Bukefalos 28 år!

Skällande/larmande i lägenhet, vad göra?

Och personligen anser jag att han är full med skit. Han gjorde en "studie" om halsband vs sele som var så undermålig att den fick sämsta möjliga betyg enligt sidor som betygsätter studier.

Han har fö inte rätt i att motion och träning nödvändigtvis skulle lösa problemet, vissa hundar gillar att höra sig egen röst helt enkelt. Skillnaden mellan antiskall och att säga åt hunden själv är dessutom att antiskallet (om det är ett bra sådant) är helt svart/vitt dvs hunden kommer förstå att beteendet är det som ger obehag och inget annat, till skillnad från när ägaren korrigerar eftersom vi människor är dåliga på att vara konsekventa + gärna gör saker i affekt. Hunden skapar inte inlärd hjälplöshet av tydlig konsekvens som den förstår.
Det är inte snällare mot hunden när ägaren blir stressad och irriterad av problemet, vilket i de flesta fall sker (eftersom ingen har oändligt tålamod).
Jag misstänkte faktiskt att du skulle tycka så.
Men jag håller med honom och inte med dig.
 
"När jag jobbar ute så uppvaktar hon mig med sin boll tills att jag får nog och fräser "bilen - nu" samtidigt som jag pekar på bilen. Då så hoppar hon in i bilen och stannar där tills hon får tillstånd att hoppa ut.
(Ja vi har råkat glömma kvar henne där. Pinsamt värre. Hon var ganska så låg när vi äntligen hämtade henne.)"


Psykisk långvarig korrigering.
Ibland, som med för länge i bilen, blir det ju fel.
Gör du aldrig fel?
Med bollen så är det nog snarast hon som tar över.
Jag behöver få jobba ifred ute och då är inte tid för lek.
Hon vill naturligtvis hellre leka, som vilket barn som helst, och om hon stör mig för mycket så får hon gå och sätta sig i den öppna bakluckan på bilen tills att jag är klar.
Hon är i princip aldrig ensam utan alltid med, och då så måste det fungera för mig också.

En av oss jobbar alltid hemma när vi kan lösa det så.
Och det kan vi för det mesta.
Hon har inga problem med att vara ensam hemma men gillar det ju inte riktigt om hon får välja.
 
Ibland, som med för länge i bilen, blir det ju fel.
Gör du aldrig fel?
Med bollen så är det nog snarast hon som tar över.
Jag behöver få jobba ifred ute och då är inte tid för lek.
Hon vill naturligtvis hellre leka, som vilket barn som helst, och om hon stör mig för mycket så får hon gå och sätta sig i den öppna bakluckan på bilen tills att jag är klar.
Hon är i princip aldrig ensam utan alltid med, och då så måste det fungera för mig också.

En av oss jobbar alltid hemma när vi kan lösa det så.
Och det kan vi för det mesta.
Hon har inga problem med att vara ensam hemma men gillar det ju inte riktigt om hon får välja.

Det roliga här är ju att du anser att en hund som får en vattendusch och sen lägger sig och sover har det värre och är i en situation den inte mår bra i. Men din hund som pockar på uppmärksamhet tills du får nog och skickar bort den så att den tom blir låg när det gått för lång tid, den mår bra?

Enligt din egen logik så borde din hund byta hem.

Sen är det skillnad på vanligt vatten och citronelladoft. Doften sitter i länge efter, vatten luktar inte. Även om det andra alternativet inte behöver vara fel heller. Beroende på hund och situation.
 
Fråga honom vad han tycker om ditt sätt att korrigera också.
Jag korrigerar inte.
Jag sätter gränser omkring mig själv.
Typ, nu skall jag göra annat och du får inte störa.
Hunden har inte gjort fel men jag har inte tid med den leken just då.
Gå och vänta i bilen.
 
Jag korrigerar inte.
Jag sätter gränser omkring mig själv.
Typ, nu skall jag göra annat och du får inte störa.
Hunden har inte gjort fel men jag har inte tid med den leken just då.
Gå och vänta i bilen.

Men du bestämmer inte vad som är ett obehag. Socialt tryck är absolut obehagligt för många hundar, för din också, annars hade den inte gått undan och blivit låg när du fräser ifrån. Din hund bestämmer vad som är obehagligt, inte du.

Själv anser jag inte att världen går under om man själv gör ett misstag (om det nu var det). Men man bör ju veta varför hunden reagerar som den gör och varför det funkar. Och kanske inte kasta skit på folk som använder sig av betydligt mildare korrigeringar (enligt hundarnas olika reaktioner på sagda korrigering).
 
Det skall verkligen inte gå för lång tid.
Det var ett beklagligt misstag.
Gör du aldrig misstag?

Jodå, men det är inte jag som sitter och säger att hundar ska byta hem för att de får lite vatten på sig ett par gånger och sen går och lägger sig och slappnar av direkt efter.

Det är ju dock en korrigering även att fräsa ifrån och skicka bort hunden. Det hoppas jag att du inser?
 
Tack för ditt svar! Jag upplever henne inte stressad el rädd av antiskallet, utan snarare tvärtom. Det är som det blir en signal för henne att släppa ansvaret på vaktandet av flocken. Det känns bättre nu att fler tycker att det är ok. Tack!

Det är alltid bra att aktivera hunden, men för att se om det kommer hjälpa mot just skällandet kan du göra ett experiment.

Ta med hundarna på en heldag. Trötta ut dem rejält. Gör sånt ni inte brukar göra. Bor ni i stan, åk ut på landet och titta på djur och leta godis och simma i sjön. Gå lååångt. Bor ni på landet, åk in till stan och gå runt bland folk och ha extra högra krav och extra gott godis. Gör gärna flera leta-övningar där hundarna får nosa och leta efter grejer. Alltså ge hundarna en heldag så att du är helt säker på att de är trötta.

Åk sedan till lägenheten, ge dem varsitt lagom gott tuggben (ska inte väcka för mycket resursförsvar utan bara vara trevligt) och varsin mysig liggplats. Spärra av så att de inte kan gå ut i hallen.
Sen är det bara att sätta dig och läsa en bok eller titta på en serie och se om hundarna skäller lika mycket som vanligt.

Nu kan du ju inte ge hundarna en sån riktig heldag varje gång ni ska till lägenheten förstår jag.

Men om det fungerar så är det ju en indikation på att du kanske kan angripa problemet från den vinkeln.

Om hundarna en period bara är i lägenheten när de är trötta efter aktivitet så kanske ni kan bryta den onda cirkeln lite.

Oavsett om experimentet fungerar eller ej så har ni säkert mycket att vinna på att köra lite medveten aktivering ett par gånger i veckan.

Och förresten, se till att hundarna inte kommer åt att ligga i hallen, eller i fönster om de brukar skälla på ljud från fönstrena.
 
Jag håller också med helt galet att folk som anser sig kunna hund tycker att ex en stressad och understimulerad , ensamlämnad hund ska korrigeras med antiskall, och så tror de att bara för att hunden tvingas vara tyst så är den lycklig.
Tack.
Jag började tappa hoppet om folk där ett tag.
 
Men du bestämmer inte vad som är ett obehag. Socialt tryck är absolut obehagligt för många hundar, för din också, annars hade den inte gått undan och blivit låg när du fräser ifrån. Din hund bestämmer vad som är obehagligt, inte du.

Själv anser jag inte att världen går under om man själv gör ett misstag (om det nu var det). Men man bör ju veta varför hunden reagerar som den gör och varför det funkar. Och kanske inte kasta skit på folk som använder sig av betydligt mildare korrigeringar (enligt hundarnas olika reaktioner på sagda korrigering).
Socialt tryck är det sätt vi påverkar människor i vår omgivning på.
Och det är så som man uppfostrar barn.
Det är helt utan våld och tekniska hjälpmedel.
Det är den metod som jag trivs med.

För att det skall fungera så krävs ju att hunden tycker om mig.
Jag måste alltså förtjäna rätten att bestämma.
 
Tack.
Jag började tappa hoppet om folk där ett tag.
Önskar jag hann skriva mer men lägger till att du och jag och några fler här skaffar hund för att man har tid, möjlighet att ge hunden ett bra liv- alltså hunden kan och får vara med, många olika sysslor, medans många andra skaffar och har hund för att de vill ha hund fast de egentligen inte har de rätta förutsättningarna.
Då blir det olika problem och så är de väldigt duktiga på att anse sig lösa problemen som blir för att förutsättningarna inte är så bra, här då med antiskall och så ger de en massa ex på hur lugna och stressfria deras hundar blivit-man ser det man vill se liksom..
 
Socialt tryck är det sätt vi påverkar människor i vår omgivning på.
Och det är så som man uppfostrar barn.
Det är helt utan våld och tekniska hjälpmedel.
Det är den metod som jag trivs med.

För att det skall fungera så krävs ju att hunden tycker om mig.
Jag måste alltså förtjäna rätten att bestämma.

Uppfostra barn med socialt tryck kan vara nog så vidrigt! Allt beror på hur det görs. Att jämföra barnuppfostran och hundträning är dessutom barockt, vi är olika arter som inte fungerar på samma sätt.

Sedan tycker jag du som extrem nybörjare på hund har en väldigt föraktfull inställning till de här som faktiskt är erfarna och tom instruktörer. Även jag som inte är speciellt kunnig på hund fick lite ont i magen när du berättade att du fräst, skickat iväg hunden, glömt bort den och att den sedan var låg när du kom ihåg den. Lite ödmjukhet från din sida här skulle vara klädsam. För ett flockdjur är det hemskt att bli bortskickad från flocken.

Att förmänskliga ett djur är bara dumt. Det snällaste vi kan göra med våra djur är att umgås med dem så nära deras villkor det går och på ett sätt som är bra för dem. Att det sedan är sådant som inte fungerar människa till människa är inget konstigt
 
Socialt tryck är det sätt vi påverkar människor i vår omgivning på.
Och det är så som man uppfostrar barn.
Det är helt utan våld och tekniska hjälpmedel.
Det är den metod som jag trivs med.

För att det skall fungera så krävs ju att hunden tycker om mig.
Jag måste alltså förtjäna rätten att bestämma.
Jag tror ingen här har något emot hur du korrigerar, problemet är att du inte verkar inse att det kan vara en riktig rejäl korrigering för vissa hundar. Det är hunden som bestämmer vad som är obehag & inte - inte du som förare.
Det finns många hundar som tycker socialt tryck är mycket värre än fysisk korrigering tex, oavsett vad man själv tycker.
 
Önskar jag hann skriva mer men lägger till att du och jag och några fler här skaffar hund för att man har tid, möjlighet att ge hunden ett bra liv- alltså hunden kan och får vara med, många olika sysslor, medans många andra skaffar och har hund för att de vill ha hund fast de egentligen inte har de rätta förutsättningarna.
Då blir det olika problem och så är de väldigt duktiga på att anse sig lösa problemen som blir för att förutsättningarna inte är så bra, här då med antiskall och så ger de en massa ex på hur lugna och stressfria deras hundar blivit-man ser det man vill se liksom..
Kul att du tror att man inte aktiverar hunden bara för att man skulle behöva antiskall.
 
Jag tror ingen här har något emot hur du korrigerar, problemet är att du inte verkar inse att det kan vara en riktig rejäl korrigering för vissa hundar. Det är hunden som bestämmer vad som är obehag & inte - inte du som förare.
Det finns många hundar som tycker socialt tryck är mycket värre än fysisk korrigering tex, oavsett vad man själv tycker.
Det håller jag med om.
Men jag anser alltid att våld är fel.
När eller om man kommer dit så har det gått fel på vägen.
 
Hundar kategoriserar inte in livet i vad som är tekniska hjälpmedel eller ej. De är inte alls överens om vad som är våld heller. Min hund ser en lätt fot i sidan som en påminnelse om att jag finns. En annan hund jag känner tjuter som om det gjorde ont av samma behandling. En hund blir helt låg av att visas bort från flocken medan en annan inte kunde bry sig mindre. Jag skulle inte ens testa antiskall på min egen, hon hade blivit väldigt upprörd tror jag.

Det bästa för hunden är att ha en ägare som ser den och läser av den och som inte sätter upp så mycket regler om hur det borde vara utan utgår ifrån den faktiska hunden och den faktiska situationen och läser av och är beredd att ödmjukt ändra sig.
 
Uppfostra barn med socialt tryck kan vara nog så vidrigt! All
Men det är den metod som man skall använda.
Straffa fysiskt är absolut otillåtet och oacceptabelt.
Det är när, hur och för vad som sedan avgör om det är bra eller inte.
Inte metoden i sig.
Man får aldrig, aldrig slå.

Enligt många forskare så fungerar hunduppfostran alldeles utmärkt på små barn.
I en annan tråd är vi överen om att hundar uppnår ett 2-3 årigt barns mentala förmåga.
(Jag anser att det är högre än så, men dit är vi överens.)

Varför skulle det då vara fel att behandla hunden efter de förutsättningarna?

Jag verkar helt ärligt ha en större tilltro till hundens förmåga att förstå än många som ser sig som experter.
Det förvånar mig.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej på er! Önskar synpunkter på vad som är ok eller inte när det gäller hunduppfostran. Har testat allt från positiv förstätkning till...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 443
Senast: Rugge
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 662
Senast: Kraxa
·
Hundträning Jag har Haft en lång o jobbig period där jag känner mig maktlös och uppgiven över min ena hund. Jag skulle önska få tips och kanske...
Svar
9
· Visningar
2 215
Senast: Wingates
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
3 864
Senast: Gumman123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp