Bukefalos 28 år!

ska jag träna?

J

jump_

Bebisen är snuvig..Ingen feber och är väldigt pigg och glad MEN han hostar ett par ggr och är lite snorig..Snoret är vitt...Det är tänkt att vi ska iväg på träning imon men jag vet inte om jag vågar...Nån som har nått svar på om jag ska åka el inte?? vill inte att han ska bli mer snuvig..
 
Sv: ska jag träna?

Eftersom hästen har snor och hosta kan det vara en begynnande virusinfektion, man ska inte träna med infektion i kroppen oavsett man är människa eller häst.

En annan sak som slår mig, när jag åker på kurs eller lektion brukar jag få fylla i en hästägarförsäkran. Jag märker nämligen ofta att många lektioner med halvblod kan låta som en sämre akutmottagning i influensatid, själv skulle jag bli vansinnig om någon dök upp med en snorig häst som hostar på en lektion som vi deltog i.:mad:
 
Sv: ska jag träna?

Eftersom hästen har snor och hosta kan det vara en begynnande virusinfektion, man ska inte träna med infektion i kroppen oavsett man är människa eller häst.

En annan sak som slår mig, när jag åker på kurs eller lektion brukar jag få fylla i en hästägarförsäkran. Jag märker nämligen ofta att många lektioner med halvblod kan låta som en sämre akutmottagning i influensatid, själv skulle jag bli vansinnig om någon dök upp med en snorig häst som hostar på en lektion som vi deltog i.:mad:

:bow: :bow: :bow:
 
Sv: ska jag träna?

sky_fly ja jag åker och tränar om jag är förkyld...Det är hemma som vi har träningen men det brukar komma några från andra stall..grejen är ju att han hostar inte hela tiden utan han hostar typ tre ggr..han har ingen feber och om dom har en infektion eller ett virus så får dom väl feber?
 
Sv: ska jag träna?

Inte nödvändigtvis, en virusinfektion kan lika gärna vara feberfri men ändå smittsam. Ta tex hästhosta, en oerhört snabb smittspridning där hästarna i samma hage/stall insjuknar med 2-3 dagars mellanrum. En snabb och effektiv smittspridning, men sällan visar hästarna feber vid insjuknandet.

Att träna med en infektion i kroppen kan i sämsta fall ge så allvarliga konsekvenser som hjärt muskelinflammation, får man en sådan kan man kallt räkna med att en ev idrottskarriär avslutas. Visst blir man frisk igen, men hjärtat har fått bestående skador som oftast återkommer när träningen återupptas i större utsträckning.
 
Sv: ska jag träna?

Jag hade inte gjort det. Min häst har precis blivit av med sin förkylning och jag skrittade henne första gången på 9 dar idag. Hon hade enbart hosta(inte jätte mkt) och ingen feber,eller snuva och var jätte pigg. Pratade med veterinär som tyckte hon skulle få vila till hostan var borta,för även om de inte har feber eller snuva kan man ha missat själva "infektionen" menade hon på. Vänta du några dar så kan du träna desto mer sen :)
 
Sv: ska jag träna?

Jag hade absolut inte tränat om min häst hostade! Du vet ju inte vad det är för något och det kanske smittar! Jag hade blivit tvärsur om någon med en icke frisk häst hade deltagit på samma träning som mig. Man måste visa lite hänsyn och omdömme och förhindra smittspridning på alla sätt man kan.
 
Sv: ska jag träna?

Säger som de andra; jag hade inte tränat.
En frisk häst hostar inte! Och en sjuk häst ska man inte anstränga!
Hellre hoppa över en lektion extra än stå med en häst som har hjärtmuskelinflammation. :( Nu behöver det såklart inte bli så illa. Men det är inte bra att träna om man är sjuk.
 
Sv: ska jag träna?

Jag hade inte tränat hellre skrittat ut en runda!
 
Sv: ska jag träna?

Skulle inte heller träna, de andra deltagarna kanske inte uppskattar det, och det är aldrig bra att anstränga sig än hur liten förkylningen är. Jag brukar skritta min häst om hon hostar eller snuvar, och ibland kan det fungera att ge vitlök, men träna gör vi inte!
 
Sv: ska jag träna?

Skulle absolut inte träna min häst.

Det är inte värt det.
 
Sv: ska jag träna?

En frisk häst hostar inte! .

En sanning med modifikation. Vi har en häst som hostar ibland. Han har nu gjort det under ett par år, dock kortare perioder vid väderomslag. Enstaka hostningar då och då. Kanske 2-3 under ett ridpass.
Han är utredd först av veterinär hemma och sedan djursjukhus.

Han har ingen sjukdom, ingen bronkit eller så. Man bedömer det som att han är känslig för väderomslag och blir retad i slemhinnor.

En annan häst har rinnande näsa ibland. Enl djursjukhus kan man ha näsflöde utan sjukdom.
 
Sv: ska jag träna?

Måste me blanda mig i en frisk häst kan visst hosta min hostar ofta i början av ridpasset...speciellt om han inte gått ut någe innan ridningen då han tror att torven går att spara in näsan :smirk:

Kollar man på de lilla som komme rut när han hjostar är de torv...så
för de skulleja inte undvika en träning
 
Sv: ska jag träna?

Måste me blanda mig i en frisk häst kan visst hosta min hostar ofta i början av ridpasset...speciellt om han inte gått ut någe innan ridningen då han tror att torven går att spara in näsan :smirk:

Kollar man på de lilla som komme rut när han hjostar är de torv...så
för de skulleja inte undvika en träning



han har alltid hostat två ggr när man precis börjar rida honom...Han hade ingen temp idag och inget snor i näsan..funderar på om jag iaf ska sticka iväg och träna...
 
Sv: ska jag träna?

Jag hade inte gjort det i hänsyn både till häst och de andra som tränar. Har han något smittsamt så är det ju inte populärt om det förs vidare... Finns ju fler träningar liksom..
När han ändå inte är 100% som han brukar har jag svårt att tro att du och hästen får ut maximalt av träningen i vilket fall.. Men men, det är min åsikt.
 
Sv: ska jag träna?

jag skulle inte åka om jag var du.. avakta några dar tills hostan är borta och snoret försvunnit.. har samma sak men min just nu fast han e bara lite snorig... mycket bättre nu än för några dagar sen...
 
Sv: ska jag träna?

Hejsan!

Hade veterinären ute idag eftersom hästen vaccinerades. Hon kollade dock honom lite extra eftersom han har hostat lite (inte ofta, men då och då) och var lite snorig i näsan.

Hon trodde inte att det var en förkylning, utan att det var höet som orsakade det hela. Hon rekommenderade mig att byta till hösillage (han vaccineras just nu mot botolism (stavning?)).
Jag kunde rida som vanligt (efter vaccinationen, inte än på några dagar såklart) sa hon och han fick även något slemlösande.

Det kanske helt enkelt bottnar i något sådant?
Bara en tanke som slog mig..

Lycka till med hostan!
/Fanny.
 

Liknande trådar

Hästvård Hästen var lite snorig i fredags, såg sista snoret i lördags kväll. Vitt och inte speciellt tjockt. Ingen feber, inga svullnader, ingen...
Svar
1
· Visningar
527
Senast: iNHALE
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 669
Senast: Lobelia
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
917
Senast: Habina
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 844
Senast: emma-vsm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp