Skolavslutning i kyrkan, äntligen!

Jag har också varit med om avslutningar i kyrka, både som elev och som lärare. I båda fallen handlade det om att skolan saknade ställe att vara på. Som elev var det inget religiöst inblandat alls (förutom den sommar tid nu kommer), det vara bara en plats att vara på. Trodde det skulle vara samma sak som vuxen (dock annan skola) men nej då, då predikade präst om Jesus och hur han var en bra kompis.



Sorry för att jag klippte lite i din text men kände inte att hela behövdes för att få ställa frågan;
När behövs ledighet i skolan?

Då får man börja fundera på vilka det är som behöver ledigt (lärare/elever?) och varför. Genom forskning vet vi att lov minskar lärandet. Är det det som behövs (ökat lärande) så är det bara att ta bort alla lov med en gång*.

Jag hade dock kunnat tänka mig ett system som är närmare det Engelska där man har tre terminer per år (i stället för 2), med senare sommarlov, jullov och lite längre vår/påsklov. Men då försvinner höstlovet och sportlovet. Jullovet och sommarlovet blir kortare (och betydligt senare)

*Jag vet, jag vet. Jag blir raljerande
När tröttheten är som störst. Jag tror inte att vårt lärande skiljer sig så extremt från djurens och att en häst som får vila i två-tre veckor efter att ha lärt sig en del får chansen att göra kunskapen till sin tror jag går att applicera på människor med. Jag tror inte heller att det är bra med duttandet hit och dit som de röda dagarna ger idag utan ser heller ledighet på två-tre veckor i stöten.

Jag hade gärna sett tre terminer istället för två :) Man vet ju att tröttheten är större i november och på våren, typ april-maj vid pollensäsong på gruppnivå (och därmed blir inlärningsförmågan lägre) och jag tänker att då hade ledigheten behövts. Sedan finns det självklart andra som kan det där mycket bättre än jag men tre terminer, absolut! Jag hade hellre sett ledighet i november än långt jullov och hellre ledighet när pollennivåerna skjuter i höjden än sommarlov i juni.
 
Vad är nyheten? Det är väl samma regler och samma praxis som funnits i flera år nu.
I min kommun serveras inte längre fläskfri kost utan de som väljer bort fläsk hänvisas till vegetariskt alternativ.
Men det vegetariska är fläskfritt, så då har de fått det anpassat efter sina önskemål? Eller menar du att de måste be om vegetarisk specialkost istället för fläskfri och därmed vara utestängda helt från att äta kött alla gånger som det är något annat än fläsk också?
 
Profan? USB? :D
Men alltså, det är väl klart att det är skillnad på musikverksamhet som kyrkan är delaktig i/anordnar, tillfällen då kyrkan helt och hållet hyr ut lokalen och håller sig utanför (tänker exemplet på skolavslutning utan präst närvarande över huvud taget) och där det är något anordnat av utomstående (skola/kommun), man ska ha med en präst att leda det hela, men har krav att hen inte får ha med religiösa inslag? Det är väl rimligt att de som ansvarar för lokalen får bestämma vad som accepteras och inte? Fattar inte varför de måste låna ut kyrkan till skolavslutningar, som har noll med deras verksamhet att göra, bara för att de har konserter där, vilket är något kyrkan har intresse i.

Sen kan man ju fundera på var man ska dra gränsen. Prästen får inte predika, är det rimligt att be dem täcka över Jesus som hänger på korset också?
Fast noll med deras verksamhet att göra tycker inte jag. Kyrkan ska vara till för folket. Jag förstår hur de tänker men tror snarare de skjuter sig själva i foten genom att göra ett steg till då man utesluter avslutningar.
Man behöver inte predika och ska givetvis förhålla sig till rådande lagar. Men att stänga ute sådär när flera skrivit protestlistor osv nej det var osmart gjort.
 
Kyrkan ska vara till för folket.
Fast där jämställer du kyrkan med andra religionsobundna samlingslokaler som Folkets Hus, kommunala samlingslokaler m m. Kyrkornas primära funktion är ju att vara just guds hus, inte att vara generell samlingslokal, och det måste få vara kyrkans eget beslut i vilken utsträckning de skall tillhandahålla sina lokaler för ändamål som ligger utanför den egna verksamheten och inriktningen. Tycker jag.
 
Fast noll med deras verksamhet att göra tycker inte jag. Kyrkan ska vara till för folket. Jag förstår hur de tänker men tror snarare de skjuter sig själva i foten genom att göra ett steg till då man utesluter avslutningar.
Man behöver inte predika och ska givetvis förhålla sig till rådande lagar. Men att stänga ute sådär när flera skrivit protestlistor osv nej det var osmart gjort.
Fast ”stänga ute” gör de ju inte, dock kan jag tycka att det är rimligt att det är frivilligt att besöka en kyrka som lokal och även rimligt att kyrkan får vara religiös. Jag tycker det blir lite skevt när man anser kyrkan som en så viktig, helig lokal men anser att den ska vara religionsfri? Då är det väl rimligare att man hittar en annan lokal, eller har skolavslutningen utomhus (typ på skolgården, brukar funka utmärkt).
 
Fast där jämställer du kyrkan med andra religionsobundna samlingslokaler som Folkets Hus, kommunala samlingslokaler m m. Kyrkornas primära funktion är ju att vara just guds hus, inte att vara generell samlingslokal, och det måste få vara kyrkans eget beslut i vilken utsträckning de skall tillhandahålla sina lokaler för ändamål som ligger utanför den egna verksamheten och inriktningen. Tycker jag.
Självklart är det kyrkans beslut! Men jag tycker de tog fel beslut i detta fallet.
 
Fast ”stänga ute” gör de ju inte, dock kan jag tycka att det är rimligt att det är frivilligt att besöka en kyrka som lokal och även rimligt att kyrkan får vara religiös. Jag tycker det blir lite skevt när man anser kyrkan som en så viktig, helig lokal men anser att den ska vara religionsfri? Då är det väl rimligare att man hittar en annan lokal, eller har skolavslutningen utomhus (typ på skolgården, brukar funka utmärkt).
Alla skolor har ingen vettig skolgård eller samlingslokal. Inte om flera slutar samtidigt.
Kyrkan har ju dessutom historiskt sett varit väldigt viktig för hur skolorna är uppbyggda.
 
Kyrkan är inte stelare än vad man vill göra den. Här får till och med hundar sitta på bänkarna och vara med om dom vill. Inte stelt för fem öre. Slår vad om att min hund skulle få gå fram och tagit nattvarden också om jag ville.

Kyrkan gör otroligt mycket för samhället och är viktig i samhället. Det är långt ifrån så att man måste ha någon med religion att göra för att besöka den, det är liksom det som är tryggheten med kyrkan.

Dom enda jag mött på som är så obekväma och stela i kyrkor är sådana som är smått rädda för folk som har en tro, rädda för att folk ska önska en gott osv. Det säger mer om sej själv än om kyrkan tycker jag.

Och som sagt ja, vissa församlingar är lite goddag yxskaft men dom är hyfsat få. Dom flesta församlingar är väldigt trevliga och inbjudande även för dom som inte har den minsta gnutta tro i sig.
Är man van vid spex och kul på skolavslutningen så jo, då är kyrkan stel.

Du får självklart tycka att kyrkan gör mycket för samhället. Jag ser det homofobiska, kvinnohatet och en hel massa annat förtryck som jag inte tycker har något med ordet gott att göra.

Jag är inte det minsta rädd för någon som har en tro, skrattretande att du tror att det är därför man inte vill ha med kyrkan att göra. Jag har läst på tillräckligt för att göra ett medvetet val och mitt val är att jag inte vill ha religioner i mitt liv.
 
Jag funderar på hur reaktionerna skulle vara om man i stället skulle vara i en synagoga eller annan religions lokal? Om dessa lovade att inte prata religion.
Antagligen skulle folk inte gilla det. Och det innebär ju då att man inte ser kyrkan som "neutral."
 
Inte lika underligt som att jämställa en skolavslutning med en gudstjänst kan jag tycka. Det är två helt olika saker, de allra flesta präster förstår skillnaden och det brukar inte vara något problem.

Kyrkorna här har använts för att samlas i tusen år, att ingå i den traditionen levandegör vårt kulturarv på ett helt annat sätt än ett trist studiebesök eller historielektion. Det ligger dessutom helt i tiden.
Nej, ligger inte i tiden, att "lågnivåpropagera" för religion. Tvärtom.

Låt allt vad religion är stanna på det privata planet, alltså helt utanför det som har med det gemensamma samhället att göra, i synnerhet skolan.

Låt barn vara fria från alla former av religiös påverkan, inklusive dop, söndagsskolor, bar mitzva och sjungande av psalmer, eller citerande av heliga skrifter.

Låt barnen lära sig OM religioner och religioners påverkan på människors beteenden, på ett tydligt neutralt sätt.

Vems/vilket kulturarv är det du pratar om? Menar du konst, eller byggnadsteknik, eller lagstiftning och makt? Menar du den ekonomiska utvecklingen? Menar du häxprocesserna under 1600-talet? Menar du tvånget att tillhöra Den Enda Statskyrkan? Eller hur kvinnor undertrycktes i samhället baserat på religiösa idéer?

Att den kristna kyrkan har haft stort inflytande, och hur Sverige har utvecklats behöver vi inte träta om.

Men ska man koppla ihop det inflytandet som har varit på både gott och ont, med skolan, så behöver man göra det som undervisning.

Inte genom att se det som en självklarhet att skolavslutningar ska genomföras i kyrkobyggnader.
 
I läroplanen står att skolan skall gestalta och förmedla den etik som förvaltats av kristen tradition och västerländsk humanism.

Vad kan vara mer kristen tradition än att samlas i ett kyrkorum som i oavbruten följd använts i tusen år av våra förfäder? En skolavslutning i kyrkan är i linje med vad som uttrycks i läroplanen för skolan. Det är ingen gudstjänst och skall inte heller vara det heller. Vill skolan inte hålla den i kyrkan så ser jag inget problem med det heller, det är ingen nödvändighet även om jag ser förtjänster med att vara där.
 
Jag funderar på hur reaktionerna skulle vara om man i stället skulle vara i en synagoga eller annan religions lokal? Om dessa lovade att inte prata religion.
Antagligen skulle folk inte gilla det. Och det innebär ju då att man inte ser kyrkan som "neutral."
Men hur många synagogor finns det i Sverige? Sex stycken är det väl? Och hur många kyrkor finns det i Sverige? Betydligt fler.
Är det en tillfällighet att kyrkan alltid haft en central roll i samhället, både utifrån hur och vart de är placerade men även deras verksamhet? Nej absolut inte.
 
I läroplanen står att skolan skall gestalta och förmedla den etik som förvaltats av kristen tradition och västerländsk humanism.

Vad kan vara mer kristen tradition än att samlas i ett kyrkorum som i oavbruten följd använts i tusen år av våra förfäder? En skolavslutning i kyrkan är i linje med vad som uttrycks i läroplanen för skolan. Det är ingen gudstjänst och skall inte heller vara det heller. Vill skolan inte hålla den i kyrkan så ser jag inget problem med det heller, det är ingen nödvändighet även om jag ser förtjänster med att vara där.

Samtliga skolavslutningar jag närvarat på i en kyrkolokal har varit helt åt helvete. Jag ser inga förtjänster alls, utom om det är enda lokalen som finns och det är för dåligt väder att vara ute och kyrkan förstått och accepterat att noll konfessionella inslag är tillåtna.

Men jag anar att det sköts på bättre sätt på andra ställen än där jag bor.
 
Nej, ligger inte i tiden, att "lågnivåpropagera" för religion. Tvärtom.

Låt allt vad religion är stanna på det privata planet, alltså helt utanför det som har med det gemensamma samhället att göra, i synnerhet skolan.

Låt barn vara fria från alla former av religiös påverkan, inklusive dop, söndagsskolor, bar mitzva och sjungande av psalmer, eller citerande av heliga skrifter.

Låt barnen lära sig OM religioner och religioners påverkan på människors beteenden, på ett tydligt neutralt sätt.

Vems/vilket kulturarv är det du pratar om? Menar du konst, eller byggnadsteknik, eller lagstiftning och makt? Menar du den ekonomiska utvecklingen? Menar du häxprocesserna under 1600-talet? Menar du tvånget att tillhöra Den Enda Statskyrkan? Eller hur kvinnor undertrycktes i samhället baserat på religiösa idéer?

Att den kristna kyrkan har haft stort inflytande på hur Sverige har utvecklats behöver vi inte träta om.

Men ska man koppla ihop det inflytandet, som har varit på både gott och ont, så behöver man göra det som undervisning.

Inte genom att se det som en självklarhet att skolavslutningar ska genomföras i kyrkobyggnader.
Det som ligger i tiden är att levandegöra och uppleva historia, inte bara att höra talas om den. Så arbetar man på många håll numera. Kyrkorummet är i hög grad en del av vår kulturhistoria, det tror jag även du håller med om.
 
Inte lika underligt som att jämställa en skolavslutning med en gudstjänst kan jag tycka. Det är två helt olika saker, de allra flesta präster förstår skillnaden och det brukar inte vara något problem.

Kyrkorna här har använts för att samlas i tusen år, att ingå i den traditionen levandegör vårt kulturarv på ett helt annat sätt än ett trist studiebesök eller historielektion. Det ligger dessutom helt i tiden.
"kyrkor har använts för att samlas"....

Ibland för att man gemensamt ville det, men minst lika mycket som ett tvång.

Du har visst missat vad som hände om man inte följde kyrkoplikten.

Eller om man ville ha en annan variant av tro, än statskyrkan, eller allra värst, om man inte ville tro alls.
 
Men hur många synagogor finns det i Sverige? Sex stycken är det väl? Och hur många kyrkor finns det i Sverige? Betydligt fler.
Är det en tillfällighet att kyrkan alltid haft en central roll i samhället, både utifrån hur och vart de är placerade men även deras verksamhet? Nej absolut inte.

Vem har påstått att det är en tillfällighet?

Det finns mycket goda anledningar att vi år 2000 avskaffade statskyrkan.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har ganska stor förståelse för att kyrkan tycker att det känns litet snullet att huset duger men inte budskapet, att...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
6 395
Senast: Pancakes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp