Skadade hästar och konvalescenter

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min tant knatar vidare i sin hage och vi klickertränar för att hålla henne sysselsatt. Det tycker hon är jätterkul! Nästa vecka är det återbesök, jag tror inte hon är bättre, men vi får väl se.

Gubben går i lugn hage med annan gubbe. Dom har bestämt sig för att dom är vildhästar och vägrar komma in. Lite jobbigt när vår gubbe behöver smörjas och fixas för att klara insekterna. Han har eksemtäcket på, så tycker väl att det räcker antar jag. Vi är glada om vi kommer nära dom.

Det är kul med häst!

Mitt sto mår inte bra 😞 Sista veckorna har hon vid några tillfällen ”stapplat” med bakbenen, lite som att hon tappar balansen eller ska kasta sig bakåt. Det har hänt vid sadling, skoning och så i helgen när hon bajsade. Hon var ställd på box och i sjukhage redan förra fredagen pga rejält hård fettnacke. Jag var bortrest men min fantastiska syster agerade snabbt.

Veterinär var ute i måndags. Nacken och övervikten är ett problem, men hon har iaf inte fått fång, tack och lov. Hon var rejält stel och öm över kors och länd. Prover är tagna för EMS och PSSM och går nu på metacam. Går i sjukhage utan gräs och idag ska jag åka och titta på ett hö som enligt analysen skulle vara väldigt bra för henne.

Jag försöker att inte ta ut katastrof i förskott men det är svårt. Fångest och rädsla för att hon har kroniska sjukdomar. Har hon PSSM gissar jag att jag ska testa hennes avkomma också (nån som har koll på hur ärftligheten är?).
Jag har nu köpt en storbal hö med, i mina ögon, osannolikt lågt socker. Det kanske inte är ovanligt, bara att jag typ aldrig sprungit på det? 18 g/kg ts. En kvot på drygt 11. Om analysen stämmer.

Hö ingår i min stallplats men värdena har gjort det svårt i vinter, med lågt protein och energi på drygt 9 MJ. Normalt brukar vi ha typ 100-110 g socker men i detta är det nästan 150 g. Sista veckan har jag dock blötlagt höet och jag gissar att en del socker försvinner då (ja, jag var tillräckligt nyfiken för att göra ett smaktest av hövattnet 😬).

Så nu försöker försiktigt jag fasa in det nya höet, vilket känns nödvändigt men också läskigt IOM foderbyte när läget är som det är med fångrisk och metacam.

Konvalescenthäst är deppigt.
Jag har tvivlat många gånger på den "goda prognosen" som vi fick och har fått från kliniken. Nu efter 6 månader är vi fortfarande inte någonstans tycker jag. Jag börjar undra om det verkligen finns en chans att vår häst ska bli ohalt.

Om han fortsätter ha denna hälta- vad gör jag då? Sällskapsponny? Eller döma ut för att få en liten ekonomisk ersättning för alla pengar jag lagt ut på veterinär? Jag behöver pengar, men jag kan liksom inte med att ta bort en levnadsglad ponny för att få pengar...

Deppigt. Dottern kämpar på och tror att det ska bli bra och jag står bredvid och ser att det ser ut som vi behöver ett mirakel...

Jag har tvivlat många gånger på den "goda prognosen" som vi fick och har fått från kliniken. Nu efter 6 månader är vi fortfarande inte någonstans tycker jag. Jag börjar undra om det verkligen finns en chans att vår häst ska bli ohalt.

Om han fortsätter ha denna hälta- vad gör jag då? Sällskapsponny? Eller döma ut för att få en liten ekonomisk ersättning för alla pengar jag lagt ut på veterinär? Jag behöver pengar, men jag kan liksom inte med att ta bort en levnadsglad ponny för att få pengar...

Deppigt. Dottern kämpar på och tror att det ska bli bra och jag står bredvid och ser att det ser ut som vi behöver ett mirakel...
Går det att byta skoning eller veterinär? Eller göra kompletterande undersökningar för att få veta om det är annat sekundärt som spökar också?

Vi höll på i 9 månader förra året. Till slut stod vi där en dag med en ok-stämpel i rumpan.
Jag tvivlade också längs vägen och var nära att ge upp. Då är hästen ändå min ”föralltid-häst”. Men orken och hoppet tryter tillslut.

Hur länge det kommer vara får vi se. Förhoppningsvis många år till.

Går det att byta skoning eller veterinär? Eller göra kompletterande undersökningar för att få veta om det är annat sekundärt som spökar också?
Allt går ju såklart men jag tror skoningen är svår att göra något med. Snabb överrullning är det enda och då påverkar det ju mest på hårt underlag. Kort tå- och den är inte mycket att korta in.
Jag tror själv att veterinären har en vettig analys och att det är egentligen rätt självklart att det påverkar hästen. Han har ett stort paket ärrvävnad under hasen som ju innefattar en helt avskuren sträcksena. Att det gör mekaniken i det benet sämre är ju helt logiskt.
Känns snarare som att de lite lättvindigt sa att det läker ihop jättefint för att hålla oss- särskilt dottern- positiva.
Men samtidigt så är det såklart så att inte alla blir bra från alla skador och man ska såklart jobba med en positiv känsla.

Vi höll på i 9 månader förra året. Till slut stod vi där en dag med en ok-stämpel i rumpan.
Jag tvivlade också längs vägen och var nära att ge upp. Då är hästen ändå min ”föralltid-häst”. Men orken och hoppet tryter tillslut.

Hur länge det kommer vara får vi se. Förhoppningsvis många år till.
Ja det kan ju ta tid.
Ärrvävnaden organiserar sig upp till ett år tydligen. Just nu är det som ett garnnystan och det är såklart inte så elastiskt. Men med tanke på det får vi ju ge det fram till jul innan vi ger upp.

Härligt att din häst blev bra!

Nu har provsvaren kommit och jag är väldigt lättad.
Hon har inte genen för PSSM, muskelvärdena visade ingen korsförlamning (ett värde var något högt men det visar egentligen bara att hon är spänd i musklerna) så det onda i ryggen beror på något annat.
Insulinet såg bra ut, hon har alltså inte EMS heller! Ett levervärde var något högt, inget att dra stora växlar på men kanske följa upp längre fram.
Vita blodceller var lite högt, vilket kan tyda på mask. Maskprovet jag gjorde för några veckor sen visade inget men jag ska göra ett nytt för odling av stor blodmask.

Framåt måste hon fortsätta minska i vikt men det är bara positivt om hon kan gå i stor hage (med betesbegränsare) så jag ska börja introducera henne till det så fort jag köpt en. Sista dagen med Metacam är imorgon, och jag ska börja kolla henne lite på lina och sen börja skritta henne, för att se hur länd/kors är nu. Har hon fortfarande ont får vi fortsätta utreda ryggen.

Sammanfattningsvis en stor lättnad att hon inte har dom kroniska sjukdomarna!

Nu har provsvaren kommit och jag är väldigt lättad.
Hon har inte genen för PSSM, muskelvärdena visade ingen korsförlamning (ett värde var något högt men det visar egentligen bara att hon är spänd i musklerna) så det onda i ryggen beror på något annat.
Insulinet såg bra ut, hon har alltså inte EMS heller! Ett levervärde var något högt, inget att dra stora växlar på men kanske följa upp längre fram.
Vita blodceller var lite högt, vilket kan tyda på mask. Maskprovet jag gjorde för några veckor sen visade inget men jag ska göra ett nytt för odling av stor blodmask.

Framåt måste hon fortsätta minska i vikt men det är bara positivt om hon kan gå i stor hage (med betesbegränsare) så jag ska börja introducera henne till det så fort jag köpt en. Sista dagen med Metacam är imorgon, och jag ska börja kolla henne lite på lina och sen börja skritta henne, för att se hur länd/kors är nu. Har hon fortfarande ont får vi fortsätta utreda ryggen.

Sammanfattningsvis en stor lättnad att hon inte har dom kroniska sjukdomarna!
Vad skönt! Jag är väldigt glad för din skull!

Här har vi börjat en ny fas av konvalescenttiden. Vi har ökat på promenaderna till 15 min...
OCH hon fick en ny liten gräshage igår, så lite mer att göra och dyker inte "desperat" ner i gräset för att beta på promenaderna (trots dagligt hö).
Hon känns väldigt lugn just nu, så jag funderar på att släppa ut henne med kompisarna om två veckor... Det vore ju fantastiskt skönt.

Har känt senaste tiden att det börjat gå åt fel håll igen. Hon är fortsatt fin när jag sitter upp en gång i veckan (i manegen) men när jag står på marken har hon blivit surare igen och visar att hon inte är nöjd när jag driver på henne. Ute är hon pigg och glad som vanligt, promenad eller uppsuttet.

Så jag har åter igen börjat fundera på det här med att avliva. Eller ja, de tankarna har ju funnits med ett tag men jag bestämde i feb eller när det var att ge det till hösten, arbeta mestadels från marken och försöka stärka och sedan ta nytt beslut.

Kanske är det så att hon inte håller för mer än det vi gör. Jag har ju successivt trappat upp arbetet allt eftersom, men vi står fortfarande kvar där hon inte orkar/vill galoppera mer än ett par språng vid arbete för hand.

Är det helt galet att avliva en häst som i vardagen är levnadsglad och pigg på att hänga med på arbete utomhus? Ska man försöka ge henne något slags pensionärsliv hos någon annan? Vågar man verkligen det? Med risk för att det blir helt fel tänker jag. Hon kan inte lida om hon inte lever, men samtidigt skulle hon också kunna må bra på rätt ställe? Så mycket tankar..

Men jag har verkligen gjort allt. Utrett på klinik, behandlat på klinik, behandlat hemma med osteopat osv, arbetat från marken med promenader, tömkörning, Equibodybalance. Vad mer finns att göra?

Har känt senaste tiden att det börjat gå åt fel håll igen. Hon är fortsatt fin när jag sitter upp en gång i veckan (i manegen) men när jag står på marken har hon blivit surare igen och visar att hon inte är nöjd när jag driver på henne. Ute är hon pigg och glad som vanligt, promenad eller uppsuttet.

Så jag har åter igen börjat fundera på det här med att avliva. Eller ja, de tankarna har ju funnits med ett tag men jag bestämde i feb eller när det var att ge det till hösten, arbeta mestadels från marken och försöka stärka och sedan ta nytt beslut.

Kanske är det så att hon inte håller för mer än det vi gör. Jag har ju successivt trappat upp arbetet allt eftersom, men vi står fortfarande kvar där hon inte orkar/vill galoppera mer än ett par språng vid arbete för hand.

Är det helt galet att avliva en häst som i vardagen är levnadsglad och pigg på att hänga med på arbete utomhus? Ska man försöka ge henne något slags pensionärsliv hos någon annan? Vågar man verkligen det? Med risk för att det blir helt fel tänker jag. Hon kan inte lida om hon inte lever, men samtidigt skulle hon också kunna må bra på rätt ställe? Så mycket tankar..

Men jag har verkligen gjort allt. Utrett på klinik, behandlat på klinik, behandlat hemma med osteopat osv, arbetat från marken med promenader, tömkörning, Equibodybalance. Vad mer finns att göra?
Hur ser hon ut i fötterna? Har tyvärr många skräckhistorier där ägarna verkligen gjort allt men om inte ursprungsproblemet åtgärdas så hjälper det ju inte. Det är tyvärr så normaliserat idag med helt galna fötter faktiskt att många inte ens inser att hästen har sjuka hovar. Det gamla talesättet inga hovar ingen häst stämmer tyvärr verkligen!

Hur ser hon ut i fötterna? Har tyvärr många skräckhistorier där ägarna verkligen gjort allt men om inte ursprungsproblemet åtgärdas så hjälper det ju inte. Det är tyvärr så normaliserat idag med helt galna fötter faktiskt att många inte ens inser att hästen har sjuka hovar. Det gamla talesättet inga hovar ingen häst stämmer tyvärr verkligen!
Hon är fin i fötterna, både enligt vet. och hovis, även om hon växer uppåt och blir hög fort.

Jag tänker lite så med men inte vågat skriva de.
Men det är väl pga ny forskning en ser det viktiga med en hov som kan vara mer stötdämpande (fungerar inte med järnskor)
Jag har alltid haft godkända hovslagare, de som jobbat på klinik med veterinär t.ex men även de har varit väldigt inrutade i att hästar ska ha skor.

Hon är fin i fötterna, både enligt vet. och hovis, även om hon växer uppåt och blir hög fort.
Du vågar inte lägga ut bild? För tyvärr ska jag erkänna att jag inte har något som helst förtroende för klinikhovisar eller veterinärer när det kommer till hovar! Har sett så många fula hovar på klinikerna så du anar inte. Det är sådan enorm kunskapsbrist där ute så man blir på riktigt mörkrädd!
Kolla den här filmen, det är två hovisar, en från Australien och en från England, dom har tom blivit hotade pga deras kritik, filmen är jätte lång men sååå nyttig!

Även forskaren Lars Roepstorf menar ju att det är brist på kunskap hos hovslagarna!: "Det är brist på vetenskapligt baserad kunskap bland yrkesverksamma inom näringen när det gäller detaljer kring hovfunktionen och hur den påverkar belastningsförhållanden internt i nedre delen av benet. Det finns mycket erfarenhet och det tänks självklart mycket på hur man ska sko och verka beroende på olika problem, men orsak/verksambandet när det gäller skoningen och hur olika anatomiska strukturer belastas finns väldigt lite kunskap om, menar Lars Roepstorf."
Källa forskningen som Agria gjorde tillsammans med bla Peder Fredriksson

Du vågar inte lägga ut bild? För tyvärr ska jag erkänna att jag inte har något som helst förtroende för klinikhovisar eller veterinärer när det kommer till hovar! Har sett så många fula hovar på klinikerna så du anar inte. Det är sådan enorm kunskapsbrist där ute så man blir på riktigt mörkrädd!
Kolla den här filmen, det är två hovisar, en från Australien och en från England, dom har tom blivit hotade pga deras kritik, filmen är jätte lång men sååå nyttig!

Även forskaren Lars Roepstorf menar ju att det är brist på kunskap hos hovslagarna!: "Det är brist på vetenskapligt baserad kunskap bland yrkesverksamma inom näringen när det gäller detaljer kring hovfunktionen och hur den påverkar belastningsförhållanden internt i nedre delen av benet. Det finns mycket erfarenhet och det tänks självklart mycket på hur man ska sko och verka beroende på olika problem, men orsak/verksambandet när det gäller skoningen och hur olika anatomiska strukturer belastas finns väldigt lite kunskap om, menar Lars Roepstorf."
Jag har typ inte en enda hov-bild 🫣 hon ska skos på tisdag så jag kan ta då. Från vilka vinklar tänker du?

Denna är från när hon precis kommit, juli 2023. Bytte hovis efter denna, hon som skodde henne de två första gångerna fick jag tag i när Agora precis kom och inte hade några skor på så det blev panik-letning av hovslagare
IMG_2085.webp

Denna är från oktober 2023, efter byte av hovis
IMG_2086.webp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur