D

Domaren

Om jag har fattat "gentiken" rätt så måste det bli en skimmel om man korsar två skimmlar?

Av alla de blivande skimlar (föl i div färger) som jag sett hittils, så har något varit genomgående, att det har funnits vita/ljusa hår runt ögonen och oftast runt mulen redan som små, är det alltid så, eller kan det vara HELT tex bruna utan några ljusa partier runt nämda ställen från början?
 
Näe, det stämmer inte! Jag har fått 2 bruna avkommor från skm-föräldrar, men sen har de flesta övriga blivit skm, så starka anlag är det tydligen! De föl som blivit skm var väldigt mörka o jämna i sin färg (br el fux) från födseln samt mörka markeringar runt ögonen, ingen har haft gråa hår förrän efter nån el. flera månader. De som blev bruna var mkt ljusare från födseln och gräddfärgade i ljumskar o insidan av benen samt rosa runt ögonen!

Bia
 
Så här är det: Anlaget för skimmel heter G, och det är dominant. Det btyder att om en häst har G så blir dne skimmel, den kan inte bära på anlaget dolt. En skimmel kan antingen ha ett skimmelanlag och ett ickeskimmelanlag, Gg, eller två skimmelanlag GG. Icke skimmlar är gg.

Korsar man två Gg skimmlar så blir det Gg+Gg, vilket ger 75% chans för skimmelavkomma och 25% chans för icke skimmelavkomma.
Är någon av föräldrarna däremot GG så är det 100% chas för skimmelavkomma, oavsett färgen på den andra föräldern.
GG+gg blir ju bara Gg, dvs skimmel
GG+Gg blir Gg eller GG, dvs skimmel.
Gg+Gg blir GG, Gg eller gg.

Alltså: Två skimlar måste inte nödvänigtvis få skimlade avkommor, men en skimmel har ALLTID minst en skimmelförälder.
 
Nja, det stämmer inte riktigt. Du har 75% chans på skimmel om båda föräldrarna är heterozygota för skimmel. Är någon förälder homozygot ger den 100% skimmel oavsett partner.
 
OK Tack, för svaren, jag och en kompis blev lite konfunderade då hennes 7 veckors föl är helt brun, båda föräldrarna är skimmlar och stoet har haft 7 avkommor innan varav en blev brun (då med en brun fader).
De två helsyskonen till "lillan" är också skimlar.
 
Andra har redan beskrivit hur stor chans/icke chans man har för skimmel.

Men att ett 7-veckors föl inte visar några vita strån än behöver inte betyda att det inte blir skimmel sen. Vissa ser man vita strån på redan från födseln, andra tar det betydligt längre tid för innan de vita håren syns.

Mitt föl föddes som fux, och jag anade redan från början att hon nog skulle skimla, men det var inte förrän hon började släppa fölpälsen som man såg de första vita stråna (runt ögonen). Nu är hon 2½ månad och öronens baksida är nästan helt vit, och det är lite vita strån här och där.
 
Hon har redan släppt en del av fölpälsen men det finns inte ett enda vitt strå där..
 
Då låter det som ganska stor risk/chans att den förblir den färg den är nu och inte skimlar.

Lyllo dig =)

*ville ha en fux som inte skimlade av jag, men inte då*
 
D-Day & fux sto???

Vad blir det för trolig färg på en avkomma efter D-Day & ett fuxsto som har mörkbrun pappa.
Jag har ingen aning om färgen på fuxstoets mamma, men morfar är fux.
Fölet är redan fött & är en månad gammal svart till färgen med en vit bakkota.
Finns det möjlighet att fölet blir skimmel?
 
Re: D-Day & fux sto???

Om den ena föräldern är skimmel finns det alltid en risk/chans att fölet ska börja skimmla av.
Vad stoets föräldrar har för färg har ingen betydelse då hon fått fuxfärgen från dem båda. Hennes mörkbruna pappa bär alltså på ett dolt fuxanlag som hon har fått.
 
Re: D-Day & fux sto???

Ahaaa....
Så då kan man säga att det är ungefär 50/50 eller?
 
Näh
smile.png
Patsys päron är skimlar (en på gul botten och en på brun) och själv är hon gulbrun
smile.png
 
Senast ändrad av en moderator:
Hur såg hon ut när hon föddes? var hon ljusbrun med ljusa ben, eller var hon djupare brun "som en vuxen" med grå (mörkare) ben? Det är det man ska titta efter, inte vita hår. Den senare blir skimmel....
 
Re: D-Day & fux sto???

Precis
smile.png
 
Senast ändrad av en moderator:
Aha, svarta ben ger alltså större sannolikhet för skimmel? Min är ganska ljus brun med svarta ben. Hon är 2,5 vecka nu.
 
Hade hon svarta ben som nyfödd? Hur brun är "ganska ljusbrun"? En fölunge som ska bli "normalt" brun föds ju nästan beige med väldigt ljusa ben. Om den ska bli mörkare brun föds den brun och fortfarande med ljusa ben, men kan då vara svart nere vid kotorna och en liten bit upp redan vid födseln. En skimmelunge har en djupare färg, man kan säga att den föds i den färg som den skulle ha fått om den inte haft en skimmelgen. Benen behöver inte vara kolsvarta, men de är aldrig så ljusa som på en brun. Oftast är de mörkgrå "sotiga" och lite silveraktiga eller brungrå. Svårt att förklara men man ser klart och tydligt vem som ska bli skimmel om man har två nyfödda bruna föl framför sig.
 
Precis som du säger så är det svårt att beskriva färgen, men de är ljusbuna utan mörkare nere vid kanten (som mina bruna hästar haft när de var små) "blivande skimmel" beskrivningen passar inte så bra in på lillan, det låter trots allt som att hon ska förbli brun.
 
Ja, hur brun är ganska ljusbrun...
biggrin.png
. Skulle vilja säga typ Marabou mjölk fast lite mer djup, mer röd, eller vad ska man säga? Non Stop kanske, godiset alltså och inte hästen... Inte dassigt brun iaf. Och benen är helt svarta, sen hon var nykläckt.

När hon bara var några timmar gammal var jag säker på att hon skulle bli skimmel, då verkade hon ljusare runt ögonen och så. Men nu är hon så uttalat BRUN så jag vet inte? Men hon är nog skimmel.

Jag ska ta och försöka plåta henne lite på nära håll så får ni se!
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Är dålig på detta med färger och är lite nyfiken på vad hästen egentligen har för färg. Det handlar om en D-ponny från Irland helt...
Svar
18
· Visningar
1 738
Senast: Rosett
·
Ridning Har sett att flera andra årtal har egna trådar. Så varför inte skapa en tråd för våra 02or då?! För jag kan väl knappast vara den enda...
Svar
5
· Visningar
1 262
Senast: fio
·
S
Avel Förlåt om jag lagt tråden fel, detta kändes som det mest vettiga stället. Min 07:a föddes brun med bläs och några vita kotor. Inga...
Svar
7
· Visningar
1 521
Senast: åke
·
H
Avel Hej! den 12/6 fick jag ett brunt hingstföl med 4 vita ben och nosbläs. Han är e. Magini 695 u.Halvblod/arab(godkänd som halvblod)ue...
Svar
2
· Visningar
897
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp