"Skicka" in hästen i transporten.

2 saker får mig att sitter rakt här. Ena är att du är så säkert att han är tramataserade av transporten och blev irreterad på Macken (= du stöder hans räddsla) och den andra är MEN transporten är inte den bästa att lasta en transporträdd häst i heller. Du handikapa han omedveten. Skit i vad har hänt förut. Det är inte om transporten längre det är hans självförtroende och säkerthet. Om du skylla på vad har hänt hella tiden du skapa mer problem för han mentalt. Vilket djur vill lasta för nån som tycker synd om den och är medveten/omedveten rädd att det ska händer nåt när de håller på att lasta. Det är ingen på hopp eller menade illa mot dig. men det är nåt jag ser hella tiden. Det och bara för hästen är rädd för saker så är den misshandlad, när ärligt mest tiden är det bara en fegis för en häst.

Det finns massor olika sätt att lasta som sagt att leda in en häst vill jag inte rekomendera. men "never say never" Ibland hitta jag hästar som det är det lättast för, sen kan man träna att de lasta själv after att de har lite mer självförtroende. Det är inte ovallig för hästar som har varit om nåt att vara skraj i transporten för vissa saker hade hänt innan det hände, om ni förstår vad jag menar. Det kan vara ett ljud, det kan vara kännsla (drag i grimskaftet, tryck mot baken t ex) som hände strax innan det jätte skrämande saker hänt. De kan vara och är super learners, dvs att vissa saker kan de lära i 1 sek. och det ligger djupt.

Sök i bland andra tråder (den är skrivet i detaljer många gånger) om detta, det är många som har samma problem att hästen inte stanna kvar och det är för den inte känna sig trygg vart den är och den tänkar med den sidan av hjärna som har instinkter (panik, kloustrofobi, flykt) i annat ord de tänkar inte de reagera. För att du ska får han trygg igen du måste jobba på han självförtroende, får han använder den andra halvan av hjärna (vart han kan lära nåt och tänker lite) och inte har bara "lasta" i din hjärna.
 
Sv: Re: "Skicka" in hästen i transporten.

2 saker får mig att sitter rakt här. Ena är att du är så säkert att han är tramataserade av transporten och blev irreterad på Macken (= du stöder hans räddsla) och den andra är MEN transporten är inte den bästa att lasta en transporträdd häst i heller. Du handikapa han omedveten. Skit i vad har hänt förut. Det är inte om transporten längre det är hans självförtroende och säkerthet. Om du skylla på vad har hänt hella tiden du skapa mer problem för han mentalt. Vilket djur vill lasta för nån som tycker synd om den och är medveten/omedveten rädd att det ska händer nåt när de håller på att lasta. Det är ingen på hopp eller menade illa mot dig. men det är nåt jag ser hella tiden. Det och bara för hästen är rädd för saker så är den misshandlad, när ärligt mest tiden är det bara en fegis för en häst.
.

Men.:crazy: Jag ville bara förklara för er vad som hänt så ni får med inblick i det hela.

Det jag ville veta var hur man "LÄR hästen att bli skickad in i transporten. Eftersom jag lärtmin häst att han inte får "gåförbi" mig när vi t.e.x är ute och går. När jag ska försöka skicka in honom i transporten stannar han ju när han kommit upp jämsides med mig och verkar inte fatta att det är framåt han ska.
Men har tänkt börja träna på "iväg skickning" långt ifrån transporten. T.e.x i skogen mellan stenar/stubbar och allt sånt.
Men det jag funderade på är HUR man styrar hästen att sätta fötterna precis där jag vill. Och inte bara gå i en volt runt mig som när jag longerar.
Svårt att förklara vad jag menar.
 
Sv: "Skicka" in hästen i transporten.

menar du att du inte kan få hästen att gå ifrån dig?
kan du inte longera hästen? tömköra på volt?

det är ju precis dessa saker man gör, kan inte du göra nåt av dessa?

vad gör du då om hästen blir halt och veterinären vill se hästen trava på volt?
 
Sv: "Skicka" in hästen i transporten.

Jag kan mycket väl longera/tömköra hästen, även bestämma vart jag vill ha hästen när jag leder den på ett väldigt enkelt sätt(bakom, brevid eller framför). Det skrev jag också. Att jag kan skicka iväg hästen på en volt runt mig. Men om hästen är osäker på något framför så har jag svårt att "förklara" för honom att han ska framåt(PÅ RAKT SPÅR och inte en volt runt mig). Antagligen eftersom han är van att jag alltid går först i sånna lägen.
Det jag också undrade över var hur man STYRAR hästen åt höger och vänster och hur man får hästen att sätta fötterna där jag vill när jag kanske står 1-2 meter ifrån den.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: "Skicka" in hästen i transporten.

Hur vet du att det inte var traumatiskt för hästen? Känner du min häst? Var du med i transporten? Han är en ganska känslig kille och jag vet att han tyckte det var otäckt när vi körde hem honom. Det hördes.......

Nh-tränaren sa att jag inte fick skylla på det. MEN transporten är inte den bästa att lasta en transporträdd häst i heller..... Letar efter en ny men just nu finns inte pengarna.

Jag skrev "jag tycker inte det låter som", ang. det du beskriver om hästens lastningsfobi. Du har lastat den en gång på väg hem efter köpet och sen inte åkt ngnstans med den, och sen när du ska prova igen och ta upp lastandet så funkar det inte. Varför bestämma dig för att det är pga den gången han åkte sist enbart? Det är att begränsa sig oerhört. Vad var det som gjorde att han tyckte det var otäckt att åka just denna gången? om han varit så lugn och lärt 1-åringar tidigare osv? då händer ju inte en sån grej som att han helt plötsligt tycker det är otäckt att åka, bara sådär, utan anledning. Oavsett anledning eller om han nu verkligen är så traumatiserad så spär du på det hela med din inställning att han ÄR just det - traumatiserad.
Hästar tänker inte som vi. För din häst är inte att gå in och stå i transporten ekvivalent med att åka i den, det är två separata saker, som visserligen kan förknippas med varandra men inte enbart ett likhetstecken mellan de tu.

Det är svårt att diskutera med dig i dina trådar eller ge synpunkter då frågar efter då du inte kan ta minsta lilla kritik eller annat än det som passar i dina tankebanor utan att bli defensiv. Synd, för du har fått en del råd baserad på faktiskt erfarenhet av det du frågar om, synd då att du måste hänga upp dig på en sån sak. varför inte ta in möjligheten att det kan vara så som jag säger och att hästen INTE är så traumatiserad som du tror att den är? Californiaswed har kommenterat utmärkt.
 
Senast ändrad:
Sv: "Skicka" in hästen i transporten.

Nu uttrycker jag mig väldigt krast men sluta tyck synd om din häst! Menar inget illa, utan vill bara säga att ens egen inställning kan göra enorm skillnad! (Vis av egen erfarenhet;)) Tycker CaliforniaSwed kommer med många goda råd!

Känner igen situationen, min systers häst gick från att vara lättlastad till att ta 20-30 minuter att lasta. Han levde också rövare i transporten vid ett tillfälle så kanske var det något som hände där. Så fick inleda operation åka-transport-är-roligt. Inledningsvis gick jag in först och han fick följa. När det funkade tog jag lina runt bommen och han fick gå in själv. Använder mig alltid av tryck och eftergift. I början tyckte han att det var ovant att gå in själv, men efter ett par gånger funkade även det fint. Nästa steg blir att skicka in honom utan lina kring bommen.

Tycker inte det är fel att följa med hästen in som ett led i träningen. Min andra häst, ovan åkare, ville inte gå på själv, men gick jag före så följde han med. Målet var att skicka, men så långt kom vi tyvärr aldrig då han togs bort pga av skada.
 
Sv: "Skicka" in hästen i transporten.

Alltså, om det funkar med att du går före in så tycker jag du ska strunta i om hästen nu (mot förmodan) skulle skratta åt dej. jag hade bjudit den på det skrattet om den bara följde med in.
Skämt åsido, hur många som helst, faktiskt de flesta går med hästen in så jag tycker du kan fortsätta med det.:bump::bump::bump:
 
Sv: "Skicka" in hästen i transporten.

jag kan ta kritik men gillar inte när folk säger emot mig om saker jag VET om min häst som någon annan inte kan ha en aning om.
Annars tar jag gärna emot kritik och ser det som att jag kan lära mig nått av det.

Det jag tror var som gjorde att han blev rädd var att det var sån :devil: trafik plus att vi blev omkörda av flera hd-gäng(alla vet väl hur dom låter). plus massalastbilar, helahela(ca 11-12 mil) tiden. Och hästen hade nästan aldrig åkt i trafik förut. Bara på småvägar långt ute på vischan.
Visst inget traumatiskt. Men det är en väldigt känslig häst.

Men OM det nu är så att han INTE blivit rädd för något. Vad är det då ni tror är problemet till att han inte vill gå in? Ni menar alltså då att det är mig det är "fel" på? Vad är det isåfall jag ska ändra på?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: "Skicka" in hästen i transporten.

Vad är det som får er att tro att jag TYCKER SYND om min häst?:confused:
Jag har ju bara förklarat vad som har hänt och hur han beter sig för att ni ska få en inblick i det hela.:confused:

Vill gärna ha svaret på det.;)
 
Sv: "Skicka" in hästen i transporten.

Jag tror att Mackan menar att det har gått lång tid sen han åkte sist o då är mer benägen att bli nervös.

Om du brukar åka väldigt sällan så räcker det med att den fä
följer dig in- annars kan du ju träna att skicka in lite mer för terapins skull.

Var lika noga med säkerheten varje gång du övar.

Lycka till med Pålle:laugh:
 
Sv: "Skicka" in hästen i transporten.

Ok, fel av mig;) Jag fick bara känslan av att du tar med dig det som hände. Vad var det som hände?
 
Sv: "Skicka" in hästen i transporten.

jag kan ta kritik men gillar inte när folk säger emot mig om saker jag VET om min häst som någon annan inte kan ha en aning om.
Annars tar jag gärna emot kritik och ser det som att jag kan lära mig nått av det.

Det jag tror var som gjorde att han blev rädd var att det var sån :devil: trafik plus att vi blev omkörda av flera hd-gäng(alla vet väl hur dom låter). plus massalastbilar, helahela(ca 11-12 mil) tiden. Och hästen hade nästan aldrig åkt i trafik förut. Bara på småvägar långt ute på vischan.
Visst inget traumatiskt. Men det är en väldigt känslig häst.

Men OM det nu är så att han INTE blivit rädd för något. Vad är det då ni tror är problemet till att han inte vill gå in? Ni menar alltså då att det är mig det är "fel" på? Vad är det isåfall jag ska ändra på?


Fast du VET ju inte att det är detta som nu gör att hästen inte vill gå in. Jag tycker du gör en för stor grej av det, och vad anledningen är. Antagligen är det det som gör att hästen tvekar ytterligare. Släng det som hänt över axeln och gör inte det till en fortsatt anledning när du lastar. Jag skulle definitivt be om hjälp om jag var du, det är alltid bra att vara två om hästen är ovillig.
 
Sv: "Skicka" in hästen i transporten.

Så här har jag gjort med min häst (som alltid gått att lasta med en lina bakom rumpan, men jag tycker det känns bättre att kunna lasta hästen själv):

1. Hästen ska lyssna på framåtdrivande hjälp från marken (i mitt fall en höjd arm). Likaså ska den kunna backa och stanna (ska den skickas in i släpet är det bra om den backar för ordet "backa").
2. Hästen ska närma sig transporten utan att tveka.

Dessa två punkter ska vara väl befästa innan du tar nästa steg.

3. "longera" hästen över luckan åt båda håll (i skritt såklart), träna på att stanna den och sätta igång den, backa den osv.
4. Sedan har jag bara ställt mig på luckan och "visat" in hästen i transporten, framåtdrivningen har då kommit från min arm som är närmast hästens bakdel. Se till att det är gott om plats till en början och att du inte stressar med att stänga om den. Massor med beröm och smarrigt godis. Jag har haft repgrimma eller vanlig grimma och lååångt grimskaft, inga medhjälpare och gott om tid. Se till att du själv är mätt och kissad, etc. Åtminstånde mitt tålamod är sämre om jag är hungrig eller kissnödig..
5. Hästen lastar sig själv!

Jag har också använt mig av "skicka-tekniken" i andra sammanhang - tex när hästen ska kliva i spolspiltan (den är äcklig!!) - då ska han gå förbi mig ner i den. In i boxen, som Axel skrev, etc. Vänj hästen vid att gå förbi dig, var noga med tydliga och konsekventa signaler.

Lycka till och glöm inte att det är roligt att ha häst!! ;)
 
Re: Sv: Re: "Skicka" in hästen i transporten.

Men.:crazy: Jag ville bara förklara för er vad som hänt så ni får med inblick i det hela.

Det jag ville veta var hur man "LÄR hästen att bli skickad in i transporten. Eftersom jag lärtmin häst att han inte får "gåförbi" mig när vi t.e.x är ute och går. När jag ska försöka skicka in honom i transporten stannar han ju när han kommit upp jämsides med mig och verkar inte fatta att det är framåt han ska.
Men har tänkt börja träna på "iväg skickning" långt ifrån transporten. T.e.x i skogen mellan stenar/stubbar och allt sånt.
Men det jag funderade på är HUR man styrar hästen att sätta fötterna precis där jag vill. Och inte bara gå i en volt runt mig som när jag longerar.
Svårt att förklara vad jag menar.

Glöm transporten för en stund och jobba runt den över den (lämen) brevid den. Tyckte att du kom själv med ett utmärkt förslag att träna mellan träderna och stenar tills du kan lära hur du ska "styra" han. Det kan du lära med att lära hur du kan applicera tryck och vart på hästen. T ex om hästen går förbi och du vill att den stanna dra in linje och sätter lite tryck på rumpan, då svänger ut och hästen kan inte fortsätter framåt. Vart du står när du skickar har mycket att göra med också när du lastar. För långt bakom drivlinje (ca framkanten på bogbladen) så trycker du framåt. För långt framför den linje ger du tryck bakåt. Det är många som säger till hästen flytta sidled men hästen går framåt hela tiden, det kan har med att denna person står 20 cm fel bara. Så träna ute tills du har det du vill "going good", sen kommer tillbaks till transporten, när det gäller att skicka in hästen. Om du gör alla de lekar som jag skev tidigare kommer du underlätta det för båda dig och hästen när du vill skicka in.

Men om han vet inte redan lära hästen att stanna och backa med grimskaftet. Det är en av de viktigaste verktyg du kommer använda. Lastning är en av det svåraste övningar som finns. Men som sagt sök efter lastning i andra tråder i detta forumet om hur du skicka in han. Men som sagt träna först att du kan skicka han utan transport över, under, genom (trånga platser), up på; backa av, allt du kan komma up med. Du kan använder sten, stubar, vägar, träd, allt är möjligt om du har en bra fantasi.

Men. Jag ville bara förklara för er vad som hänt så ni får med inblick i det hela.
Jag vet. Men när man får denna in blick, oss som männsiskor omedveten mest tiden lägger till våra egen känslor i detta vi hållor på med. Och hästarna känner det direkt. T ex. Tjejen säger hästen har flipat ut totalt i transporten och hästen är rädd nu.
Självklart det var skrämande för hästen. Men nu när hon lasta är tjejen i backtanke rädd att hästen ska blir rädd eller nervous mm. Hästen kommer förbi tjejen mot transporten och känna av det och automatiskt tänker "va fan är hon rädd för? Jag visste det var nåt fel med den lådan! Om hon är rädd så ska jag inte gå in i den heller!" Förstår vad jag menar. Det är många gånger det lastnings problem ligger mer med oss än hästen. Många vill tvinga in hästen. Alla hästens instinkter säger "hell no". Vissa tycker synd om hästen, och alla hässtens instinkter säger "hell no". Allt såna håller ihop men det jag menade med det är att när det kommer till lastningen det spela ingen roll. Om de har varit med transportet i en olycka så är det hästen hjärna man måste laga och det har inte nåt med transporten att göra det har med deras intstinkter av att överleva.
 
Sv: "Skicka" in hästen i transporten.

Fast du VET ju inte att det är detta som nu gör att hästen inte vill gå in. Jag tycker du gör en för stor grej av det, och vad anledningen är. Antagligen är det det som gör att hästen tvekar ytterligare. Släng det som hänt över axeln och gör inte det till en fortsatt anledning när du lastar. Jag skulle definitivt be om hjälp om jag var du, det är alltid bra att vara två om hästen är ovillig.

Nej jag vet ju inte till 100% att det var det, men jag antar det, vad skulle det annars kunna vara?

Och åter igen, det som hände när vi hämtade honom är absolut inget jag går runt och tänker på. Jag bara tog upp det här för att ni skulle få mer inblick i det. Vet inte vad jag gjorde för fel där men?
Har samma "attityd" och inställning när jag lastar honom som när jag lastar min fjording som är totalt orädd för transporten.

Vi är alltid två när vi lastar. Just därför har det blivit så lite lastträning i vinter, jag har inte haft någon som kunnat hjälpa mig fören nu.
 
Sv: "Skicka" in hästen i transporten.

Tack.:bow: Ska göra ett försök med detta. Och hoppas att mitt tålamod räcker till.:angel:
 
Sv: Re: Sv: Re: "Skicka" in hästen i transporten.

Glöm transporten för en stund och jobba runt den över den (lämen) brevid den. Tyckte att du kom själv med ett utmärkt förslag att träna mellan träderna och stenar tills du kan lära hur du ska "styra" han. Det kan du lära med att lära hur du kan applicera tryck och vart på hästen. T ex om hästen går förbi och du vill att den stanna dra in linje och sätter lite tryck på rumpan, då svänger ut och hästen kan inte fortsätter framåt. Vart du står när du skickar har mycket att göra med också när du lastar. För långt bakom drivlinje (ca framkanten på bogbladen) så trycker du framåt. För långt framför den linje ger du tryck bakåt. Det är många som säger till hästen flytta sidled men hästen går framåt hela tiden, det kan har med att denna person står 20 cm fel bara. Så träna ute tills du har det du vill "going good", sen kommer tillbaks till transporten, när det gäller att skicka in hästen. Om du gör alla de lekar som jag skev tidigare kommer du underlätta det för båda dig och hästen när du vill skicka in.

Men om han vet inte redan lära hästen att stanna och backa med grimskaftet. Det är en av de viktigaste verktyg du kommer använda. Lastning är en av det svåraste övningar som finns. Men som sagt sök efter lastning i andra tråder i detta forumet om hur du skicka in han. Men som sagt träna först att du kan skicka han utan transport över, under, genom (trånga platser), up på; backa av, allt du kan komma up med. Du kan använder sten, stubar, vägar, träd, allt är möjligt om du har en bra fantasi.


Jag vet. Men när man får denna in blick, oss som männsiskor omedveten mest tiden lägger till våra egen känslor i detta vi hållor på med. Och hästarna känner det direkt. T ex. Tjejen säger hästen har flipat ut totalt i transporten och hästen är rädd nu.
Självklart det var skrämande för hästen. Men nu när hon lasta är tjejen i backtanke rädd att hästen ska blir rädd eller nervous mm. Hästen kommer förbi tjejen mot transporten och känna av det och automatiskt tänker "va fan är hon rädd för? Jag visste det var nåt fel med den lådan! Om hon är rädd så ska jag inte gå in i den heller!" Förstår vad jag menar. Det är många gånger det lastnings problem ligger mer med oss än hästen. Många vill tvinga in hästen. Alla hästens instinkter säger "hell no". Vissa tycker synd om hästen, och alla hässtens instinkter säger "hell no". Allt såna håller ihop men det jag menade med det är att när det kommer till lastningen det spela ingen roll. Om de har varit med transportet i en olycka så är det hästen hjärna man måste laga och det har inte nåt med transporten att göra det har med deras intstinkter av att överleva.


Tack, nu förstår jag mycket bättre.:bow:

Det jag kan nu är att stanna/sakta ner/backa hästen genom en liten "vickning" i grimskaftet, ibland även igenom att hålla upp pekfingret och "vicka" på det eller så fungerar kommandon som "stanna" eller "back".
Jag kan även flytta runt rumpan på honom(som en framdelsvändning) genom att peka mot den eller bara titta på den samtidigt som jag har "rätt kroppshållning"(alltså att jag visar att jag vill något).
Framdelen har vi inte kommit riktigt lika långt med, där måste jag ta pekfingret och "peta" lite på halsen på honom för att han ska flytta undan framdelen som i en bakdelsvändning ungefär.
Jag kan sända ut honom på en volt runt mig genom att "visa vägen" med den handen jag håller grimskaftet iså att det även blir ett litet tryck i grimman(som jag släpper efter så fort han går framåt) den andra armen/handen är framåtdrivande.
Om någon förstog vad jag menade så är det iaf dom "verktygen" vi har nu.
 
Det är en jätte bra start. Träna/testa på hur du kan trycka/skicka ut han sen följa med vid bogarna om han stanna så stanna du och skicka en gång till. Eventuelt lära de skillnad mellan att du begär de gå fram och du följa med och att följa efter dig. Bara tänk på vart du står hur du "på trycka" han. så det är säkert att ni fixa det fort. Så fort du har det på ett flyttande sätt så då ta du in transporten men försöker har andra saker samtidet. T ex har bommar att gå över/backa genom. en pressening, rampen mm3-4 olika saker att göra bortsätt från transportet. Skicka över, genom saker sen gå till transporten skicka in han, om han ger dig en ärlig försök (även att han inte gå hella väggen), gå gör nåt annat sen tillbaks till transporten. På så sättet du appilcera tryck du tabort det och bygga hans självförtroende med saker han vet han klara av. Om han vill/behöver kommer ut så låt han i början utan någon motstånd alls och gör något annat sen tillbaks till transporten. Vid en ärligt försök du kan också låt han står där och ta en minut utan att du kräver nåt. som sagt själva lastnings tekniker finns redan i andra tråder och det är lite trist att skriva det om och om. Men när ni börjar förstår den mentalla delen av det så kan ni bli överraskad hur fort man kan lasta en ovillig häst utan tvåg eller linor. Men det ta tid att lära sånt men ni har inte bråttom eller hur!:laugh:

Det bästa råd jag kan ger diga är förbredda, förbredda, förbredda dig och hästen till den bästa du kan göra innan man ta på sig att lasta. Att leka såna lekar som jag beskrev är att du mental förbredda han för det han är rädd för. Och i slut ändan har du en mer lastasäkert häst än en som man säger "jag hoppas han lastar i dag och inte får panik!" :angel:
 
Sv: "Skicka" in hästen i transporten.

ÄNTLIGEN är vi botade min pålla o jag. I slutet av förra sommaren började hon gå in själv (ledde henne rätt in bara).Hela förra sommarn var jätte jobbig(d vet california sweed;)) hon hjälpte mig lasta några gånger kan inte tacka henne nog för d. Första gången i år va lite trögt efter som vi inte åker på vintern,men d var bara första turen:bump:. Nu visar en vägen in får nosa på rampen lite först o om d behövs använder pisken som förlängning av armen o petar på rumpan ,så att man kan lasta själv o fortfarande stå bak o kan stänga o gå fram o binda fast. Nu har vi åkt nåra gånger o vi ser inget problem me d längre:banana:. Nu kan d bara bli bättre o bättre.
 
Sv: "Skicka" in hästen i transporten.

jag hade en svårlastad ponny tidigare, men fick hjälp och när jag sålde henne lastade hon sig själv, dvs jag "skickade" in henne... Det finns säkert mängder av metoder om hur man bör göra, men den metod som jag fick och som jag funnit fungera bra var att träna hästen att lyssna på mig från marken. Något som det verkar som du redan jobbat på. Det vi gjorde var iaf att jag mha ett dressyrspö (endast en förlängd arm) lärde hästen att detta fungerade som en framåtdrivande hjälp och inte bestraffning. Detta gjordes med olika övningar i sidled samt fram å bakåt. Å så till själva lastningen då. Det jag fick lära mig var att jag skulle gå upp med ponnyn på lämmen, ställa henne rakt framåt, viktigt var att hon hade huvudet rakt fram in mot trailern. Sedan la jag grimskaftet över manken och ledde henne mot öppningen. Om hon inte gick in skulle jag ge henne en framåtbjudande hjälp mha dressyrspöt. backade hon bakåt fick hon backa tills hon inte tyckte att det var roligt längre. Jag antar att det som var meningen med backandet var att hästen skulle uppleva det som obehagligt att gå bakåt och mkt mer tryggare att gå framåt.

Jag fann denna metod väldigt praktisk, kanske inte förklarade på bästa sätt, men isf får ni ursäkta mig... har lite feber:p
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 984
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 326
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 116
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 449
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp