Skällande/larmande i lägenhet, vad göra?

Jag brukar vara stark motståndare till antiskallhalsband men just i det här fallet verkar det ju fungera bra och snarare få hunden att gå ner i stress så jag tycker att du kan fortsätta använda det när du är tillsammans med hundarna i lägenheten. Däremot hade jag inte använt det när hunden lämnas ensam eftersom man då inte kan se hundens reaktion samt ingripa om det uppstår något problem.
Tack för ditt svar!Jag känner en oerhört lättnad när ni är flera som säger att det är ok i det här fallet! Dom kommer vara med mig och ej själva i lägenheten. Då får dom vara hos föräldraenas hus, där kan vara själva och är trygga med det.
 
Såhär tycker iaf jag.
Skäller för att hunden är rädd/osäker/’ledsen’ så är det fel att använda antiskall. Ex inte ok att använda antiskall om hunden har separationsångest och därför skäller.

Men om hunden skäller uppjagat efter ex fåglar andra hundar eller folk som går i trappen utan att det rör sig om någon rädsla utan mer handlar om att ’dumskälla’ så kan antiskall vara ett bra hjälpmedel eftersom det tar bort möjligheten att uppmärksamheten från ägaren blir belönande trots att man säger till hunden.
Tack snälla! Jag använder det i enbart syfte för hon inte ska stressa upp sig och vakta flocken. Hon blir bättre med den på och den onda cirkeln bryts.
 
Hundarna kommer vara mycket hos mina föräldrar, där det alltid kommer vara någon hemma ( för det mesta iallafall.) Där behöver hunden inte ha antiskall på sig. Jag önskar att jag kunde göra det bättre för hunden men jag varken vill eller kan omplacera. Dom är mitt allt!
Det ser jag som tämligen egoistiskt, mot hunden.
Typ "jag äger dig så du skall anpassa dig till mitt liv om det så skall ske med tekniska hjälpmedel".
Jag håller inte djur så.
Jag anpassar mig efter djuren.
 
Jag tycker att du är så pass okunnig att du bör avstå från att ge "råd".
Du tycker det.
Men det efterfrågades ju.
Jag häpnar över vad ni som anser er vara experter tycker att man kan utsätta hundar för när det gäller att anpassa dem till människors liv.
Inte underligt att det går fel ibland.
 
Du tycker det.
Men det efterfrågades ju.
Jag häpnar över vad ni som anser er vara experter tycker att man kan utsätta hundar för när det gäller att anpassa dem till människors liv.
Inte underligt att det går fel ibland.

Återigen; en bra korrigering är betydligt skonsammare för hunden i vissa lägen. Det är inget hunden behöver lida av. Jag förstår att du har din första hund och själv inte valt att bli hundägare; men det borde också föra med sig en ödmjukhet kring att du har mycket bristfällig erfarenhet och kunskap kring hundträning.
 
Återigen; en bra korrigering är betydligt skonsammare för hunden i vissa lägen. Det är inget hunden behöver lida av. Jag förstår att du har din första hund och själv inte valt att bli hundägare; men det borde också föra med sig en ödmjukhet kring att du har mycket bristfällig erfarenhet och kunskap kring hundträning.
Och ändå, trots detta, har jag inga problem med min hund.
Medan massor av hundägare som anser sig både oerhört kunniga och erfarna har problem med både det ena och det andra.
Är det inte märkligt så säg?
 
Det är inte märkligt alls @Inte_Ung , men med fler hundar kommer också erfarenhet, man lär sig helt enkelt att man inte kunde allt med sin första, hur perfekt den hunden än var...
Varför är det inte märkligt?
Det verkar ju irritera vissa här något enormt.
Jag har inte tränat hunden, den kom så här från en oerhört duktig fodervärd, så jag tar definitivt inte äran.
Familjen som var fodervärd åt Försvarsmakten anväder aldrig tekniska hjälpmedel.
Vår hund är en av många som den fodervärden har haft och de flesta har gått till tjänst. De andra har haft kroppsliga fel, som vår.

(Ständigt dessa höfter.)
 
Och ändå, trots detta, har jag inga problem med min hund.
Medan massor av hundägare som anser sig både oerhört kunniga och erfarna har problem med både det ena och det andra.
Är det inte märkligt så säg?

Din hund är från försvarsmakten, den va över ett år gammal när ni fick den alltså har ni inte gjort grovjobbet. Troligen har man redan från valpkorgen valt hunden pga dess psyke, det är rätt många tester som görs innan man ens väljer en valp som kanske ska utbildas.

Du har inga problem med din hund för att du fick en klar hund. Varför skulle det va märkligt att du reder ut det?
 
Din hund är från försvarsmakten, den va över ett år gammal när ni fick den alltså har ni inte gjort grovjobbet. Troligen har man redan från valpkorgen valt hunden pga dess psyke, det är rätt många tester som görs innan man ens väljer en valp som kanske ska utbildas.

Du har inga problem med din hund för att du fick en klar hund. Varför skulle det va märkligt att du reder ut det?
Nej precis så.
Och varför skulle inte alla hundar kunna vara problemfria?
Måste det vara besvärligt för att räknas?
Duger inte lätt, bekvämt och behagligt?
 
För att hundar har personligheter. Även inom försvarsmakten så omplaceras hundar för att de inte psykiskt klarar uppgiften, man avlivar alltså inte bara hundarna för att dom inte är behagliga nog för dig.
Men måste man inte då ta hänsyn till dessa hundars behov?
I stället för att tvinga dem in i en tillvaro som inte fungerar för hunden?
Och använda diverse tekniska hjälpmedel.
 
Men du tror alltså att hundar som skäller har ett behov av att bo på landet? eller vad menar du skulle va hunden behov?
Att inte bli störd av saker som den behöver vakta mot.
I en miljö där det enda som händer är sådant som hunden skall larma om så behöver inte hunden "korrigeras".
Så lugn och ro, typ.

Hos mig så är det uppförandet önskvärt och en del av hundens arbete.
 
Så funkar inte hundar som vaktar.
Vakta och vakta.
Larma kanske det heter.
Rätt vokabulär ger säkert en lyckligare hund.
Om hundens skällande är önskvärt som larm så behöver inte hunden korrigeras.
Hunden blir rätt i stället för fel.
Det är ju enklare för hunden.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej på er! Önskar synpunkter på vad som är ok eller inte när det gäller hunduppfostran. Har testat allt från positiv förstätkning till...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 411
Senast: Rugge
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 597
Senast: Kraxa
·
Hundträning Jag har Haft en lång o jobbig period där jag känner mig maktlös och uppgiven över min ena hund. Jag skulle önska få tips och kanske...
Svar
9
· Visningar
2 209
Senast: Wingates
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
3 808
Senast: Gumman123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Semester.
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp