Bukefalos 28 år!

Skånemejerier vs Arla

Sv: Skånemejerier vs Arla

Fast just det där med att kalven ska gå några dagar längre är ju ett problem. Kon hinner fästa sig vid kalven och det är väldigt mycket jobbigare för henne att skiljas från kalven efter 5 dagar ihop än efter 1 dag ihop.

Jag köper KRAVmjölk men just det med kalven är en av sakerna jag ser som negativt hos KRAVmjölken. Om kalven inte ska få gå hos kon länge kan dom lika gärna ta den direkt. Bättre i så fall att ha ammor till kalvarna så att dom ändå får sina behov täckta.
 
Sv: Skånemejerier vs Arla

KRAV mjölken är levererad av en bonde som är KRAV godkännd. Personligen anser jag att KRAV kor har det lite bättre som får gå med kalven några dagar, mycket bättre för kossan och för kalven med!! Och myten om att kalven är svår att lära att dricka ur hink sen har jag aldrig upplevt!!!
Men alla kor i Sverige har det bra (undantag finns alltid).

Heja Sveriges djurskyddslagar!!:banana:



Bara för att det inte är KRAV-kor så är det inte detsamma som att kalven och kon inte går ihop under valfri tid. Samt att ha dem tillsammans alltför länge är inget som gynner djuren, då de oavsett "tillhörighet" måste säras på. Vi låter kon och kalven vara ihop ett dygn, längre tid-starkare band. Samt att har de diat kon länge så är det oftare bra mycket jobbigare att få kalven att dricka från en napphink rakt framifrån, än en mjuk varm spene snett underifrån.

Kicki :laugh:
 
Sv: Skånemejerier vs Arla

Jag har inte upplevt problem isamband med ifråntagandet av kalven, några enstaka kan stå och ropa nån dag men långt ifrån alla. Tycker fördelarna med att kalven kan dia dom första dagarna väger upp nakdelarna.
 
Sv: Skånemejerier vs Arla

Jo de e klart att även konv. kor även går med kalven om bondn vill det, men det är ju bara KRAV som har den regeln. Har aldrig upplev några större problem med att kalven inte vill dricka från nappen, personligen tycker jag att det går lättare att lära en som diat än en som mist sin mor och behövts matas från början. Tycker inte heller att fråntagandet av kalven är något stort problem, för de flesta, det under lättar att kalven diar själv några dagar så att kon kommer igång ordentligt. Särslilt kvigorna som inte vill släppa mjölken ordenligt ibörjan.
Men det är ju olika mella individerna! :laugh:
 
Sv: Skånemejerier vs Arla

Har aldrig upplevt det som ett problem att ge en kalv flaska direkt, inte heller efter något dygn. Däremot efter 3 dygn, då kalven till större del är präglad på vad som är "rätt" när man ska äta. Har haft lösdrift i över 20 år så det har passerat några kalvar som kan upprätthålla statistiken. Sedan är det ju olika för olika individer, men rent generellt så anser jag att det är så här.

Kicki :laugh:
 
Sv: Skånemejerier vs Arla

Tycker inte att det är något problem att lära kalven äta ur flaska men det underlättar mitt jobb att kon tarhand om kalven dom första dagarna, gillar också att kalven blir slickad av sin mamma. Men som sagt alla har väl olika uppfattning. Men en sak som jag inte är så förtjust i är dom som låter kon kalva på båsplatsen (uppbundet) och bara tar kalven och låter kon stå kvar, tycker kon behöver vila uppsig i en box någon dag efter kalvning. :cry:

:laugh:
 
Sv: Skånemejerier vs Arla

Egentligen så får ju inte kor kalva på båspallen heller. Saxat från djurskyddsföreskrifterna:

12 § Kor och kvigor ska kalva lösgående när tidpunkten för kalvning kan
förutses, dock får uppbindning ske om förlossningssvårigheter uppstår.
I besättningar med bundna kor eller kvigor får en ko eller kviga kalva uppbunden
om kalvningsboxen är upptagen för kalvning.



Sen finns de ju säkert de som inte bryr sig så noga..
 
Sv: Skånemejerier vs Arla

Tycker inte att det är något problem att lära kalven äta ur flaska men det underlättar mitt jobb att kon tarhand om kalven dom första dagarna, gillar också att kalven blir slickad av sin mamma. Men som sagt alla har väl olika uppfattning.
:laugh:


Oavsett så stärks banden för var dag som går, det är ett faktum och inget som går att påverka. Så det måste ju då vägas mot ev. arbetslättnad som du pratar om, det är ju inte i första hand sitt eget väl man ska se till. Kalven hinner ju bli slickad av kon om de gå tillsammans i ett dygn åxå, men banden är betydligt svagare på så kort tid.

Kicki :laugh:
 
Sv: Skånemejerier vs Arla

Har tyvärr sett det på flera gårdar där jag praktiserat. Sen kan det ju hända att kon inte visar några kalvnings symtom när man går kvällsrundan men kalvar senare på natten och när man kommar på morgonen hittar en kalv på gången, då är det in i kalvningboxen så fort som möjligt!!!:o
 
Sv: Skånemejerier vs Arla

Nej det e klart att djuren går före min lathet ;) men är man ansluten till KRAV så är det några dagar med kalven som gäller, det kan man inte göra så mycket åt. Men jag har som sagt inte upplevt fråntagandet av kalven som ett problem dom åren jag jobbat med kor. Sen hände det ju att vissa idivider reagerade mer än andra och stog och ropade efter kalven någon dag. När jag började jobba på KRAV gården hade jag räknat med att det skulle vara jobbigt att sära på kon och kalven, då jag hört att det kunde uppstå sterss dem emellan men jag har inte upplevt detta i den besättning jag jobbat i. Kanske även besättningarna skiljer sig åt???!!!

Raline:laugh:
 
Sv: Skånemejerier vs Arla

men är man ansluten till KRAV så är det några dagar med kalven som gäller, det kan man inte göra så mycket åt. Men jag har som sagt inte upplevt fråntagandet av kalven som ett problem dom åren jag jobbat med kor.

Raline:laugh:

Givetvis så är djuren olika, finns ju de som försöker döda sin kalv åxå. Men under mina år som lantbrukare så är det en högre procent som "mår dåligt" om man har dem ihop så länge som 3 dygn och sedan skiljer på dem. Vilket är lite, enligt mig, missriktad välvilja.

Och visst är det ju så att KRAV-gårdarna måste följa de regler ssom gäller, men det är inte detsamma som att det alltid är så bra som man skulle önska.

När vi för 19 år sedan sadlade om från uppbundet till lösdrift, har ej KRAV, så hade vi från början kon och kalven ihop i c:a 3 dygn. Men märkte snart att det fungerade generellt bättre för alla parter om det var ett dygn i stället. Så det är min erfarenhet av det hela.

Kicki :laugh:
 

Liknande trådar

Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
22 169
Senast: Otherside
·
Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 244
Senast: Mkb
·
C
Lantbruksdjur Så här ser en genomsnittlig svensk kos liv ut, från födsel till slakt. • Som nyfödd tas hon ifrån sin mamma inom det första dygnet...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
18 619
Senast: LIA
·
Övr. Hund Diskussionerna ang elhalsband går ju ofta höga på diverse forum. Själv har aldrig provat, men alltid varit av åsikten att det är bra att...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 942
Senast: Nizhoni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp