Bukefalos 28 år!

Skåningar, är det betessäsong ännu? (utan stödutfodring)

Sammet

Trådstartare
Denna fråga är framför allt vänd till Bukefalister i Skåne. (iallafall första delen).

Anser ni att det är så mkt tillväxt nu i området runt Lund att hästarna ska kunna gå på bete utan stödutfodring redan nu eller möjligen om en vecka?

Jag behöver lite akut hjälp då jag är rädd för att stallägaren anser att våra hästar ska klara sig på betet som finns utan stödutfodring.

Fyra av hästarna ska dessutom gå i hagar som det gått hästar i hela vintern och de har ätit av gräset.


Kontraktet säger följande om hö:


Under vintersäsongen kör uppstallningsvärden ut hösilage till foderhäckar eller dyl. lösning och ser till att halm finns att tillgå.

Kan stallägaren med ovanstående text hävda att den inte behöver erbjuda hö under vår, sommar och höst? (Hö ingår i hyran).
Jag tolkar denna del som att den endast berör utkörning, inte tillhandahållning, de avsäger sig inte ansvaret för att tillhandahålla hö på gården.

Uppstallningsvärden skall svara för att anläggningen är i gott skick samt att foder, utfodring och skötsel, i den utsträckning avtalet anger, är tillfredsställande samt att ordningen på anläggningen är god.

Hösilaget har i de flesta fall varit mögligt och stallägarens åsikt är att det inte går att få tag på mögelfritt silage (ens under vintern).
Kan stämma, jag saknar kunskap om det.

Om uppstallningsvärden bryter mot avtalet har hästägaren rätt till skälig reduktion eller återbetalning av motsvarande del av uppstallningsavgiften.
Kan man begära nedsatt hyra för de 4 hästar som inte kommer få gå på bete om man själv står för hö?
Stallägaren har sagt att varje bal kostar 500:- men om vi måste köra och hämta eget hö, kan vi begära mer sänkning pga arbetet med att köra (bensin, tid, slitage, arbete).
Jag är inte ute efter att mjölka ut pengar jag inte har rätt till men däremot valde jag uppstallningen bla pga den service som utlovades och har egentligen inte varken lust, tid eller energi att köra och hämta hö själv.
 
Sv: Skåningar, är det betessäsong ännu? (utan stödutfodring)

På din fråga om betet måste jag nog säga nej. Menar du bete dygnet runt eller inne på natten? Inget av alternativen funkar nu, alltså med bara gräs i hagen. Det är för lite. Vår vinterhage ser inte ut som en gräsmatta ännu ens.
 
Sv: Skåningar, är det betessäsong ännu? (utan stödutfodring)

Hästarna går på lösdrift så det handlar om dygnet runt.
 
Sv: Skåningar, är det betessäsong ännu? (utan stödutfodring)

Min häst står en knapp mil från Lund. Våra hagar skulle inte kunna föda några hästar än, på långa vägar. Det är för lite gräs, både i vinterhagar och de delar som har vilat sen i höstas. Förvisso är det mager mark, så hur det är på rikare jordar kan jag inte uttala mig om, men här äter iallafall min häst fortfarande "vinterranson" hö, och behöver det.

Övriga frågor kan jag för lite om för att besvara, men det låter oerhört märkligt att man inte "skulle kunna få tag på" mögelfritt silage. Hur menar personen då? Att silage alltid är mögligt?
Vårt har iallafall hållit väldigt fin, mögelfri kvalitet, och jag skulle inte nöja mig med mindre.
 
Sv: Skåningar, är det betessäsong ännu? (utan stödutfodring)

Hästarna går på lösdrift så det handlar om dygnet runt.

Då blir det ett större nej, för då hinner markerna inte vila många timmar från hovar och hästtänder, som den gör på nätterna när de är inne.
 
Sv: Skåningar, är det betessäsong ännu? (utan stödutfodring)

Betesmarken är iofs ganska stor men det kanske inte spelar ngn roll? Det ska gå ganska många hästar där å andra sidan.

I vinterhagarna är det "svart jord" men i sommarhagarna är det sandmark. (om det gör ngn skillnad)

För att marken ska kunna vila, och för att betet ska räcka, hur många hektar behövs för 10-12 hästar, den minsta D-ponny och ett antal stora hästar.
 
Senast ändrad:
Sv: Skåningar, är det betessäsong ännu? (utan stödutfodring)

Hoppas att det kommer in mer hö då. Jag själv tyckte det var för lite gräs i hagarna men tänkte att jag kanske inte är nog kunnig för att avgöra det. (Jag ahr alltid förlitat mig på kunniga, och seriösa, stallägare som vet vad de gör när det kommer till bete).
 
Sv: Skåningar, är det betessäsong ännu? (utan stödutfodring)

Betesmarken är iofs ganska stor men det kanske inte spelar ngn roll? Det ska gå ganska många hästar där å andra sidan.

I vinterhagarna är det "svart jord" men i sommarhagarna är det sandmark. (om det gör ngn skillnad)

För att marken ska kunna vila, och för att betet ska räcka, hur många hektar behövs för 10-12 hästar, den minsta D-ponny och ett antal stora hästar.

Jag har tyvärr inte svar på dina frågor egentligen, jag vet inte så mycket om hagar och mark. Jag har svagt minne av att man kanske räknar ett halvt hektar per häst? Någon som vet om man gör det fortfarande?
Däremot skulle jag fortfarande säga att det är inte tillräckligt med mat ute nu. Inte här där jag bor eller där jag har min häst (mellanskåne) i alla fall.

Jag vet inte hur tillförlitligt det är, men jag går lite på känn när det gäller hö; äter hästarna hellre hö när det är gräs i hagen så är de mer hungriga än vad gräset kan erbjuda. Ratas höet är det tillräckligt med gräs. Men som sagt, det finns säkert hästar som föredrar hö framför gräs, men man kan kanske säga att det överlag är gräshästar?

Jag ser i vår hage där det går tre hästar, hur de river upp varenda ett grässtrå och det har gjort att gräset inte hinner växa. En annan vinterhage som inte använts i vinter är det en hel del gräs i. Samtidigt inte tillräckligt att fö tre hästar på.
 
Sv: Skåningar, är det betessäsong ännu? (utan stödutfodring)

Jag har två hästar i min ena sommarhage men de går inte utan stödfodring och inte ute dygnet runt än. Däremot räcker det med att de får morgonhöet för de lämnar kvar av det så något middagshö får de inte längre.

Så har jag gjort i många år jag ser när hästarna börjar rata höet då räcker gräset. Och nu kommer det fort så betar de inte ner det nu så blir det för kraftigt och det blir mer ogräs på sikt så jag föredrar att hålla det rellativt nerbetat tidigt på säsongen.
 
Sv: Skåningar, är det betessäsong ännu? (utan stödutfodring)

Jag har två hästar i min ena sommarhage men de går inte utan stödfodring och inte ute dygnet runt än. Däremot räcker det med att de får morgonhöet för de lämnar kvar av det så något middagshö får de inte längre.

Så har jag gjort i många år jag ser när hästarna börjar rata höet då räcker gräset. Och nu kommer det fort så betar de inte ner det nu så blir det för kraftigt och det blir mer ogräs på sikt så jag föredrar att hålla det rellativt nerbetat tidigt på säsongen.

Exakt så gör jag också,låter hästarna bestämma när det är dags att sluta med hö/enisilage ute:laugh:
 
Sv: Skåningar, är det betessäsong ännu? (utan stödutfodring)

I de hagar som inte betats under vintern och som gödslade d v s inte naturbeten, skulle normalfödda hästar klara sig ute här utan vidare. Nu har jag ju inga sådana varken hagar eller hästar så mina får extra foder. Men grannens ponnys har gått ute sedan påsken.
 
Sv: Skåningar, är det betessäsong ännu? (utan stödutfodring)

I de hagar som inte betats under vintern och som gödslade d v s inte naturbeten, skulle normalfödda hästar klara sig ute här utan vidare. Nu har jag ju inga sådana varken hagar eller hästar så mina får extra foder. Men grannens ponnys har gått ute sedan påsken.

Tittar jag på vallen bakom vår gård som tyvärr inte är min skulle jag direkt säga att det är betessäsong. Men den är ju inte betad alls utan är ren vall.

Tittar jag på vädret & utetemperaturen skulle jag säga att det är betessäsong ( och har varit i ett par veckor redan).

Så om man har beten där gräset kommit upp tillräckligt för att föda en häst- JA det är betessäsong!

Mina går redan ute (lösdrift), och den som inte har ligghall tas in om det regnar eller blir ruskväder. ( Jag bor ju 5 meter från stalldörren så det är inga problem att ta in om man ser på kvällen att vädret kommer bli dåligt). Däremot så ger jag lika mycket foder som innan i vintras pga av att jag bara har små vinterhagar här.
 
Sv: Skåningar, är det betessäsong ännu? (utan stödutfodring)

Nej i mitt tycke är det definitivt inte betessäsong ännu, och det lär ta längre tid om det är så att det betet som är tänkt dessutom redan betas av hästarna. Våra beteshagar är de som inte används vintertid och där släpper vi tidigast i början på juni månad utan stödfodring. Riktiga betesperioden för mig är juni, juli och augusti.
 
Sv: Skåningar, är det betessäsong ännu? (utan stödutfodring)

Våra beteshagar är de som inte används vintertid och där släpper vi tidigast i början på juni månad utan stödfodring. Riktiga betesperioden för mig är juni, juli och augusti.

Hm kan väl säga att hade jag haft egna beten hade mina nordsvenskar redan varit där. Även om jag fått köra ut lite extra hösilage så att de vande sig gradvis vid gräset. Men det beror väl helt på vad man har för hästar också??
En ponny kan gå ut tidigare i regel än tex ett fullblod.
 
Sv: Skåningar, är det betessäsong ännu? (utan stödutfodring)

kl

Definitivt inte betessäsong än, tittar just nu ut på vallen och visst har den börjat komma lite men det är inte mycket. Samma i hagarna, börjar ju spira men nä. Tydligt tecken här är även att vi inte har börjat klippa gräsmattan än:)

Så visst växer det men det är fortfarande kalla temperaturer som håller tillbaka.
 
Sv: Skåningar, är det betessäsong ännu? (utan stödutfodring)

Vadå inte går att få tag i mögelfritt hösilage? Vad är det för trams?
 
Sv: Skåningar, är det betessäsong ännu? (utan stödutfodring)

Sitter och tittar ut genom fönstret på de gödslade vallarna och nää inte är där mat än att föda några hästar.
Minusgrader och rejält med frost varje natt nu sista dagarna så nej inte betessäsong på den biten heller.
Nu babblar de dessutom på radion om att det skall komma in ett omfattande oväder som kan följas av ett rejält snöväder under efter helgen, så nä inte direkt betesväder.
Första tillstymelse till att det kan vara betesväder så brukar grannens unghästar åka ut så det visslar om det de har bra beten som alltid är fulla med gräs tidigt, men tom de lyser med sin frånvaro så inte ens grannen som brukar anse att det är betesdags långt innan andra har ansett det vara läge för bete än.

Och för övrigt att det inte skulle gå att få tag på hösilage som inte är mögligt är inget annat än skitsnack, om en och annan bal har fått skador och därför börjat mögla i ett helt parti är ju normalt och då får man plocka bort denna. Men att alla skulle ha det då är något riktigt fel.
 
Sv: Skåningar, är det betessäsong ännu? (utan stödutfodring)

På vissa ställen är det inga problem. Själv har jag släppt runt första maj nu några år, men då på stora marker och med delvis gräskänsliga hästar. Såg en superfin vall senast igår och den hade kunnat föda många hästar, men naturbetena kan nog behöva någon vecka till med tanke på de kalla nätterna.
 
Sv: Skåningar, är det betessäsong ännu? (utan stödutfodring)

*dl kl*

Tack för alla svar. Det handlar om naturbete.
 
Sv: Skåningar, är det betessäsong ännu? (utan stödutfodring)

Nu är jag kanske lite sen med mitt svar eftersom du redan fått bra i tråden.

Men vi stödfodrar våra hästar, de får hö ute två-tre ggr om dagen, även om de står på stall på natten. Har hagar som inte varit använda sen i sensommaren/ hösten men de har inte vuxit upp så pass bra, och innehåller inte tillräckligt med näring för att de skulle klara sig på det helt och hållet.

Vet ju inte hur det ser ut hos er, men att sluta ge hö känns dumt, och för tidigt.
Som någon annan tidigare sagt så brukar det var dags när hästarna ratar hö,
speciellt lösdrift-pållar brukar enligt min erfarenhet själv ha koll på läget när det räcker med att tugga gräs.
 

Liknande trådar

W
Hästmänniskan Vet inte om den här är på rätt ställe men om den inte är de så vore de toppen om någon kunde flytta den? :) Hej. Behöver skriva av mig...
Svar
10
· Visningar
2 915
Senast: a1agnlju
·
Ekonomi & Juridik Lösdriftstaket har rasat in pga att stallägaren/uthyraren (samma person) inte tagit bort snö från det. Det var ett stort tak och kvar...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
11 838
Senast: Lobelia
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 413
Senast: moonstruck
·
Hästhantering Står i valet & kvalet, står i ett stall idag där jag trivs väldigt bra för övrigt men har nu fått erbjudande om ett annat. Är lite...
Svar
3
· Visningar
1 166

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp