Vad har stallägare för ansvar? Rasat tak.

Sv: Vad har stallägare för ansvar? Rasat tak.

Jag tror jag ska starta en FB-sida, Vi som vägrar inackorderingar.

Vad bra, kanske jag ska starta en FB med "Våga vägra korkade stallägare..." *ironisk*


Ganska barnsligt inlägg från dig måste jag säga. Håll det på saklig nivå...
 
Sv: Vad har stallägare för ansvar? Rasat tak.

Jag tror jag ska starta en FB-sida, Vi som vägrar inackorderingar.

Vad bra, kanske jag ska starta en FB med "Våga vägra korkade stallägare..." *ironisk*


Ganska barnsligt inlägg från dig måste jag säga. Håll det på saklig nivå...
 
Sv: Vad har stallägare för ansvar? Rasat tak.

Som fastighetsägare får man väl göra avvägningen om man vill riskera sin fastighet (och det som ev finns i den). Det är ju du som fastighetsägare som kommer att a) lägga X antal kr på att bygga upp fastigheten igen b) ersätta eventuella inhyrdas skadade gods c) eventuellt bli åtalad om det går åt människor i takraset.

Det är knappast hyresgästens fel om hyresvärden inte har satt hyran på rätt nivå.

/AA
 
Sv: Vad har stallägare för ansvar? Rasat tak.

För er som inte äger stora ladugårdsbyggnader så kanske det kan vara av intresse att veta att skotta tak inte är något som är lätt, i vårt fall omöjligt. Man måste ha en skylift för att utföra denna livsfarliga takskottning. Vi har redan ett par bönder som har satt livet till när dom försökt skotta sina tak. Det är som att be någon ösa undan vattenmassor vid översvämning, dvs ett uppdrag som är önskvärt men synnerligen svårt att utföra. Det bästa vi kan göra är att be om töväder och det snarast.
 
Sv: Vad har stallägare för ansvar? Rasat tak.

Om du inte kan/vill skotta själv alt hyra in takskottarfirma så får du ju leva med att ditt tak kanske trillar in (naturligtvis beroende på hur mycket snö ni fått i din landsände). Det är ju DITT val när det gäller DIN fastighet, det låter som om det vore hyresgästernas fel att snön kommit, men det är ju hela tiden upp till fastighetsägaren. Sedan är det för mig självklart att hjälpa till på något sätt, inte tu tal om annat.

Man kan ju alltid ignorera problem, det gjorde de på ICA maxi i Kristinehamn, det är allmänt känt att taket ofta har läckt vid nederbörd och att det bågnade innan de öht började att skotta (taket rasade med takskottarna kvar på taket, de fick hoppa ned i snödrivorna!).

Du önskar dig tö, hoppas att ditt tak klarar den ökande vikten när vädret blir varmare!

/AA
 
Sv: Vad har stallägare för ansvar? Rasat tak.

Hehe ja det var min reaktion med, hoppas på tö tja...
 
Sv: Vad har stallägare för ansvar? Rasat tak.

Du säger alltså att det är livsfarligt att gå upp på taket och skotta, men du anser att det ska dina hyresgäster göra.. Hur tänker du då?

Det är inte omöjligt, däremot krävs det säkerhetsutrustning.
Och att man är ute i tid och tar tag i sitt ansvar som fastighetsägare...
 
Sv: Vad har stallägare för ansvar? Rasat tak.

Töväder kan i värsta fall göra situationen värre, snön i sig ändrar inte vikt men varm snö drar till sig mer fukt = det riskerar att bli ännu tyngre.

För er som äger stora ladugårdsbyggnader så kanske det kan vara av intresse att veta många som valt att inte äga sådan byggnader gjort det utifrån att de vet att det krävs stora resurser att underhålla dessa. De föredrar att vid behov hyra in sig på en liten del och betala för sin del i av yttre underhållet. Vissa tycks ha missat denna detalj helt.

Dessutom så är det fastighetsägarens skyldighet att hålla byggnader i sådant skick att de inte skadar någon, nu antar jag att en gård på landet inte har så värst många besökare som kan skadas av nedrasande snö eller tak som ger vika, men skulle en besökare bli skadad så finns det en uppenbar risker att fastighetsägaren bedöms som ansvarig och det helt utan någon form av affärskontrakt.
 
Sv: Vad har stallägare för ansvar? Rasat tak.

För er som inte äger stora ladugårdsbyggnader så kanske det kan vara av intresse att veta att skotta tak inte är något som är lätt, i vårt fall omöjligt. Man måste ha en skylift för att utföra denna livsfarliga takskottning. Vi har redan ett par bönder som har satt livet till när dom försökt skotta sina tak. Det är som att be någon ösa undan vattenmassor vid översvämning, dvs ett uppdrag som är önskvärt men synnerligen svårt att utföra. Det bästa vi kan göra är att be om töväder och det snarast.

Eller också tar man en stor och stark granne/kompis till hjälp och har ett långt rep och går på varsinn sida av logen/laggårn och sågar snett nedåt/framåt, efter ett tag så ramlar snön ner. Ett ganska billigt sätt om man vill vara rädd om sina tak och hus.

Tö är det värsta man kan önska sig..

mul/ var uppe och skottade tak med blötsnö för en vecka sen.
 
Sv: Vad har stallägare för ansvar? Rasat tak.

Eller också tar man en stor och stark granne/kompis till hjälp och har ett långt rep och går på varsinn sida av logen/laggårn och sågar snett nedåt/framåt, efter ett tag så ramlar snön ner. Ett ganska billigt sätt om man vill vara rädd om sina tak och hus.

.

DET testade vi för inte så länge sedan, gick inget vidare..
Nu är ju vårt stall regält byggt, så någon rasrisk verkar det inte vara, men ändå, ville testa att få bort det i alla fall, gick inte alls.

Tack o lov så rasar det från taken idag, då vi haft sol hela deagen..
 
Sv: Vad har stallägare för ansvar? Rasat tak.

*KL*

Det här var en gång ett rejält tak, men höll inte för den blöt snö som också kom uppe på allt i hop.

http://www.tidningenridsport.se/Article.aspx?m=45207&a=343754

Och taket var absolut inte platt, snarare tvärtom.

Byggnormen idag säger att tak ska tåla följande.

Norrland 500 kg per kvm, mellan Sverige och neråt 100 kg per kvm vilket får betraktas som löjligt med tanke på sista tidens snöfall.

Äldre byggnader har kanske inte ens dessa normer uppfyllda, så det är nog värt några spänn att värna om sin fastighet.
 
Sv: Vad har stallägare för ansvar? Rasat tak.

Kan bara hålla med.

Det är ju inte bara risken att någon människa eller något djur skadas, utan den ekonomiska förlusten som gården råkar ut för.
 
Sv: Vad har stallägare för ansvar? Rasat tak.

Försäkringsbolagen betalar ut ersättning för snöskador på tak.
Under förutsättning att ägaren gjortvad han kunnat för att förhindra dessa.
Nu visar ju de senaste rörnen att rasen inte beror på snön utan undermåligt underhåll och felkonstruktioner.
Därför så låter jag dem som hyr hos mig stå för underhåll och röjning.
Dokumenterat i avtal.
De betalar lite mindre i hyra men vid ev. ras står de dels för skador på vad de äger + ev avdrag som försäkringsbolaget gör.

:D
 
Sv: Vad har stallägare för ansvar? Rasat tak.

Stallägaren kan knappast rå för att det blir extremväder och nej, stallägaren har med största sannolikhet inte tagit med detta i beräkningen.

Stallägaren kan inte stå för för vädret som vi har haft i år, men hen kan stå för oförutsädda händelser t.ex ett behov av takskottning, eller om det blåst mycket taklagning... En seriös uthyrare har med en buffert för oförutsädda händelse i sin kalkyl, för det mesta kan hända, och du är slutligen skyldig för att hålla dina fastigheter säkra...

/Camilla
 
Sv: Vad har stallägare för ansvar? Rasat tak.

Jag är tveksam till att det går att avtala bort sin skyldighet som husägare om takraset visar sig bero på felaktig konstruktion men att leja bort skotting och yttre underhåll är helt okej om man nu hittar någon som är villig.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej, Hoppas på att kunna få hjälp att reda lite i saker rörande uthyrning av stall. Det är en minderårig hästtjej som kommit till mig...
2
Svar
28
· Visningar
4 892
Senast: Polibek
·
Ekonomi & Juridik Har lite frågor angående vad som gäller om man hyr in sin häst i ett stall. Är det alltid jag som hästägare som är ansvarig om min häst...
Svar
17
· Visningar
3 584
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Jag står på en anläggning och hyr box av ett företag. Jag har två månaders uppsägning och sade upp min stallplats i förgår då det inte...
Svar
8
· Visningar
2 689
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik Denna fråga är framför allt vänd till Bukefalister i Skåne. (iallafall första delen). Anser ni att det är så mkt tillväxt nu i området...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 066
Senast: Sammet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp