Skivor i pälsen - vad är det?

K

Kat

Nu har en av mina katter fått samma skivor/tovor på ryggen som en strykarkatt som går här. Vad är det för något? Jag har hört något om svamp tidigare, är det det?
Jag förutsätter att det smittar, men jag vet inte hur jag ska kunna skydda de andra tre, förutomatt inte klappa dem utan att tvätta händerna emellan.

Som sagt, vad är det?
Och kanske ännu mer intressant - hur får jag bort det?
 
Som jag förstår det är det tovot som tovat ihop sig längs ryggen..(?)

Det brukar kunna bli så, jag har mest sett det på långhåriga katter.

Det klan bero på olika saker men en sak som är ganska vanlig är fodret..

vad ger du för foder?

Det finns katter som är alergiska mot en del olika typer av foder. Och så finns det en del som helt enkelt bara behöver en annan typ av sammansättning för att må bra och ha fin päls.

Man får hålla lite koll på hur den ser ut i pälsen och borsta så pass ofta att det inte hinner tova ihop..

Kanske byta foder, (ring och fråga en veterinär).

Är det så pass mycket att man inte kan klippa och borsta bort det själv, kan man gå till en veterinär, eller ett hundtrtim.

Min kisse ääälskade att bli klippt på hundtrim :D

Lycka till!
 
Hon är inte långhårig och har aldrig haft problem med tovor förut. Det här har uppkommit helt plötsligt.

Hon är utekatt, så det kan vara i princip vad som helst.
Men brukar inte ringorm ge pälslösa fläckar runtom?
 
De kan få tovor fast de aldrig har haft det förut.. ( som j ag skrev innan ) det borde då vara något i fodret hon kanske inte tål ( sånt kan ochkså uppstå helt plötsligt trots att katten ätit samma foder hela tiden)
 
Det är en rätt karakteristik "tova". Bred nedtill, smalare upptill och rätt uppåtstående, men "platt" Förstår nu hur jag menar?
Strykarkatten hade massor av sådana på ryggen förut. Det såg mer ut som en sjukdom än som vanliga tovor.
 
Gå till veterinären i så fall..

jag vet bara att vi hade en kisse som vi fick klippa varje år för att han blev så tovig.. och att borsta honom gick inte han HATADE det.. :smirk:

hoppas det går bra!
 
Jo, jag får göra det, om ingen kommer på vad det är.
Men hade jag vetat det, så hade antagligen min landsortsveterinär kunnat skriva ut något lämpligt direkt.
Men jag får ta med henne när jag kastrerar en av de andra om ett par veckor.
Hon MÅR iallfall bra.
 
det är ju huvudsaken! :)

Det är nog inte så farligt.

Lycka till!
 
En av våra får såna, jag tycker du beskrev dem ganska bra! Vi har fyra katter och ingen av de andra får sånt där. Han som får det brukar vi borsta för att det inte ska tova ihop så mycket. Förut fick vi klippa bort dem. Han har alltid haft det, men ingen av de andra har. Han är pigg och glad för övrigt, så jag tror inte det är nån sjukdom.
 
DEt finns ingen medicin som tar bort hoptovade plattor. Antingen klipper man bort dom själv eller så far man till vet o får katten sövd o klippt. Väntar man för länge kan man få fula vätskande infektioner under.
PL
 
Okej. Säger ni att det är ofarligt, så är det väl bara för mig att ta fram borsten. Det kanske har att göra med att hon fäller så mycket nu.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 700
Senast: Krumben
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 442
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 549
Hundträning Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully. Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
13 536
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp