Bukefalos 28 år!

Skänkelvikningar, öppnar??

sandrasandberg

Trådstartare
Jag är extremt ny på att rida dressyr då jag är skogsmulleryttare egentligen, men ägaren till min medryttarhäst vill gärna hjälpa mig och det tycker jag är jättekul. Har försökt läsa jättemycket men förstår inte riktigt skillnaden på skänkelvikningar och öppningar/slutningar (eller vad det kallas). Kan någon förklara bildligt hur skillnaden ser ut för hästens del, samt hur jag ska te mig i sadeln på de olika för att lyckas? :-)
 
Sv: Skänkelvikningar, öppnar??

Om du inte ridit någon dressyr alls innan så börja med att lära dig att rida hästen med korrekt ställning och få den att flytta för sidförande skänkel. Få den också att gå korrekt på en volt med rätt böjning/ställning, gör serpentiner över ridbanan och liknande övningar som gör att du måste ställa hästen på ett korrekt sätt.

Lär dig också att göra övergångar mellan olika gångarter så att de blir mjuka och med korrekta små hjälper och att använda säte, hand och skänkel på ett sätt så att du får rätt inverkan på hästen. De första gångerna bör du ta hjälp av ägaren eller tränare så att du lär dig att göra rätt från början och sen regelbundet ta hjälp av tränare. Hur fina hjälper man kan använda beror naturligtvis på hästen hur utbildad den är.

När du har lärt dig att rida hästen med korrekt ställning, böjning o.s.v. kan du gå vidare till övningar som kräver mer koordination av både skänkel, hand och säte samtidigt som t.ex. skänkelvikning, öppna och sluta. Dressyr är kul men man bör börja i rätt ände! Lycka till!
 
Sv: Skänkelvikningar, öppnar??

Det är som Nickan1 sa viktigt att inte börja för tidigt och få koll på grunderna innan skolor - då kommer det bli betydligt mycket lättare att lära sig dem om man har koll på armar och ben :). Men täntke ändå beskriva skillnaden lite bildligt och enkelt och jag hoppas det blir rätt i min beskrivning. Det säkraste är att fråga någon tränade som också då kan visa till häst - ord kan rätt bli rörigt när man läser.

Skänkelvikning i åt höger : Häster korsar sitt vänstra benpar över det högra och ska vara "rak" i kroppen. Om man ställer ska det vara bort från rörelseriktningen, dvs åt vänster. Skänkelvikning är en lösgörande rörelse och gör hästen mjuk/eftergiven.

Höger öppna längst fyrkantsspåret: Tänk dig två linjer dragna parallella från vardera framben till vardera bakben. Vänster fram/bakben befinner sig på en linje, medan höger fram/bakben på samma linje. I en öppna ska främre benparet flyttas "ett steg" till höger, så att vänster bakben går själv på en rak linje, vänster framben och höger bakben på en linje, och sedan höger framben ensam på en linje innanför. Hästen är svagt böjd åt höger, men ska inte bli förböjd.
Denna rörelse är mer stärkande än skänkelvikning och gymnastiserande. Höger bakben behöver skjuta ifrån extra mycket och kommer hamna under hästen mer än normalt, vilket gör att det är stärkande framförallt för höger bakben.

Sluta i höger varv längst fyrkantsspåret.: Är liknande höger öppna förutom att det är bakdelen som man "flyttar in" så att vänster bakben hamnar i linje med högerframben (det inre), och det högra bakbenet är innanför på en egen linje. Denna rörelse är också mer stärkande, vänster bakben hamnar under hästen och under tyngdpunkten, vilket gör att det vänstra bakbenet stärks.

Sluta och skänkelvikning kan se väldigt lika ut om de båda görs från en diagonal. En "enkelt" sätt att skilja dem åt om du exempelvis kollar på filmklipp är att tänka att i en skänkelvikning är hästen eventuellt ställd bort från rörelseriktningen, och i sluta mot rörelseriktningen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 511
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 436
Senast: Nepenthe
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 251
Senast: Migo
·
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 129
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Var vill vi bo?
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp