Skaffa katt trots att jag är hundmänniska?

Vi i vår familj är hundmänniskor men jag har 2 katter ute hos min or som är stall/inomhuskatter

Ena är hur social och kelig som helst. Hon lägger sig gärna på rygg och får kli på magen. Den andra är också jättekelig men magen har en inbyggd jag-ska-mörda-dig-knapp. Mn märker dessutom direkt när man är på väg att hitta knappen. Det syns på hela katten :rofl:

Katter är individer och är du hundmänniska kommer du snabbt att lära dig katten och dess personlighet. Våra katter följer med på hundpromenader.

Vi skaffade katt enkom för att hålla undan på möss i stall och hus. Sen får man ju mycket annat plus med katt
 
Ingen av mina katter har någonsin kissat eller bajsat fel, däremot när min pappas hund bodde hos oss så käkade hon kattbajs och blev dålig i magen :yuck:

Exakt- jag kan inte ha mattor pga min ena hund som anser att allt som inte är slätt som golv under tassarna kan man bajsa på. Dessutom käkar hon kattbajs om hon kommer åt lådorna..och spyr sen..
 
Har bara mjuka mattor och massa filtar.
Ingen katt har någonsin lockats att kissa där.
Jag har katt för att jag älskar katter 😍
Ingen av mina katter har någonsin kissat eller bajsat fel, däremot när min pappas hund bodde hos oss så käkade hon kattbajs och blev dålig i magen :yuck:

Jag vaxte upp med Siameser och nar jag flyttade hemmifran avlade jag flera kullar. Senare nar vi bodde i Mellanostern hade jag ocksa katter inne. Jag har haft manga fler katter an hundar i mitt liv och det har definitivt varit MYCKET svarare att lara katterna var man utrattar sina behov an att lara hundarna.

Har kallar hundagare kattbajs for "kittie fritters" :yuck: men det gar aldeles utmarkt att lara hundarna att inte ata det ... eller hastbajs.

Tyvarr sa ar ju inte alla katter musjagare, vissa tar aldrig moss eller faglar, medan andra jagar ibland och andra hela tiden.

Min son hade en mus som bodde bakom kylskapet. Han hade da en Dobermann, en Rottweiler (som bada var mycket duktiga musjagare i stallet) och 3 katter i huset. Musen bodde lungt kvar och INGEN av djuren ens markerade att den var dar. Sonen fick dra ut kylskapet och jaga ut den sjalv.

(Jag recommenderar fortfarande pepparmints olja.;))
 
Jag vaxte upp med Siameser och nar jag flyttade hemmifran avlade jag flera kullar. Senare nar vi bodde i Mellanostern hade jag ocksa katter inne. Jag har haft manga fler katter an hundar i mitt liv och det har definitivt varit MYCKET svarare att lara katterna var man utrattar sina behov an att lara hundarna.
Har kallar hundagre kattbajs for "kittie fritters" :yuck: men det gar aldeles utmarkt att lara hundarna att inte ata det ... eller hastbajs.

Tyvarr sa ar ju inte alla katter musjagare, vissa tar aldrig moss eller faglar, medan andra jagar ibland och andra hela tiden.

Min son hade en mus som bodde bakom kylskapet. Han hade da en Dobermann, en Rottweiler (som bada var mycket duktiga musjagare i stallet) och 3 katter i huset. Musen bodde lungt kvar och INGEN av djuren ens markerade att den var dar. Sonen fick dra ut kylskapet och jaga ut den sjalv.

(Jag recommenderar fortfarande pepparmints olja.;))

Jag har aldrig behövt lära någon katt, de har alltid gått på lådan direkt.
När jag var liten fick våra katter ibland kattungar, alla gick på lådan direkt och fortsatte göra det.

Nu har jag Perser. Där får man ofta känslan av att lyset är tänt men ingen är hemma 🙄 Däremot lådan hittade hon dag ett och har aldrig missat den.
 
Jag har aldrig varit med om att man behövt lära en katt att gå på lådan, inte ens som små kattungar. Jag sätter dem på lådan så de vet var den finns, sen sköter de det själva om de inte blir dåliga i magen. Olyckor kan ju hända.
 
Jag tänker exakt samma sak gällande rumsrenheten. Med en valp så får man passa och går ut regelbundet ofta när den är liten så att slanten trillar ned i huvudet.
Med en kattunge så har man det gratis från get go liksom, min förra katt var född i en ladugård men när vi tog hem henne så visade vi kattlådan två gånger. Det var allt som behövdes. Jösses vad lättare det är!
 
Jag tänker exakt samma sak gällande rumsrenheten. Med en valp så får man passa och går ut regelbundet ofta när den är liten så att slanten trillar ned i huvudet.
Med en kattunge så har man det gratis från get go liksom, min förra katt var född i en ladugård men när vi tog hem henne så visade vi kattlådan två gånger. Det var allt som behövdes. Jösses vad lättare det är!
Och det beror ju till stor del av att de har sin toalett inomhus och därmed lätt tillgängligt till skillnad från valpens utomhus. Plus så hjälper det mycket att katter är till naturen renliga djur som vill ha ett särskilt ställe att kissa på där de kan krafsa över.
 
Det man ska tänka på vad gäller eventuellt felkissande är dels att det kan vara tecken på uvi eller annan sjukdom - ett klassiskt symtom på uvi är att katten kissar på kläder eller annat mjukt istället för lådan. Sedan är vissa katter kräsna vad gäller strö (mina har gått på allt) men kristaller, peewee och liknande kan göra ont i tassarna och därför föredrar katten att gå på något som är skönare.

Nu bor TS ute på landet? Men att ha utekatter i villaområden tex är det naturligtvis skönare för ägarna när katterna gör sina behov utomhus. Det är inte lika roligt för grannar vars rabatter, barnens sandlådor och liknande används som toa istället. Vi har regelbundet trådar på Katt om just det problemet.

Om jag ville ha en bra jägare skulle jag definitivt leta efter en vuxen omplacering där man vet vad man får.
 
På honor brukar det inte vara skillnad, okastrerade hanar finns det risk att de kan markera men största risken med okastrerade hanar är att de vandrar iväg.

Det fanns en tråd för ett tag sedan på Katt om ett trasigt bergslejon? Kommer inte ihåg TS, där en okastrerad hona började felkissa under löp så även honor finns det en risk med. Så kastrering så fort som möjligt, helst innan första löp om man inte avser att avla skulle jag säga.
 
Det fanns en tråd för ett tag sedan på Katt om ett trasigt bergslejon? Kommer inte ihåg TS, där en okastrerad hona började felkissa under löp så även honor finns det en risk med. Så kastrering så fort som möjligt, helst innan första löp om man inte avser att avla skulle jag säga.
Bergslejon??
 
Det fanns en tråd för ett tag sedan på Katt om ett trasigt bergslejon? Kommer inte ihåg TS, där en okastrerad hona började felkissa under löp så även honor finns det en risk med. Så kastrering så fort som möjligt, helst innan första löp om man inte avser att avla skulle jag säga.
Visst finns det en risk men som jag skrev brukar honor inte felkissa.
 
Hur länge är de "ungkatter"? Min är 2,5 år nu, och jag tycker nog att han fortfarande kan vara rätt dryg..... :D Han är en jättebra jägare, men han kan faktiskt attackera oprovocerat. Men han är fruktansvärt lekfull fortfarande, så jag får väl anta att det är därför som han - till exempel - helt plötsligt kan komma farande från ingenstans som en ninja-katt och attackera ena benet på en. Vanligtvis med klorna indragna, tack och lov.....
Ssscchh, säg inte så. Våra 1,5-åriga katter är så dryga emellanåt. Tänkte det skulle gå över till nästa år ju :p.
 
Tack alla för intressanta svar.
En sak till undrar jag med.
Hur går det med katten som stryker omkring här ibland, och går över min tomt? Antar att det är grannens katt, som nyfiket hälsar på mig ibland.

Om jag skaffar egen katt. Skulle de två ryka ihop i slagsmål då eller? Beror väl på kön, kanske, men det vill jag undvika, så gott det går.
Grannens ena katt tycker att vår tomt är hans revir sen vår förra katt dog. Både vår hona och hane (kastrerade) har råkat ut för honom :(.
Bästa hjälpen om det händer när jag är hemma är att skicka ut hunden. Han vet vilken katt som inte hör hemma här och den försvinner då fort iväg till rätt sida staketet.
 
Man vet aldrig i förväg om det blir en jägare eller ej när det gäller katter.
Men honor ska vara vassare på att jaga.
Mammas förra honkatt gjorde sitt jobb. Kom det en mus inne så dödade hon den och lät den ligga kvar oäten.
Hennes nuvarande hona struntar i möss inne och tar med sig dom in utifrån åkern genom kattluckan även stora sorkar.
Min oriental kille har varit en fena på att jaga möss.
Min Thai hona jagar bollar och är helt ointresserad av mössen hon blir bjuden på.
Är det innekatt och man inte är hemma på dagarna tycker jag man ska ha 2 st.
Det är numer förbjudet att släppa ut okastrerade hankatter.
Men gillar man inte katter hade jag satsat på musfällor istället.
Det är ju ett långvarigt omhändertagande att skaffa djur.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Trodde aldrig i mitt liv att jag skulle skriva ett enda ord i Bukefalos Kattforum - men nu händer det! Jag har aldrig varit så...
2
Svar
25
· Visningar
2 704
Senast: Puffindog
·
B
Övr. Hund kom hem för nån timme sedan efter att ha skjutsat mina föräldrar tillsammans med min pojkvän, jag skyndar ut i stallet för att ta in...
2
Svar
25
· Visningar
11 405
Senast: hastflicka
·
C
Övr. Katt Hej, Kommer inom månaderna att skaffa en katt, för att vara mer precis en ragdoll, helst av färgen bicolour blå eller brun. Detta är...
Svar
12
· Visningar
2 640
Senast: Elina8
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 009
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp