Bukefalos 28 år!

Skåningar, är det betessäsong ännu? (utan stödutfodring)

Sv: Skåningar, är det betessäsong ännu? (utan stödutfodring)

här i skåne (nordvästra) ska det komma 0.6 mm på 6 timmar på tisdag och inget i helgen (inget imorgon heller).

Nog lokalt över Gylles hus :D

Haha var hittade du den prognosen nordvästskåne verkar tvärtom få mer regn än här skall regna varenda dag från söndag till onsdag både enligt dmi och enligt klart. Så plocka fram regnkläderna :angel::cool:
 
Sv: Skåningar, är det betessäsong ännu? (utan stödutfodring)

Här i sydöstra Skåne ska det bli uppehåll ser det ut som. Hoppas verkligen, tänkte hinna ta ut 5 st unghingstar som handhästar på lördag och röja längs stengärdgårdarna så länsstyrelsen blir nöjda :D
Annars får det väl bli regnponchos :D

Rolle
IpL
 
Sv: Skåningar, är det betessäsong ännu? (utan stödutfodring)

*kl*

Just hemkommen från Höllviken, det regnade inte där vid 10-tiden.

Håller tummarna för att det ska fortsätta att vara bra väder!
 
Sv: Skåningar, är det betessäsong ännu? (utan stödutfodring)

Här skiner solen och har så gjort sedan 06:00.
Senaste balen har räckt 5 dagar istället för normalt 3 dagar, så det närmar sig betessäsong. Det är nog bara en vecka drygt kvar om man tittar på väderprognosen.

/Rolle
 
Sv: Skåningar, är det betessäsong ännu? (utan stödutfodring)

*dl kl*

Om hästarna hellre står vid balen och äter än att söka sig ut i den delen av hagen som har gräs, anser ni då att betet är 1) av intresse för hästarna och 2) att man skall kunna ta bort eller åtminstone sänka höet kraftigt?
 
Sv: Skåningar, är det betessäsong ännu? (utan stödutfodring)

Jag hade aldrig tagit bort grovfodret för dem om de hellre står vid balen än betar. Hittills har jag inte träffat på en häst som föredrar silage/hö framför färskt gräs.

Står de vid balen ser jag det som ett tecken på att gräset långt ifrån räcker.
 
Sv: Skåningar, är det betessäsong ännu? (utan stödutfodring)

Om de Bara står vid balen då?
Och hur mkt bör man ge i stödutfodring i sådana fall? Räcker 3 kg/häst/dag? (lösdriftshästar)
(förlåt om jag låter korkad men det finns en anledning till frågorna).
 
Sv: Skåningar, är det betessäsong ännu? (utan stödutfodring)

Det beror ju helt och hållet på hästarna och grästillgången. Sjävklart finns det inga generella mått.

Ärligt talat, har ni dessa problemen i stallet är enda lösningen att flytta. Det går inte att tvinga en stallägare till ändringar i sitt eget stall, om de inte direkt strider mot djurskyddslagen. Och då har ni nog ett betydligt större problem än det i tråden beskrivna.
 
Sv: Skåningar, är det betessäsong ännu? (utan stödutfodring)

Jag ska flytta men kan inte göra detta på ngn vecka (de kan itne ta emot mig före det). :)
 
Sv: Skåningar, är det betessäsong ännu? (utan stödutfodring)

Om de Bara står vid balen då?
Och hur mkt bör man ge i stödutfodring i sådana fall? Räcker 3 kg/häst/dag? (lösdriftshästar)
(förlåt om jag låter korkad men det finns en anledning till frågorna).
Om/när mina hästar bara står vid balen så får de fri tillgång på grovfoder. Det är först när de börja lämna balen och gå och plocka i gräset som jag ens börjar fundera på minska ner på grovfodret.

Om hästarna inte får annat foder och inte heller äter av gräset så är tre kilo väldigt lite. När jag börjar dra ner till lösdriftshästarna så gör jag det på så sätt att de får så mycket att det bara finns lite kvar alt att jag fyller på när det är slut i foderhäcken. Hur mycket det är i kilo vet jag inte utan jag går efter att de ska ha tillgång till mat men att det inte får bli så mycket att det blir dåligt för att de hellre äter gräs.
 
Sv: Skåningar, är det betessäsong ännu? (utan stödutfodring)

Jag har väl aldrig sagt att det inte finns gräs men det finns inte gräs tillräckligt än för att föda dem enbart på gräs dynget om, det är en stor skillnad. Jag har också gräs nog i mina hagar tom i vinterhagarna som de gått i hela vintern så att de har tillräckligt att plocka med hela dagarna utan att få något hö, men sen går de in och äter sina normala ransoner inne.
Nu har jag ju naturbete och vallarna vi har ska inte betas utan där slår vi foder. Men om jag hade släppt hästarna på vallarna så hade alla mina, fullblod, föl, dräktiga ston ja rubbet klarat sig på bete nu. På vallarna är gräset mellan en och två decimeter och i trädgården hade jag behövt klippa gräset för länge sedan (men gräsklipparen har pajat :angel: ) för där är gräset mellan två och tre decimeter vid det här laget. Så här hade det gått att släppa på bete om man hade velat göra det och det är mer än dags att fixa fram en gräsklippare.
 
Sv: Skåningar, är det betessäsong ännu? (utan stödutfodring)

Om två-tre veckor kommer jag eventuellt att kunna släppa mina shetlands på bete, utan stödutfodring. Men nu - nä.
 
Sv: Skåningar, är det betessäsong ännu? (utan stödutfodring)

Var ungefär i skåne bor du?
Jag kan gissa att det är olika från område till område.
Skulle tycka det var intressant att göra en jämförelse mellan de olika områdena.
 
Sv: Skåningar, är det betessäsong ännu? (utan stödutfodring)

Nu har jag ju naturbete och vallarna vi har ska inte betas utan där slår vi foder. Men om jag hade släppt hästarna på vallarna så hade alla mina, fullblod, föl, dräktiga ston ja rubbet klarat sig på bete nu. På vallarna är gräset mellan en och två decimeter och i trädgården hade jag behövt klippa gräset för länge sedan (men gräsklipparen har pajat :angel: ) för där är gräset mellan två och tre decimeter vid det här laget. Så här hade det gått att släppa på bete om man hade velat göra det och det är mer än dags att fixa fram en gräsklippare.

Österlen brukar ju alltid vara efter resten av skåne syns ju tydligt alltid om man följer vallproverna, måste vara rätt udda att ni är före i år för här omkring finns inga vallar som har några 1-2 dm färskt nytt gräs, och inte har det behövt klippas några gräsmattor än här ?

För övrigt hade väderprognosen fel dock på andra hållet idag skulle det bara komme en mindre skur på eftermiddagen, har dock passerat ett par riktiga störtskurar 3 gånger med start redan innan lunch.
 
Sv: Skåningar, är det betessäsong ännu? (utan stödutfodring)

Vi bor några kilometer ifrån varandra, här har vi bra tillväxt på betet utanför, och klipper gräsmattan för tredje gången till helgen.

Vädret höll sig till en skur vid lunch, perfekt för gödningen att ta sig ner med.
 
Sv: Skåningar, är det betessäsong ännu? (utan stödutfodring)

Bra tillväxt och 1-2 dm färskt gräs är ju rätt stor skillnad. Körde så sent som häromdagen snett över till staffanstorp och inte var där några vallar med några 2 dm gräs på såg ut precis som här fortfarande bara vaknat.
 
Sv: Skåningar, är det betessäsong ännu? (utan stödutfodring)

Som jämförelse; här i Halland har det växt ca 1 dm på den gödslade vallen bredvid vinterhagen, och kallisarna har börjat gå upp i vikt på det lilla gräset som växer i vinterhagen. De går och betar hela dagarna..
Har fått skära ner på höet ordentligt till dem. I dag när tempen steg över 10+ med solsken kunde man nästan se gräset växa. Men sommarhagarna på naturbete är långt från klara, tar nog en månad till eller iaf 3 veckor.
 

Liknande trådar

W
Hästmänniskan Vet inte om den här är på rätt ställe men om den inte är de så vore de toppen om någon kunde flytta den? :) Hej. Behöver skriva av mig...
Svar
10
· Visningar
2 915
Senast: a1agnlju
·
Ekonomi & Juridik Lösdriftstaket har rasat in pga att stallägaren/uthyraren (samma person) inte tagit bort snö från det. Det var ett stort tak och kvar...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
11 864
Senast: Lobelia
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 413
Senast: moonstruck
·
Hästhantering Står i valet & kvalet, står i ett stall idag där jag trivs väldigt bra för övrigt men har nu fått erbjudande om ett annat. Är lite...
Svar
3
· Visningar
1 166

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp