Vad har stallägare för ansvar? Rasat tak.

Sv: Vad har stallägare för ansvar? Rasat tak.

Nej och ston är rätt bra på att mejja ner staket om de är "sugna"... :P
 
Sv: Vad har stallägare för ansvar? Rasat tak.

Visst är de! Usch då hjälper inte att man har en snäll hingst som håller sig där han ska.
 
Sv: Vad har stallägare för ansvar? Rasat tak.

Jojo, men det känns som det fick vara som det var då, skulle väl tryckt på mer men jag vill inte vara "jobbig" som nyinflyttad utan håller mig undan lite och försöker göra så mkt jag kan, dvs skotta fri trådarna och se till att staketet har lagom höjd.
Var tydligen bara jag som brydde mig eftersom jag har en hingst, de andra hästarna var ju inte "så farliga om de kom lösa" fick jag känslan av andra inhysningar. De fick väl stå inne när det väl hände.

Men ska ta reda på mer hur allt fungerar så det inte händer nåt i framtiden, självklart är det i mitt intresse att alla hästar håller sig inom sina hagar också, lösa ston som mejar ner staketet till min hingst är ju inget att hurra över...

skälv har vi skottat för brinande livet på det stalltak mina hästar står men hadde valt att inte om bara stallägaren hadde varit kontacktbar är så trött på henne nu är det så att jag anser att jag har betalt henne genom att skottat taket vi har även lagat hennes bil som skulle ha kostat henne ett ex antal tusen har en hyra på 2500kr nu tycker hon att jag ska betala men inte få betalt för allt jobb vi har gort å det vill säga en hel del utöver vårat ansvars område vad gör man ???:devil:
 
Sv: Vad har stallägare för ansvar? Rasat tak.

Man låter bli att göra något åt bil och annat, sen betalar man sin hyra kort och gott. Det här är den hårda vägen man får lära sig på, tyvärr och det andra får gå på blåskonto.
 
Sv: Vad har stallägare för ansvar? Rasat tak.

Jag klagar inte på mina hyresgäster, dom är underbara, jag har valt dom själv. Vi hjälps åt med vad som behöver göras. Jag klagade på en del inackorderingar som finns på detta forum. Jag har sagt upp stallgäster som jag tyckte saknade den rätta attityden, tack vare att jag är nogrann med vem som får stå här så är det bra. Vad jag blev pisst på var att det finns dom som tycker att stallägaren skall betala för skadade hästar om det sker en olycka. När ska man skotta taket? Jag har aldrig gjort det och taket har aldrig rasat in, dock kan ju allting hända. Jag har lagt ner stora pengar på att få gården klassad som säker gård och säker hästverksamhet. Ska jag anlita takskottare så kostar det massor, pengar som kanske är helt kastade i sjön eftersom det antagligen inte kommer att störta ihop. Mina hyresgäster är inte villiga att betala extra för det. Så vad gör man, det är en bedömningsfråga. Håller taket så var det rätt beslut men om inte så var det fel, dock har vi ett gemensamt ansvar. Skulle vara kul att höra hur många som faktikt skottar sina tak. Då menar jag tak som man inte kommer åt utan lift eller dyl vilket är ofta är fallet när det gäller ridhus och stora stallar. Skulle även vara kul att höra hur många som är villiga att betala för detta?

Min hyresvärd har skottat alla tak, 6 st. Och jag tror inte han tar extra för det.
 
Sv: Vad har stallägare för ansvar? Rasat tak.

Står det i förväg i ett kontrakt att någon sådan kostnad kan komma att bli aktuell (och då delas mellan inhysringar eller whatever) så kan jag definitivt tänka mig att betala för något sånt, men det ska vara skäl till det, det ska inte vara påhittade summor och då ska även stallägaren själv ta en del av kostnaden OM denne har hästar i stallet.
Står det inget sånt i kontraktet utgår jag från att det ingår liknande ev kostnader i min hyra.
Man får ju vara lite planerande och tänka på vad som KAN hända.

Lite samma sak gäller väl om vattnet i stallet fryser, det kan också förebyggas eller åtgärdas men kan kosta lite, men det är väl också upp till stallägaren att se till att det fungerar om man nu vill ha in en hyra.
 
Sv: Vad har stallägare för ansvar? Rasat tak.

Stallägaren kan knappast rå för att det blir extremväder och nej, stallägaren har med största sannolikhet inte tagit med detta i beräkningen.
 
Sv: Vad har stallägare för ansvar? Rasat tak.

Det är det man betalar kallhyra för bl.a att hålla byggnaderna i (gott) skick. Hyresgästerna kan knappast rå för om stallägaren inte tagit med det i beräkningarna.

Det är ju just det jag menar, att de som hyr stallplats säkerligen kan räkna med höjda stallhyror efter den här vintern...eftersom att inte så många verkar vara beredda att betala extra OM det skulle bli en extremvinter till, då får man ju lägga på en summa på ordinarie hyra för att gardera sig.

Men då får man ju som inhyrd bara ta att stallägaren går med vinst de år som det inte behövs extra takskottning.

Själv skulle jag föredra att ta extra hyra OM det behövdes.
 
Sv: Vad har stallägare för ansvar? Rasat tak.

Stallägaren kan knappast rå för att det blir extremväder och nej, stallägaren har med största sannolikhet inte tagit med detta i beräkningen.

Om man nu inte räknat med att detta kan hända så får man väl se det som en oförutsedd händelse. Det hade ju lika gärna kunnat hända något med vattenledningarna till stallet som hade gått på några tusen att fixa.

Som hyresgäst tar man det nog som givet att det är uthyraren som ser till att byggnader hålls i säkert skick. Sen tycker jag nog att man som boxhyrare gärna bör ställa upp och hjälpa till efter förmåga vid sådana här 'extremhändelser'. Men det är inget som stallägaren kan kräva ifall man inte vill av någon anledning.
 
Sv: Vad har stallägare för ansvar? Rasat tak.

Stallägaren kan knappast rå för att det blir extremväder och nej, stallägaren har med största sannolikhet inte tagit med detta i beräkningen.

Så extremt är inte vädret. Det är mer snö än normal och på sina ställen är det frågan om rekord, men långt ifrån över allt. Det går att skylla på vädret när det gäller naturkatastrofer men knappast vid mycket snö, inte den mängden vi har fått i år åtminstone. Tak som rasar in är ofta felkonstruerade och det är inte direkt en nyhet att tak behöver skottas.

Har stallägaren inte tagit med det i beräkningen så har h*n dels inte räknat med oförutsedda utgifter och dels inte räknat med att vädret går i cykler och att det då och då blir hårda vintrar. Det är inte hästägarens problem (förrän det blir hyreshöjningar då hyresvärden insett sitt misstag och höjer hyran) att hyresvärden gjort ett misstag i prissättningen.
 
Sv: Vad har stallägare för ansvar? Rasat tak.

Det är det man betalar kallhyra för bl.a att hålla byggnaderna i (gott) skick. Hyresgästerna kan knappast rå för om stallägaren inte tagit med det i beräkningarna.

:bow:

Jag kan också tycka att en viss del av de pengar som går till underhåll ska stallägaren spara undan för just extrema situationer.

Ska alla hästägare betala mer om stallet brinner upp när hästarna är ute? :confused:
 
Sv: Vad har stallägare för ansvar? Rasat tak.

Jag kan ju anse att den stallägare som inte har räknat med oförutsedda kostnader inte tänkt till.
Och som jag frågade tidigare, om det blir en snöfri och mkt varm vinter, kommer hyran sänkas då? För det förväntar jag mig om stallägaren ska höja när det snöar och är kallt...
 
Sv: Vad har stallägare för ansvar? Rasat tak.

Stallägaren kan knappast rå för att det blir extremväder och nej, stallägaren har med största sannolikhet inte tagit med detta i beräkningen.

Tja då är det en miss av stallägaren att inte tänka längre än näsan räcker...

Det kallas att planera...
 
Sv: Vad har stallägare för ansvar? Rasat tak.

Stallägaren kan knappast rå för att det blir extremväder och nej, stallägaren har med största sannolikhet inte tagit med detta i beräkningen.


Men vi bor i Sverige, det snöar här vanligtvis. I år mer än andra år och andra år mindre än vanligt, förslagsvis lägger man hyran på så sätt att det täcker för omkostnader som kan ge behov för underhåll. Väljer man att inte göra det, så får man stå sitt eget kast faktiskt.

Dina hyresgäster rår ju inte heller för att det blir ett extremväder, varför ställa krav på dem när du inte själv vill uppfylla några trots att det är ditt ansvar som fastighetsägare?:confused:
 
Sv: Vad har stallägare för ansvar? Rasat tak.

Jag tror jag ska starta en FB-sida, Vi som vägrar inackorderingar.
 
Sv: Vad har stallägare för ansvar? Rasat tak.

Stallägaren kan knappast rå för att det blir extremväder och nej, stallägaren har med största sannolikhet inte tagit med detta i beräkningen.

Nja, extremväder vet jag inte.. Förr om åren har ju nederbörden kommit, fast i blöt form..

Hur som helst så är det ju i stallägarens intresse om denne ska ha några stall/vindskydd osv kvar. För jag skulle tro att om det blåst och en takplåt slitit sig så skulle nog stallägaren ganska snabbt försöka få dit den, men att det är en meter snö och att konstruktionen kanske inte klarar snötyngden och blåsten. Här i närheten har två ladugårdar, modell äldre, men inte dåliga rasat, växthus, hus som man har trädgårdsmöblerna, altaner, maskinhallar..

Hittills har INGEN fått någon ersättning för varken det som var inuti och för husena..

Hade jag en hyresvärd som inte är mera mån om sina hus än att den kan pallra sig upp fixa sina hus så är den troligtvis inte så rädd om resten heller.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej, Hoppas på att kunna få hjälp att reda lite i saker rörande uthyrning av stall. Det är en minderårig hästtjej som kommit till mig...
2
Svar
28
· Visningar
4 892
Senast: Polibek
·
Ekonomi & Juridik Har lite frågor angående vad som gäller om man hyr in sin häst i ett stall. Är det alltid jag som hästägare som är ansvarig om min häst...
Svar
17
· Visningar
3 584
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Jag står på en anläggning och hyr box av ett företag. Jag har två månaders uppsägning och sade upp min stallplats i förgår då det inte...
Svar
8
· Visningar
2 689
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik Denna fråga är framför allt vänd till Bukefalister i Skåne. (iallafall första delen). Anser ni att det är så mkt tillväxt nu i området...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 066
Senast: Sammet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp