Vad har stallägare för ansvar? Rasat tak.

Sammet

Trådstartare
Lösdriftstaket har rasat in pga att stallägaren/uthyraren (samma person) inte tagit bort snö från det. Det var ett stort tak och kvar står bara väggar.
Ingen häst kom till skada (alla var utomhus), men rent teoretiskt så undrar jag följande.

Båda mina hästar var inackorderade på full skötsel.
Den äldre hästen gick på lösdriften och pga ålder är han inte försäkrad (för gammal vid inköpet).
Hästarnas hö är inne i lösdriften och de blir även uppbundna 1 gång per dag och fick kraftfoder i lösdriften.

Om lösdriften hade rasat in på en eller flera, hur stort ansvar hade stallägaren haft då?
Om den oförsäkrade skadat sig, eller tom dött, hade stallägaren haft ansvar ekonomiskt (värde på hästen, medecin, vet.behandlingar mm) och skötsel vid?


I tidningarna har det de senaste veckorna varit en hel del om byggnader, (ridhus, sporthallar mm) som rasat in här nere i södra sverige. Så att det kan hända är ju ingen överraskning. Det har tom skrivits om vikten att skotta tak.
Stallägare och uthyrare är samma person och av vad jag uppfattat det som så driver de verksamhet.

Jag kan tycka att stallägaren brustit i sitt ansvar på två sätt.
För det första har de inte tagit bort snö från taket.
För det andra så har alt. att ha hästarna på stall funnits, om taket börjat bli snötungt och rasrisk förekommit, varför har hästarna inte stått på stall?
Jag blev inte helelr informerad om att detta hade hänt, men stallägaren sa att det hänt samma dag som jag kom. (dock hade jag Ändå velat veta, det är ju inte en liten sak som hänt)


Följande information i kontraktet kan jag tycka är relevant:

* I kontraktet, som är ett Deckerman-kontrakt, finns det alternativ att kryssa för där hästägaren är ansvarig för försäkring av hästen. Ingen av dessa är ikryssade.

* Uppstallningsvärden skall svara för att stallet/anläggningen är i godtagbart skick samt att foder, utfodring och skötsel, i den utsträckning avtalet anger, är tillfredsställande samt att ordningen i stallet/anläggningen är god.

* Om uppstallningsvärde bryter mot avtalet har hästägaren rätt till skälig reduktion eller återbetalning av motsvarande del av uppstallningsavgiften.

* För skada på hästen eller utrustningen ansvarar uppstallningsvärden enligt gällande lag.

* Om hästägaren eller uppstallningsvärden i väsentligt avseende bryter mot bestämmelserna i detta avtalet kan avtalet av andra parter omedelbart hävas.



Nu har jag inget intresse av att driva detta vidare på något som helst sätt, men det är intressant att veta vad som gäller.
För min del hade inte pengar "varit nog", det hade inte gjort någon skillnad om jag fått pengar ifall min/a häst/ar dött. De är mitt hjärta, mina älskade prinsar. Mitt allt. Att bli erbjuden en summa pengar som kompensation är inte lockande.
Men jag frågar rent teoretiskt, vad som gäller enligt lag och kontrakt.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad har stallägare för ansvar? Rasat tak.

Jag behöver inte ens läsa hela ditt inlägg för att svara, så hoppas jag inte har missat något.

Fastighetsägaren är den som har ansvar, om det i ditt fall stallägaren som äger ligghallen i lösdriften så är det denne som är ansvarig. Om det är någon som hyr ut hela rasket inklusive ligghallen i lösdriften så handlar det om vad man har avtalat för hyresvillkor. Alltså kan det vara fastighetsägaren eller arrendatorn beroende på avtalets utformning.
 
Sv: Vad har stallägare för ansvar? Rasat tak.

Den som hyr ut lösdriftsplatser och den som äger stället är samma person, alt så är den ena frun och den andra mannen.

Men säg att något skulle hänt, att en häst skadat sig eller dött och denna var oförsäkrad, vad hade hänt då?
Att det är hästägarens ansvar att försäkra sin häst håller jag med om i de flesta fall, förutom där uthyrare/stallägare försummat skötsel av det den hyr ut vilket gjort att häst skadat sig/dött.
Det rä ju något som kunnat undvikas om stallägaren/uthyraren tagit sitt ansvar.
 
Sv: Vad har stallägare för ansvar? Rasat tak.

Som jag tolkat reglerna i ett sådant fall handlar det om kravet från stallägarens sida, på om försäkring ska finnas eller inte.

Oavsett så är det hästägaren som går skadelös ur detta, och fastighetsägaren i detta fall som har fullt ansvar. Alla som är fastighetsägare och har ett tak där snö skadar annan person/egendom, är den som är ansvarig. Sedan finns det t ex vissa undantag som domstol fastställt vid dom, te x där en person dog pga nedfallande snö och is. Här hade fastighetsägare lagt ut taket för skottning, dock hann inte det företaget fram varför ansvaret istället hamnade på det företaget. Det kan säkert finnas fler undantag.
 
Sv: Vad har stallägare för ansvar? Rasat tak.

Tack för infon. :)


Nu var det inte aktuellt för min del.

Men säg att någon oförsäkrad häst skadats så svårt att avlivning är enda utvägen.

Blir stallägaren/uthyraren ansvarig för att betala hästens värde till hästägare? (dvs om stallägaren uppträtt försumligt, eller hur det uttrycks)
 
Senast ändrad:
Sv: Vad har stallägare för ansvar? Rasat tak.

läs bojs inlägg igen..
 
Sv: Vad har stallägare för ansvar? Rasat tak.

Vad är skadelös? Och vad innebär "fullt ansvarig"?
 
Sv: Vad har stallägare för ansvar? Rasat tak.

Vad är skadelös? Och vad innebär "fullt ansvarig"?

Det innebär att du inte drabbas av några kostnader utan dessa ska den som har fullt ansvar bära. Däremot skulle man kunnat ha nyttjat en försäkring om sådan funnits och hade kunnat användas, men då är det den ansvariga som står för självrisken och övriga ekominska bitar som kom med skadan snö/is/tak orsakat.
 
Sv: Vad har stallägare för ansvar? Rasat tak.

Mmm ok.

Tack för förklaringen. :)

Får hästägaren någon ersättning från stallägaren om hästen dör och ingen försäkring finns på hästen?
Hästägaren förlorar ju en "värdesak" , hästen är ju värd X antal kronor, pga vårdslöshet hos stallägaren, tänker jag.
 
Sv: Vad har stallägare för ansvar? Rasat tak.

Ja man har möjlighet att kräva ersättning för förlorad egendom, sen kanske ägaren inte alltid är så medgörlig vilket kan innebära att man får ta det i en tvist.

Ett exempel kan jag ge, men detta handlar inte om en häst utan en bil. En bekant fick snö och isras på sin bil, skadan i sig såg väl inte så illa ut med ögats mått mätt men faktum var att hela bilen blev kvaddad. Hela taket trycktes in vilket medförde att dörrarna inte kunde öppnas, och bilen blev helt skrotfärdig då kostnaden skulle bli enorm vid en reparation över nyvärdet av bilen.

Försäkringsbolaget för bilen vägrade att ersätta detta vilket är helt normalt, så fastighetsägaren fick ta hela smällen vilket denne först vägrade men blev sedan tvingad i en tvist + advokatkostnader. Det sista var onödigt då den här personens advokat hade kunnat upplysa sin klient om ansvaret i frågan för en långt mycket billigare kostnad än vad som nu blev.
 
Sv: Vad har stallägare för ansvar? Rasat tak.

Får hästägaren någon ersättning från stallägaren om hästen dör och ingen försäkring finns på hästen?
Hästägaren förlorar ju en "värdesak" , hästen är ju värd X antal kronor, pga vårdslöshet hos stallägaren, tänker jag.

En fråga är om huset var i dåligt skick eller om det kunde anses vara i skick för att klara den påfrestning snön medförde. Alltså så långt man kunde se innan raset. Om ägaren gjort vad på den ankom i det fallet, tror jag inte den blir skadeståndsskyldig. En olycka då var och en tar sina förluster.

Mer allmänt förundras jag över alla hopslagna byggnader p g av snön. Har man tappat all kunskap om vad snön kan ställa till med? Man skottar inte taken i förbyggande syfte, först när det riskerar att kollapsa. Om ens då. Skolor, sporthallar etc stängs för att folk inte ska skadas, men inte sjutton kommer man på att tidig snöskottning tar bort den risken. :angel:

LIA
 
Sv: Vad har stallägare för ansvar? Rasat tak.

Snöras från tak är förhållande för sig eftersom där finns tvingande regler om snöröjning etc att gå efter.

LIA
 
Sv: Vad har stallägare för ansvar? Rasat tak.

Snöras från tak är förhållande för sig eftersom där finns tvingande regler om snöröjning etc att gå efter.

LIA

Då ska jag ta ett annat exempel, även detta handlar om en bil eller flera faktiskt som står parkerad i ett garage. Taket rasar in och förstör samtliga bilar i garaget, fastighetsägarens blir ansvarig.

Tittar du lite längre upp och läser så kan ansvaret komma att ligga på annan part beroende på omständigheterna.
 
Sv: Vad har stallägare för ansvar? Rasat tak.

I övrig hanteras takfrågan oavsett taket är intakt pga snön eller har rasat i hop pga snön utifrån samma regler. Vi har just ett sådant fråga under hantering i en förening, ansvaret är det samma.
 
Sv: Vad har stallägare för ansvar? Rasat tak.

Varför har ni som inackorderingar inte röjt taket?? Jag har i vårt kontrakt att skador på hästar inte är stallägarens ansvar. Jag tycker att det är allas ansvar att se till att olyckor inte händer. Säg att stallägaren hade tagit ut takskottare och sedan lagt ut fakturan på er inackorderingar, då hade det nog blivit ett jäkla liv. Ut och skotta om ni är rädda om era hästar.
 
Sv: Vad har stallägare för ansvar? Rasat tak.

Varför har ni som inackorderingar inte röjt taket?? Jag har i vårt kontrakt att skador på hästar inte är stallägarens ansvar.


Problemet för dig vid ett takras är ju att du lär bli ansvarig ändå eftersom att du har skyldighet som fastighetsägare att skotta taket eller alternativt utrymma stallet ifall du inte vill skotta och taket hotar att rasa ned. Du lär även hållas ansvarig ifall en häst skulle skada sig om den fick en fallande istapp från taket på sig.

Dina hyresgäster kan ju inte heller veta hur mycket snö ditt tak tål, men det ska du veta.

Däremot skulle du väl kunna skriva in i kontraktet att de har skyldighet att hjälpa till vid snöskottning av stalltak.
 
Sv: Vad har stallägare för ansvar? Rasat tak.

Problemet för dig vid ett takras är ju att du lär bli ansvarig ändå eftersom att du har skyldighet som fastighetsägare att skotta taket eller alternativt utrymma stallet ifall du inte vill skotta och taket hotar att rasa ned. Du lär även hållas ansvarig ifall en häst skulle skada sig om den fick en fallande istapp från taket på sig.

Dina hyresgäster kan ju inte heller veta hur mycket snö ditt tak tål, men det ska du veta.

Däremot skulle du väl kunna skriva in i kontraktet att de har skyldighet att hjälpa till vid snöskottning av stalltak.

Enklast är ju helt klart att inte hyra ut, i många av de trådar man kan läsa på forumt så klagas det hit och dit på stallägare som inte gör si eller så.;)

Men betala för att bekvämligheter kostar extra, det har man ingen lust med, hjälpa till lite extra vid extremväder som kan ske, nä, det vill man inte.

Egentligen så skulle nog de flesta inhyrda betala en del extra på sin stallhyra denna vinter, med tanke på all extra plogning, hagskötsel, takskottning osv som all snö har fört med sig.

Nä, det enklaste vore att endast de som har eget stall har häst! :p
 
Sv: Vad har stallägare för ansvar? Rasat tak.

Varför har ni som inackorderingar inte röjt taket?? Jag har i vårt kontrakt att skador på hästar inte är stallägarens ansvar. Jag tycker att det är allas ansvar att se till att olyckor inte händer. Säg att stallägaren hade tagit ut takskottare och sedan lagt ut fakturan på er inackorderingar, då hade det nog blivit ett jäkla liv. Ut och skotta om ni är rädda om era hästar.

Vad pratar du om?
 
Sv: Vad har stallägare för ansvar? Rasat tak.

Varför har ni som inackorderingar inte röjt taket?? Jag har i vårt kontrakt att skador på hästar inte är stallägarens ansvar. Jag tycker att det är allas ansvar att se till att olyckor inte händer. Säg att stallägaren hade tagit ut takskottare och sedan lagt ut fakturan på er inackorderingar, då hade det nog blivit ett jäkla liv. Ut och skotta om ni är rädda om era hästar.

Det beror på vad som står i avtalet, ingår det snöskottning av tak så visst ska inackorderingarna sköta detta men inte annars. Jag hade förmodligen aldrig flyttat in om det varit hyresgästernas ansvar dock.
 
Sv: Vad har stallägare för ansvar? Rasat tak.

Enklast är ju helt klart att inte hyra ut, i många av de trådar man kan läsa på forumt så klagas det hit och dit på stallägare som inte gör si eller så.;)

Men betala för att bekvämligheter kostar extra, det har man ingen lust med, hjälpa till lite extra vid extremväder som kan ske, nä, det vill man inte.

Egentligen så skulle nog de flesta inhyrda betala en del extra på sin stallhyra denna vinter, med tanke på all extra plogning, hagskötsel, takskottning osv som all snö har fört med sig.

Nä, det enklaste vore att endast de som har eget stall har häst! :p

Jag anser att det är normalt med extremt väderläge då och då, ska hyresgästerna betala extra t.ex pga snöröjning och höjda elkostnader så ska detta regleras i avtalet. För hyresvärde jämnar det ut sig, det ena årets snöfattiga milda vinter kompenserar nästa års hårda.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej, Hoppas på att kunna få hjälp att reda lite i saker rörande uthyrning av stall. Det är en minderårig hästtjej som kommit till mig...
2
Svar
28
· Visningar
4 892
Senast: Polibek
·
Ekonomi & Juridik Har lite frågor angående vad som gäller om man hyr in sin häst i ett stall. Är det alltid jag som hästägare som är ansvarig om min häst...
Svar
17
· Visningar
3 584
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Jag står på en anläggning och hyr box av ett företag. Jag har två månaders uppsägning och sade upp min stallplats i förgår då det inte...
Svar
8
· Visningar
2 689
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik Denna fråga är framför allt vänd till Bukefalister i Skåne. (iallafall första delen). Anser ni att det är så mkt tillväxt nu i området...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 066
Senast: Sammet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp