skillnad mellan manliga och kvinnliga vänner

vinkelina

Trådstartare
Min bästa vän är en man. vi har känt varandra i över 8 år och var ett par och sambos i ca 4 år. Efter att det tog slut fick vi en god vänskap men det hände att vi hamnade i säng ibland, nån gång i året och inte alls regelbundet. Nått vi båda var okej med.

Nu har jag träffat en ny partner sedan en månad tillbaka och då är det ju helt klart NOLL sex med min vän. Dock funderar jag var gränsen går för vad man kan göra med en vän, om jag skulle jämföra med en kvinnlig vän. Henne skulle jag ju helt klart krama, hålla om, massera om så behövs, luta mig mot under sorgliga filmer osv.

Men är det lika ok att göra det med en man? på nått sätt känns det rätt men samtidigt fel, troligen pga tidigare sexuell spänning. Vi håller nu på att hitta våra linjer i detta, nytt för oss båda.

Hur nära är ni era vänner av det motsatta könet? Min kille går tex på bio med en kvinnlig väninna, han har aldrig bjudit mig, vilket jag är helt ok med
 
Sv: skillnad mellan manliga och kvinnliga vänner

Jag brukar vända frågan mot mig själv;
Hur skulle jag känna om min partner kramade, höll om, masserade om så behövdes, lutade sig mot under sorgliga filmer osv. en person som är hans vän och som han tidigare haft ett förhållande/sex med.
Helt okej? Kör bara!

Hade detta känts okej även om min partner suttit mitt emot? Kör bara!

En bra grej är ju även att prata med sin partner, att man ligger på samma linje innan eventuella missförstånd uppstår. Kan man vara helt öppen och ärlig med allt man gör och partnern tycker det är okej, så är det ju okej, tycker jag! :)

(Samma oavsett kön.)
 
Sv: skillnad mellan manliga och kvinnliga vänner

Det där är ju dessutom väldigt inviduellt, hur fysisk man är. Jag tar sällan i mina vänner oavsett kön. Om jag inte är sexuellt intresserad då eller det hänt något utöver det vanliga.

Sambon är däremot mycket mer fysisk av sig och kramar sina vänner, har huvudet på folks axlar osv.

Vi har bägge nära vänner av motsatt kön och kontakt med olika ex. De enda som verkar ha problem med det är en del ytligt bekanta... Att han var kombo med en tjej var tydligen extremt suspekt. Ingen av oss eller vänner till oss tyckte det var märkligt.

Så länge alla det berör är bekväma så verkar det vara knepigt att göra generella skillnader utifrån kön eller tidigare sexuell relation.
Hur känner kkn?
 
Senast ändrad:
Sv: skillnad mellan manliga och kvinnliga vänner

Jag har mycket manliga vänner och vi är på den nivån att vi kramar varandra när vi träffas och när vi skiljs åt. Om någon är ledsen kan det vara läge för en kram eller en arm över axeln eller hand mot armen typ. Jag skulle inte massera dem tror jag inte, men frågan har iochförsig inte uppkommit. Det beror på, inte om vi satt och tittade på film och drack rödvin, men kanske om vi var på tävling och någon pekar på en speciell muskel och säger att HÄR gör det ont. Jag skulle heller inte ligga i knäet på dem osv om det inte var så att jag var intresserad av något bortom vänskap.
 
Sv: skillnad mellan manliga och kvinnliga vänner

Jag är vän med flera av mina ex.
Vi har det på den nivån att vi ses ibland, rings ibland, men aldrig "filmkväll", sova över, hålla om. Min partner är också vän med sina ex och jag skulle inte vilja att han gjorde så med henne.

Vad säger din partner om det hela? Vad är han ok med?
 
Sv: skillnad mellan manliga och kvinnliga vänner

Men är det lika ok att göra det med en man? på nått sätt känns det rätt men samtidigt fel, troligen pga tidigare sexuell spänning.

Hur nära är ni era vänner av det motsatta könet? Min kille går tex på bio med en kvinnlig väninna, han har aldrig bjudit mig, vilket jag är helt ok med

Om jag inte vill att någon sexuell spänning ska uppstå, avstår jag från allt som skulle kunna orsaka att den uppstår. Om den redan har uppstått, och jag inte vill agera på den, är jag ännu mer återhållen. I mitt fall gäller det både kvinnor och män.

Att tex gå på bio är inte sexuellt laddat för mig, så det ser jag inga problem med. Om "gå på bio" i själva verket är ett kodord för att sitta och småhångla, skulle jag avstå om jag inte ville småhångla med vederbörande (dvs kunde stå för det inför mig själv).

Jag har alltså ingen tydlig gräns, typ att hålla handen är ok men ligga i en hög i soffan är det inte, utan det är hur det känns som får avgöra.

Dock brukar jag aldrig ligga i en hög i soffan med mina vänner, på något sätt känns det som en umgängesform som är rätt ovanlig vänner emellan i mina kretsar.
 
Sv: skillnad mellan manliga och kvinnliga vänner

så länge man är ärlig o inte döljer saker är det helt ok
Jag är ute mycket med mína kompisar, bodde i husvagn i helgen med en killkompis , nu är han ju bög då så det är ju lugnt men umgås en del med killar...

Min bf är också ute mycket med sina polare o massa singeltjejer, främst när jag jobbar nätter helgerna...det är helt o ok för mig , skulle jag känna att han inte är ärlig mot mig så skulle jag inte tycka det var ok.
 
Sv: skillnad mellan manliga och kvinnliga vänner

För mig spelar det inte någon roll ifall det är en man eller en kvinna. En kompis är en kompis. En partner är en partner.

Jag kan absolut ligga i en hög i soffan med en manlig kompis, precis som jag kan göra med en kvinnlig. Är man vänner är man ju vänner. Sen hur man beter sig med vänner beror ju mycket på vännerna. Vissa är betydligt med avslappnade än andra.
 
Sv: skillnad mellan manliga och kvinnliga vänner

En av mina bästa vänner är ett av mina ex, det är tack vare honom jag lever. Vi är fantastiskt goda kompisar och jag kramar honom när jag träffar honom. Min nuvarande pojkvän vet om min historia med exet och vet vad han betyder för mig. Tack och lov har jag en cool pojkvän, han har inga problem med det hela. Helt ärligt skulle jag nog inte kunna vara ihop med någon som hade problem med det, jag är skyldig exet mitt liv och det finns inget sexuellt mellan oss längre. Jag kramar alla mina vänner (som tycker det är ok) både kvinnor och män.

Att ligga i en hög med någon som är tänd på en är INTE ok om man är ihop, speciellt inte om man har en sexuell historia. Det är inte schysst mot ens nuvarande och det ger ju hopp till föredettan vilket inte heller är ok.
 
Sv: skillnad mellan manliga och kvinnliga vänner

Jag började med att ligga ett par gånger med killen som senare blev min bästa vän.. Vi hängde ihop i stort sett dagligen när vi bodde i samma stad och jag sov över där en massa gånger (men vi ligger inte med varandra utan det är helt på kompis-nivå). Men sen han skaffade tjej får jag inte sova över där.. :crazy: Annars är en annan av mina bästa vänner också kille, och hans sambo är min bästa barndomskompis :p För mig är det inget skillnad på kön, kompis som kompis.
 
Senast ändrad:
Sv: skillnad mellan manliga och kvinnliga vänner

min kille är helt okej med vänskapen mellan mig och mitt ex och uppmuntrar dem. Han sov själv över (skavfötters) med en gemensam väninna till oss. Detta var dock 2 veckor innan vi blev ihop så jag har ju egentligen ingen rätt att klaga, men vi var då i en sådan situation att vi funderade på att ta vår vänskap till nästa steg

Just detta med vad som är "normalt" att göra med vänner av olika kön. Har egentligen aldrig behövt fundera på det innan och har gjort som andan faller på. Dock känns det lite som att man behöver fundera på vad som är okej nu och var man drar en gräns. (kan ej diskutera med min kille om det just nå, han är på andra sida jorden ännu några veckor och är ingen jag vill ta upp över skype, kan ju feltolkas)
 
Sv: skillnad mellan manliga och kvinnliga vänner

Jag har två "bästisar", en kille och en tjej. Jag har sällan haft problem med att det har varit konstigt på något sätt, men då är jag också bi och är därför inte så nogräknad med kön. Däckar i samma säng efter krogrundor utan att det känns konstigt. Har förstås också haft vänner som man har legat med och inte riktigt vet vad man ska göra av relationen, men de har oftast inte hållt särskilt bra.

Det är just i sådana lägen som heteronormen kan driva mig galen :devil: Så fort man har en kompis av motsatt kön börjar frågorna. "Jaha, men ni är bara kompisar eller? Erkänn nu, det finns något där" osv.
 
Sv: skillnad mellan manliga och kvinnliga vänner

Jamen precis :meh: nu är jag iofs straight men en av mina absolut bästa kompisar är kille. Det har aldrig funnits någon sexuell spänning mellan oss. Nu träffas vi sällan eftersom det är ett geografiskt avstånd men så fort vi ses är det som när vi umgicks nästan varje dag.
 
Sv: skillnad mellan manliga och kvinnliga vänner

Jag tycker inte det är normalt att ha filmkväll, ligga i knät, hålla på och kramas osv med en man jag inte är intresserad av, och verkligen inte om jag eller han har ett förhållande.

Gör inte det med mina tjejkompisar heller, på sin höjd en kram när man inte setts på länge, så för mig känns det helt uteslutet att umgås på det sättet du beskriver med en kompis och dessutom fd sexpartner.
 
Sv: skillnad mellan manliga och kvinnliga vänner

Nu kramar jag ytterst sällan mina vänner, men FILMKVÄLL? är det något slags kodspråk? För mig innebär det att man tittar på film? Är det konstigt?

Vad det gäller kramar,ligga i knät ect så har alla olika nivåer av vad de gillar för fysiskt kontakt med sina vänner.
 
Sv: skillnad mellan manliga och kvinnliga vänner

var fyller ett begränsande av kramar och filmkvällar för funktion?
Varför är det olämpligt?
 
Sv: skillnad mellan manliga och kvinnliga vänner

I stället för att fråga vad som är rätt här prata med din parner omsaken och var partnern står. Sedan kan du fundera på om du kan leva med det. Det är ingen fråga som handlar om rätt och fel utan hur står vi i denna frågan, kan vi kompromissa utan att någon känslomässigt får det jobbigt eller skall vi avsluta det reda här och nu för vi är så långt ifrån varandra i den här frågan att det aldrig kommer att fungera.

Sedan är min erfarenhet den att man är som känsligast innan tilliten hunnit bli stor nog. Det i såg jag när jag fick et styng av svartsjuka när min man kramade sin 16 åriga syster. Jättelöjligt tänkte hjärnanmen känslomässigt var jag inte där ännu. Idag kan manen krama vem han vill och har kramat både mitt ex (kramgo kille) och exets sambo precis som jag gjort. Han har sovit över hos ex och det känns ok. Så jag skulle tagga ner lite i början. Efter några månader skulle jag dra upp det lite lyhörd för min partners känslor.
När partnern i ser känslomässigt att du och din vän är bara vänner mu mer kommer ni kunna gå tillbaka till ert vanliga beteenden.
Glöm bara inte uppmärksamma partnern.
 
Sv: skillnad mellan manliga och kvinnliga vänner

När jag hade manliga vänner va jag inte närgången som att hålla handen mm. Men det gör jag inte med mina kvinnliga vänner heller så det va ingen skillnad. Jag och sambon har pratat igenom var gränserna går så det är inga svårigheter.
Idag har jag inga egna manliga vänner. De jag hade tidigare visade mer intresse än vänskap så det sprack. En vän saknade jag länge och vi försökte i omgångar att umgås men jag fick alltid vibbar av att han inte kommit över mej. Så jag bröt helt för att underlätta för honom.
Jag har några manliga bekanta kvar som jag skriver med på fejjan men dom bor numer så långt bort.
Sambon har inga kvinnliga vänner. Jag tror inte jag hade brytt mej om han hade det. Jag bryr mej inte om han kramas, har kvinnor i knät på fester/krogen. Ibland har jag gått fram och presenterat mej om det är en människa jag inte har en aning om vem det är.
Svartsjuka ligger inte för mej..
 
Sv: skillnad mellan manliga och kvinnliga vänner

Jag gör lite skillnad just för att jag inte vill råka starta problem mellan mina manliga vänner och deras flickvänner om hon nu är känsligare än vad vi är.

Jag kan absolut sitta i en manlig väns knä, ge honom en kram(om man hälsar, han är ledsen, gjort ngt extra bra tex), jag kan sitta nära, bli kliad i håret, få nackmassage tex.
Men jag gör inget sånt om de har tjej, om hon inte själv föreslår något av det. Ge kram vid hälsning etc kan jag dock göra. Men då oftast till henne med.
Dock kan vi umgås ensamma.

Jag gör heller inte något fysiskt om jag själv har kille. Jag menar ju inget med det. Men det är dumt att riskera missförstånd. Så jag gör om jag gör av respekt.

Dock kan jag sova borta med killkompis ibland i jobb. Det får min man ta.

Jag är själv inte svartsjuk. Mina män har haft kvinnliga vänner och träffat dem solo. No worries!
Man ska ju vara trogen för att man VILL inte för att man inte har möjlighet till annat.
 

Liknande trådar

Relationer Jag har tänkt en hel del den senaste tiden. Tycker det är svårt att förklara och förstå riktigt. Varför det kommer just nu vet jag inte...
Svar
0
· Visningar
847
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 691
Senast: monster1
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Behöver nog mest skriva av mig lite. Jag upplever mig väldigt sällan nöjd och tillfreds med livet. Just nu har jag hamnat i en riktig...
Svar
14
· Visningar
4 048
Senast: starcraft
·
Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
10 302
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp