Bukefalos 28 år!

Skåningar, är det betessäsong ännu? (utan stödutfodring)

Sv: Skåningar, är det betessäsong ännu? (utan stödutfodring)

På vissa ställen är det inga problem. Själv har jag släppt runt första maj nu några år, men då på stora marker och med delvis gräskänsliga hästar. Såg en superfin vall senast igår och den hade kunnat föda många hästar, men naturbetena kan nog behöva någon vecka till med tanke på de kalla nätterna.


Traditionellt har man alltid släppt ut både ungnöt och hästar på beten här i Skåne på valborgsmäss. Mjölkkorna har gått ut senare.
 
Sv: Skåningar, är det betessäsong ännu? (utan stödutfodring)

Denna fråga är framför allt vänd till Bukefalister i Skåne. (iallafall första delen).
Anser ni att det är så mkt tillväxt nu i området runt Lund att hästarna ska kunna gå på bete utan stödutfodring redan nu eller möjligen om en vecka?
Jag behöver lite akut hjälp då jag är rädd för att stallägaren anser att våra hästar ska klara sig på betet som finns utan stödutfodring.
Fyra av hästarna ska dessutom gå i hagar som det gått hästar i hela vintern och de har ätit av gräset.

Svaret är både ja och nej! Det beror på vad det är för kvalite på jorden och hur många hästar per ha det går. Vi har 14 hästar på vinterbetet som är på c:a 5 ha, kvalite 9 jord. Jag sätter ut hösilagebalar till tiden för åtgång har fördubblats. Normalt på vintern går en rundbal på 3 dagar, just nu är vi uppe i 4 dagar så än så länge ska de får hösilage.
Om jag tittar på sommarhagen som också är c:a 5 ha fördelat 50/50 vall och naturbete, så skulle det räcka i c:a drygt en månad för 14 st hästar. Här på Österlen brukar vi ligga 1-2 veckor efter västsidan.


Kontraktet säger följande om hö:


Under vintersäsongen kör uppstallningsvärden ut hösilage till foderhäckar eller dyl. lösning och ser till att halm finns att tillgå.

Kan stallägaren med ovanstående text hävda att den inte behöver erbjuda hö under vår, sommar och höst? (Hö ingår i hyran).
Jag tolkar denna del som att den endast berör utkörning, inte tillhandahållning, de avsäger sig inte ansvaret för att tillhandahålla hö på gården.

Hade nog formulerat om klausulen till något liknande: Under säsong när betet inte är tillräckligt för en fullgod foderstat till de hästar som går där, skall det sättas ut fullgott och hygieniskt grovfoder.


Uppstallningsvärden skall svara för att anläggningen är i gott skick samt att foder, utfodring och skötsel, i den utsträckning avtalet anger, är tillfredsställande samt att ordningen på anläggningen är god.

Hösilaget har i de flesta fall varit mögligt och stallägarens åsikt är att det inte går att få tag på mögelfritt silage (ens under vintern).
Kan stämma, jag saknar kunskap om det.

Kvalificerat skitsnack, nu har jag inget kvar men annars kan han köpa av mig ;) annars har jag andra som har bra hösilage.

Om uppstallningsvärden bryter mot avtalet har hästägaren rätt till skälig reduktion eller återbetalning av motsvarande del av uppstallningsavgiften.
Kan man begära nedsatt hyra för de 4 hästar som inte kommer få gå på bete om man själv står för hö?
Stallägaren har sagt att varje bal kostar 500:- men om vi måste köra och hämta eget hö, kan vi begära mer sänkning pga arbetet med att köra (bensin, tid, slitage, arbete).

Det beror på vad avtalet säger, men anledning av de delar du återgivet så är det mycket en tolkningsfråga och kan bli långvarig tvist. Istället för vad avtalsparten ska göra, formulerar man vad som ska uppnås, det är inte säkert att intentionerna uppfylls om man kommer överens om att "hösilage skall ställas ut under vintersäsongen. Det finns för många tolkningsfrågor, vad är vintersäsongen tidsmässigt och vilken kvalité ska det vara?

Men som vid alla avtalstvister så är det alltid bättre och billigare om parterna sätter sig ner och diskuterar och ev gör ändringar i avtalet för framtiden.


Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift
 
Sv: Skåningar, är det betessäsong ännu? (utan stödutfodring)

Jag bor i Skåne och släppte ut mina hästar 14 mars. Då behövdes hö. Nu stödutfodrar jag fortfarande 1 gång per dag för att en av hästarna är en tävlingshäst (distans). Men det tar lång tid innan hon går fram till höet, hon föredrar gräset. Jag har förvisso lättfödda hästar, arabber och shetland. Shettisen har munkorg på nätterna och är ändå trind..
 
Sv: Skåningar, är det betessäsong ännu? (utan stödutfodring)

Bor i nordöstra Skåne.
Mina hästar ska komma ut på bete idag, men de ska fortfarande stödfodras någon vecka till.
De kommer ju inte att få lika mycket hö då som de får nu, men de kommer att få hö.
Gräset i mina sommarhagar kan inte föda tre hästar helt och hållet riktigt än.
 
Sv: Skåningar, är det betessäsong ännu? (utan stödutfodring)

Låter som att du behöver flytta dina hästar fort som tusan , ätit mögligt hösilage hela vintern . aldrig hört på maken så dumt , klart dom ska ha friskt foder , betet räcker inte ännu (min syrra bor i skåne )
 
Sv: Skåningar, är det betessäsong ännu? (utan stödutfodring)

Annars så får du otroligt gärna låta din häst gå i min hästs sommarhage. Där är vädligt för mycket mer gräs än vad som är nyttigt för honom ;)
 
Sv: Skåningar, är det betessäsong ännu? (utan stödutfodring)

Bor i nordöstra Skåne.
Mina hästar ska komma ut på bete idag, men de ska fortfarande stödfodras någon vecka till.
De kommer ju inte att få lika mycket hö då som de får nu, men de kommer att få hö.
Gräset i mina sommarhagar kan inte föda tre hästar helt och hållet riktigt än.

Hur tänker man när man släpper ut hästarna precis när det är förväntat att det skall bli riktigt oväder i flera dagar inkl risk för att en stor del av den stora mängd nederbörd som skall komma kan komma som snö ?

Ibland blir jag väldigt förbryllad :confused:
 
Sv: Skåningar, är det betessäsong ännu? (utan stödutfodring)

Hur tänker man när man släpper ut hästarna precis när det är förväntat att det skall bli riktigt oväder i flera dagar inkl risk för att en stor del av den stora mängd nederbörd som skall komma kan komma som snö ?

Ibland blir jag väldigt förbryllad :confused:

:eek:Var ska det bli oväder i Skåne??? Lite nederbörd i form av regn och svag vind?

Rolle
IpL
 
Sv: Skåningar, är det betessäsong ännu? (utan stödutfodring)

De har babblat om det på radio nu i flera dagar första rundan ser vi ju ut att klara oss ifrån smhi har utfärdat klass 1 varning från småland och uppåt. Ny omgång skulle komma in i slutet på helgen, måndag tisdag lovar prognosen här i alla fall mer än lite regn, det lovas rejält med regn och det är tydligen detta som inte var omöjligt att det mer och mer övergick i snöfall. Inte något väder jag skulle vilja släppa ut några hästar på bete i.
 
Sv: Skåningar, är det betessäsong ännu? (utan stödutfodring)

Men här nere hos oss i skåne ska det bli enligt Smhi, DMI, YR och klart.se några mm regn måndag tisdag och vind 2-6 m/sek.??
Eller har jag missat något??
Jag har kollat fram till nästa lördag....

Rolle
IpL
 
Sv: Skåningar, är det betessäsong ännu? (utan stödutfodring)

Tack för erbjudandet. ;)
Jag har dock 5 st pållar. :o

Annars så får du otroligt gärna låta din häst gå i min hästs sommarhage. Där är vädligt för mycket mer gräs än vad som är nyttigt för honom ;)
 
Sv: Skåningar, är det betessäsong ännu? (utan stödutfodring)

Tack för erbjudandet. ;)
Jag har dock 5 st pållar. :o

Ännu bättre :bump: Då skulle min häst slippa munkorgen.
Just nu är det min (lättfött halvblod), 2 st ponnies samt ett fullblod som ska gå i en alldeles för stor hage.
 
Sv: Skåningar, är det betessäsong ännu? (utan stödutfodring)

Jag tror att det beror på att massmedia säger södra Sverige och då är ofta Skåne inte med utan de menar Götaland och Svealand :eek:

Rolle
IpL
 
Sv: Skåningar, är det betessäsong ännu? (utan stödutfodring)

(vi tillhör ju Danmark när det kommer till väder, så det är helt korrekt bedömning :D)
 
Sv: Skåningar, är det betessäsong ännu? (utan stödutfodring)

Hmmm skall regnskurarna ligga helt lokalt mitt över oss eller ? Både dmi och lantbruksvädret har mängder av regn här både måndag och tisdag (maxade staplar timme efter timme).

Precis innan jag stängde av radion i stallet innan jag gick in nu så var det Malmövädret under kvällen - ett omfattande regnområde drar in senare i kväll det kan under natten övergå till snö eller snöblandat.

Just nu har vi också strålande sol och 8 grader, men har som sagt hört just detta till leda i radion de sista dagarna om skitvädret som skall komma in i två omgångar både ikväll och sen slutet på helgen/början på veckan. Som jag skrev in ser det enligt smhi ut som att vi klarar oss från det idag (även om den prognos de läste upp för malmö ju indikerar att det trots allt drar in även här nere men det går kanske snett norrut så att vi klarar oss från det. Men som sagt måndag/tisdag har både dmi och lantbruksvädret rejäla mängder regn här.
 
Sv: Skåningar, är det betessäsong ännu? (utan stödutfodring)

De har babblat om det på radio nu i flera dagar första rundan ser vi ju ut att klara oss ifrån smhi har utfärdat klass 1 varning från småland och uppåt. Ny omgång skulle komma in i slutet på helgen, måndag tisdag lovar prognosen här i alla fall mer än lite regn, det lovas rejält med regn och det är tydligen detta som inte var omöjligt att det mer och mer övergick i snöfall. Inte något väder jag skulle vilja släppa ut några hästar på bete i.

Fast Man KAN nog ta in dem om det kommer bli riktigt hemskt väder. Jag tar sällan väderprognoserna på riktigt allvar, det är inte så ofta det stämmer när de varnar om oväder.
 
Sv: Skåningar, är det betessäsong ännu? (utan stödutfodring)

Mina hästar som står på stall på natten äter inget hö/ensilage i hagen utan bara gräs. De som går i stoflocken på lösdrift har själv dragit ner på höätandet så att en bal nu har räckt i sju dagar till tio hästar i ålder från ett till tjugo. Med andra ord det är den sista hela balen de får för att det inte ska risker bli dåligt. De kommer att få mindre mängder utburna var dag istället nu.
Hingstflocken som ännu så länge bara består av två tjocka valacker och en ettåring får ca en IKEA kasse/dag som de knappt äter upp nu. Så nog finns det gräs i våra hagar även om det inte är så mycket att man kan kalla det för att hästarna går på bete.
 
Sv: Skåningar, är det betessäsong ännu? (utan stödutfodring)

Jag har väl aldrig sagt att det inte finns gräs men det finns inte gräs tillräckligt än för att föda dem enbart på gräs dynget om, det är en stor skillnad. Jag har också gräs nog i mina hagar tom i vinterhagarna som de gått i hela vintern så att de har tillräckligt att plocka med hela dagarna utan att få något hö, men sen går de in och äter sina normala ransoner inne.
 
Sv: Skåningar, är det betessäsong ännu? (utan stödutfodring)

här i skåne (nordvästra) ska det komma 0.6 mm på 6 timmar på tisdag och inget i helgen (inget imorgon heller).

Nog lokalt över Gylles hus :D
 

Liknande trådar

W
Hästmänniskan Vet inte om den här är på rätt ställe men om den inte är de så vore de toppen om någon kunde flytta den? :) Hej. Behöver skriva av mig...
Svar
10
· Visningar
2 899
Senast: a1agnlju
·
Ekonomi & Juridik Lösdriftstaket har rasat in pga att stallägaren/uthyraren (samma person) inte tagit bort snö från det. Det var ett stort tak och kvar...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
11 808
Senast: Lobelia
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 408
Senast: moonstruck
·
Hästhantering Står i valet & kvalet, står i ett stall idag där jag trivs väldigt bra för övrigt men har nu fått erbjudande om ett annat. Är lite...
Svar
3
· Visningar
1 164

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp