Skällande/larmande i lägenhet, vad göra?

Det ser jag som tämligen egoistiskt, mot hunden.
Typ "jag äger dig så du skall anpassa dig till mitt liv om det så skall ske med tekniska hjälpmedel".
Jag håller inte djur så.
Jag anpassar mig efter djuren.

Din hund låter väldigt väldigt vek om den skulle må dåligt av att få lite vatten på sig ett par gånger.

Du kanske ska hålla tyst med tanke på att den här utdragna korrigeringen är betydligt värre för hunden än ett par duschar med vatten 🤷‍♀️

När jag jobbar ute så uppvaktar hon mig med sin boll tills att jag får nog och fräser "bilen - nu" samtidigt som jag pekar på bilen. Då så hoppar hon in i bilen och stannar där tills hon får tillstånd att hoppa ut.
(Ja vi har råkat glömma kvar henne där. Pinsamt värre. Hon var ganska så låg när vi äntligen hämtade henne.)

Du börjar bli pinsam ärligt talat.
 
Nej det kvittar vad du vill kalla det, en hund som larmar gör inte det mindre på landet.
Den gör ju det mindre om det finns färre saker att larma för.
Om inget händer så händer ju inget.
Dessutom så behöver man inte hindra hunden från att larma när man bor på landet.
Det stör ju liksom ingen.
Larmet är en del av ett önskat beteende i stället för ett oönskat.
 
Den gör ju det mindre om det finns färre saker att larma för.
Om inget händer så händer ju inget.
Dessutom så behöver man inte hindra hunden från att larma när man bor på landet.
Det stör ju liksom ingen.
Larmet är en del av ett önskat beteende i stället för ett oönskat.

Nej det stämmer helt enkelt inte.
Det kanske känns bättre för dig, men det är inte någon lösning öht
 
Din hund låter väldigt väldigt vek om den skulle må dåligt av att få lite vatten på sig ett par gånger.

Du kanske ska hålla tyst med tanke på att den här utdragna korrigeringen är betydligt värre för hunden än ett par duschar med vatten 🤷‍♀️
Men vad har det med "vek" att göra?
Det är ju inte det som det handlar om.
Det handlar om att människor tar sig rätten att bestämma att en av hundens naturliga beteende skall korrigeras bort.
Och det genom att skapa ett obehag med ett tekniskt hjälpmedel.
Det är verkligen inte snällt mot hunden.
 
Nej det stämmer helt enkelt inte.
Det kanske känns bättre för dig, men det är inte någon lösning öht
Så du påstår då att det är bra för hundar att bli korrigerade med tekniska hjälpmedel?
Hur vore det att komma överens med hunden i stället?
 
Jag hade också använt antiskall på en sån hund. Vissa hundar går in i en ond cirkel där de skapar stress av sina beteenden som sen bara förstärker beteendet ännu mer. Och då kan en "störig" icke konfrontativ korrigering vara väldigt bra ärligt talat. För hundens skull.
 
Så du påstår då att det är bra för hundar att bli korrigerade med tekniska hjälpmedel?
Hur vore det att komma överens med hunden i stället?

Alltså, du visar bara hur otroligt lite du vet om hundar.

En hund som larmar/vaktar i den utsträckning som ts hund gör gör inte det för att det är "ett naturligt beteende" eller för att den behöver mindre saker att vakta mot. Att i det läget "komma överens med hunden" som du och väldigt många med sådana beteenden gör är att utsätta sin hund för konstant stress och lidande. Du förespråkar alltså att ts ska utsätta sin hund för konstant stress som lösning för att du inte gillar tekniska hjälpmedel vad nu det skulle ha för betydelse. Tycker du det är rimligt? eller tycker du istället att ts ska hjälpa sin hund?
 
Men vad har det med "vek" att göra?
Det är ju inte det som det handlar om.
Det handlar om att människor tar sig rätten att bestämma att en av hundens naturliga beteende skall korrigeras bort.
Och det genom att skapa ett obehag med ett tekniskt hjälpmedel.
Det är verkligen inte snällt mot hunden.

Om du inte vet vad vek är så kan du läsa på?

Det är inte alls naturligt att stressa över minsta ljud. Varför tror du det?
 
Om du inte vet vad vek är så kan du läsa på?

Det är inte alls naturligt att stressa över minsta ljud. Varför tror du det?
Stressa är väl en helt annan sak än att skälla när det händer något?
Vår hund skäller för att den blir glad och förväntansfull när det kommer någon.
Och minsta ljud här betyder att det kommer någon.
Det skulle bli jobbigt för vår hund som har fått beröm för att larma att sedan få "korrigering" för samma sak.

Är det inte bättre att hundar gör det som de är bra på än att de skall korrigeras in i att passa något som är besvärligt för dem?
 
Alltså, du visar bara hur otroligt lite du vet om hundar.

En hund som larmar/vaktar i den utsträckning som ts hund gör gör inte det för att det är "ett naturligt beteende" eller för att den behöver mindre saker att vakta mot. Att i det läget "komma överens med hunden" som du och väldigt många med sådana beteenden gör är att utsätta sin hund för konstant stress och lidande. Du förespråkar alltså att ts ska utsätta sin hund för konstant stress som lösning för att du inte gillar tekniska hjälpmedel vad nu det skulle ha för betydelse. Tycker du det är rimligt? eller tycker du istället att ts ska hjälpa sin hund?
Ni som anser er vara experter upphör inte att typ "förvåna" mig.
Men det är ju likadant i hästvärlden, det är många som anser mitt sätt som förkastligt, så jag är van.
 
Stressa är väl en helt annan sak än att skälla när det händer något?
Vår hund skäller för att den blir glad och förväntansfull när det kommer någon.
Och minsta ljud här betyder att det kommer någon.
Det skulle bli jobbigt för vår hund som har fått beröm för att larma att sedan få "korrigering" för samma sak.

Är det inte bättre att hundar gör det som de är bra på än att de skall korrigeras in i att passa något som är besvärligt för dem?

Nej. Om man bor på ett ställe där det låter hela tiden och hunden ligger och väntar på att skälla femtioelva gånger om dagen så är det inte bara larmande, då är det stress.

Att skälla för att något oväntat och ovanligt sker är en heeeeelt annan sak.

Snälla människa. Inse att din kunskap är extremt begränsad om du inte förstår skillnaden mellan stress och normalt larmande.
 
Nej. Om man bor på ett ställe där det låter hela tiden och hunden ligger och väntar på att skälla femtioelva gånger om dagen så är det inte bara larmande, då är det stress.

Att skälla för att något oväntat och ovanligt sker är en heeeeelt annan sak.

Snälla människa. Inse att din kunskap är extremt begränsad om du inte förstår skillnaden mellan stress och normalt larmande.
Vore det då inte bättre för den hunden att slippa bo där det låter hela tiden?
 
Vore det då inte bättre för den hunden att slippa bo där det låter hela tiden?

Behöver det inte alls vara. Hundar går att träna nämligen och hunden behöver knappast må dåligt varken av ett par korrigeringar eller att det låter utanför. Din okunskap lyser verkligen igenom.

Mina hundar larmar bägge om något låter konstigt och har aldrig haft några större problem av att bo där det låter utanför. Vi har sovit i alltifrån på färjor, hotell, i bilen där andra går förbi och bott i flertalet lägenheter.

Förutom vid ett tillfälle. Kanske när lillhunden var 6-7 år (Han är 15 nu).
Han hamnade under några dagar i en ond cirkel av stress. Mycket som lät utanför (Södermalm) och många intryck ute samt jobbiga hundmöten. Tillslut kastade jag en tomburk ut i hallen vid typ 3 tillfällen och tillät inte honom att vara där. Stressen släppte, han fick ro att sova (och sov mycket) och släppte helt att ligga och lyssna efter saker att vakta på och han blev sig själv igen.

Blev han rädd för mig eller burkar efteråt? Nä inte det minsta. Blev han passiviserad? Nope. Var det lite obehagligt att det kom en burk flygande? Japp. Annars hade det inte funkat.

Långvarig stress är bra mycket värre än ett par lagom obehagliga korrigeringar som dessutom är konfliktfria.

Världen är inte så svartvit som du försöker få den till.

Då är det bra mycket värre med psykiska långvariga korrigeringar där hunden upplever ett långvarigt socialt tryck. Likt det du gjort med din hund.

Det är nämligen hunden och dess reaktion som avgör vad som är schysst hantering och inte, även under och efter en korrigering. Inte dina egna åsikter.
 
Flera stora kedjor för hundtillbehör (åtminstone de tre största som har butiker i överallt) i Finland har slutat sälja antiskallhalsband pga Det har skrivits rätt mycket om det i finsk media.
 
Jag håller fullständigt med den här mannen.
https://andershallgren.se/tag/antiskallhalsband/
Och personligen anser jag att han är full med skit. Han gjorde en "studie" om halsband vs sele som var så undermålig att den fick sämsta möjliga betyg enligt sidor som betygsätter studier.

Han har fö inte rätt i att motion och träning nödvändigtvis skulle lösa problemet, vissa hundar gillar att höra sig egen röst helt enkelt. Skillnaden mellan antiskall och att säga åt hunden själv är dessutom att antiskallet (om det är ett bra sådant) är helt svart/vitt dvs hunden kommer förstå att beteendet är det som ger obehag och inget annat, till skillnad från när ägaren korrigerar eftersom vi människor är dåliga på att vara konsekventa + gärna gör saker i affekt. Hunden skapar inte inlärd hjälplöshet av tydlig konsekvens som den förstår.
Det är inte snällare mot hunden när ägaren blir stressad och irriterad av problemet, vilket i de flesta fall sker (eftersom ingen har oändligt tålamod).
 
Vad har jag gjort då?
"När jag jobbar ute så uppvaktar hon mig med sin boll tills att jag får nog och fräser "bilen - nu" samtidigt som jag pekar på bilen. Då så hoppar hon in i bilen och stannar där tills hon får tillstånd att hoppa ut.
(Ja vi har råkat glömma kvar henne där. Pinsamt värre. Hon var ganska så låg när vi äntligen hämtade henne.)"


Psykisk långvarig korrigering.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej på er! Önskar synpunkter på vad som är ok eller inte när det gäller hunduppfostran. Har testat allt från positiv förstätkning till...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 414
Senast: Rugge
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 599
Senast: Kraxa
·
Hundträning Jag har Haft en lång o jobbig period där jag känner mig maktlös och uppgiven över min ena hund. Jag skulle önska få tips och kanske...
Svar
9
· Visningar
2 210
Senast: Wingates
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
3 815
Senast: Gumman123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp