Bukefalos 28 år!

Ska mitt liv behöva vara så här? Eller är jag bara dum?

Jag tror att om man nämner det i samband nåt annat ärende så kanske det tappas bort lite. Men om man söker läkare för att man har 38 graders feber flera gånger i veckan så borde det vara en självklarhet att de sätter igång en utredning väldigt fort.
Men det beror ju på vad det är. Är det en böld, något malignt, en infektion, en biverkning av mediciner, någon endokrint, någon annan orsak? De har ju alla sina egna behandlingar.
Fast i det här fallet och i de fall jag syftar på är feber endel av symptombilden. Såklart det är skillnad om det är något specifikt men förhöjd temp där alla prover är bra och inga synliga saker finns utreds inte feber som kommer och går spontant vidare. Det är helt enkelt en naturlig del av att vara kroniskt sjuk att man får förhöjd temp då och nu innan man har hittat sin nivå som man kan vara aktiv på (och den ändras då och nu så att hitta den är inte enkelt). Visst önskar jag att det hade funnits något att göra åt det men av alla de läkare och vårdpersonal jag har träffat är det ingen som har kunnat göra något att temperaturen går upp och ner, att halsont kommer och går utan det är endel av symptombilden. Kroppen får slita som sjutton hos en kroniker och såklart märks det även i övriga kroppen även om bara en kroppsdel är sjuk.
 
Men den här ständigt återkommande febern. Menar du att läkarna struntar i den, eller har feber och läkarbesök aldrig råkat sammanfalla? Förnekar din läkare att du har feber?

Ja, läkarna struntar i den. Jo, jag har ju feber till och från hela tiden så det är ofta en orsak till varför jag inte orkar. Förnekar och förnekar, nej, kanske inte förnekar. Men dom säger inget speciellt. Liksom noterar bara.
 
Jag tror att om man nämner det i samband nåt annat ärende så kanske det tappas bort lite. Men om man söker läkare för att man har 38 graders feber flera gånger i veckan så borde det vara en självklarhet att de sätter igång en utredning väldigt fort.

Nu har jag ju inte sökt för specifikt feber. Men eftersom jag har varit så här i hela mitt liv så vet läkarna om detta.
 
Problemet är väl att det inte finns så många fler verktyg om proverna är bra? Eller vad tänker du själv?
Jag är ingen läkare, så jag vet inte vad dom kan undersöka. Två blodprov känns kanske inte som att dom har undersökt allt som går att undersöka? Men skit samma, jag har ändå gett upp. Jag är bara lite bitter.
 
Jag är ingen läkare, så jag vet inte vad dom kan undersöka. Två blodprov känns kanske inte som att dom har undersökt allt som går att undersöka? Men skit samma, jag har ändå gett upp. Jag är bara lite bitter.
När jag tog prover senast fanns det nog mer än 10 poster på resultatet. På ett och samma prov.
 
När jag tog prover senast fanns det nog mer än 10 poster på resultatet. På ett och samma prov.
Det väljer ju läkaren, vilka grejer dom "beställer". Men det var nog 10 grejer på dom två proverna jag tog. Jag fick dock bara igen "det såg bra ut", ingen specifikation, jag fick ringa och fråga vad dom hade tagit. Och jag verkar inte kunna se det någonstans online heller.
 
Det väljer ju läkaren, vilka grejer dom "beställer". Men det var nog 10 grejer på dom två proverna jag tog. Jag fick dock bara igen "det såg bra ut", ingen specifikation, jag fick ringa och fråga vad dom hade tagit. Och jag verkar inte kunna se det någonstans online heller.
Ja, det är ju upp till en att fråga förstås.

Men vad jag menar är att det är väl det batteriet läkaren har att ta till. Och att om proverna är bra kanske det inte finns fler att ta till.
 
Ja, det är ju upp till en att fråga förstås.

Men vad jag menar är att det är väl det batteriet läkaren har att ta till. Och att om proverna är bra kanske det inte finns fler att ta till.
För mig låter det som ett läge där patienten för all del inte mår bra, men det finns inte riktigt något som pekar åt något håll. Läkaren kan väl lisom inte leta i blindo.
 
Ja, det är ju upp till en att fråga förstås.

Men vad jag menar är att det är väl det batteriet läkaren har att ta till. Och att om proverna är bra kanske det inte finns fler att ta till.
Nä, nog kan det vara sant, jag vet som sagt inte. Men det jag vet är att NÅGONTING är fel. För lite känner man ju sin egen kropp. Och det känns sorgligt att ingen är beredd att försöka något mer än två blodprov. Är det allt vården kan erbjuda?
 
Nä, nog kan det vara sant, jag vet som sagt inte. Men det jag vet är att NÅGONTING är fel. För lite känner man ju sin egen kropp. Och det känns sorgligt att ingen är beredd att försöka något mer än två blodprov. Är det allt vården kan erbjuda?
Det kanske det faktiskt är? Det kanske inte är något som går att påvisa med objektiva fynd.

Själv hade jag gärna gjort MRI hjärna en gång i kvartalet för att säkerställa att det inte är en tumör/en cysta/ett läckande kärl som uppstått sen sist. Men någonstans får jag ju hejda mig och tänka att min neurolog remitterar mig igen om han anar oråd.

Har du kollat werlabs? Där kan man ta en jäkla massa prover för ett par tusenlappar.
 
Nä, nog kan det vara sant, jag vet som sagt inte. Men det jag vet är att NÅGONTING är fel. För lite känner man ju sin egen kropp. Och det känns sorgligt att ingen är beredd att försöka något mer än två blodprov. Är det allt vården kan erbjuda?
När jag tar blodprov så är det "standardbatteriet" på ca 20 olika värden + mer specifika på närmare 10 olika analyser, allt i ca 5 - 7 olika rör, är det inte så överallt?
 
När jag tar blodprov så är det "standardbatteriet" på ca 20 olika värden + mer specifika på närmare 10 olika analyser, allt i ca 5 - 7 olika rör, är det inte så överallt?
Så många rör har jag aldrig tagit på en gång. Max 3 tror jag. Och nej, jag tror det är betydligt färre här.
 
Det kanske det faktiskt är? Det kanske inte är något som går att påvisa med objektiva fynd.

Själv hade jag gärna gjort MRI hjärna en gång i kvartalet för att säkerställa att det inte är en tumör/en cysta/ett läckande kärl som uppstått sen sist. Men någonstans får jag ju hejda mig och tänka att min neurolog remitterar mig igen om han anar oråd.

Har du kollat werlabs? Där kan man ta en jäkla massa prover för ett par tusenlappar.
Mycket pengar som student, men jag vet att sidan finns :)
 
När jag tar blodprov så är det "standardbatteriet" på ca 20 olika värden + mer specifika på närmare 10 olika analyser, allt i ca 5 - 7 olika rör, är det inte så överallt?
Kollade mitt resultat nu. 16 parametrar analyserade.

Hur mycket och vad de kollar borde väl bero på vilka symtom man har. För min del var det just-in-case när jag sökte för depp.
 
När jag tar blodprov så är det "standardbatteriet" på ca 20 olika värden + mer specifika på närmare 10 olika analyser, allt i ca 5 - 7 olika rör, är det inte så överallt?

Provtagning är ju alltid individuell, eller varför skulle man ta samma prover på alla?

Generellt tar ju primärvården färre prov, de har ju de friskaste patienterna.
 
Provtagning är ju alltid individuell, eller varför skulle man ta samma prover på alla?

Generellt tar ju primärvården färre prov, de har ju de friskaste patienterna.
På mig kollade de 16 parametrar på vc när jag sökte för att jag var knäckt. Hon ville se ”så att det inte ligger något och lurar därbakom”. Gissar att t ex även min ålder spelade in där, hon hade nog inte valt samma parametrar om jag varit 22.
 
Det väljer ju läkaren, vilka grejer dom "beställer". Men det var nog 10 grejer på dom två proverna jag tog. Jag fick dock bara igen "det såg bra ut", ingen specifikation, jag fick ringa och fråga vad dom hade tagit. Och jag verkar inte kunna se det någonstans online heller.

Fungerar inte mina vårdkontakter för dig? Där kollar jag alltid mina provsvar innan läkaren har hunnit kontakta mig. Oftast så kommer ju några svar redan samma dag.

Mig brukar dom ta kanske 7 provrör en gång om året. Och sen kanske 2-3 rör vid dom andra tillfällena.
Justja, jag har något förhöjda levervärden också, och min sänka (heter det så? den som visar om en har en infektion) är också "för hög". Men läkarens svar var: du är nog en sån som ligger lite högre än det inom referensvärdet.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Min orkeslöshet är total och nu i helgen hade jag jobbigt med mående och allt känns så meningslöst. Men ändå vill jag inbilla mig att...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 334
Kropp & Själ Ursäkta rörig text, men det är natt. Jag vet inte var jag ska vända mig för att få hjälp. Jag mår jättedåligt och är desperat. Har...
Svar
6
· Visningar
808
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 488
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 308
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp