hästarna fick ta ett kliv upp in i boxen. Då sade veterinären ifrån, det är inte bra för hästarnas ben att stå i för tjocka bäddar.

Hur länge har bädden legat om den blivit så tjock? Det låter inte som en rätt skött permanentbädd.
 
Sv: Ska jag ha permanentbädd eller inte?

Du får givetvis tycka vad du vill men de bäddar du beskriver (illaluktande, geggiga etc) är inte en korrekt skött bädd så du borde i stället säga att du inte gillar illa anlagda/skötta bäddar. Och vet du det gör inte jag heller! :)

Du svarade på ts fråga om för och nackdelar med bädd säger du? Ja men då bör man ju också ha erfarenhet av en korrekt skött bädd eller? För jag tror inte ts frågade om för och nackdelar med en illa skött bädd. ;)

Det var inte jag som skötte bädden, utan det sköttes av "bäddproffs". Illa skött blev bädden av hästen själv eftersom den gillar att rulla sig.
 
Sv: Ska jag ha permanentbädd eller inte?

Hur länge har bädden legat om den blivit så tjock? Det låter inte som en rätt skött permanentbädd.

Bäddarna byttes varje sommar, så den låg över vinterhalvåret s.a.s framåt våren var den rejält hög! Mockades ut igen i slutet av Maj.
´
Brukar du mocka ut din permanentbox oftare än så? (för att inte få en sådan hög bädd allså)
 
Sv: Ska jag ha permanentbädd eller inte?

Bäddarna byttes varje sommar, så den låg över vinterhalvåret s.a.s framåt våren var den rejält hög! Mockades ut igen i slutet av Maj.
´
Brukar du mocka ut din permanentbox oftare än så? (för att inte få en sådan hög bädd allså)

Vill bara här nämna att jag också mockar ut en gång om året när pålle ska ut på bete. Men jag låter inte bädden bli så hög för då skulle takhöjden i boxen bli på tok för låg. :)

Men man behöver inte mocka ur hela boxen bara för att hålla den låg - jag låter bädden växa upp till en maxhöjd jag bestämt mig för och sen skrapar jag av på ytan lite då och då.

Om din bädd var sur och plaskig så undrar jag om de verkligen var "bäddproffs"?

Min häst rullar sig också i boxen men det är inget som förstörs för det. Bädden är väldigt fast undertill och på ytan ligger ett lager lös och ren torv som är det enda som kan flytta på sig.

Kanske du har en "grävmaskin" till häst - då är nog inte bädd så lämpligt. :) Det är ju inte lämpligt med bädd till alla hästar men det har ingen heller påstått :)
 
Sv: Ska jag ha permanentbädd eller inte?

Hejsan! Har läst denna tråd och känner mig en aningens förvirrad:confused:!
Jag har två hästar varav den ena har jag haft i 24 år.
Jag kan nog defenitivt säga att jag har erfarenhet av torv bädd i allafall femton år. Jag har aldrig någonsin varit med om att en torvbädd har luktat eller varit äcklig. Mina båda hästar har skrapat och rullat sig ofta. Unghästen har rullat sig VARJE dag.
Jag har inte haft några problem med benen på någon av mina hästar (peppar peppar;) ) och har aldig hört en veterinär säga något sådant som att det kan vara skadligt.
Kanske var det bara när veterinärerna tittade på dina "bäddexperters" bädd som han sa så för att de inte kunde mocka och sköta en bädd. Han kanske inte ville säga det rent ut.

Däremot vet jag att jag för något år sedan stod på ett stall med bara spån och då luktade det som fan i hela stallet. (Min gamla häst är dessutom hosthäst och började hosta som attans där) Tyckte inte jag gjorde annat än att mocka ut varenda partikel kiss och bajs. Men amoniaken luktade jättestarkt ändå. Dom andra i stallet tyckte inte att det luktade speciellt mkt men dom hade stått på spån och inte bädd hela livet så dom var väl antagligen vana och imuna på något sätt.
Flyttade sedan till eget stall och fick med mig några spånbalar som jag la in i botten på bädden med torv över.
Mockade precis som vanligt, tog bort det blaskiga ovanpå och bajset.
Lät det alltid vara lite löst på ytan. Bäddjup max 15 cm.
Men det började lukta. Kom på vad det var. Det var spånet i botten. Det binder inte kisset på samma sätt. Grävde ut spånet från botten och byggde på med ny torv igen ovanpå den gamla torven. Idag två månader senare luktar det ingenting.

Ha gärna permanentbädd, men endast med torv. Du behöver inte ha något annat i botten som tex talk eller vad dom nu hade .
Det är iallafall min erfarenhet.
 
Sv: Ska jag ha permanentbädd eller inte?

Har funderat på att börja med bädd till min häst med då han smutsar ner spånet så oerhört fort trots att jag nästan plockar ut smutsigt spån och bajs med pincett snart. Lägger in 2 nya balar i veckan så pengar går det åt med:crazy:

Men jag har fått för mej att det är jättesvårt att sköta en permanentbädd rätt.
Som jag har förstått det så ska man först strö lite kalk/talk/stalosan i botten, sen på med ganska mkt torv(ca 2 balar?), vattna det och stampa/packa ihop det. När det torkat ska man upprepa samma sak igen och sen när det lagret är torrt så strör man lite löst ovanpå?

Hur djupt ska det lösa lagret vara? Kan man ha torv som själva bäddmaterialet och sen spån över? Eller bör man ha halm överts istället kanske? Vill mest ljusa upp det lite annars hittar jag nog inte min vackra svarta i mörkret;)
Hur mkt kalk/talk/stalosan ska det vara i botten?
Om bädden skulle rivas upp på nåt ställe måste man då ta ut allt eller kan man "reparera" bädden?
Ni som har permanentbädd, vad är era strö kostnader jämfört med "vanligt" spån?
 
Sv: Ska jag ha permanentbädd eller inte?

Svårt?! Det är långt lättare än man tror!
Skulle bädden rivas upp eller bli ojämt slänger jag på lite stalosan, täcker med torv i "hålet" och stampar till. Brukar funka.

Vi har torv, och gör av med två balar (från GG, Rödlundas tror jag det är) i månaden. På två hästar. Ändå tycker jag det är mycket, har varit nere i mindre! När bädden "satt sig" så har vi ett löst lager torv ovanpå. Ströar nytt när detta lager blir för tunnt.

Vattna gör man efter säsong, höst och regn = högre luftfuktighet och inte lika mycket vatten behövs. Gör du det mitt i sommaren så är det torrare.
 
Sv: Ska jag ha permanentbädd eller inte?

Så om jag anlägger en perm. bädd nu så behövs det bara vattnas tills det blir lite fuktigt? Och sen stampar jag till den?
Vad kostar torv?

Har alltid haft spån men känner att det inte funkar längre, balarna kostar mellan 79 - 96 kr st och jag måste lägga in 2/vecka.
Som jag förstått är det dyra med perm.bädd att anlägga den och inte att sedan underhålla.

Har dock en tröskel in till boxen då golvet inne i boxen är högre än golvet i stallgången. Kommer detta bli ett problem? Att pålle blir tvungen att "klättra" in till slut?

TS: ursäkta trådkapningen men tänkte att detta var väl vad du ville veta med så vi kanske kunde fråga bägge två:idea:
 
Sv: Ska jag ha permanentbädd eller inte?

Jag har alltid haft permanent bädd till mina hästar. Men jag använder spån. Jag gör så när jag bygger upp den att jag börjar lägga stalosan, sedan ca 5 spån balar som jag fördelar jämt över boxen. Mina hästar är väldigt lätta att mocka hos för de bajsar bara i ett hörn av boxen. Jag har aldrig haft någon lukt i stallet förutom på sommaren när jag tömmer boxen. Men det spelar kanske roll vad man har för ventillation???
Ca var 10nde dag skalar jag av lite av bädden, lägger in ny stalosan och ny spån. Det går åt ca 2balar på 10 dar till 3 hästar.
Jag har aldrig använt torv, men det kanske är bättre? Blir det inte mörkare i stallet?
 
Sv: Ska jag ha permanentbädd eller inte?

Har fått för mej att torv är bättre men mörkt blir det ju...Vill helst ha spån eller ev. halm på "toppen" för att ljusa upp lite. Kommer se tråkigt ut me en svart häst bland all torv, om jag ens hittar honom:rofl:
 
Sv: Ska jag ha permanentbädd eller inte?

Torv binder urin (och därmed ammoniaklukt) bättre upplever vi. Det går att lägga spån över så fort torven satt sig, om man så önskar.

Eftersom våra bäddar enbart är 15-20 cm höga inklusive det lösa ovanpå så blir det inte så högt. Det sluttar lite mot dörr och framkant bara.
 
Sv: Ska jag ha permanentbädd eller inte?

Jag har aldrig använt torv, men det kanske är bättre? Blir det inte mörkare i stallet?

Jag är inne på tredje säsongen nu med torv, och tycker att det är outstandning! Boxarna är lättmockade och bäddarna lättskötta, det luktar aldrig ammoniak i stallet.

Stallet behöver definitivt inte bli mörkare för att man använder torv. Vi har bra belysning vilket är A och O.
De här bilderna är tagna en mörk kväll i februari: http://www.pixbox.se/alb_show_id311886_page0.html

Immer
 
Sv: Ska jag ha permanentbädd eller inte?

Jag har två mörka hästar, nästan samma färg som torven, och visst blir det mörkt i stallet. Men alla de andra fördelarna uppväger det. Man får ha ljusa färger i stallet och bra belysning.
Jag kan inte rekommendera att lägga spån över torven. Det blandar sig förr eller senare och det är svårare att mocka.

Jag anlägger bädd på följande sätt:
Ströar först med Boxnytta i ett ca cmtjockt lager. Sen två eller tre balar torv. Stampar ner det och ev. fuktar en aning med vattenslangen. De första 2-3 veckorna vänder jag bara ner bajjarna i botten och låter även kisset ligga kvar. Lägger bara ren torv över. Sen tar jag bara bort bajjarna. Strör lite Boxnytta i där det är kissigt och krattar över med ren torv. Det går åt ca 1 bal/v till två hästar. Jag har till och med låtit bädden ligga kvar över en sommar och fortsatt på samma bädd en vinter till. Det blev inte värre att mocka ut nästföljande vår än de andra åren. Bäddarna var jättefina. Då ströade jag varannan vecka med 1 bal/box. Billigt!!!
 
Sv: Ska jag ha permanentbädd eller inte?

Jag är väldans sugen på att testa:bump: Tror bädd skulle funka bra för hans has-skav med.
Kommer nog prova att ha spån över för hans box ligger vid sadelkammaren som är svartmålad med faluröda "knutar"...Resten av stallet är träfärgat just nu men ska tydligen bli röd/vitt så småningom.
 
Sv: Ska jag ha permanentbädd eller inte?

våra hästar går ute dygnet runt från ca april - september/oktober (beroende på vädret) så de använder inte bädden lika länge förstås. Men bädden packar sig så att den inte blir speciellt hög. bäddarna används ca 6,5 månad.
 
Sv: Ska jag ha permanentbädd eller inte?

För höga bäddar gör att hästarna inte kan stå korrekt på benen. Titta själv på hur hästen står nästa gång du ser en för hög bädd.

Mina spånbäddar brukar växa sig höga över vintern, men inte blir de mjuka för det? Det blir hårdpackat, isolerande och lättmockat. VÄLDIGT lite lukt också. Om jag var häst skulle jag gärna vilja ligga på en fast, men sviktande spånbädd...

Kan också tillägga att haflingerns box mockades ur, men shettisen fick faktiskt behålla sin bädd en vinter till. På somrarna torkar ju bäddarna, och eftersom hennes inte hade hunnit bli jättehög lät jag den ligga kvar. Detta har funkat ypperligt.

Ett tips, om det fungerar, är att låta bädden ligga kvar lite längre in på sommaren. Då hinner den torka, och är inte alls lika tung och jobbig att köra ut!
 
Senast ändrad:
Sv: Ska jag ha permanentbädd eller inte?

KL
Jag kommer mocka ur min bädd 1 gång per år som vi gjort innan.
Gör detta över en dag då min inte går ute på nätterna på sommaren.

Men 1 gång per år byts bädden ut..
 
Sv: Ska jag ha permanentbädd eller inte?

Hej! Väldigt bra och användbara tips i denna tråden! Ska köpa hem torv och anlägga bädd!:)
 
Sv: Ska jag ha permanentbädd eller inte?

**KL**
Hur mycket torv räknar man med att det går åt för en stor häst i en normalstor box under ett år (september till och med maj?) Funderar på att prova torv och funderar lite på ekonomin, ur arbetssynpunkt verkar det ju kanon, och med tanke på gödselmängd.
/U
 
Sv: Ska jag ha permanentbädd eller inte?

**KL**
Hur mycket torv räknar man med att det går åt för en stor häst i en normalstor box under ett år (september till och med maj?) Funderar på att prova torv och funderar lite på ekonomin, ur arbetssynpunkt verkar det ju kanon, och med tanke på gödselmängd.

Verkar vara en gammal tråd.
Undrar också över att gå över till torv. Men har frågor om vad som händer vid utgödsling. Var gör Ni av bädden sedan, går det att sälja och i såfall vilka brukar vara intresserad av torv? Måste den brinna ihop ytterligare ett tag efgter utmockning eller?
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 787
Senast: Mia_R
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 066
Senast: lundsbo
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
36 156
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 695
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp