ska jag släppa ut tävlingshäst i flock?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare mysis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 34
  • Visningar Visningar 2 272
M

mysis

Stallägarn har gjort en jättestor hage ca 2 ha stor på ett fält. Där ska släppas en flock hästar, en del har gått tillsammans två och två men aldrig som flock. Där kommer att vara 5-6 hästar. jag skulle gärna vilja släppa ut min häst där, tycker det verkar härligt med en så stor hage, med gräs och allt (så lerigt i gamla hagarna nu...) och en riktig hästflock. Min häst är ingen som slåss eller så utan kommer nog att springa undan om någon jagar henne. En av valackerna är rätt ranghög och kommer nog att vilja sätta de andra på plats. Men han sparkar inte och är oskodd utan bits nog i så fall. Men han är inte så att han jagar runt runt utan sätter nog på plats och låter sedan vara. Vad tror ni om detta? Skulle ni göra det? Alternativet är en ganska liten rätt lerig hage och en kompis som hon går med nu och som är sur mot henne rätt ofta. Min tvekan är skaderisken- är jag överkänslig?

Sv: ska jag släppa ut tävlingshäst i flock?

jag skulle ha släppt ut henne, finns ju gått om utrymme, våran hage är lika stor, där går dom med dom dom gillar...

Det finns gott om plats hon kommer undan om hon vill. glöm inte att det inte är en porslinshäst bara för att det är en tävlingshäst, jag mena inget illa men väldigt många hästar får gå själva pga skaderisk.

Varför är det relevant att hon är en tävlingshäst?
Man bör inte riskera ens sin gamla travare om man tror att den kan bli allvarligt skadad och det tror jag knappast din häst kommer att bli.
Troligen får den - in worst case scenario - några småsår eller ett svullet ben och det är troligen bara turbulens i flocken de första dagarna.

jag förstår inte heller varför det skulle vara relevant om det är en tävlingshäst eller inte. jag har 1 s k tävlinghäst och 5 st hobbyhästar och gör ingen skillnad alls när det gäller hästars behov utav dom, mer än att jag lägger upp en annan slags träning för tävlingshästen då. Hästar har samma behov oavsett om de tävlar eller inte. Jag skulle absolut välja att låta mina hästar gå i flock i en stor hage om det fanns möjlighet.

Japp då sticker jag och släpper ut henne då!
Anledningen att jag skrev att det var en tävlingshäst är att jag tävlar och därför inte vill ha några skador. Klart man inte vill det på någon häst i och för sig! Ska sätta på benskydd... Snacka om hönsmamma egentligen!

Alla hästar har rätt till en stor hage.
Tycker du ska vara glad som har den möjligheten istället för att vara orolig. Visst olyckor kan hända, men det är sånt man får ta ibland.

Tänk också vad fräsch hästen blir när den får gå lös i en stor hage om dagarna... ;)

jag har mina 3 hästar i en 6 ha hage, 2 tävlingshästar..

iofs är det ju en större hage med mindre hästar, men har aldrig varit med om skador.
nu på vintern är hagen kanske 3-4 ha.

din häst kommer säkert att uppskatta ett beslut om att få gå i flock =D
sen är det ju väldigt bra för hennes ben att få gå i en större hage, hon kommer att springa mer å gå mer =)

Det kan vara relevant om tävlingshästen riskerar att skadas så man missar tävlingar.Det är illa om ngn häst skadas men de har inget speciellt schema/säsong att följa lika hårt som en häst som tävlas.

Och vad är det hemska med att missa några tävlingar?
Jag är ingen tävlingsmänniska så upplys mig gärna.
Det beror väl iofs på vilken nivå man är på....

KL

Den enda poängen jag kan se med att upplysa om att det är en tävlingshäst är väl om den är broddad runtom och skodd. När jag släpper ihop främmande hästar tar jag alltid av skor och broddar. Sedan får de busa och bråka så mycket de vill! :)

OM man är på en viss nivå kan man ju ha planer med alla tävlingar, klassa upp sig, att hästen får resultat, vana osv.
Eller så kan man ju helt enkelt bara lagt ut en förmögenhet på tävlingsavgifter.
Mne missuppfatta mej inte, jag är absolut ingen sån som skulle ställa mina hästar i ensam privathage med lindor till hakan för att de är gjorda av socker, mina går i flock, men ser jag en häst hela tiden gå på en annan så flyttar jag den utsatta hästen så den får stå med en annan kompis i en annan hage, man ska inte utmana saker heller, finns hästar som fått avsparkade ben bara för att ägare inte idats göra en extra hage att ha dem i trots att hästen som sparkade haft tendenser förr.Man ska inte chansa för mkt heller.

såhär tycker jag

Släpp ut din häst, är du osäker så släpp ihop henne med endast en häst först några dagar.

Hästar som aldrig har gått i flock kan vara dåliga på att läsa av de andra i flocken och förstå vem de ska gå undan för (ranglåg individ går undan för ranghög). Det ger upphov till missförstånd hästarna imellan, har din häst aldrig gått i flock så är självklart skaderisken därför större.

Men Jag tycker att finns möjligheten ska man självklart låta sin häst vara häst. Att låta henne gå i mindre hage med en kompis som hon dessutom inte tycker om låter inte som något alternativ.

Linda

Japp då sticker jag och släpper ut henne då!
Anledningen att jag skrev att det var en tävlingshäst är att jag tävlar och därför inte vill ha några skador. Klart man inte vill det på någon häst i och för sig! Ska sätta på benskydd... Snacka om hönsmamma egentligen!

Deras ben stärks och de blir friskare & starkare av att gå ute
i stora hagar med andra hästar.

Sen har dom KUL också.:banana:

//Gilly

Ja du är överkänslig. Kom ihåg att det är en häst med behov du har ansvar för i första hand, inte en "tävlinghäst". Lycka till!

Hon har varit där nu igår och idag. Igår gick allt jättebra. Idag vet jag inte, ska dit senare och ta in alla. Hon har gått i flock förut så det är nog lugnt. Det finns en ranghög valack som på ett mycket bestämt sätt bestämmer och hon kan ha lite dåligt för att fatta ibland ser det ut som. Men det ska nog gå bra. Det är inte sparkiga hästar utan mer bitiga och det blir i regel inte så allvarliga skador då iallafall. Ett bitmärke har hon redan fått, men det läker ju snabbt.

:bow:
Vad bra att du ser till din hästs behov! Det kommer nog lugna ner sig snart och då kommer hon säkert trivas jättebra.

:bow:
Vad bra att du ser till din hästs behov! Det kommer nog lugna ner sig snart också.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 988
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 395
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 744
Senast: Ceta
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 956
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka