Skatter och avdrag, två jobb...

Hippocampus

Trådstartare
Har någon erfarenhet av att ha två jobb när det gäller skatt och avdrag? Skatteverket har inte svarat ännu och jag vet ju att ni här vet mycket :D
Jag har jobb A, det är en heltidstjänst.
Jag har en enskild firma också.
Jag blev headhuntad till jobb B i februari/mars och efter lite diskussioner bestämdes det att jag inte skulle ta det på mitt företag utan som timanställd på jobb B.

Jag skulle ju behöva lite saker via jobb B och de ställer upp (som det ser ut som nu) men sen pratade jag med en annan person (som inte har med jobben att göra) att jag förmodligen kan göra avdrag för tex internetuppkoppling de timmar jag jobbar, men kan jag göra det på företaget då? Företaget är ju egentligen inte inblandat i detta (eller ja, jag är ju företaget men ni fattar), men kan jag ta jobb B som intäkt ändå?
Sen det där med skatten, hur undviker jag rest-skatt? Hur mycket mer bör man säga att man vill skatta så jag inte hamnar i rest-skatt-hålet?
tack!
 
Har någon erfarenhet av att ha två jobb när det gäller skatt och avdrag? Skatteverket har inte svarat ännu och jag vet ju att ni här vet mycket :D
Jag har jobb A, det är en heltidstjänst.
Jag har en enskild firma också.
Jag blev headhuntad till jobb B i februari/mars och efter lite diskussioner bestämdes det att jag inte skulle ta det på mitt företag utan som timanställd på jobb B.

Jag skulle ju behöva lite saker via jobb B och de ställer upp (som det ser ut som nu) men sen pratade jag med en annan person (som inte har med jobben att göra) att jag förmodligen kan göra avdrag för tex internetuppkoppling de timmar jag jobbar, men kan jag göra det på företaget då? Företaget är ju egentligen inte inblandat i detta (eller ja, jag är ju företaget men ni fattar), men kan jag ta jobb B som intäkt ändå?
Sen det där med skatten, hur undviker jag rest-skatt? Hur mycket mer bör man säga att man vill skatta så jag inte hamnar i rest-skatt-hålet?
tack!

Det är din arbetsgivare som ska betala det som krävs för att du ska kunna jobba hemma.
För att göra avdrag för hemmakontor i enskild firma kräver ett eget avgränsat område, visst antal timmar per månad som du sitter vid datorn etc.
Mitt råd är att skaffa en revisor.

Timanställda blir betalda på samma sätt som fast anställda. Det blir din personliga inkomst.
 
man rekommenderar att man ska dra 30% på sidoinkomster för att slippa restskatt. När jag gjort det så brukar jag få tillbaka.
 
Ska du ta hjälp av någon är det en redovisningskonsult och inte en revisor du behöver. Stor skillnad.
 
Det enda jag har erfarenhet av är att ha två jobb ur skattesynpunkt. Jag hade två 50%-jobb parallellt ett tag. Den ena arbetsgivaren drog mer i skatt på min månadslön för att jag skulle slippa restskatt (den tidigare anställda hade haft exakt samma förutsättningar med ett annat deltidsjobb). Nu jobbade jag bara på det sättet under ett år, men jag behövde i alla fall inte betala någon restskatt året efter.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 489
Senast: fejko
·
Skola & Jobb Jag inser redan innan jag skrivit klart att det förmodligen kommer saknas info/ vara struligt, men ha lite överseende? Så här är det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 192
Senast: Hiddeous
·
Kropp & Själ Den korta versionen: Jag har inte tagit gynekologiskt cellprov på 8 år och har nu drabbats av dödsångest. Den längre versionen: Jag...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 300
Senast: Voeux
·
Skola & Jobb Jag kan inte bestämma mig för om jag ska byta jobb eller inte. Min chef/chefer vet om att jag är supermissnöjd + att jag och en av de är...
Svar
1
· Visningar
543
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp