"Skicka" in hästen i transporten.

T

Tjalfe

Jag har haft en hel del lastproblem med min ponny sen jag köpte honom. Han blev rädd när vi var påväg hem ifrån hans uppfödare och sen dess har han tyckt att det varit himla otäckt att gå in i transporten.
Men med mycket träning så får jag nu in honom i transporten(om inte mellanvägg och bom är i) och det tycker jag är ett väldigt bra steg åt rätt håll! Dock är det ju en hel del träning kvar.
Men så tittade min "föredetta"(tränar inte för h*n längre)nh-tränare förbi.
H*n frågade hur det gick med lastningen och jag sa som det var att det går framåt. Han följer med mej in om jag inte drar i honom utan låter honom följa med själv. Men att så fort något rör sig bakom så blir han rädd och kastar sig ut.
Blev som vanligt idiot förklarad....
För SJÄLVKLART får jag ju inte leda in hästen i transporten(alltså gå framför den in). "För då står ju hästen där på luckan och skrattar åt dig, HAHA jag har lastat min matte, jag har lastat min matte HAHA!!".

H*n menade då alltså att jag måste "skicka" in hästen i transporten.
Vi har tränat "iväg skickning" men har inte kommit så mycket längre än att jag kan skicka iväg honom i en volt runt mig. Men än så länge kan jag inte "styra" honom på det sättet.

Så hur tusan gör jag för att göra som h*n säger?! Har testat att stå brevid luckan och försöka "skicka" hästen framåt, men då får jag honom inte längre än upp på luckan.
Hur gör jag då??


Ska tillägga att jag inte vill ta hjälp av den här som sa det. Vi kommer inte överens.
Men blev ändå fundersam hur h*n menar att man ska göra.
 
Sv: "Skicka" in hästen i transporten.

Det finns säkert andra här som kan detta bättre.
Jag har lärt min häst att gå in själv men jag kommer nog inte riktigt ihåg hur jag gjorde. Jag gick nog medd upp en bit, hade grimskaftet lagt över magen på henne och sedan stannade jag ung halvvägs och visade henne att hon skulle fortsätta. Jag brukar alltid ha mat där framme. Om du inte har i mellanväggen så blir det ganska gott om plats. Jag har haft samma problem som du. Hon går lätt in men går ut om det händer ngt. Det bästa har varit att träna själv och sedan gå omkring utanför. Naturligtvis inte precis bakom. Ett tag borstade jag henne när hon stod där då rörde jag mig ju som hon är van.
 
Sv: "Skicka" in hästen i transporten.

Ha en lång lina så att om hästen vill gå hela vägen in, det inte tar emot i linan. I början får man lära dem ett steg fram i taget. så du får börja där du säger att han är nu, att han går upp på rampen helt enkelt. Lär den förhållande OCH framåtdrivande. dvs ett steg framåt, sen skall han kunna backa ett steg när du ber, och sen fram igen osv.

tycker oftast det funkar bättre att stå kvar utanför själv. en del hästar tycker det är trångt med människan inne i trailern också, och jag tycker man kan lägga ett bättre tryck genom att stå brevid utanför och driva på hästen framåt.
 
Sv: "Skicka" in hästen i transporten.

det bästa är att ta hjälp av en tränare.

när hästen är "färdigtränad" med detta så blir det nästan lite jobbigt, jag lastar ibland 2 hästar och då får min PV hålla i 3 åringen, och ja... han får verkligen mordhålla för hon SKA in i transporten! hehe... men det är ganska skönt!
 
Sv: "Skicka" in hästen i transporten.

Tyvärr finns det ingen annan "sån här" tränare än den jag nämnde här i närheten(vad jag vet).
 
Sv: "Skicka" in hästen i transporten.

Vi är väl två idioter, då! ;)

Vi har hästar som lastas utan problem. Vi går framför dom in. Inga problem. De brukar inte stå och skratta på baklämmen.

Ibland tror jag att nh-isar komplicerar saker i onödan. Man måste inte skicka in hästarna, det funkar på annat sätt också.

Det som är viktigast är att hästen får förtroende för transporten, att den inte är rädd.

Norrland
 
Sv: "Skicka" in hästen i transporten.

Precis, och det verkar ju som min kille börjar få lite mer förtroende nu. Han vågar stå kvar inne i transporten längre och även gå längre in i den. Så känns som jag inte vill börja krångla till det nu. Men blev lite fundersam när hon fick att låta dom att det gick emot mitt ledarskap till hästen.
 
Sv: "Skicka" in hästen i transporten.

Om nu hästen skulle stå och skratta för att de har lastat matte så måste den ju förstå varför den har lastat matte och det tror jag faktiskt inte att de förstår.

I så fall undrar jag i vilket läge man ska gå före hästen:confused: visst är det så att de skickar fram någon som är låg i rang till farliga saker eftersom de hellre ser att den blir uppäten än att de själva blir det, men en bra ledare visar ju också vägen till mat och vatten...

Nej jag tycker att du ska fortsätta som du gör, ditt sätt fungerar ju och det är det viktigaste.
 
Sv: "Skicka" in hästen i transporten.

Jag håller med dig. Har man ett sätt som fungerar så ska man klart fortsätta med det och strunta i vad alla andra som "kan mkt bättre" säger.
 
Det är inte att de står och skratta det mer att de inte lita på dig. Om en häst har inget emot en transport och det känns trygg, så gå de in. Om hästen är det minsta osäkert så får man tveksamhet i något form från ren panik till gammal bessig som står på lämen med klister under hovar och en gummi nacke och den vanligast kometar för den typen av hästen är är "nej, h*n är inte rädd, den vill bara jävlas".

Men för allmän säkerhet skicka jag alltid in hästen. Men för att en häst som är skeptiskt på detta måste du får den att lita på dig. Så först skulle jag rekomendera att du tränna med andra grejer utanför transportet. Över lämen för att håller energi framåt. skicka hänsten under träder/saker som hänger för att likna taket. Över saker för likna lämen och golvet. Genom/mellan saker för att likna vägarna. När du kan skicka den häst gonom/över under saker i en lugn och avslapnat sätt. Stanna och backa av/ut lika lugnt, då är man redå för att prova med transportet. Självklart kan man hoppa över detta men det brukar ta längre tid för att får de acceptera villig transporten.

Du måste arbete på hästens självförtroende lika mycket som vår egen.
 
Sv: "Skicka" in hästen i transporten.

Precis, och det verkar ju som min kille börjar få lite mer förtroende nu. Han vågar stå kvar inne i transporten längre och även gå längre in i den. Så känns som jag inte vill börja krångla till det nu. Men blev lite fundersam när hon fick att låta dom att det gick emot mitt ledarskap till hästen.

argumentet hon ger ang. lederskap är lite övredrivet formulerat tycker jag.
dock finns det en anledning OM man har problem med att hästen vill kasta sig/backa ur om man själv går in först, till att skicka in kan funka bättre. Jag nämnde denna i mitt första inlägg. Man får helt enkelt pröva sig fram, vissa hästar föredrar vissa omständigheter och andra funkar med annat. stirra dig inte blind på VEM som ger dig rådet även om nu anledningen given var mkt dåligt insatt tycker jag, utan våga prova och framför allt läs av din häst och se vad som faktiskt kan vara möjliga anledningar till varför du har problemen du har. I regel blir de INTE rädda för att ngt hänt EN gång, så stirra dig inte blind på att den blev rädd av den enda gången den åkte från uppfödaren osv för det köper jag inte riktigt att det skulle vara hela anledningen.

Lyssna på tipsen Californiaswed ger dig. Hon vet vad hon talar om.
 
Senast ändrad:
Sv: "Skicka" in hästen i transporten.

Jag börjar alltid med att leda in den. Som den gör i alla lägen annars- följer o litar på mig.

När det går bra har jag under tiden tränat på att skicka in den i boxen- Gå in!
Är den lite osäker- avbryter jag o följer med den in o tar det igen nästa gång.
Kom ihåg att ha så ljust som möjligt o öppen framdörr.
 
Sv: "Skicka" in hästen i transporten.

argumentet hon ger ang. lederskap är lite övredrivet formulerat tycker jag.
dock finns det en anledning OM man har problem med att hästen vill kasta sig/backa ur om man själv går in först, till att skicka in kan funka bättre. Jag nämnde denna i mitt första inlägg. Man får helt enkelt pröva sig fram, vissa hästar föredrar vissa omständigheter och andra funkar med annat. stirra dig inte blind på VEM som ger dig rådet även om nu anledningen given var mkt dåligt insatt tycker jag, utan våga prova och framför allt läs av din häst och se vad som faktiskt kan vara möjliga anledningar till varför du har problemen du har. I regel blir de INTE rädda för att ngt hänt EN gång, så stirra dig inte blind på att den blev rädd av den enda gången den åkte från uppfödaren osv för det köper jag inte riktigt att det skulle vara hela anledningen.

Lyssna på tipsen Californiaswed ger dig. Hon vet vad hon talar om.

Lite OT kanske..

Men hästar kan absolut bli rädd för att nått går fel en gång i en trailer, ett av våra halvblods ston blev de.. Vi skulle åka och betäcka henne, så va våran trailer inte hemma ja kommer inte riktigt ihåg vrf, de va nått som hänt med den, så vi fick hyra en. Men i den var de bara kjedjer där bak ( ist för en bom) så när vi stängde igen den så börjjade hon backa lite, kom åt en kall kjedja o fick panik, börja hoppa o studsa inne i trailern, och de slutade med att hon lyckades förstöra kjedjerna o kastade sig ut i Panik.. o då menar ja verkligen panik!! o dessutom så lyckades hon få nåra sår av kjedjorna( inga farliga så utan mest skrapsår som blödde lite)
hon gick inte in i en trailer igen på över ett år.. o de va ett år med ständig träning, för att hon skulle bli av med sin skäck, tog lång tid innan vi ens fick henne att gå nära rampen.. och hon går fortfarnda knappt in, lr hon går in men är hela tiden lite rädd, och står bara där inne en väldigt kort stund sen kastar hon sig ut..
Så JO hästar kan få men för livet av en trailer, även om de bara går snett en enda gång..
 
Sv: "Skicka" in hästen i transporten.

Sen finns det såna som INTE blir rädda heller. MIn kompis trailer välte för att dom blev påkörda. Sen kom en ny trailer och hämtade hästarna och dom gick snällt på.
 
Sv: "Skicka" in hästen i transporten.

Sen finns det såna som INTE blir rädda heller. MIn kompis trailer välte för att dom blev påkörda. Sen kom en ny trailer och hämtade hästarna och dom gick snällt på.

Fy fan hemsk o bli påkörd så trailern välter:eek:

Ja absolut, dom som kom o hämta tillridningshästen hos oss ida, hade en sån trailer med typ grimskaft där bak, o tyvär så hann vi itne få tag i henne där fram innan hon började backa.. asså i vanliga fall så står hon still i transporten, men den här va så liten o trång o mörk, så hon tyckte den va lite otäck.. o hon slet sig oxå ut:crazy: men hon gick lugnt in i transporten igen o då gick de hur bra som helst för så fort man får tag lite grann i griman där fram står hon som ett ljus i transporten..
 
Sv: "Skicka" in hästen i transporten.

Men hästar kan absolut bli rädd för att nått går fel en gång i en trailer


Ja självklart. Men inte som regel.
Jag tycker inte det låter som TS häst hade en överdrivet traumatisk händelse som i sig skulle vara hela orsaken till att hon nu har grava lastproblem. Att hästen känner en viss motvilja till att gå in i trailern är inte samma sak som att den är traumatiserad nödvändigtvis.
 
Sv: "Skicka" in hästen i transporten.

Om man ska ´börja med att skicka på hästarna kan det vara bra att gå på i facket brevid först o hästen i det andra. Och när ni kan det så övertalar du hästen försiktigt att gå in lite före dig medan du går EFTER i det andra facket. Till sist kan du stå kvar o din häst prommenixar in alldeles själv. Detta har funkat för mig med det mest tossiga hästar. Lycka till! / C
 
Sv: "Skicka" in hästen i transporten.

Hur vet du att han inte blev rädd den gången? Innan var han jätte lätt att lasta. Jag gjorde det flera gånger själv utan några som helst problem. Då gick han lugnt in och och stog kvar tills jag lastade ur honom. Han åkte även med som "stöd" när 1åringar skulle åka transport första gångerna(dom gångerna var det dock bara på småvägar utan trafik).
Tyvärr så kan jag inte hitta någon annat "fel" som gör att jag inte kan lasta honom. Har tränat en :devil: massa ledarskaps träning med honom i över ett halvår nu och jag har aldrig kunnat drömma om att ha så bra "kontakt" med en häst.
Det är bara lastningen som skiter sig.:(
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: "Skicka" in hästen i transporten.

Ja självklart. Men inte som regel.
Jag tycker inte det låter som TS häst hade en överdrivet traumatisk händelse som i sig skulle vara hela orsaken till att hon nu har grava lastproblem. Att hästen känner en viss motvilja till att gå in i trailern är inte samma sak som att den är traumatiserad nödvändigtvis.


Hur vet du att det inte var traumatiskt för hästen? Känner du min häst? Var du med i transporten? Han är en ganska känslig kille och jag vet att han tyckte det var otäckt när vi körde hem honom. Det hördes.......

Nh-tränaren sa att jag inte fick skylla på det. MEN transporten är inte den bästa att lasta en transporträdd häst i heller..... Letar efter en ny men just nu finns inte pengarna.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 984
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 326
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 116
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 449
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp