Vad har stallägare för ansvar? Rasat tak.

Sv: Vad har stallägare för ansvar? Rasat tak.

Jag skulle inte betala extra för att stallägaren skulle skotta av ett tak. Av orsakerna att jag anser att en stallhyra ska inte bara vara en inkomst, den ska även täcka utgifter,

Jag har hört att det är ganska dyrt att anlita hjälp till takskottning av vanliga hus, så därför antar jag att det skulle bli ännu dyrare att anlita proffshjälp till att skotta av stall o ridhustak.

Allt underhåll ska ingå i stallhyran, vi har ju de senaste åren vart ganska förskonade från sådana här vintrar som det blivit nu, men om detta skulle inträffa igen nästa år och nästa, då blir det ju en ganska mycket större underhållskostnad för alla stallägare.

Så, jag tror att vi kommer att få se en ökning av stallhyror generellt sett..
 
Sv: Vad har stallägare för ansvar? Rasat tak.

Men varför tror du att det kommer bli så här nästa vinter pckså? :)

Metrologerna (?) sa att det kommer liknande vintrar var 15 eller om det var 25 år.

Och de kompenseras ju upp av vintrar då det knappt finns snö! Tom uppe i Luleå (som jag ursprungligen kommer ifrån) har vi emellanåt haft vintrar med nästan ingen snö alls.
 
Sv: Vad har stallägare för ansvar? Rasat tak.

Men varför tror du att det kommer bli så här nästa vinter pckså? :)

Metrologerna (?) sa att det kommer liknande vintrar var 15 eller om det var 25 år.

Och de kompenseras ju upp av vintrar då det knappt finns snö! Tom uppe i Luleå (som jag ursprungligen kommer ifrån) har vi emellanåt haft vintrar med nästan ingen snö alls.

Det vet man ju inte, och skulle jag hyra ut mina platser, då skulle jag höja hyran mot vad det var förr, pga av högre omkostnader..
 
Sv: Vad har stallägare för ansvar? Rasat tak.

*kl*

Enl försäkringsbolaget så är takskottning fastighetsägarens ansvar. Försäkringen täcker det inte. Och vill man inte skotta själv så får man anlita en firma som gör det.

Jag ringde själv till försäkringsbolaget jag har här och det var svaret dom gav. Ett ev takras pga icke skottat täcks inte av försäkringen.. Jag har själv skottat ett antal tak här just för den risken, Jag har inte råd att bygga upp nåt som rasat pga snön.. Jag vill heller inte ha ihjäl hästar,höns osv för att jag inte orkar masa mig ut och fixa det..
 
Sv: Vad har stallägare för ansvar? Rasat tak.

Bra att det finns de som tänker på djuren och sätter dom före sin lathet.
 
Sv: Vad har stallägare för ansvar? Rasat tak.

Det vet man ju inte, och skulle jag hyra ut mina platser, då skulle jag höja hyran mot vad det var förr, pga av högre omkostnader..



Men då är ju frågan, skulle du i gengäld sänka hyran om det var en blid vinter med lite snö och elkostnader och kostnad för skottning sänktes kraftigt?

Naturen har sitt sätt och normalt brukar det kompensera sig bra år till år.
Om det blir dåligt väder år efter år så blir det konsekvenser för djur och natur, vilket kan vara ett tecken att följa.
 
Sv: Vad har stallägare för ansvar? Rasat tak.

Men då är ju frågan, skulle du i gengäld sänka hyran om det var en blid vinter med lite snö och elkostnader och kostnad för skottning sänktes kraftigt?

Naturen har sitt sätt och normalt brukar det kompensera sig bra år till år.
Om det blir dåligt väder år efter år så blir det konsekvenser för djur och natur, vilket kan vara ett tecken att följa.

Nä, då skulle jag nog lägga de extra kpengarna på att tex måla om stallet, köpa lite nya stängsel eller annat som kan behövas på en hästgård..
 
Sv: Vad har stallägare för ansvar? Rasat tak.

Har en liknande fråga och undra rom en liten trådkapning är tillåten?
Gäller av ren nyfikenhet, inget har hänt och jag är nöjd med all service :) (Vi har fått jättefint skottade tak dessutom, eloge till stallägaren!)
Gäller ägaransvaret det även där med icke-fungerande elstängsel denna vinter, om det i kontraktet står att hästägaren är ansvarig för att sin resp. tilldelade hage är i användbart skick, inbegriper det även elen på tråden? Om elen inte fungerar till alla hagar och inte går fram från "första" början liksom? Jag har ju sett till att skotta snö under tråden, spänt tråden eller fixat lutande stolpe, men själva strömdelen har ju jag noll koll på var den kommer ifrån och var det brister...
 
Sv: Vad har stallägare för ansvar? Rasat tak.

Jag håller också med. Det är inte värt besväret för de korvöre som det ger( om ens det ), ska man sedan dessutom riskera stora pengar i ersättning, om ngn olyckshändelse skulle inträffa, och man hålls ansvarig för hästar som man inte ens har haft någon förtjänst på- nej tack, så rik är inte jag, då är det bättre med tomma boxar.
 
Sv: Vad har stallägare för ansvar? Rasat tak.

Fast nu är det ju inte frågan om en olyckshändelse utan något som skulle kunnat undvikas...
 
Sv: Vad har stallägare för ansvar? Rasat tak.

Gick du och funderade på det innan det hände ? Att taket skulle kunna rasa ?
 
Sv: Vad har stallägare för ansvar? Rasat tak.

Men det var det väl inte många som gjorde i större delen av sverige, TROTS den enorma mängden snö...
 
Sv: Vad har stallägare för ansvar? Rasat tak.

Gick du och funderade på det innan det hände ? Att taket skulle kunna rasa ?

Nej det är det som är grejen, man behöver inte det som icke fastighetsägare. Men äger man en fastighet så är det nog nödvändigt i dessa snötider, att fundera över om konstruktionen tillåter den stora snömängden eller så får man göra något åt det.

Sen anser ju jag för min del att antingen så tar man betalt för vad det kostar att hyra ut, får man inte kunder då så ja då behöver man inte bekymra sig över att bli belastad med någon gnällspik eller snyltare. Får man kunder som betalar vad man begär, så ligger man ju rätt till och få även de kunder man önskar får jag förmoda.
 
Sv: Vad har stallägare för ansvar? Rasat tak.

Gick du och funderade på det innan det hände ? Att taket skulle kunna rasa ?

1) Nej eftersom det inte är min byggnad.
2) Nej eftersom hästarna var inhyrda på FULL sköttsel och jag inte varit där på väldigt länge pga att det är för långt ifrån vart jag bor.
3) Det är inte så att det kom som en överraskning eftersom det rasat en hel del tak här nere de senaste 2 veckorna.


Allt detta har jag även redan skrivit i posten. Läs gärna.
 
Sv: Vad har stallägare för ansvar? Rasat tak.

Gäller ägaransvaret det även där med icke-fungerande elstängsel denna vinter, om det i kontraktet står att hästägaren är ansvarig för att sin resp. tilldelade hage är i användbart skick, inbegriper det även elen på tråden? Om elen inte fungerar till alla hagar och inte går fram från "första" början liksom? Jag har ju sett till att skotta snö under tråden, spänt tråden eller fixat lutande stolpe, men själva strömdelen har ju jag noll koll på var den kommer ifrån och var det brister...
Jag ser det i första hand som ditt ansvar. Borde ingå i "användbart skick". Borde också ligga på hyresgästerna att ta reda på hur det elektriska stängselsystemet är ordnat. Att framhålla att man har "noll koll" är sällan något bra argument.

Om ägaren sett till att elen fungerar/förfogas till första hagen, skulle jag se det som hyresgästernas solidariska ansvar att få el till resterande hagar.

LIA
 
Sv: Vad har stallägare för ansvar? Rasat tak.

Ja jag tycker ju så också, har försökt följa trådarna och se vart det kommer ifrån osv, men helt omöjligt i all snö, har inte stått här så länge så jag vet hur de "brukar" göra. Men vad jag vet fungerade strömmen inte på en enda hage, flertalet hästar har kommit lösa pga detta, inte min som tur var, men därför jag undrade lite.
 
Sv: Vad har stallägare för ansvar? Rasat tak.

Glömde kanske svara dig, det är helt ok att du trådkapar. :)
 
Sv: Vad har stallägare för ansvar? Rasat tak.

Tackar :) Tur att det löst sig hos oss ändå, tråkigt det som hände hos er!
 
Sv: Vad har stallägare för ansvar? Rasat tak.

Har du inte kollat av med stallägaren eller övriga hyresgäster?
Självklart ska elen fungera om/då man har behov av den.

LIA
 
Sv: Vad har stallägare för ansvar? Rasat tak.

Jojo, men det känns som det fick vara som det var då, skulle väl tryckt på mer men jag vill inte vara "jobbig" som nyinflyttad utan håller mig undan lite och försöker göra så mkt jag kan, dvs skotta fri trådarna och se till att staketet har lagom höjd.
Var tydligen bara jag som brydde mig eftersom jag har en hingst, de andra hästarna var ju inte "så farliga om de kom lösa" fick jag känslan av andra inhysningar. De fick väl stå inne när det väl hände.

Men ska ta reda på mer hur allt fungerar så det inte händer nåt i framtiden, självklart är det i mitt intresse att alla hästar håller sig inom sina hagar också, lösa ston som mejar ner staketet till min hingst är ju inget att hurra över...
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej, Hoppas på att kunna få hjälp att reda lite i saker rörande uthyrning av stall. Det är en minderårig hästtjej som kommit till mig...
2
Svar
28
· Visningar
4 892
Senast: Polibek
·
Ekonomi & Juridik Har lite frågor angående vad som gäller om man hyr in sin häst i ett stall. Är det alltid jag som hästägare som är ansvarig om min häst...
Svar
17
· Visningar
3 584
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Jag står på en anläggning och hyr box av ett företag. Jag har två månaders uppsägning och sade upp min stallplats i förgår då det inte...
Svar
8
· Visningar
2 689
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik Denna fråga är framför allt vänd till Bukefalister i Skåne. (iallafall första delen). Anser ni att det är så mkt tillväxt nu i området...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 066
Senast: Sammet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp