Fast det där är inte alls som jag uppfattar V:s företagspolitik eller vad som står i deras partiprogram. Det måste vara en väldigt förlegad uppfattning?Jag gillar exempelvis inte det jag uppfattar som V:s någon-annan-ism, där det finns ett kollektiv som ska ha sysselsättning men ingen som ska driva företag. Dvs kollektivet är för litet för att täcka grundläggande samhällsfunktioner, där det uppstår stora obesvarade hål. Det är alltid någon annan som ska betala mer skatt. Stora statligt kontrollerade lösningar som slukar pengar är ofta målbilden.
Men sen har inte V och andra partier där ideologiskt haft det inflytande som hade krävts för att kunna dra slutsatsen att nuvarande status på problem är dessa tankars fel. Verkligen inte.
V, på det stora hela, är mycket väl medvetna om att arbeten skapas av företag och ser de därför också som viktiga.
Sen att det inte är samma sak som att stora bolag år efter år ska betala ut rekordvinster till ägarna på bekostnad av arbetares villkor, det är ju en helt annan sak. Detta argumenterar de kraftigt emot.