Bukefalos 28 år!

Ska jag ha permanentbädd eller inte?

S

shampiz

Jag funderar på att ha permanentbädd, först och främst för att det går bra mycket snabbare att mocka så man spar in mer tid. Och sen är det ju inte helt fel att det går åt mindre torv med och därmed blir billigare.

Anledningen till att jag tvekar till att ha det är för att det är ett sånt jäkla jobb att mocka ur när sommaren kommer. Tidigare när jag hade 1 häst så stod han på permanent bädd, och det tog mig 7-8 timmar att mocka ut den boxen, och man stod där med hacka och spade och försökte få ut den förbaskade bädden. Och nu när man har 6 hästar så får man ju stå nästan en hel vecka och mocka när sommaren kommer.

Jag vill gärna ha lite råd från er som har permanetbäddar, vad tycker ni är för och nackdelar? Kan man göra den på nåt sätt som gör att den blir lättare att mocka ur? Hur har ni byggt upp eran permanentbädd, berätta gärna ända från grunden?
Nåt särskilt jag bör tänka på?

Bädden kommer att bestå av ebart torv och det är cementgolv.
 
Sv: Ska jag ha permanentbädd eller inte?

7-8 timmar! :eek::eek:

Herregud människa! Hur tjock var den bädden? :crazy: :)
 
Sv: Ska jag ha permanentbädd eller inte?

Den var ganska så tjock, hur tjock vet jag inte. men brukar dom inte bli det när man under nästan ett år bygger på med nytt utan att ta bort det gamla?
 
Sv: Ska jag ha permanentbädd eller inte?

Den var ganska så tjock, hur tjock vet jag inte. men brukar dom inte bli det när man under nästan ett år bygger på med nytt utan att ta bort det gamla?

Jo du har säkert rätt! Jag jobbade i ett stall "för hundra år sedan" och där hade de bädd till alla hästarna och de var jättetjocka - säkert 40-45 cm höga! Hästarna fick kliva upp i boxen. :)

Jag har också bädd av torv men pga takhöjden kan jag inte låta den växa för mycket på höjden. Jag låter den inte bli mer än max 20 cm tjock för då blir taket för lågt.

Jag gräver aldrig i bädden men däremot skrapar jag liksom av ytan lite då och då så den inte stiger för mycket.

Jag gillar bädd eftersom det, precis som du säger, är enklare och det går mindre torv. Men sen kommer ju den där jobbiga dagen när allt ska ut! :eek:

7-8 timmar tar det inte för mig. Har aldrig kollat i och för sig men 8 timmar är ju en hel arbetsdag! :crazy:

Har du ingen/inga som kan hjälpa dig då? Jag brukar lura min gubbe att hjälpa mig för det är verkligen skitjobbigt, det håller jag med om.
 
Sv: Ska jag ha permanentbädd eller inte?

7-8 timmar! :eek::eek:

Herregud människa! Hur tjock var den bädden? :crazy: :)

Säger det samma. Jag har bäddar i hela mitt stall, brukar bli mellan 8-10 stycken som skall ut på våren. Det brukar ta mig en helg att få ut dem och högtryckttvätta stallet (och då är jag nästan alltid själv med jobbet).

Det viktigaste är att se till att ha bra verktyg. Dessutom försöker jag se till att gödselhögen är tömd innan jag börjar på arbetet så jag slipper köra upp för mycket på höjden.
 
Sv: Ska jag ha permanentbädd eller inte?

Permanentbädd torv, som ligger ungefär ett år. "Kakan" i botten blir knappt 15 cm, inte mera. Det är islänningar som står på 9 kvadrat. Tar max 2 timmar att tömma boxen, och det är det värt de övriga 364 dagarna.

Plus tycker jag också är för den minimala strö-åtgången, och att det går fort vardagsvis. Minus finns bara den där stallrengöringsdagen ... :cool:
 
Sv: Ska jag ha permanentbädd eller inte?

Den var ganska så tjock, hur tjock vet jag inte. men brukar dom inte bli det när man under nästan ett år bygger på med nytt utan att ta bort det gamla?

Måste bara fråga... Tar man inte ut något? Bara öser över nytt?
 
Sv: Ska jag ha permanentbädd eller inte?

Måste bara fråga... Tar man inte ut något? Bara öser över nytt?

Man tar ju ut skiten. men jag brukar även ta ur lite kiss ibland för att jämna ut ovh för att den inte ska blli så hög.
 
Sv: Ska jag ha permanentbädd eller inte?

I och för sig hade jag spån tidigare när jag hade permanentbädd. Det kanske är skillnad på torv och spån?

Om jag nu ska anlägga en bra permanentbädd, hur bör jag göra från grunden?
 
Sv: Ska jag ha permanentbädd eller inte?

Jag tycker det är äckligt med permanentbädd. Det luktar illa, det är skitigt och blir det för mycket "bädd" sliter det på hästens ben.
De kan inte stå korrekt på benen i för tjocka bäddar.
 
Sv: Ska jag ha permanentbädd eller inte?

:confused:
Jag tycker det är äckligt med permanentbädd. Det luktar illa, det är skitigt och blir det för mycket "bädd" sliter det på hästens ben.
De kan inte stå korrekt på benen i för tjocka bäddar.

och vad har du för erfarenheter av bäddar????:confused::rofl:
 
Sv: Ska jag ha permanentbädd eller inte?

Jag tycker det är äckligt med permanentbädd. Det luktar illa, det är skitigt och blir det för mycket "bädd" sliter det på hästens ben.
De kan inte stå korrekt på benen i för tjocka bäddar.


Låter mer som om problemet ligger hos nån som inte vet hur man sköter en permanentbädd
 
Sv: Ska jag ha permanentbädd eller inte?

Något jag tycker är verkligen äckligt är dessa växelströbäddar med kutterspån. Där blir det ju verkligen så att hästarna står i pisset. Ffa om man har hästar som pissar mycket. Dessutom tycker jag verkligen att det är från dessa boxar det luktar.

Kan ta som exempel min hosthäst som inte ens kan stå brevid någon häst som står på växelströbädd med kutterspån pga ammoniakångorna därifrån.

Jag kan vara i mitt stall i "finkläder" utan att börja lukta häst. Det är den stora fördelen med rätt anlagda torvbäddar.
 
Sv: Ska jag ha permanentbädd eller inte?

Har stått i stall med både spån och torvbäddar. Och jag tycker det är äckligt. Äckligast är det med spånbädd, men även torvbädd är äckligt tycker jag.
 
Sv: Ska jag ha permanentbädd eller inte?

ja det sa ju faktiskt ingenting om det var bra bäddar eller inte..
de erfarenheter jag har är att bäddar är bra och inte luktar..

dåliga bäddar luktar och lutar, bra bäddar gör inte det..
 
Sv: Ska jag ha permanentbädd eller inte?

Hur gör jag för att få en sån bra bädd som möjligt.
 
Sv: Ska jag ha permanentbädd eller inte?

Har stått i stall med både spån och torvbäddar. Och jag tycker det är äckligt. Äckligast är det med spånbädd, men även torvbädd är äckligt tycker jag.

Du är välkommen att inspektera mina bäddar när du vill :) De är helt plana, lagom mjuka och nästintill helt luktfria!
 
Sv: Ska jag ha permanentbädd eller inte?

Hur gör jag för att få en sån bra bädd som möjligt.

Förr använde jag alltid släkt kalk i botten. Jag har slutat med det eftersom jag inte märker någon skillnad när man har bäddar av torv (med spån och halm blir det annorlunda) Förr vattnade jag också, men det gör jag inte heller längre.

Jag öser därimot in massor av torv första dagen. Till en box på 13 m2blir det nog runt 15 skottkärror. (Då brukar det vara ett lager torv på runt 40 cm.) Sen får torven packa sig av hästens tyngd. Varje dag "plattar" jag till torven så att den ligger jämt över boxen och tar ut alla synliga bajsar. Jag gräver inte fram ev nergrävda bajsar.

Första två veckorna brukar jag inte behöva fylla på mer torv, men därefter fyller jag på vid behov. Jag vill alltid att det skall vara lite lös torv ovanpå den hårda bädden. Det är jätteviktigt att man inte har för lite torv i bädden för då kan den haverera och börja lukta.
 
Sv: Ska jag ha permanentbädd eller inte?

Tack för inbjudan! :) Jag har min häst på en bäddfri bädd. dvs att jag öppnar och tar ut kiss och bajs. Resten får packa sig.
Min häst är väldigt glad i att rulla sig, efter ridning kan det bli 3 ggr på raken och efter mockning, så det blir ngr rullningar/ dygn.
När vi stod på bädd revs det upp en massa piss och stinkande sörja. Antar att man skall ha en stillastående häst om man skall ha en fin/luktfri bädd?
 
Sv: Ska jag ha permanentbädd eller inte?

Jag har min häst på en bäddfri bädd.
Bäddfri bädd? Du menar väl växelströbädd?

Antar att man skall ha en stillastående häst om man skall ha en fin/luktfri bädd?

Mina tre kallblod, samtliga i 700-kilosklassen, är tämligen rörliga av sig. De står på torvbädd som är 100 % luktfri - trots att de rör sig.

Om man anlägger en permanentbädd rätt ska den varken lukta eller kleta.

Immer
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
33
· Visningar
3 470
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 960
Senast: lundsbo
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 573
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 542
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kastrera ja eller nej
  • Uppdateringstråd 29
  • Hur valde ni uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp