Bukefalos 28 år!

Skåningar, är det betessäsong ännu? (utan stödutfodring)

Sv: Skåningar, är det betessäsong ännu? (utan stödutfodring)

Jag körde igår tvärs över Skåne och upptäckte att det är betydligt grönare på "min" sida än på din. Vilket ju är väldigt ovanligt för vi brukar ligga 10 - 14 dagar efter annars. Men här är det gott om grönt nu både vad det gäller gräs och blad på träd och buskar. Hittade massor av violer i hagen nu på morgon o s v.
 
Sv: Skåningar, är det betessäsong ännu? (utan stödutfodring)

Vilken typ av beteshage har ni? Sådd eller naturbete?

Som jämförelse; här i Halland har det växt ca 1 dm på den gödslade vallen bredvid vinterhagen, och kallisarna har börjat gå upp i vikt på det lilla gräset som växer i vinterhagen. De går och betar hela dagarna..
Har fått skära ner på höet ordentligt till dem. I dag när tempen steg över 10+ med solsken kunde man nästan se gräset växa. Men sommarhagarna på naturbete är långt från klara, tar nog en månad till eller iaf 3 veckor.
 
Sv: Skåningar, är det betessäsong ännu? (utan stödutfodring)

Vi släppte ut fåren på bete för ngn vecka sedan och hade tänkt släppa hästarna idag (dvs låta dem vara kvar på natten) men det blåser en del så det får vänta till i morgon.

Vi har en hel del gräs i våra hagar och har dessutom möjlighet att ta in dem i stallet när som helst.
 
Sv: Skåningar, är det betessäsong ännu? (utan stödutfodring)

Nej det räcker deffinitivt inte utan hö ännu. En del av mina går ute dygnet runt nu men får lika mkt som de fått i vår/vinter och då har de okej mängd med gräs. Och när det gäller möglet så är det rent livsfarligt för hästar, det går att hitta hö som inte är mögligt! Kräv att era hästar får bra och lagom mycket hö
 
Sv: Skåningar, är det betessäsong ännu? (utan stödutfodring)

Mitt bete räcker absolut nu .. Bor i Östergötland ;)
 
Sv: Skåningar, är det betessäsong ännu? (utan stödutfodring)

Enligt stallägaren är mögel inte farligt för hästarna "eftersom de är lösdriftshästar och därför inte andas in möglet, för det har stallägaren läst i en artikel om en studie". Svårt att argumentera emot denna människa då det är Hens way or no way...
 
Sv: Skåningar, är det betessäsong ännu? (utan stödutfodring)

Nej de behöver inte andas in det men hästar han som människor inget reningssystem mot farliga partiklar. Det har hundar och de kan du då trycka i vad som helst. Hästar måste ha rent vatten och bra mat. Förstår att det är svårt när det är en envis stallägare men gör det som är bäst för din häst och se till så den får bra hö. Flytta hästen om du inte får omögligt hö där, hade du sjlv velat äta möglig mat??
 
Sv: Skåningar, är det betessäsong ännu? (utan stödutfodring)

Jag håller med dig och anser också att alla djur, oavsett art, ska få mat och vatten av bra kvalite.
Problemet är dock att jag har 5 st samt har hingst och det är inte lätt att hitta stallplats till hingstar. Jag kommer flytta hästarna till bete snart (har väntat på att betet ska växa upp) och kommer från stallet då.
Jag är inte heller ensam om att flytta pga alla problem. :)
 

Liknande trådar

W
Hästmänniskan Vet inte om den här är på rätt ställe men om den inte är de så vore de toppen om någon kunde flytta den? :) Hej. Behöver skriva av mig...
Svar
10
· Visningar
2 899
Senast: a1agnlju
·
Ekonomi & Juridik Lösdriftstaket har rasat in pga att stallägaren/uthyraren (samma person) inte tagit bort snö från det. Det var ett stort tak och kvar...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
11 808
Senast: Lobelia
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 408
Senast: moonstruck
·
Hästhantering Står i valet & kvalet, står i ett stall idag där jag trivs väldigt bra för övrigt men har nu fått erbjudande om ett annat. Är lite...
Svar
3
· Visningar
1 164

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp